Gå til innhold

Toro Brun saus, klumper seg alltid. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I alle år når jeg har laget brun saus med toro pose så blir det klumper i sausen. Jeg visper og visper, men det fungerer ikke. Noen som har noen tips?😅

Anonymkode: ebcde...432

• Nyttig 1
Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I alle år når jeg har laget brun saus med toro pose så blir det klumper i sausen. Jeg visper og visper, men det fungerer ikke. Noen som har noen tips?😅

Har du for høy varme? Kan lønne seg å starte på middels varme.

Skrevet
IneT skrev (Akkurat nå):

Har du for høy varme? Kan lønne seg å starte på middels varme.

Det kan være ja.. skal prøves neste gang 😊 

Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

Jeg har brukt slike poser mye, uten at folk vet det. Til jul også, til ribbemiddag, men piffer den opp med litt fett fra ribba og litt matfløten, og ekstra pepper er alltid godt i den. La alt koke( små putre ) lenge nok sammen så blir den god som hjemmelaget 😉

Skrevet (endret)

1) Ta oppi brun sausen først. IKKE vannet! Det vil spre pulveret bedre i stedet for at det blir liggende oppå toppen av vannet samlet.

2) Ta på middel varme.

3) Rør raskt ifra bunnen av kjelen raskt og aller helst av visp av metall og ikke plastikk ettersom de pleier å være tjukkere, og vanskeligere å få bort klumpene. Rør med jevne mellomrom. Max 30 sekunder hviletid.

Endret av Intervence
  • Liker 2
Skrevet

Tøm i pulver først, så tilsetter du litt av vannet kaldt. Rør rundt  så det meste har løst seg opp før du setter på varme og etterfyller resten av vannet.

• Liker 2
Skrevet
Intervence skrev (3 minutter siden):

1) Ta oppi brun sausen først. IKKE vannet!

2) Ta på middel varme.

3) Rør raskt ifra bunnen av kjelen raskt og aller helst av visp av metall og ikke plastikk ettersom de pleier å være tjukkere, og vanskeligere å få bort klumpene. Rør med jevne mellomrom. Max 30 sekunder hviletid.

Det som er grunnen ja.. skal prøves. Takk! 

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det som er grunnen ja.. skal prøves. Takk! 

Bare hyggelig. Anbefaler også som sakt visp som er av metall. ;)

Sliter selv med å bli kvitt klumper når jeg bruker plastikk, men av metall går det mye enklere. :)

Endret av Intervence
Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet
Intervence skrev (1 minutt siden):

Bare hyggelig. Anbefaler også som sakt visp som er av metall. ;)

Sliter selv med å bli kvitt klumper når jeg bruker plastikk, men av metall går det mye enklere. :)

Men bruk ikke metall visp i en kjele med belegg, teflon osv, for da blir kjelen ødelagt 😉

Skrevet

Det tar 2 minutter å lage en god brunsaus med vann, 2 ss mel og 4 ss smør. 

Prisen på dette røft regnet er da 3,- 

Skjønner ikke hvorfor folk kjøper toro. Mengden saus er liten, det koster 5 ganger mer enn hjemmelaget, og den smaker sukker. 

Anonymkode: 56996...64a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor folk kjøper toro. Mengden saus er liten, det koster 5 ganger mer enn hjemmelaget, og den smaker sukker. 

God brun saus på 2 min med smør mel og vann? Hmm. Noe sier meg at den vil smake.. ja mel og vann. Eller tar jeg helt feil?

Anonymkode: 63e21...f16

• Liker 5
Skrevet (endret)

Pulver oppi først - kaldt vann - kok- rør. 

Endret av HealthyGamer
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

God brun saus på 2 min med smør mel og vann? Hmm. Noe sier meg at den vil smake.. ja mel og vann. Eller tar jeg helt feil?

Nei, du tar ikke feil.

Jeg foretrekker å lage brun saus selv, med bruning, ikke sukkerkulør, og god kraft/buljong.  Det tar mye mer enn 2 minutter både fordi bruningen tar tid, men også fordi sausen må koke noen minutter etterpå for å få bort melsmaken. 

Anonymkode: 14e75...cb0

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er sånn man laget brun saus før Toro. Smelte smør, ha i mel og brune det i smøret og spe på med vann/ ribbefett/kjøttkakekraft etc og krydder.  

Anonymkode: 1e1d0...5ce

• Liker 1
Skrevet
IneT skrev (17 timer siden):

Jeg har brukt slike poser mye, uten at folk vet det. Til jul også, til ribbemiddag, men piffer den opp med litt fett fra ribba og litt matfløten, og ekstra pepper er alltid godt i den. La alt koke( små putre ) lenge nok sammen så blir den god som hjemmelaget 😉

Når smaksløkene i årevis har blitt numne av alt saltet og sukkeret i Toro sauser, skjønner jeg godt at du tror den smaker hjemmelaget. Håper du ikke serverer «hjemmelaget» saus til noen som er allergiske….

Selv drikker jeg minst 1 liter vann resten av dagen etter å ha blitt servert Toro. Tørsten avslører bløffen. 

Anonymkode: 50c01...6d7

Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Når smaksløkene i årevis har blitt numne av alt saltet og sukkeret i Toro sauser, skjønner jeg godt at du tror den smaker hjemmelaget. Håper du ikke serverer «hjemmelaget» saus til noen som er allergiske….

Selv drikker jeg minst 1 liter vann resten av dagen etter å ha blitt servert Toro. Tørsten avslører bløffen. 

Anonymkode: 50c01...6d7

Fint for deg at du er perfekt da😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lagde ofte bruning selv før men synes det tar uendelig lang tid nå etter at vi fikk induksjonstopp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...