AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #1 Skrevet 18. august 2023 Jeg har ruptur i bakre del av mediale menisk, eller degenerativ meniskruptur. Står brgge deler. Hadde veldig vondt i nesten 2 mnd, men de siste to ukene virker det som det har blitt litt mindre/sjeldnere vondt. Har gjort øvelser fra fysio som kanskje har begynt å hjelpe. Var hos ortoped for ikke så lenge siden som har skrevet at ved flap ruptur og låsninger er det indikasjon for å operere. Hva er sannsynligheten for at dette blir helt bra med bare trening? Bør jeg operere? Hvor lenge kan jeg vente før jeg bestemmer meg for at jeg vil henvises til operasjon? Anonymkode: b0462...322
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #2 Skrevet 18. august 2023 Jeg har indre meniskskade, og har slitt lenge(forverret seg kraftig de siste mnd). Prøver å trene etter opplegg fra kiropraktor, men det blir ikke bedre. Skal prøve injeksjon med kortison og HA😔Er så lei. Har ørten andre plager fra før. Anonymkode: b94ec...2a3
Tiuren Skrevet 18. august 2023 #3 Skrevet 18. august 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har ruptur i bakre del av mediale menisk, eller degenerativ meniskruptur. Står brgge deler. Hadde veldig vondt i nesten 2 mnd, men de siste to ukene virker det som det har blitt litt mindre/sjeldnere vondt. Har gjort øvelser fra fysio som kanskje har begynt å hjelpe. Var hos ortoped for ikke så lenge siden som har skrevet at ved flap ruptur og låsninger er det indikasjon for å operere. Hva er sannsynligheten for at dette blir helt bra med bare trening? Bør jeg operere? Hvor lenge kan jeg vente før jeg bestemmer meg for at jeg vil henvises til operasjon? Anonymkode: b0462...322 Jeg har operert menisk noen ganger, både gammel og nye skade. Hvor gammel er du? Sist jeg opererte var det avgjørende for om de bare "rensket opp" eller sydde. Om de bare rydder er det vel 4 uker på krykker, om de syr så tar det lengre tid. Med forbehold om foreldet informasjon....
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #4 Skrevet 18. august 2023 Tiuren skrev (1 minutt siden): Jeg har operert menisk noen ganger, både gammel og nye skade. Hvor gammel er du? Sist jeg opererte var det avgjørende for om de bare "rensket opp" eller sydde. Om de bare rydder er det vel 4 uker på krykker, om de syr så tar det lengre tid. Med forbehold om foreldet informasjon.... Jeg er 39. Hvis jeg egentlig ikke trenger eller bør operere vil jeg jo slippe. Det er ikke så vondt nå, men vet ikke om det blir helt bra med trening. Kan vel ikke bestemme meg for at jeg vil operere om 4 mnd f.eks? Da er jo me bildene gamle. Anonymkode: b0462...322
Tiuren Skrevet 18. august 2023 #5 Skrevet 18. august 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er 39. Hvis jeg egentlig ikke trenger eller bør operere vil jeg jo slippe. Det er ikke så vondt nå, men vet ikke om det blir helt bra med trening. Kan vel ikke bestemme meg for at jeg vil operere om 4 mnd f.eks? Da er jo me bildene gamle. Anonymkode: b0462...322 Jeg ville bare spurt lege og fysioterapeut (en med erfaring med idrettsskader). Sist jeg fikset en menisk var de ikke villig til å sy på en over 40, men det kan være den spesifikke skaden.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #6 Skrevet 19. august 2023 Tiuren skrev (8 timer siden): Jeg ville bare spurt lege og fysioterapeut (en med erfaring med idrettsskader). Sist jeg fikset en menisk var de ikke villig til å sy på en over 40, men det kan være den spesifikke skaden. Det er ikke en idrettskade, vet ikke hva det kommer av. Har ikke time hos fysio før om to uker. Men regner ikke med man bør operere hvis man ikke sliter veldig. Jeg gjør jo ikke lenger det (bank i bordet. Jeg vet jo ikke om det holder seg sånn, eller om det blir dårlig igjen.) Anonymkode: b0462...322
Tiuren Skrevet 19. august 2023 #7 Skrevet 19. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er ikke en idrettskade, vet ikke hva det kommer av. Har ikke time hos fysio før om to uker. Men regner ikke med man bør operere hvis man ikke sliter veldig. Jeg gjør jo ikke lenger det (bank i bordet. Jeg vet jo ikke om det holder seg sånn, eller om det blir dårlig igjen.) Anonymkode: b0462...322 Selv om du ikke fikk skaden ved idrett, så er menisk skader noe en fysioterapeut som jobber med idrettsskader kan mer om en en som jobber med gravide og bekkenløsning
Brunt gress Skrevet 22. august 2023 #8 Skrevet 22. august 2023 "Degenerativ" meniskruptur bør sjelden opereres. Legetidsskriftet hadde for noen år siden en artikkel om dette, litt av grunnen til artikkelen var antakelig at for mange slike meniskskader ble operert, og det ender ofte ikke så bra for pasienten. https://tidsskriftet.no/2022/03/klinisk-oversikt/hvilke-meniskskader-skal-opereres Greien med meniskskader er at en operasjon kan nesten aldri "fikse" menisken, den kan ikke bli som ny igjen. Det de kan gjøre ved operasjon er å fjerne løse biter som lager problemer. Som ortopeden sa til deg - løse fragmenter og flap-ruptur opereres. En løs bit av meniskvev kan virke omtrent som rusk i et tannhjul, det kan hindre bevegelse i kneet. Så låsninger av kneet - dvs hvis du ikke klarer å strekke kneet ut - kan være grunn til operasjon. Men det de gjør da er bare å fjerne en løs bit, eller shave litt på menisken. Selv om en menisk er skadet, så kan den fortsatt ha noe gjenværende stabiliserende funksjon. Hvis man fjerner deler av menisken ved operasjon, så er det mindre igjen til å stabilisere leddet. Da slites brusken raskere. Finnes massevis av folk som fikk operert menisken for ti år siden, som i dag må ha protese i kneet, fordi brusken er slitt bort. Så - "bare" degenerativ menisk ruptur uten låsning - ikke operere. Går ikke an å trene menisken til å bli bedre igjen, er den skadet så forblir den ofte skadet. Men smertene kan likevel bli bedre.
Sunniva K Skrevet 22. august 2023 #9 Skrevet 22. august 2023 (endret) . Endret 6. desember 2023 av Sunniva K Ønsker å skjule svaret jeg skrev
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #10 Skrevet 22. august 2023 Jeg trente i mange år med meniskskade i begge kne etter mye håndball og vollyball aktivt, og det gikk bra i nesten 10 år før det låste seg helt en dag i venstre kne og operasjon var eneste utvei, hos meg festet de menisken ved å sy fast ut i ytterhuden den gang for 20 år siden og kneet som ble operert er den dag i dag mye bedre enn det som ikke ble operert.. Anonymkode: ae88a...f42
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #11 Skrevet 22. august 2023 Jeg har samme problem. Håper jeg får operasjon, for jeg vil raskt tilbake i manesjen. Orker ikke å slite med et kne som låser seg i måneder og år fremover. Anonymkode: 247de...55d
Gjest EmKay Skrevet 22. august 2023 #12 Skrevet 22. august 2023 Har også operert menisk flere ganger, og da måttet fjerne deler hver gang. Har ikke lenger menisk i venstre kne. Jeg var ung, og hadde et stort ønske om å være veldig aktiv. Men, jeg kjenner flere som har operert menisken i voksen alder, og felles for dem alle er at de egentlig ikke ble noe bedre. De har forsåvidt også ganske fysiske jobber alle sammen. Med mindre du har et stort behov for å være over gjennomsnittet aktiv, vil jeg egentlig ikke anbefale operasjon. Det er nok mange som blir bedre av det også, men vel så mange som ikke blir det. Så om hverdagen fungerer fint sånn som det er ville jeg avventet med operasjon. Du kan alltids få operere senere om det ikke blir bedre.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #13 Skrevet 22. august 2023 Sunniva K skrev (2 timer siden): Jeg opererte mediale menisk grunnet ruptur i februar. Min var "slitt" i stykker og umulig å sy, så måtte klippe bort skadd del. Jeg valgte operasjon, fordi jeg VIL kunne løpe igjen. Hadde jeg ikke operert, hadde jeg ikke kunnet løpt. Ortopeden som opererte meg, er en av Norges beste, og var uenig i alt fokus i media som har vært i det siste, om at menisk kan trenes opp igjen uten operasjon. Det kommer helt alt an på hvilket aktivitetsnivå du ønsker å ha etterpå. alder, grunnen for skaden osv. Det er 6 mnd siden min operasjon, og kneet er fortsatt ikke helt bra, men det begynner å bli såpass at jeg kan gå noen turer på 1 time. Jeg trente for hardt i starte, og ødela for meg selv. Kan jeg få navnet på den legen?😇sitter i skrivende stund og venter på “en av de beste” og håper han er det🥴 Anonymkode: b94ec...2a3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #14 Skrevet 31. august 2023 Brunt gress skrev (På 22.8.2023 den 10.34): "Degenerativ" meniskruptur bør sjelden opereres. Legetidsskriftet hadde for noen år siden en artikkel om dette, litt av grunnen til artikkelen var antakelig at for mange slike meniskskader ble operert, og det ender ofte ikke så bra for pasienten. https://tidsskriftet.no/2022/03/klinisk-oversikt/hvilke-meniskskader-skal-opereres Greien med meniskskader er at en operasjon kan nesten aldri "fikse" menisken, den kan ikke bli som ny igjen. Det de kan gjøre ved operasjon er å fjerne løse biter som lager problemer. Som ortopeden sa til deg - løse fragmenter og flap-ruptur opereres. En løs bit av meniskvev kan virke omtrent som rusk i et tannhjul, det kan hindre bevegelse i kneet. Så låsninger av kneet - dvs hvis du ikke klarer å strekke kneet ut - kan være grunn til operasjon. Men det de gjør da er bare å fjerne en løs bit, eller shave litt på menisken. Selv om en menisk er skadet, så kan den fortsatt ha noe gjenværende stabiliserende funksjon. Hvis man fjerner deler av menisken ved operasjon, så er det mindre igjen til å stabilisere leddet. Da slites brusken raskere. Finnes massevis av folk som fikk operert menisken for ti år siden, som i dag må ha protese i kneet, fordi brusken er slitt bort. Så - "bare" degenerativ menisk ruptur uten låsning - ikke operere. Går ikke an å trene menisken til å bli bedre igjen, er den skadet så forblir den ofte skadet. Men smertene kan likevel bli bedre. Sunniva K skrev (På 22.8.2023 den 10.46): Jeg opererte mediale menisk grunnet ruptur i februar. Min var "slitt" i stykker og umulig å sy, så måtte klippe bort skadd del. Jeg valgte operasjon, fordi jeg VIL kunne løpe igjen. Hadde jeg ikke operert, hadde jeg ikke kunnet løpt. Ortopeden som opererte meg, er en av Norges beste, og var uenig i alt fokus i media som har vært i det siste, om at menisk kan trenes opp igjen uten operasjon. Det kommer helt alt an på hvilket aktivitetsnivå du ønsker å ha etterpå. alder, grunnen for skaden osv. Det er 6 mnd siden min operasjon, og kneet er fortsatt ikke helt bra, men det begynner å bli såpass at jeg kan gå noen turer på 1 time. Jeg trente for hardt i starte, og ødela for meg selv. Jeg har bare gått noen få småturer på ett par kilometer etter dette skjedde. Har så lyst å gå fjellturer. Jogging vet jeg at jeg neppe kan eller bør, men det går greit. Men altså fjellturer, klatring (inne), padel. Tør ikke å begi meg ut på fjelltur, selv småe turer, hva om kneet plutselig slår seg skikkelig vrangt. Har kjent små "stikk" i det venstre kneet mitt noen få ganger i det siste. Livredd for at noe skal skje med det og. Aner ikke hva jeg kan ha gjort galt. Har trent styrke som knebøy og utfall, ikke med for mye vekt. Og har gått endel turer, og ikke mye på asfalt. Har en skjev stortå på høyre fot, men ortopeden sa det ikke var grunnen (enda jeg har lest at det kan påvirke menisken.) Anonymkode: b0462...322
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå