Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har stolt på at yoghurt og drikke med "uten sukker" er sukkerfritt men er det egentlig det?

Skyr, sjokolademelk uten sukker, iskaffe uten sukker, rislunsj uten sukker, sjokolade uten sukker, eplemost?  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er uten TILSATT sukker. Er forskjell på det og at det er helt skrapet for ulike sukkerarter.

Anonymkode: d7ff6...f46

• Liker 6
Skrevet

Som skrevet over. Sukker finnes naturlig i melk på lik linje som frukt. De kan ikke fjerne det naturlige sukkeret. 

Anonymkode: 8bc7f...e44

Skrevet

Dette er flott. Jeg var ikke på jakt etter mat og drikke som var ribbet for andre sukkerarter. Jeg er på slank og må ha av meg noen kilo. Jeg skal ikke hive innpå med det jeg listet opp men kose meg inn i mellom.

Skrevet
Mildys skrev (2 minutter siden):

Dette er flott. Jeg var ikke på jakt etter mat og drikke som var ribbet for andre sukkerarter. Jeg er på slank og må ha av meg noen kilo. Jeg skal ikke hive innpå med det jeg listet opp men kose meg inn i mellom.

Da er det kaloriinnhold som er viktig, ikke type søtning 😉

Skrevet
Mildys skrev (33 minutter siden):

Jeg har stolt på at yoghurt og drikke med "uten sukker" er sukkerfritt men er det egentlig det?

Skyr, sjokolademelk uten sukker, iskaffe uten sukker, rislunsj uten sukker, sjokolade uten sukker, eplemost?  

Nei selfølgelig ikke, uten tilsatt kanskje men karbohydrater i form av glukose

• Nyttig 1
Skrevet

Men vær obs på at selv om en matvare ikke inneholder tilsatt sukker, så kan den likevel inneholde fritt sukker, som har tilsvarende negative helseeffekter. Det gjelder for eksempel juice, uansett om den er ferskpresset, eller hvordan den er fremstilt, og enzymbehandlet korn, som bryter ned kornet til fritt sukker.

For kroppen er det en forskjell på om sukkeret befinner seg inni hele celler, som langsomt brytes ned sånn at sukkeret blir frigjort litt etter litt, eller om de er "frie" og dermed tas opp nærmest umiddelbart, i likhet med tilsatt sukker i form av raffinert sukker, honning, osv.

• Nyttig 2
Skrevet
On 8/18/2023 at 4:24 PM, Mildys said:

Sjekk næringsverdi-tabellen på produktet. 

Anonymkode: ffe3b...366

Skrevet

Ikke heng deg opp i kun sukker. Se på kaloriinnhold, og pass på å få i deg nok proteiner hver dag.

Anonymkode: 6fd54...474

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...