AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #1 Skrevet 18. august 2023 Hvis ditt barn fortalte at hun/han hadde sett pappaen til en venn/venninne naken. Hva hadde du tenkt? Ville du tenkt det verste med en gang? Eller at det kan skje ved et uhell f.eks ved bading? Hva gjør en lærer/ansatt i skolen om en elev forteller dette? I hvilken grad av alvor skal man ta det? Anonymkode: 2386e...1b3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #2 Skrevet 18. august 2023 Ville spurt litt rundt det, prøvd å fått barnet til å fortelle (unngå ledende spm). Såklart ta hensyn til barnets alder. "Å jaha...? Du så pappaen til Lise naken...?" "Ehh jaaa", "mhm. Du så pappaen til Lise naken... synes du det var litt rart?" Anonymkode: 1a999...8b5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #3 Skrevet 18. august 2023 Jeg ville nok spurt barnet om hvilken anledning dette hadde vært i, før jeg antok det verste… Enorm forskjell på om dette var i forbindelse med skifting / gått inn på et ulåst bad etc - eller om han kom naken inn på rommet der de lekte… Er ikke barnet gammelt nok til å utdype situasjonen, du skriver jo skole? Anonymkode: 52dee...62f 8
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #4 Skrevet 18. august 2023 Jeg tenker at det du sier i seg selv ikke trenger å være grunn til bekymring. Du kan jo spørre (på en ufarlig måte) hva omstendighetene var? Det er litt leit hvis mannlig nakenhet blir så farlig og skammelig at vi må gå lange omveier for å være helt sikker på at ingen får et glimt av en penis, og en kontrast til hvor liberal mange er med å se en penis i kvinnegarderoben Anonymkode: c1cc7...6d9 8
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #5 Skrevet 18. august 2023 Spør hvor de var, hva de gjorde på osv. og spør om det er helt naken. I sommer så var det en eldre herremann som mistet håndkle da han skiftet tøy på stranda vi var på. Kan ikke lage ramaskrik for alt. Alt spørs om omstendighetene Anonymkode: 7e6a6...3c6 8
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #6 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ville spurt litt rundt det, prøvd å fått barnet til å fortelle (unngå ledende spm). Såklart ta hensyn til barnets alder. "Å jaha...? Du så pappaen til Lise naken...?" "Ehh jaaa", "mhm. Du så pappaen til Lise naken... synes du det var litt rart?" Anonymkode: 1a999...8b5 Dette må man jo ikke gjøre. "Synes du det var litt rart"? Det er ledende spørsmål. Hvis barna hadde kommet til meg og fortalt at de hadde sett far til venn naken, hadde jeg nok ikke tenkt det verste i og med at de uoppfordret var så åpne. Hadde nok bare sagt noe sånn som "ja vel, fortell". Anonymkode: a0e99...e84 12 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #7 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ville spurt litt rundt det, prøvd å fått barnet til å fortelle (unngå ledende spm). Såklart ta hensyn til barnets alder. "Å jaha...? Du så pappaen til Lise naken...?" "Ehh jaaa", "mhm. Du så pappaen til Lise naken... synes du det var litt rart?" Anonymkode: 1a999...8b5 «Synes du det var litt rart?» er i aller høyeste grad ledende…. Er du lærer? Anonymkode: 52dee...62f 10 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #8 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): «Synes du det var litt rart?» er i aller høyeste grad ledende…. Er du lærer? Anonymkode: 52dee...62f Beklager, jeg leste for fort her! Jeg leste HI som et spørsmål hovedsakelig til lærere / folk i skolen. Ser nå at første setning er «Hvis ditt barn..» 😅 Anonymkode: 52dee...62f
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #9 Skrevet 18. august 2023 Hva om det var en kvinne som ble sett naken? Ville det fått like mye fokus? Anonymkode: b5a89...9c9 3 2
aksase Skrevet 18. august 2023 #10 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis ditt barn fortalte at hun/han hadde sett pappaen til en venn/venninne naken. Hva hadde du tenkt? Ville du tenkt det verste med en gang? Eller at det kan skje ved et uhell f.eks ved bading? Hva gjør en lærer/ansatt i skolen om en elev forteller dette? I hvilken grad av alvor skal man ta det? Anonymkode: 2386e...1b3 I utgangspunktet ser jeg ingenting galt med det. Ville kanskje spurt hva han gjorde når han var naken, men mest sannsynlig var det helt uskyldige greier som i dusjen, på vei mellom bad og soverom, eller kanskje ute i basseng/boblebad. Hvis det har foregått noe usømmelig, ville neppe barnet sagt noe, fordi overgripere er eksperter til å få barn til å holde på hemmeligheter. 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #11 Skrevet 18. august 2023 Jeg hadde nok blitt litt sjokkert. Hos oss er det ikke vanlig at mannen skifter med barna til stedet, og jeg hadde nok reagert. En uskyldig situasjon som at pappaen til venninna skifta på badet og de så det med et uhell, er som sagt uskyldig. Om datteren min hadde kommet hjem så hadde nok samtalen gått slik "jeg så pappaen til Lise naken!" "ok. Hva gjorde han da?" Da kommer det en hel rekke svar som kan indikere uskyldig eller skyldig. Svarer hun ingenting, som mange barn gjør, kan man jo spørre hvor de hadde sett ham naken. Så hadde jeg kanskje spurt om han ble flau når han så at du så ham..eller om han skyndtet seg for å hente klærne.. Idk.. Sykt sært ihvertfall. Man må jo passe på. Anonymkode: ddbeb...77c 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #12 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hadde nok blitt litt sjokkert. Hos oss er det ikke vanlig at mannen skifter med barna til stedet, og jeg hadde nok reagert. En uskyldig situasjon som at pappaen til venninna skifta på badet og de så det med et uhell, er som sagt uskyldig. Om datteren min hadde kommet hjem så hadde nok samtalen gått slik "jeg så pappaen til Lise naken!" "ok. Hva gjorde han da?" Da kommer det en hel rekke svar som kan indikere uskyldig eller skyldig. Svarer hun ingenting, som mange barn gjør, kan man jo spørre hvor de hadde sett ham naken. Så hadde jeg kanskje spurt om han ble flau når han så at du så ham..eller om han skyndtet seg for å hente klærne.. Idk.. Sykt sært ihvertfall. Man må jo passe på. Anonymkode: ddbeb...77c Det er faktisk fort gjort. Her i huset er det med nakenhet helt vanlig og jeg skifter med barna til stede. Vi har ett bad som gjør at vi ikke låser døra, dersom vi dusjer/bader. Kanskje man ikke en gang vet at det er andre barn til stede. Jeg låser om jeg vet det er det. Men for mange år siden lå jeg i badekaret, døra ti badet var åpen, jeg var alene hjemme. Plutselig kom nabogutten inn for å tisse. Jeg hyttet han ut igjen, heldigvis hadde jeg skum opp til ørene. Når jeg snakket til han etterpå og sa at det ikke var greit, mente han at det ikke var noe problem, jeg var jo bare mamma. Men som jeg sa, jeg er ikke DIN mamma og jeg vil være i fred på badet. Gutten var den gang 11 år. Her hos oss sover vi nakne og kan godt gå naken fra soverommet til badet. Men vi gjør jo ikke det om vi har besøk. Men det kan jo som sagt være at noen drar opp døra til badet. En naken kropp er jo ikke farlig, ei heller skadelig. Anonymkode: 15ea7...fa3 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #13 Skrevet 18. august 2023 Hvis mitt barn hadde sagt det hadde jeg jo blitt nysgjerrig, men barnet hadde jo da begynt å fortelle noe, så jeg regner med resten hadde kommet ( om når og hvor: på badet, stranda, soverommet). Jeg hadde ikke trodd det verste, men hadde jo villet fått det på det rene. Anonymkode: cb9f8...be0
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #14 Skrevet 18. august 2023 Ville stilt noen spørsmål om omstendighetene, enten det var eget barn eller en elev. Det kan være helt uskyldig, og det kan være grenseoverskridende, avhengig av kontekst. Anonymkode: 29d99...d57 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #15 Skrevet 18. august 2023 Jeg tenker at en pupp er naturlig nakenhet, men en pupp med nipple blir blotting. Det er rett å slett å gå over grensa føler jeg. Anonymkode: 6d277...bb1 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #16 Skrevet 18. august 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Hva om det var en kvinne som ble sett naken? Ville det fått like mye fokus? Anonymkode: b5a89...9c9 Ville selvsagt stilt de samme spørsmålene da, ja. Anonymkode: 29d99...d57 1
GammelKaktus Skrevet 18. august 2023 #17 Skrevet 18. august 2023 Nja, er litt usikker. Mitt barn overnattet ikke hos noen andre før han var så stor at han kunne forklart mer enn at han bare så noen naken. Selv har jeg ikke noe problem med nakenhet og kan fint skifte/dusje osv med dørene åpne, men ALDRI om vi har besøk, samme opplegg for guttungen han er og påpasselig når vi har besøk og jeg tenker at det samme gjøre de fleste andre, man løper ikke naken rundt om man har besøkende i hus mener jeg uansett hvor lite sjenanse vi har til nakenhet. Uansett, jeg klarte selv å se en venninne sin far naken når vi var 8-9 var aldri noe jeg kommenterte til andre enn venninna mi, det var liksom ikke et issue for min del. Men dette var jo på 90-tallet, tenkte ikke over det egentlig. Tror jeg bare hadde spurt litt om når og hvor dette skjedde og om han synes det var rart å treffe på et nakent menneske liksom og hva den voksne gjorde og jeg hadde nok reagert på samme måte uansett hvem mitt barn hadde sett naken men kan tenke meg at han hadde synes det var ubehagelig å treffe på en naken mamma i denne alderen, alt er jo cringe nå.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #18 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis ditt barn fortalte at hun/han hadde sett pappaen til en venn/venninne naken. Hva hadde du tenkt? Ville du tenkt det verste med en gang? Eller at det kan skje ved et uhell f.eks ved bading? Hva gjør en lærer/ansatt i skolen om en elev forteller dette? I hvilken grad av alvor skal man ta det? Anonymkode: 2386e...1b3 Hvorfor gjelder det alltid kun pappaen eller bestefaren? Kunne det ikke likegodt vært storesøster, tante eller en bestemor som bringer fram bekymringer? Anonymkode: b7f22...dbd 2 1
Rotemor Skrevet 19. august 2023 #19 Skrevet 19. august 2023 Grensen mellom naturlig nakenhet og blotting er soleklar. Dette er en oppdiktet problemstilling.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #20 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ville spurt litt rundt det, prøvd å fått barnet til å fortelle (unngå ledende spm). Såklart ta hensyn til barnets alder. "Å jaha...? Du så pappaen til Lise naken...?" "Ehh jaaa", "mhm. Du så pappaen til Lise naken... synes du det var litt rart?" Anonymkode: 1a999...8b5 Unngå ledende spørsmål, her er et eksempel med ledende spørsmål 😂 Anonymkode: adb94...f9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå