Gå til innhold

Bekymret over medstudenter sine språkkunnskaper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt på et studie hvor kommunikasjon og forståelse er essensielt. Studiet fører til lederstilling for en sårbar menneskegruppe. Flere av mine medstudenter snakker ikke så godt norsk, men det er ikke der problemet ligger. De fleste det gjelder forstår alt og klarer fint å gjøre seg forstått også (dog med en del feil, men ikke feil som påvirker budskapet), så etter endt studie tenker jeg at det ikke vil være noe problem og heller ikke noe som påvirker hvor god jobb den enkelte gjør. 

Det jeg er bekymret over er medstudenter som ikke en gang forstår svært enkle setninger på norsk og som i tillegg snakker så dårlig norsk at andre medstudenter og lærere har problemer med å forstå hva de mener. Jeg er bekymret for å havne på gruppe med de det gjelder under gruppearbeid, men mest av alt er jeg bekymret for hvordan det skal gå når studiet er ferdig og de skal ut i jobb. Det er såpass at lærer ofte på stoppe opp under undervisning fordi lærer må forklare hva helt enkle setninger betyr (vi snakker setninger uten fagbegrep). Dette påvirker så klart undervisningskvaliteten til hele klassen. Jeg vil ikke gi noen konkrete eksempler her, da jeg ikke vil gjøre noe gjenngjennbart, men det er enkle setninger som selv barn i 7-årsalderen bruker. 

På studiet jeg går vil man bli vurdert om man er egnet som x, men i følge fagartikler jeg har lest blir dette svært sjeldent brukt, da man ofte ønsker å gi alle en sjanse. Det er flott det at man vil gi alle en sjanse, men hensynet til den sårbare menneskegruppen burde veie tyngre enn hensynet til studenten. 

Jeg vet egentlig ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, annet enn å høre om det er noen andre som har lignende erfaringer? Hva gjør man om man for eksempel havner på gruppe med to andre studenter bare og ingen av de forstår eller kan gjøre seg forstått på grunnleggende norsk? Hvis man blir svært bekymret etterhvert på at dette kan gå alvorlig utover den sårbare menneskegruppen man studerer mot å være leder for?

Anonymkode: 494c0...2c5

Skrevet

Det er veldig vanskelig å svare deg her uten å vite hva du studerer, det er stor forskjell på hvordan skikkethet gjennomføres på ulike studium. 

Anonymkode: 56288...10b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...