Gå til innhold

Plutselig syklus på 16 dager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier har jeg nå hatt en syklus på bare 16 dager.

Jeg fjernet hormonspiral i slutten av juni og fikk min første mens et par dager etter fjerning. Fikk så mensen igjen etter litt over fire uker (syklus ble da 34 dager). Nå har jeg plutselig begynt å blø igjen selv om forrige mens var ferdig 5/8. Jeg har da altså hatt en syklus på bare 16 dager. Dette har aldri skjedd før. Jeg hadde hatt hormonspiralen i 5 år og i løpet av disse årene hadde jeg av og til mensen. Før jeg fikk spiral hadde jeg uregelmessig mensen, men da var "problemet" lange sykluser, ikke korte. 

Jeg er 28 år og er nå livredd for at jeg har kommet i prematur overgangsalder. Har tatt en graviditetstest og den var negativ. Noen som har noen erfaringer med dette? 

Anonymkode: 2b000...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida dette er nok absolutt ingen tidlig overgangsalder :) Tvert imot er ofte sånne korte sykluser et tegn på altfor høyt østrogen (mer vanlig hos unge mennesker) og ubalanse pga du har hatt hormonprevensjon. Jeg hadde sånne sykluser i flere måneder etter pillestopp. Sånne korte sykluser er uten eggløsning. Etter hvert vil nok hormonene stabilisere seg. Går an å bruke vitex agnus castus for å gjøre hormonene mer stabile , prøve få i gang eggløsning og øke progesteronet noe :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har vært uten hormoner i 2 mnd? Da er det helt normalt at syklus din vil klusse seg til litt .det kan ta 3 mnd til 1 år før noen får skikkelig stabil syklus etter gått på prevensjon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...