Gå til innhold

Har du ett budsjett du følger? Hvordan gjør du det?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2023 den 15.28):

Oppdaterer ikke. Alt er faste regninger / sparing bortsett fra det jeg setter inn til dagligvarekontoen, som er 5000 i måneden. Da vet jeg hvor mye jeg kan bruke hver gang jeg drar i butikken.  Er det noe til overs ved neste lønning, så settes dette også inn på sparing. 

Anonymkode: 97bc8...a45

Man må da oppdatere når det skjer noe nytt/spesielt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
29 minutter siden, Rotemor said:

Mitt budsjett oppdateres en gang i året, jeg praktiserer ikke revidert hjemmebudsjett. Ikke så mye poeng med et budsjett hvis man skal endre på det hele tiden. 

Anonymkode: f42a8...45a

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Mitt budsjett oppdateres en gang i året, jeg praktiserer ikke revidert hjemmebudsjett. Ikke så mye poeng med et budsjett hvis man skal endre på det hele tiden. 

Livet forandrer seg: rente, forsikringer, lån, matpriser etc

Skrevet
Just now, Rotemor said:

Livet forandrer seg: rente, forsikringer, lån, matpriser etc

Ja, hvis utgifter øker og man ikke klarer å spare det inn, går budsjettet i minus. Så kan man oppsummere hvordan det gikk på slutten av året. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2023 den 11.05):

Jeg mener at den beste måten å spare på er å føre over det man vil spare på lønningsdagen. Og tenke på det som om det er en fast utgift akkurat som strøm og huslån/leie. Mulig du også gjør det i tillegg til å føre over resterende som er igjen til sparing altså. Bare nevner det likevel ☺️

Anonymkode: 8d921...b76

Ja, når lønna kommer inn sprer den seg til boliglån, regningskonto og sparekonto. Fast overføring til sparing fikk jeg råd til for et par år siden da ungen flytta for seg selv. 

Anonymkode: 7a84b...b1e

Skrevet
Rotemor skrev (På 20.8.2023 den 17.57):

Joda, jeg oppdaterer hvis det skjer endringer, f.eks så kommer skatteprosenten min til å reduseres til neste år, slik at jeg vil ha 600 kroner mer utbetalt i måneden. Det vil da bli mer til sparing. Kommer til å sette 500 kroner ekstra inn på billånet i måneden da.

Det jeg mente med at jeg ikke oppdaterer er at jeg ikke fører spesifisert regnskap over hva de 5000 på dagligvarekontoen går til hver måned.

Anonymkode: 97bc8...a45

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 18.27):

Å ha oversikt og justere budsjettet underveis for å ha et mest mulig realistisk budsjett hele tiden er jo selve poenget med et budsjett. 

Anonymkode: 0a70b...072

• Liker 1
Skrevet

Jeg setter opp utgiftene slik, og justerer "andre utgifter"-kategorien fra måned til måned. Her er september:

image.png.d5a0c1d9d476c744465f6d4b825ce092.png 

Skrevet

Har ikke noe fast budsjett. Jeg bruker så lite at det er lett å ha kontroll på. Kjøper aldri noe som ikke trengs, og alltid de billigste varene og tjenestene. Har ikke lån eller gjeld.

Husleie. Strømregning. Internettregning. Den billigste maten jeg kan finne. Resten spares.

Anonymkode: 701fb...d99

Gjest Schmuhu
Skrevet (endret)

Det er litt morsomt å sjå hvordan folk blander begrep og formål i denne tråden.

Et budsjett brukes til å planlegge fremtidige utgifter. Det er sant at det kan endre seg over tid. Selv om mange kanskje ikke fører et skriftlig budsjett, så har de likevel en grov plan hvor reisen går. Jeg tar meg friheten og kaller det også budsjett. 

Et regnskap viser hva pengene faktisk har gått til. Mange nettbank har en enkel oversikt. 

Det er sammenhengen mellom budsjett og regnskap som er mest spennende. Har du planlagt bra nok? Klarte du å holde budsjettet? Gikk det ikke som planlagt?

Det kan godt være at regnskapet viser at budsjettet ble sprengt eller at budsjettet var for romslig. Da bør budsjettet eventuell tilpasses basert på regnskapet som var og forventninger om fremtiden.

Jeg mener at nettbankene er gode til å vise deg pengebruk og at privatpersoner ikke trenger å føre regnskap manuell med mindre en har spesiell interesse for det. 

Et budsjett kan derimot være nyttig for å ha oversikt over sine økonomiske mål. Her tenker jeg spesielt på sparing

Et budsjett burde også være enkelt. Har du for mange punkter så kjenner du kanskje ikke mestring lenger. 

Mitt budsjett inneholder:

1) Inntekt

2) Boutgifter, dette inkluderer estimat for strøm, avdrag for boliglånet og annet relatert.

3) Fakturasparing, dette er månedsestimat av samtlige faktura som kommer en gang i halvåret eller en gang i året. Det overføres på en konto og når regningen kommer, så er beløpet dekket inn fra før. 

4) Mobilitet, dette budsjetteter gjerne bensin og bom til bil og skyssbiletten. 

5) Sparing, inkluderer både kortsiktig og langsiktig sparing. Trekkes rett når lønnen kommer på konto.

6) Livet, inkluderer matbudsjettet, kulturbudsjettet og annet. Det er ikke slik at jeg bruker penger på likt måte så da er dette her punktet relativt åpen. Det er også dette punktet jeg følger med på underveis. Liksom penger på kortet.

Schmuhu

Endret av Schmuhu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...