Gå til innhold

Har du ett budsjett du følger? Hvordan gjør du det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har budsjett i nettbanken og trekk på lønnsdagen. En konto for mat/husholdning, en for regninger, en for helse/tannlege, en for kjæledyr, en for barna, en for sparing oppussing, en for sparing buffer, en for gaver, en for «fritt bruk», en for bil og forbruk der, hver sin personlige konto. Sikkert noen flere jeg ikke kommer på i farta. 
alt er regnet grovt, og lagt litt ekstra på slik at det er litt å gå på. Ikke alle kontoene som blir brukt hver mnd, men har satt et tak på hvor mye som kan settes på disse kontoene før de plasseres andre steder. Trenger feks ikke 20 000 på gavekonto, men heller på sparekonto osv. 

vi har et bankkort, og vi må føre over til denne brukskontoen fra riktig budsjettkonto før bruk. 

startet med dette for ca 6 år siden, og for oss funker dette kjempegodt! Har alltid full kontroll hva som er igjen og hva vi kan bruke. Er strenge med oss selv med å låne fra andre kontoer. Da må det være viktig.

Anonymkode: 2cfa2...a0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Innimellom ser eg det anbefales å ha et budsjett for å ha litt oversikt over hva penger går til fra måned til måned. Så nå tenkte eg omsider å lage ett :)

Men hva har du i budsjettet? Hva kaller du ting? Og hvor detaljert er du?

Legger dere for eks inn Spotify til 189 kr, eller bare Strømmetjenester og regner alle sammen? Oppdaterer dere budsjettet regelmessig når renta på huslånet går opp eller holder det at budsjettet er sånn "meh" nærme nok? Sjekker dere budsjettet før/etter hver lønning for å se at det stemmer noelunde?

Nå har eg utsatt det å ha budsjett ganske lenge men eg har lenge hatt separert lønnskonto og brukskonto (med kort). Samtidig har eg og samboer felles regningskonto og felles matkonto med egne kort på. Sparing gjør vi hver for oss. Så har kontroll på totalen med penger, men føler det går mye i mellom som eg eller vi ikke får med oss.

Eg har en tendens til å gjøre mye ut av ting når eg først begynner :P

Hva bruker dere evnt til å lage dette? Ser bankene mine har noe men likte ikke helt hvordan de fungerte. Har begynt i Google Docs men der mistet eg litt kontrollen fordi eg la inn veldig mye. Spesielt utfordrende ble det når eg skulle dele med samboer. Finnes det en bedre app dedikert til akkurat dette? YNAB synes eg ble for "amerikanisert" og passet ikke helt her følte eg.

Har sett på standardbudsjette til Sifo og hentet litt tips derifra.

Anonymkode: cf4f8...4c3

Jeg syns detaljert budsjett er litt styrete å holde på med. Eller mulig dette er et slags budsjett uansett. Samme det. 
Det som fungerer for meg er å ha satt opp alle faste utgifter detaljert og summerer opp hva jeg har av faste utgifter hver mnd. Så putter jeg det på en egen konto til regninger. 
Jeg har felleskonto med samboer til felles faste utgifter og mat som vi setter inn et likt beløp på. 
Så ser jeg hva som er igjen og setter over til sparing. Stort sett fast beløp,  noen ganger mer , andre mindre. 
Så har jeg resten etter det  på brukskontoen til det jeg vil. 

Så egentlig fordel pengene på konto til ulike formål på lønningsdag er min strategi. 

Anonymkode: 8d921...b76

Skrevet

Har et grovbudsjett på alle faste utgifter, runder opp. Deler så utgiftene på 12 + 3000. Dette føres inn på felles regningskonto hver måned. 

Har også matkonto: her setter vi inn det vi regner med å bruke på mat i måneden.

Går ikke over budsjett hver måned. Alt er sånn cirka, og vi er god på å følge budsjett så det er ikke behov for. 

Da vi var i etableringsfasen hadde vi mye mer detaljert budsjett som vi måtte følge til punkt og prikke for ikke å gå i minus.

Alt som står på brukskontoene bruker vi på klær, opplevelser osv

Skrevet

Ikke budsjett, men regnskap. Rett og slett for å se hvor pengene blir av, uten at det nødvendigvis er noen grunn til å stramme inn. Bruker appen Moneylover, og skriver inn alle månedsbeløpene til et Excel-ark i slutten av måneden. I regnearket har jeg også grafer og stolpediagrammer som viser spare- og bufferkontoer, samt fond.

For moro skyd har jeg også laget en Luksusfellen-tavle i bunnen som fordeler gjennomsnittlig forbruk i kategoriene Bolig, transport, klær, mat, gjeld og annet. Den ser nok litt rar ut, da formatet ikke egentlig passer til mitt forbruk. Men det er bare for gøy...:P

• Liker 1
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
Rotemor skrev (16 timer siden):

Jeg er ikke noe god på budsjett, men jeg ville kommentere SIFO sitt. Matprisene har gått i været, det har også strøm. Så jeg ville justert opp disse postene ganske kraftig.

Bare en kommentar til det du sier om mat. Jeg regnet over pengebruken de siste tre månedene her om dagen, og ble veldig overrasket over at maten som gruppe i regnskapet kom overraskende bra ut. Jeg har budsjettert med 3000 og klarer meg på de pengene jeg har satt av til det uten å gjøre noe særlig grep. Hvis jeg kuttet ut all isen jeg spiser kunne jeg spist ferdigmat oftere ...

Bilen derimot, den har et sugerør rett ned i lommeboka mi!

Skrevet
Vikarsykepleier skrev (2 timer siden):

Bare en kommentar til det du sier om mat. Jeg regnet over pengebruken de siste tre månedene her om dagen, og ble veldig overrasket over at maten som gruppe i regnskapet kom overraskende bra ut. Jeg har budsjettert med 3000 og klarer meg på de pengene jeg har satt av til det uten å gjøre noe særlig grep. Hvis jeg kuttet ut all isen jeg spiser kunne jeg spist ferdigmat oftere ...

Bilen derimot, den har et sugerør rett ned i lommeboka mi!

Da er du nok flink! Her (med tenåringer) har det økt kraftig. Men så er jeg heller ikke nøye nok😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fast budsjett, og 9 kontoer. Det som er igjen på brukskontoen etter at alt er ført over, bruker jeg på det jeg vil.

Samboer har sitt budsjett på Excel, mens jeg bruker Google Docs.

- Felles regninger (husleie, forsikring, barnehage) med samboer

- Mat og husholdningsartikler, med samboer

- Bufferkonto

- Høyrentekonto

- Kos

- Gaver

- Private regninger (mobilregning, strømmetjenester)

- Klær

- Unger

Anonymkode: 05e00...d7f

Skrevet

Tar gjerne imot tips og råd om å lage noe i google docs til tenåringen i huset. Han trenger å se hva alt koster!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har fast budsjett, og 9 kontoer. Det som er igjen på brukskontoen etter at alt er ført over, bruker jeg på det jeg vil.

Samboer har sitt budsjett på Excel, mens jeg bruker Google Docs.

- Felles regninger (husleie, forsikring, barnehage) med samboer

- Mat og husholdningsartikler, med samboer

- Bufferkonto

- Høyrentekonto

- Kos

- Gaver

- Private regninger (mobilregning, strømmetjenester)

- Klær

- Unger

vil du dele oppsettet ditt?

Skrevet
miamiamia skrev (14 minutter siden):

vil du dele oppsettet ditt?

Har et superenkelt oppsett, men for min del funker det fint.

IMG_5382.jpeg

Skrevet (endret)

Dere som er gode på å følge opp budsjett eller regnskap: hvor ofte oppdaterer dere forbruket? Ukentlig? Daglig?

Endret av Rotemor
Autokorr
Skrevet

Jeg fører regnskap i google docs. Har over tid tilpasset et regneark til mitt bruk. 

Mitt beste tips: Dagen før lønningsdag går jeg inn på lønnskontoen og overfører det som står der til sparing, hvis det er noe igjen da. 

Når jeg fikk feriepenger i juni tok jeg alt som var over det jeg vanligvis får utbetalt i lønn, og overførte til sparekonto så det ikke står der og frister til overdådig forbruk i hverdagen. 

Anonymkode: 7a84b...b1e

Skrevet (endret)

Jeg følger ikke etter et budsjett, men det er fordi jeg har lave utgifter.

Jeg får lønning fast:

21,500,- per måned pluss ekstra arbeid 3,800,- per måned.

Totalt: 25,300,-

Utgifter: 6,000,- til husleie fast og wi-fi er inkludert husleie (trenger ikke å tenke på det, men vanligvis om man ikke har det inkludert så betaler man det også når man får regningen. Ellers ville jeg ha satt av 1,000,- til det)

Strøm setter jeg av 1,000,- om sommeren og 2,500,- på vinteren

Telefon: 500,-

Spotify, youtube, netflix, og andre relaterte abonnementer setter jeg av max 750,- til dette formålet da jeg er litt usikker på eksakte beløpet, men sparer det som er tilgode.

Det er det jeg har av faste utgifter så er det mange variable. 

Da har jeg igjen vanligvis: 17,000 kroner som jeg kan bruke på hva jeg enn vil.

Mat er en variabel utgift pleier å ligge på omtrent: 4,000,- andre ganger litt høyere ettersom jeg ikke sparer noe på det. Kjøper det jeg har lyst på, men går aldri ut på restaurant/cafè da det er såpass dyrt. Mye billigere å lage det hjemme.

Da har jeg igjen: 13,000,- vanligvis til alt annet. Sparer vanligvis 10,000,- spare ratio 40%

Kjøper nesten aldri nye møbler eller inventar og klær kjøper jeg såpass sjeldent at det ikke er noe vits å nevne i budsjettet tror det ville ha blitt omtrent 100 kroner i måned. Er minimalist og er fornøyd med det. Bruker vanligvis å få klær i gaver og sånt som jeg bruker.

Endret av Intervence
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg fører regnskap i google docs. Har over tid tilpasset et regneark til mitt bruk. 

Mitt beste tips: Dagen før lønningsdag går jeg inn på lønnskontoen og overfører det som står der til sparing, hvis det er noe igjen da. 

Når jeg fikk feriepenger i juni tok jeg alt som var over det jeg vanligvis får utbetalt i lønn, og overførte til sparekonto så det ikke står der og frister til overdådig forbruk i hverdagen. 

Anonymkode: 7a84b...b1e

Jeg mener at den beste måten å spare på er å føre over det man vil spare på lønningsdagen. Og tenke på det som om det er en fast utgift akkurat som strøm og huslån/leie. Mulig du også gjør det i tillegg til å føre over resterende som er igjen til sparing altså. Bare nevner det likevel ☺️

Anonymkode: 8d921...b76

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har budsjett i Excel. Men er ikke alltid jeg følger det, får jeg lyst til å bryte med budsjettet så gjør jeg det. Har budsjett mest for å holde oversikt. 

Anonymkode: f42a8...45a

Skrevet

Jeg har budsjett, begynte med det da jeg ble skilt og ble alene med små barn. Har fortsatt med det, det gir forutsigbarhet og kontroll. Selv om ungene nå er store og jeg bor alene har jeg fremdeles budsjett 😊

Jeg har i dag veldig enkel økonomi; fast lønn og huslån. Tidligere var det med både barnetrygd, barnebidrag, leieinntekt mm.

Jeg har et excelark hvor jeg setter opp det som kommer inn - lønn - og det som går ut. 
Jeg beregnet hvor mye jeg har i året i ulike utgifter, deler på 12 og setter det beløpet inn på en egen konto når jeg har fått lønn. Det omfatter lån, strøm, kommunale avgifter,  telefon, forsikring, bilhold, bredbånd, TV, streaming osv. Da vet jeg at det alltid er penger når regningene kommer. 

Jeg setter av beløp til fast sparing; kortsiktig (feks til noe jeg ønsker meg, konsert, planlagt helgetur osv), litt mer langsiktig (feks ferie, jul, gaver osv) og enda mer langsiktig (feks pensjon, ny bolig osv). 

Jeg fører også over et beløp til egen konto med kort tilknyttet - matkonto.

Det som da står igjen på lønnskontoen er til «fritt bruk» - klær, ting til huset, lege, tannlege, frisør, kafé, restaurant osv. Som regel har jeg penger igjen på lønnskontoen før neste lønning, innestående blir ført over til sparekonto. 

Jeg fører også regnskap i etterkant, det har gjort meg veldig bevisst på hva jeg bruker penger på. Har også en bufferkonto slik at jeg har penger om det plutselig skulle bli behov for større utgift. 

Anonymkode: 01cde...52e

• Liker 1
Skrevet
Topsi skrev (På 18.8.2023 den 15.26):

Følger ikke budsjett, betaler alle regninger på lønningsdag og bruker en del penger i den perioden og snur på krona når det nærmer seg lønn igjen 

Bra det ikke er bare meg 🙈 K38

Anonymkode: 4df65...725

• Liker 1
Skrevet
Rotemor skrev (4 timer siden):

Dere som er gode på å følge opp budsjett eller regnskap: hvor ofte oppdaterer dere forbruket? Ukentlig? Daglig?

Oppdaterer ikke. Alt er faste regninger / sparing bortsett fra det jeg setter inn til dagligvarekontoen, som er 5000 i måneden. Da vet jeg hvor mye jeg kan bruke hver gang jeg drar i butikken.  Er det noe til overs ved neste lønning, så settes dette også inn på sparing. 

Anonymkode: 97bc8...a45

Skrevet

Har en utgiftskonto til alle faste trekk med buffer å autotrekk over til ved lønning

ikke gå i fellen med å bruke «automatiske budsjett» du må jobbe litt med tallene for å forstå de, se trender å eventuelt gjøre en endring i forbruk

kommer langt med en basic excel tabell sortert etter måned - kategori - pris så kan du hente ut verdier å tabeller litt etter hva du synes er viktig når du forstår tallene

Anonymkode: 996aa...4ef

Skrevet

Budsjett og regnskap i Excel. Oppdaterer noen ganger i uka og følger med at jeg er on track. Lever sparsommelig, kjøper sjelden klær, møbler og aldri interiør/nips. 
Har dog en egen budsjettpost på hage og dyr som er det som gir meg mest glede. 😜 

Har god oversikt over faste kostnader og en egen regningskonto til det. Felles med samboeren. Vi setter inn litt mer enn vi må slik at det blir en buffer der. 

Fordeler penger på regninger og sparing når jeg får lønn. 

Anonymkode: 1abeb...ecd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...