AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #1 Skrevet 18. august 2023 Hvordan er det mulig? Jeg har spisevindu mellom 12 og 20, og spiser mindre enn før. Jeg har kuttet frokost, men ikke fylt på kaloriene på verken lunsj eller middag. Jeg beveger meg like mye som før. Vekta har gått fra 71 kilo til 74 på de tre ukene jeg har holdt på. Jeg spiser normal frokost som tidligere i helgene, dvs to skiver brød med ost, skinke eller lignende. Jeg drikker heller ikke mer enn før, tvert imot, jeg drikker mindre, og kun vann og kaffe. Alle blodprøver er normale. Hvordan kan jeg ha gått opp tre kilo på tre uker? Det har vært et slit å klare å gjennomføre mentalt, og hvis jeg skal gå opp i vekt, gidder jeg i hvert fall ikke mer! K40 Anonymkode: adc56...fcc
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #2 Skrevet 18. august 2023 Kroppen din holder vel på vann da. Vi kan dessverre ikke forklare alt med kroppen vår. Er du kvinne, så er det også en syklus som har mye å si. Kjempe gøy, ikke sant? Anonymkode: 67a18...340 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #3 Skrevet 18. august 2023 Om du spiser mer eller mindre og på lengre eller kortere tid er ikke så vesentlig, ts. Spiser du flere kalorier? Og er de mer eller mindre sunne enn dine tidligere kalorier? Forskning tyder på at vi går mer opp i vekt av kalorier som er «enkle» å fordøye og mindre opp i vekt av kalorier som kroppen må bearbeide. Altså - spiser du 2000 kcal frukt, grønt og fisk i løpet av et døgn er ikke det likeverdig med å spise 2000 kcal junk som butikkbrød, ferdigmiddag, fastfood, joghurt, godteri markedsført som «protein» eller «energi» etc Hvorfor så du for deg at å spise alle dine kalorier på kort tid skulle utgjøre noen forskjell? Uansett - å opprettholde en sunn vekt er et livslangt prosjekt. Om du gir opp etter 3 uker med endret livsstil har du valgt deg en som ikke er bærekraftig. Velg en livsstil som samtidig opprettholder sunn vekt og som du kan leve utmerket med de neste 60 årene av ditt liv. Ellers driver du bare med jojo-slanking. Anonymkode: 0354b...f3e 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #4 Skrevet 18. august 2023 Jeg er veldig glad i periodisk faste, men kvinnekroppen er langt mer ømfintlig for endringer i kortisol og insulin, og disse er svært vesentlige for metabolismen. Kroppen kan oppleve fasting som økt stress, spesielt i starten, så det er veldig viktig at du implementerer gode øvelser og rutiner for å regulere ditt nervesystem! Morgen og kveld. Det tar deg ti minutter, og er livsendrende etter min mening. Jeg anbefaler det forsåvidt til alle, uavhengig av fasting eller ikke, men spesielt hvis man velger fasting. Jeg klarte endelig å gå ned ti kilo svært enkelt, når bare jeg begynte å jobbe med vagusnerven! Anonymkode: 56f86...d01 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #5 Skrevet 18. august 2023 Skjønner ikke hvorfor spørsmål som dette kommer opp. Kalorier inn og kalorier ut er alt det dreier seg om. Jada, man kan ha litt mer vann i kroppen innimellom, jada man kan ha tregere forbrenning, men det er snakk om så lite at det har lite å si. Du har spist for mye rett og slett. Anonymkode: c2cd8...e25 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #6 Skrevet 18. august 2023 Just now, AnonymBruker said: Skjønner ikke hvorfor spørsmål som dette kommer opp. Kalorier inn og kalorier ut er alt det dreier seg om. Jada, man kan ha litt mer vann i kroppen innimellom, jada man kan ha tregere forbrenning, men det er snakk om så lite at det har lite å si. Du har spist for mye rett og slett. Anonymkode: c2cd8...e25 Dette stemmer faktisk ikke. Vårt parasympatiske nervesystem har SVÆRT mye å si for dette. Anonymkode: 56f86...d01 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #7 Skrevet 18. august 2023 Jeg har blitt fortalt, og lest, at ved å la kroppen og tarmene få hvile minst 15-16 timer - altså ingen mat inn - vil dette ha en positiv effekt på insulin og fettforbrenning mm. Det er altså svært mange helsefordeler ved å ha spisevindu. Som beskrevet i hi - jeg spiser ikke mer nå enn før. Tvert imot, jeg spiser mindre. Færre kalorier. Likevel opplever jeg å gå opp i vekt, og det er dette jeg ikke forstår. Jeg vet at tre uker er kort tid, men siden det har vært såpass tøft for meg å kutte ut frokost, er det innmari demotiverende å oppleve å gå opp i vekt når det er vektnedgang som er primærmålet. Ts Anonymkode: adc56...fcc 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #8 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er veldig glad i periodisk faste, men kvinnekroppen er langt mer ømfintlig for endringer i kortisol og insulin, og disse er svært vesentlige for metabolismen. Kroppen kan oppleve fasting som økt stress, spesielt i starten, så det er veldig viktig at du implementerer gode øvelser og rutiner for å regulere ditt nervesystem! Morgen og kveld. Det tar deg ti minutter, og er livsendrende etter min mening. Jeg anbefaler det forsåvidt til alle, uavhengig av fasting eller ikke, men spesielt hvis man velger fasting. Jeg klarte endelig å gå ned ti kilo svært enkelt, når bare jeg begynte å jobbe med vagusnerven! Anonymkode: 56f86...d01 Har du forslag til øvelser? Anonymkode: b0c30...808
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #9 Skrevet 18. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har blitt fortalt, og lest, at ved å la kroppen og tarmene få hvile minst 15-16 timer - altså ingen mat inn - vil dette ha en positiv effekt på insulin og fettforbrenning mm. Det er altså svært mange helsefordeler ved å ha spisevindu. Som beskrevet i hi - jeg spiser ikke mer nå enn før. Tvert imot, jeg spiser mindre. Færre kalorier. Likevel opplever jeg å gå opp i vekt, og det er dette jeg ikke forstår. Jeg vet at tre uker er kort tid, men siden det har vært såpass tøft for meg å kutte ut frokost, er det innmari demotiverende å oppleve å gå opp i vekt når det er vektnedgang som er primærmålet. Ts Anonymkode: adc56...fcc All denne forskningen er hovedsaklig gjort på menn! Jeg er selv veldig stor forkjemper for periodisk faste og de helsefordeler dette har, men det er så utrolig viktig for kvinner å lese seg enda mer opp på emnet. Hvis vi ikke implementerer rutiner for å roe ned vårt nervesystem, så vil ikke fasting være fordelaktig for oss fordi kroppen da kjemper imot. Kort fortalt. Anonymkode: 56f86...d01 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #10 Skrevet 18. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har blitt fortalt, og lest, at ved å la kroppen og tarmene få hvile minst 15-16 timer - altså ingen mat inn - vil dette ha en positiv effekt på insulin og fettforbrenning mm. Det er altså svært mange helsefordeler ved å ha spisevindu. Som beskrevet i hi - jeg spiser ikke mer nå enn før. Tvert imot, jeg spiser mindre. Færre kalorier. Likevel opplever jeg å gå opp i vekt, og det er dette jeg ikke forstår. Jeg vet at tre uker er kort tid, men siden det har vært såpass tøft for meg å kutte ut frokost, er det innmari demotiverende å oppleve å gå opp i vekt når det er vektnedgang som er primærmålet. Ts Anonymkode: adc56...fcc Kanskje kroppen din gjør litt opprør mot endringene. Det er også vanlig. For kroppen vil jo ikke gå ned i vekt. Anonymkode: 67a18...340
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #11 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har du forslag til øvelser? Anonymkode: b0c30...808 All meditasjon fører til roing av vagusnerva! Men om du har vanskar for å meditere finst det også fysiske øvelsar du kan gjere. Feks: https://www.youtube.com/watch?v=5qMEjVsVx8M&t=6s https://www.youtube.com/watch?v=TsExwl3QldU Anonymkode: 5a847...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #12 Skrevet 18. august 2023 Kanskje kroppen din fungerer bedre med lengre spisevindu og et måltid til? Hva spiser du? Spiser du rene råvarer og lite prosessert er det lettere for kroppen. Les boka til Marit Kolby og se om du får noen tips. Anonymkode: 00bfa...dea 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #13 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kanskje kroppen din gjør litt opprør mot endringene. Det er også vanlig. For kroppen vil jo ikke gå ned i vekt. Anonymkode: 67a18...340 Forklar gjerne. Lever forklaringen til leger og forskere også. Da dette er noe de ikke har funnet ut av, eller kommer til å gjøre. Anonymkode: c2cd8...e25
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #14 Skrevet 19. august 2023 Del dette med alle som sulter Da har du løst sultkrisen i verden.. Anonymkode: 1721a...92f
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #15 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Del dette med alle som sulter Da har du løst sultkrisen i verden.. Anonymkode: 1721a...92f Jeg har tenkt tanken. En sultkrise hadde vært null problem for meg. Ts Anonymkode: adc56...fcc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå