Gå til innhold

Budsjett til livsglede og opplevelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha betalt alle faste utgifter (alt av lån, bhg, sfo, forsikringer, internett, mat) så har jeg 12.000 kr igjen. Dette skal dekke klær, sko, frisør, kino, gaver, interiør-stæsj osv til meg og mine to barn på 4 og 7 år. 

Hvordan bør denne delen av budsjett fordeles mellom meg og barna f.eks? 4000/pers er rettferdig? 

Blir dette trangt? 

Anonymkode: 61b54...732

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fordelte det slik:

Barnas behov først, alltid og ble det noe til overs etterpå vurderte jeg om det skulle gå til oss som familie eller til meg som individ, evt spares til noe viktigere senere.. Ikke i kroner og øre.. 

• Liker 2
Skrevet

Først setter du 10 000 på sparing og så bruker du 4000 på det som trengs.

Anonymkode: f7c0e...249

• Nyttig 1
Skrevet

Hadde satt av 6000 kr fast på sparing og brukt pengene ellers der det er behov.

Anonymkode: 1d7e8...8e1

Skrevet

Barna fikk det de trengte først. Ble det noe til luksus var det primært til meg. Jeg tjente pengene.

Anonymkode: 2dfcb...a88

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Barna fikk det de trengte først. Ble det noe til luksus var det primært til meg. Jeg tjente pengene.

Anonymkode: 2dfcb...a88

Morsomt du. 

Barna går foran alt. Jeg hadde gjeldsordning og var ikke utenfor Oslo på sju år, ingen ferier (men barna fikk bli med familie, også til syden). Unntaket var en par turer litt utenfor Oslo der vi grillet. 

Barna fikk delta på fritidsaktivteter. Jeg hadde /har en hobby som ikke koster så mye, og trente hjemme eller lagde meg små ærend til forskjellige steder, små butikker, garn der, klær der osv. Så jeg gikk mye. 

Ts. Det høres litt trangt ut, og det blir dyrere når de blir eldre så spar så mye du kan. 

Skrevet

Jeg ville ikke brukt opp alt hver måned. Du trenger f.eks ikke interiør dill hver måned, eller klær? Kanskje oftere til barna ja, men ikke til deg selv?

Jeg ville spart minst halvparten, helst 8000. Barna blir litt dyrere jo eldre de blir. Sørg for å ha en god buffer, spar litt til barna (konfirmasjon, lappen etc), og når det er gjort kan dere bruke resten. 8000 på barna i måneden er ganske vilt, jeg fikk klær to ganger i året og dro til frisøren en gang i halvåret :)

Anonymkode: fd17d...a11

Skrevet (endret)

Jeg ville ha plassert mellom 1,000,- og 3,000,- til å kunne betale strøm (varierer utifra størrelse av huset og strømforbruket - vet ikke om du glemte å nevne det?

Gaver ville jeg ha prioriert at barna kunne ha fått råd til det, men hvor ofte er man på bursdagsfeiringer sånn egentlig iløpet av et år? Kanskje sette av 2,000,- til det iløpet av året?

Frisør? Hvor ofte er det dere tre må klippe dere? La oss si 3,000,- regnet på omtrent 1,000,- per persjon, hvert år?

Barn bør bli første prioritering om å kunne reise til kino og kunne handle litt snop til filmen. 500,- per person, per film på kino? Da er også reisen inkludert.

200,- for billett til kino

100,- på snop (brus og snacks er dyrt)

100,- til transport

100,- (feilmargin)

Jeg personlig tror jeg kunne ha klart å sette av 6-7,000,- av dette her til sparing.

Husk at de er ikke nødvendig så dyre i drift nå, men blir dyrere med tenårene da er det gjerne flere aktiviteter, hobby, sosialt samvær med andre, men enig med over her om å spare til barna også. konfirmasjon, lappen, liten egenkapital til å begynne med til de minste. Man bør regne med ihvertfall 20,000,- hver til konfirmasjon, 30,000,- hver til lappen, kanskje sette av 50,000,- til egenkapital til hver av de to i tilfelle dem ikke har fått ordnet med det ved utflytting. Depositum og interiør blir fort en del penger ut av det.

Dersom du setter av pengene på aksjesparing ettersom det er mange år til de er 18 kan de pengene følge inflasjonen, og kan være verdt en del mere når du tar de ut.

Endret av Intervence
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...