Gå til innhold

Utdeling av is i barnehagen. Greit eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På varme dager hender det barnehagens ansatte deler ut is til barna, som saftisen Friskis. Enkelte ganger blir ungene servert sjokolademelk/kakao til lunsj. Dette er en kommunal barnehage, uten egen kokk. Barna blir servert brødmat, og varmmat én gang i uka. Denne barnematen kan bestå av tomatsuppe eller ostesmørbrød. 

I følge Helsedirektoratet skal mengden sukkerholdig mat og drikke som serveres i barnehagene begrenses og helst unngås med unntak av spesifikke merkedager. 
En saftis dekker nesten halvparten av den maksimalt anbefalte sukkermengden et barn mellom 2-5 år bør innta daglig.

Les mer her: https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/mat-og-maltider-i-barnehagen/anbefalinger-for-mat-og-maltider-i-barnehagen#servering-av-kaker-kjeks-is-saft-og-liknende-bor-begrenses-i-barnehagen-godteri-snacks-og-brus-bor-unngas-praktisk-informasjon

Nå i sommer opplevde jeg at ungen min stadig vekk fortalte om utdeling av is i barnehagen når det var varmt ute. Hva synes egentlig KG om dette?

Anonymkode: 5863b...9d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herlig🤗☀️ Det setter nok barna stor pris på😊

• Liker 39
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei til fabrikkprodusert is. Full i karreganen. Foreløpige studier tyder på at det er med på å ødelegge tarmfloraen. 

De kan servere vann med isbiter (og evt frukt i vannet som smakstilsetning. Kjølende det også. Også kan de sørge for tilstrekkelig med muligheter for barna å søke skygge. 

Anonymkode: 88800...142

• Liker 11
Skrevet

Så fint...man kan holde dietter og være streng hjemme..men barnehagen er barnehage og et annet sted. En is, Kakao etc i ny og nå gjør ingenting...bare vent til de begynner på sfo...

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes ikke noe om det. Ja, det er godt med noe avkjølende, men barn får i seg nok sukker allerede. Barn spiser svært mange av måltidene sine i barnehagen og derfor synes jeg at det bør være et sted uten kaker, søtsaker og is. 

Anonymkode: a0e49...c36

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er så lett å lage sunnere is selv at jeg tenker det er noe de burde klare selv uten kokk i grunnen.. Og i tillegg kan de ha det som en aktivitet barna i de eldre gruppene kan delta i.. Finn oppskrifter som er enkle og del med pedagogisk leder og kom med forslag til dem  :)

Denne oppskriften bruker vi hos oss:

Sitat

Sunn jordbær is

1 pakke jordbær, ferske eller fryste (ca 300 g)
1 dl yoghurt naturell
1 banan
Litt melk eller eplejuice

Ha alle ingrediensene i en blender. Rør til du får en jevn masse.

Fyll i isformer og frys til isen har stivnet.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei til fabrikkprodusert is. Full i karreganen. Foreløpige studier tyder på at det er med på å ødelegge tarmfloraen. 

De kan servere vann med isbiter (og evt frukt i vannet som smakstilsetning. Kjølende det også. Også kan de sørge for tilstrekkelig med muligheter for barna å søke skygge. 

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 9fc43...529

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

Så lenge man har ett sunt forhold hjemme, uten halv-fabrikata hver bidige dag, så ser jeg egentlig ikke noe "problem" med dette.      

Anonymkode: b3779...a61

• Liker 2
Skrevet

Ikle tenkt på det som et problem her, er jo ikke overdrevet mye dem får. I barnehagen får med 3 varme måltider i uka, alt lagd fra bunnen. Og ellers brød som er bakt i barnehagen. Så her kan dem gi en is engang i blant, eller noe annet. Når barna har bursdag er det frukt med litt vanilje saus på. 

Skrevet

Helt supert at de får is på varme dager!!

Anonymkode: 3d034...a1a

• Liker 12
Skrevet

Nei takk.
Kun hvis de legger litt i det, lager egen is (type smoothie), er med på prosessen og dermed er isen også sunnere. 

Anonymkode: 191ae...8c5

• Liker 3
Skrevet

Dem som mener dem får så mye sukker ellers, da må det jo være oss foreldre eller andre vi kjenner som gir dem det? Hjemme er det greit men i barnehagen er det null toleranse. Her gir barnehagen såpass lite eller ikke så ofte så jeg ser ikke helt problemet. Hun får faktisk ikke så mye hjemme heller. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Carrot skrev (5 minutter siden):

Det er så lett å lage sunnere is selv at jeg tenker det er noe de burde klare selv uten kokk i grunnen.. Og i tillegg kan de ha det som en aktivitet barna i de eldre gruppene kan delta i.. Finn oppskrifter som er enkle og del med pedagogisk leder og kom med forslag til dem  :)

Jeg leste en mor som ikke ønsket at barnehagen ga sånt til barnet lagd i informer, fordi det minnet for mye om vanlig is 🤦‍♀️ 

Anonymkode: b457d...6e2

• Liker 2
Skrevet

Har ikke vært noe stort problem her. En sjelden gang de får utdelt is, så er det noe til påske, jul, 17 mai, sommeravslutning. Ble positivt overrasket over at noen hadde laget flotte fruktspyd til sommeravslutningen, jenta mi tok heller det enn mer kake 😅 så mange barn som ville ha disse fruktspydene, så det tenker jeg bør være et tankekors for alle. Barn kan kose seg like mye med sunnere alternativer, det må ikke være is og kaker. 

SFO er det verre med, der serveres det sjokoladepålegg, syltetøy, pølser og is over en lav sko.. for øvrig et dårlig tilbud generelt, kun ren oppbevaring av unger. 

Anonymkode: 91734...c4c

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Men ikke i saftis vel?

Anonymkode: e5d9c...8ed

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, Carrot said:

Det blir en del arbeid å lage is til 70 stk på storavd.. kostbart også. Og flere tåler ikke melk..

En is i ny og ne er greit (ved sommerfest f.eks) Men det beste er er skygge, tilgang til kaldt vann i bøtter og kar til å leke med og kaldt vann på flaske til å drikke. Det kjøler godt.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

På varme dager hender det barnehagens ansatte deler ut is til barna, som saftisen Friskis. Enkelte ganger blir ungene servert sjokolademelk/kakao til lunsj. Dette er en kommunal barnehage, uten egen kokk. Barna blir servert brødmat, og varmmat én gang i uka. Denne barnematen kan bestå av tomatsuppe eller ostesmørbrød. 

I følge Helsedirektoratet skal mengden sukkerholdig mat og drikke som serveres i barnehagene begrenses og helst unngås med unntak av spesifikke merkedager. 
En saftis dekker nesten halvparten av den maksimalt anbefalte sukkermengden et barn mellom 2-5 år bør innta daglig.

Les mer her: https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/mat-og-maltider-i-barnehagen/anbefalinger-for-mat-og-maltider-i-barnehagen#servering-av-kaker-kjeks-is-saft-og-liknende-bor-begrenses-i-barnehagen-godteri-snacks-og-brus-bor-unngas-praktisk-informasjon

Nå i sommer opplevde jeg at ungen min stadig vekk fortalte om utdeling av is i barnehagen når det var varmt ute. Hva synes egentlig KG om dette?

Anonymkode: 5863b...9d3

Du høres kjip ut. Barnehagen høres super ut

Anonymkode: cb588...670

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har ikke vært noe stort problem her. En sjelden gang de får utdelt is, så er det noe til påske, jul, 17 mai, sommeravslutning. Ble positivt overrasket over at noen hadde laget flotte fruktspyd til sommeravslutningen, jenta mi tok heller det enn mer kake 😅 så mange barn som ville ha disse fruktspydene, så det tenker jeg bør være et tankekors for alle. Barn kan kose seg like mye med sunnere alternativer, det må ikke være is og kaker. 

SFO er det verre med, der serveres det sjokoladepålegg, syltetøy, pølser og is over en lav sko.. for øvrig et dårlig tilbud generelt, kun ren oppbevaring av unger. 

Anonymkode: 91734...c4c

Man får det man betaler for. 

Anonymkode: 021c8...e7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg leste en mor som ikke ønsket at barnehagen ga sånt til barnet lagd i informer, fordi det minnet for mye om vanlig is 🤦‍♀️ 

Anonymkode: b457d...6e2

Man trenger ikke dyre former, mange bhg gir youghurt til barna i små begre, de kan fint brukes som isformer. Det handler mer om evt motvilje enn velvikje i så fall.. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det blir en del arbeid å lage is til 70 stk på storavd.. kostbart også. Og flere tåler ikke melk..

En is i ny og ne er greit (ved sommerfest f.eks) Men det beste er er skygge, tilgang til kaldt vann i bøtter og kar til å leke med og kaldt vann på flaske til å drikke. Det kjøler godt.

Nå har bhg både frukt og youghurt fra før, også for de barna som evt ikke tåler melk så jeg går ut fra at det går helt fint om man vil, dessuten er det også en kost å kjøpe ispiner så det i seg selv er et dårlig argument.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...