AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #1 Skrevet 18. august 2023 Har du reagert på deling av barneinnhold i sosiale medier, enten det er besteforeldre som gjør det, barnets andre forelder, foreldre som deler sine egne barn osv? Hva slags innhold har du reagert på, og gjorde du noe med det, som å rapportere bildet, eller prøve å snakke med den som postet? Så klart, anonymiser her og ikke del videre bildene du reagerte på! Anonymkode: dad85...fe1 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #2 Skrevet 18. august 2023 Nei, har ikke reagert på noe, og lurer på om det er min omgangskrets eller folk på KG sin omgangskrets det er noe rart med. Jeg kjenner nesten ingen som deler mye. Mange deler ingenting og noen deler bittelitt. Anonymkode: f5496...145 1
Arkana Skrevet 18. august 2023 #3 Skrevet 18. august 2023 Nei, aldri reagert på noe og de svært få som har ønsket å publisere et bilde med barna på har alltid spurt først.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #4 Skrevet 18. august 2023 De aller fleste jeg kjenner deler svært lite av barna sine på SoMe. Vi er jo uendelig mye klokere nå, enn i Facebooks spede begynnelse. De fleste jeg kjenner liker best å høste ros for egne meritter også, de trenger ikke barna for å høste likes. Men for noen år siden hadde jeg en på vennelista som var veldig ivrig på å dele dersom hun var hos legevakt eller sykehus. Gjerne bilder av venoflon, med en kryptisk tekst til (dere kjenner typen...). En dag delte hun at barnet lå på sykehus. Det var omtrent time for time oppdateringer, med diverse bilder av barnet med lidende ansiktsuttrykk, og legenes forskjellige hypoteser. Etterhvert gikk det mot operasjon av blindtarmen, så det ut til. Men så viste det seg at det bare var luftsmerter. Jeg vet at barnet ble mobbet for dette i etterkant (ungdomsskolealder). Anonymkode: 909c9...69f 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #5 Skrevet 18. august 2023 Ja, nabo barn som er mye overlat til seg selv og som far kjører mye rundt med i nabolaget når han tilbringer tid med dem,barna sitter da i bilen i over en time t mens han spiller veldig høy musikk og mye annet rart som jeg ikke går inn på her. Men foreldre leger ofte mange søte barnebilder, sån uskyldig ting som bollebaking, juletre pyting og lillesøster tegning osv. Og gjerne i etterkant av episoder både jeg og andre naboer reagerer på. Så ikke akurat noe direkte man reagerer på nette. Ellers kjenner jeg ikke mange som deler så mye av barna sine. Anonymkode: 48ccc...681
RockyRose Skrevet 18. august 2023 #6 Skrevet 18. august 2023 Har sett nokon legge ut nakenbilde faktisk, der dei ligg nakne på eit pledd med rumpa bar. Også diverse snørr-bilete 🙈
Ulrikke Skrevet 18. august 2023 #7 Skrevet 18. august 2023 Reagerte en gang jeg plutselig så bilde av min egen datter på profilen til mor til ei klassevenninne av henne. Bilde tatt "closeup" av de to en 17.mai, mener jeg det var. Hadde hun spurt hadde jeg sikkert sagt ja, men jeg husker jeg reagerte på at hun bare postet det uten å ha spurt. Jentene var 7 år ca, så jeg synes et spørsmål hadde vært på sin plass. Selv har jeg alltid spurt de gangene jeg har hatt med meg andres unger, hvis jeg skal poste noe, om jeg skal passe på at deres unger ikke er med. Jeg publiserer ikke akkurat mye i sosiale medier, men det hender jo det skjer. Greit å vite hva andre synes om det hvis deres barn tilfeldigvis er med i utkanten av et bilde, feks! 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #8 Skrevet 18. august 2023 De fleste har blitt såpass kunnskapsrike at de har sluttet å dele bilder av barna sine, men jeg har noen bekjente som legger ut mange bilder hver dag. Bildene avslører hvor de bor, hvilken barnehage de går i osv., og kontoene er åpne for alle. I tillegg tjener de penger på å bruke barna i reklame for ymse produkter. Har vurdert å si fra, men de må jo være klar over risikoen ved å gjøre det allerede. Anonymkode: 44ffb...4f9 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #9 Skrevet 18. august 2023 Mammaen til stesønnen min legger innimellom ut bilder av mitt barn (stesønnens halvbror altså). Jeg legge ikke engang ut bilder av mitt eget barn. Men tør ikke si noe for ikke å ødelegge den gode stemningen. Hun synes det er så stas med bildene av gutta. 😅 Anonymkode: 2a89b...b98 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #10 Skrevet 18. august 2023 Har opptil flere familiemedlemmer - da med samboers familie også, som legger ut bilder i hytt og pine. Profilbildene deres er også ofte av ungene. Har ikke gjort noe. Det er ikke mitt problem sånn sett, og de er voksne nok til å skjønne det selv. Anonymkode: 5c695...cf2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #11 Skrevet 18. august 2023 Jeg har reagert én gang som jeg kan komme på. Da var det en tidligere kollega jeg har på facebook som flere ganger i uken la ut bilder av barna sine i ulike situasjoner. Et par av bildene viste at et av barna var sint, pga. noe som for oss voksne blir en bagatell, og litt komisk. Typisk sånn som en treåring kan reagere, f.eks. at jakka hadde feil farge eller at foreldrene ikke er tankelesere og forstår at barnet vil ha leverpostei når det sier gulost. Det var søte bilder, med morsomme bakgrunnshistorier. Men jeg tenker det blir humor på bekostning av barnet, og derfor ugreit å dele. Anonymkode: a6d9c...da5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #12 Skrevet 18. august 2023 Ikke for å kuppe tråden, men jeg lurer oppriktig på hvor mye som er for mye å dele? 🙈 Skjønner jo selvfølgelig å legge ut feks nakenbilder, bilde gjerne med tekst som avslører sensitive opplysninger, flere bilder hver dag osv. Men utenom det? Jeg har et bilde av barnet mitt da hun var nyfødt som ble lagt ut på fb. Så lurer jeg på å legge ut en sjelden gang i blant, feks bursdag. Er dette egentlig for mye? Profilen min er lukket - kun venner får se innleggene mine hvis det har litt betydning? Anonymkode: 8bf93...3c7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #13 Skrevet 18. august 2023 Har et par venninner som deler en del bilder av ungene, selv om det er på lukkede profiler så har de jo ganske mange følgere/venner. Men reagerer ikke på det på den måten, bare at jeg ikke hadde gjort det selv.. Er venn på FB og snap med tremenningen min som jeg ikke har noe nært forhold til. Reagerte veldig før på at hun delte mye av ungene sine på snap, feks filmsnutter av at sønnen som trasset og var urimelig åpenbart siden han var trøtt. Eller filmsnutter av barna i lek, typ sånn veldig inn i leken på rommet sitt uten at de vet at foreldrene følger med. Jeg tenker at slik filming er ganske inngripende i privatlivet deres og potensielt kan gjøre de veldig selvbevisste, og det er hvertfall ikke noe man deler med 500 bekjente på FB. Jeg har også filmet barna mine når de synger og skråler i baksetet og jeg synes de er morsomme og slikt, men det er jo noe jeg gjør for å spare på det til de blir større og det er koselig å se tilbake på hjemme på privaten. Føler det er to forskjellige ting da.. Uansett så har tydeligvis barna til tremenningen min blitt tatt av barnevernet uten at jeg kjenner detaljene i årsaken til det. Men nå deler både hun og mannen side opp og side ned om saksforløpet på FB fordi de liksom skal henge ut barnevernet. Jeg skjønner jo at de gjør det fordi de mener de feilaktig har blitt utsatt for dette, men de tenker tydeligvis ingenting på ungene som blir utlevert på sitt mest sårbare. I innleggene står det ting som "Tenk, ett år siden *Tine og Jørgen* ble tatt fra oss. Kommer aldri til å glemme hylene og skrikene, armene som klamret seg rundt halsen" osv osv.. det er bare fælt å høre om og gir jo ikke akkurat inntrykk av at de klarer å tenke på barnets beste.. Anonymkode: d2bad...6f6 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #14 Skrevet 19. august 2023 Jeg har noen få som ikke tenker. Ene familien legger ut bilder f.eks ved bursdag som gjerne er flaue for bursdagsbarnet utifra alderen de er i. Legger gjerne ved en tekst også som ikke er den beste. Tigging om bursdagshilsen på vipps skjer også. Har vært med på noen som tror de er gode på å ta bilder og bruker barna som «modeller». Deler både mindre flatterende bilder med tekst om at tenåringen nok ikke liker det blir delt, og penere bilder. Barna er så absolutt vakre, men det er ingenting spesielt med bildene. Ikke noe godt fokus eller annet, men forelder leker «fotograf». Deles innlegg ihvertfall daglig med informasjon om kamera og innstillinger, og ofte er barna objektet, men heldigvis ikke alltid. Får mer likes med barna som modeller, så tipper det gir litt vann på mølla, så jeg personlig bare blar forbi. De aller fleste er blitt mer nøye på hva som blir delt, men noen lærer aldri. Jeg håper for barnas del at det går greit, og det ikke blir noe de får høre hverken på skolen eller når de skal søke jobb. Anonymkode: 736c6...9ef 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #15 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ikke for å kuppe tråden, men jeg lurer oppriktig på hvor mye som er for mye å dele? 🙈 Skjønner jo selvfølgelig å legge ut feks nakenbilder, bilde gjerne med tekst som avslører sensitive opplysninger, flere bilder hver dag osv. Men utenom det? Jeg har et bilde av barnet mitt da hun var nyfødt som ble lagt ut på fb. Så lurer jeg på å legge ut en sjelden gang i blant, feks bursdag. Er dette egentlig for mye? Profilen min er lukket - kun venner får se innleggene mine hvis det har litt betydning? Anonymkode: 8bf93...3c7 Jeg syns ikke det er for mye, selv om jeg ikke har delt bilder av mine barn i sosiale medier. Det vil si, jeg delte på fb at de var født jeg også. Jeg tenker det viktigste er at en reflekterer over hva en deler, om det er sannsynlig at barnet vil oppleve det ok selv (når det er for lite til at en kan spørre). Som nevnt er jeg veldig restriktiv, delvis fordi jeg sjelden legger ut noe som helst i sosiale medier, og delvis fordi jeg vil at barna skal få velge sånt selv. Men jeg jobber med ungdommer. Og flere av dem har gitt meg noen innspill på det. En del uttrykker irritasjon over foreldrenes deling av dem. Men mange sier også de ser på deling i sosiale medier som at foreldrene viser kjærlighet og at de er stolte av dem. At det ville kjentes trist om foreldrene aldri delte dem da de var småbarn. Det finnes ikke én fasit, tenker jeg. Men det er viktig å tenke over hva en legger ut Anonymkode: a6d9c...da5
Malindalin Skrevet 19. august 2023 #16 Skrevet 19. august 2023 Ikke av folk på min alder, men besteforeldregenerasjonen (50+). Det er mye badekar/bad/strandbilder 🙃
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #17 Skrevet 19. august 2023 Har en i vennekretsen som er influenser. Der synes jeg det blir delt litt mye. Ikke noe galt med bildene, de er fine og anstendige, men det er mengder med bilder så og si hver dag. Sånn at barna blir gjenkjent av fremmede på gaten. Anonymkode: a675b...462
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #18 Skrevet 19. august 2023 Ja en ufør mor som legger ut om barnets kroniske sykdom om ikke daglig,så hvertfall ukentlig. Hu har vel en drøm om at barnet også skal bli ufør Anonymkode: 82170...f0e
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #19 Skrevet 19. august 2023 Synes dette kan bli litt vel hysterisk. At man deler fine bilder av og til på lukkede profiler ider man kun har venner/familie i forbindelse med bursdager/ferier etc, ser jeg ikke problemet med. Er noe annet om det er åpne profiler etter min mening. Anonymkode: c29eb...ffb
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #20 Skrevet 19. august 2023 De jeg har som ukritisk deler bilder og info om ungene er mine amerikanske venner. De er helt grenseløse….. prøvde å hinte til hun ene, men det ble ikke godt mottatt. Anonymkode: d6f33...e10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå