Gå til innhold

Ønsket om få barn kan forsvinne mens man bruker prevensjon, pga det. Selv kastet jeg bort livet ved å bruke prevensjon altfor lenge.

Vingeling

Anbefalte innlegg

Ønsket om få egne barn kan forsvinne mens man bruker prevensjon, pga det!

Selv kastet jeg bort livet ved å bruke prevensjon altfor lenge, dessverre.

Skjønte det ikke før etterkant av at jeg  fikk spiralen fjernet.

nå er jeg  40.  Så det…. litt gammelt til å få barn, mener nok mange.  
men bestemoren mi var  40 elle 44  da hun fikk mora mi.

Går  det an å utsette overgangsalderen på noe vis?

Endret av Vingeling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et forum for de sørgende.

Flytt innlegget ditt til "Kropp og Helse"

Anonymkode: 3adb7...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.8.2023 den 18.13):

Jeg er klar over det, og det er derfor jeg postet det nettopp her. Jeg sørger. Og har sørget veldig dypt og lenge,  over barna mine som aldri ble til. Og sannsynligvis ikke  kommer til å bli det heller. Det er en spesielt smertefull sorg

svaret jeg fikk lenger opp var veldig trøstende.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingeling skrev (1 time siden):

Jeg er klar over det, og det er derfor jeg postet det nettopp her. Jeg sørger. Og har sørget veldig dypt og lenge,  over barna mine som aldri ble til. Og sannsynligvis ikke  kommer til å bli det heller. Det er en spesielt smertefull sorg

Få ut fingeren og skaff deg barn uten mann og slutt å klage, iallfall ikke her inne.

Jeg kjenner flere som har gjort det ved å kjøpe kun sæd eller både egg og sæd pga dårlige egg selv.

Min veninne var sin egen surrogatmor ved at hun kjøpte egg og sæd som ble inseminert i henne.

Hun født barnet sitt når hun var 45 år.

Mine andre venninner har vært 40, 42-43 år når de har fått barn via Storkklinikken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingeling skrev (På 18.8.2023 den 12.28):

Nei, det går ikke an å utsette overgangsalderen, men oppsøk gynekolog og få sjekket eggstatus. Noen kan få barn etter fylte 40, men for mange vil løpet være kjørt da. Har for øvrig aldri hørt at ønsket om egne barn fotsvinner ved bruk av prevensjon, men muligheten til å få barn forsvinner jo så klart ved bruk av prevensjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri hørt at ønsket om å få barn forsvinner ved bruk av prevensjon.. når jeg gikk på prevensjon var barneønsket veldig stort! Nå går jeg ikke på prevensjon og ønsker ikke å bli gravid.

Anonymkode: eaed6...55b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Få ut fingeren og skaff deg barn uten mann og slutt å klage, iallfall ikke her inne.

Jeg kjenner flere som har gjort det ved å kjøpe kun sæd eller både egg og sæd pga dårlige egg selv.

Min veninne var sin egen surrogatmor ved at hun kjøpte egg og sæd som ble inseminert i henne.

Mine andre venninner har vært 40, 42-43 år når de har fått barn via Storkklinikken.

Det var ikke ment som klaging.
jeg tenkte å se her dette sorg-forumet  blant annet 
for å se om det finnes noen i lignende situasjon, her.

det er mye sorg, blant annet rundt det som jeg allerede nevnte. 
 Jeg begynner jo å miste håpet for alvor. jeg har ønsket ganske lenge nå, å få barn, 5-6  år, og nå er det er jo allerede nokså seint… jeg rekker det antageligvis ikke  — og i såfall har jeg vel en altfor stor sorg fremfor meg,  til å kunne leve videre med, frykter jeg.

Jeg  sitter fast i en veldig spesiell og merkelig situasjon, som jeg ikke har sagt noe om. Men som er veldig vanskelig, ikke minst føles den så urettferdig, og det har vart  siden 2017.  Fengslende situasjon. Så jeg begynner nok omsider å miste håpet litt. jeg er så skuffa.

Jeg er et nytt medlem av kvinneguiden ,  men har skjønt at det skal være litt " dempa stemning" i dette forumet?  og  det kan jeg også, sette pris på  som så ofte nå fortiden føler meg som en av  ytterst få virkelig  «ulykkelige»  menneskene i en ellers så strålende livsglad og egentlig litt likeglad …og usympatisk.  verden.   Jeg sliter  med å få forståelse fra folk rundt meg,  enda så enkelt føler det burde være å forså meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingeling skrev (9 minutter siden):

Det var ikke ment som klaging.
jeg tenkte å se her dette sorg-forumet  blant annet 
for å se om det finnes noen i lignende situasjon, her.

det er mye sorg, blant annet rundt det som jeg allerede nevnte. 
 Jeg begynner jo å miste håpet for alvor. jeg har ønsket ganske lenge nå, å få barn, 5-6  år, og nå er det er jo allerede nokså seint… jeg rekker det antageligvis ikke  — og i såfall har jeg vel en altfor stor sorg fremfor meg,  til å kunne leve videre med, frykter jeg.

Jeg  sitter fast i en veldig spesiell og merkelig situasjon, som jeg ikke har sagt noe om. Men som er veldig vanskelig, ikke minst føles den så urettferdig, og det har vart  siden 2017.  Fengslende situasjon. Så jeg begynner nok omsider å miste håpet litt. jeg er så skuffa.

Jeg er et nytt medlem av kvinneguiden ,  men har skjønt at det skal være litt " dempa stemning" i dette forumet?  og  det kan jeg også, sette pris på  som så ofte nå fortiden føler meg som en av  ytterst få virkelig  «ulykkelige»  menneskene i en ellers så strålende livsglad og egentlig litt likeglad …og usympatisk.  verden.   Jeg sliter  med å få forståelse fra folk rundt meg,  enda så enkelt føler det burde være å forså meg.

Jeg mener det jeg skrev at du skulle få ut fingeren.

Nå vet jeg ikke hvilken situasjon du "sitter fast i", men hvis du ikke har partner som ønsker barn med deg hadde jeg tatt skjeen i egen hånd og kjøpe deg en donor.

Fruktbarhet er ikke lik for alle uansett alder.

Start med å sjekke eggene dine hos gynekolog og ta det derifra.

Lykke til 💛

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg mener det jeg skrev at du skulle få ut fingeren.

Nå vet jeg ikke hvilken situasjon du "sitter fast i", men hvis du ikke har partner som ønsker barn med deg hadde jeg tatt skjeen i egen hånd og kjøpe deg en donor.

Fruktbarhet er ikke lik for alle uansett alder.

Start med å sjekke eggene dine hos gynekolog og ta det derifra.

Lykke til 💛

Mange takk for de oppmuntrende og støttende ordene!  

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingeling skrev (På 19.8.2023 den 23.42):

Det er trist at vi blir oppfordret til å vente med å få barn til vi er 40....det må ikke nødvendigvis være for sent. Halvparten av kvinner kan få egne genetiske barn i begynnelsen av 40 årene, den andre halvparten kan ikke. Du får teste det ut. Min kusine fikk 1 barn på naturlig måte som 38 åring.  Det er bare henne og datteren som nå er tenåring og snart flytter ut.

Anonymkode: a9a27...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 1.22):

Anbefaler ikke eggdonasjon. Det beste for barnet er å være genetisk tilknyttet mor når far og er ukjent. Du aner ikke hvilken tomhet og vansker det er å ha ukjent donor opphav...hvorfor tror du at genetisk til knytning er urelevant når slektsgransking er så populært og folk er på fortvilet leting etter sine røtter ?

Anonymkode: a9a27...6e0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde jeg skulle være eldste mammaen i sønnens klasse (fikk sistemann som 42-åring). Men nei, eldste mammaen er 5 år eldre enn meg. Det er nye tider, gitt.

Anonymkode: d650a...370

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.8.2023 den 18.13):

Dette er ikke ett forum for sørgende.. Det er ett forum for ufrivilligbarnløse og prøvere... Denne dama er ufrivilligbarnløs.. Skjerpings! Man behandler da ikke andre kvinner i en sårbar situasjon på den måten der.. 

Anonymkode: 373e1...c52

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prevensjon lurer kroppen til å tro at du allerede er gravid, og derfor ikke kan bli gravid på nytt, ved å herme hormoner som oppstår i kroppen ved graviditet. Hvis du TS mener at prevensjon gjorde at du ikke ønsket å bli gravid, tenkt at du ville fått samme reaksjon bare 10 ganger forsterket ved virkelige graviditeten. Noe som er egentlig høyst uvanlig men kan sikkert skje, det er noen damer som opplever både deprisjon og psykose i graviditeten. For de alle fleste burde derimot mentale reaksjonen vært motsatte, at prevensjon forsterker ønske om graviditet. 

Uansett, men vet du at du er i overgangsalder? Hvis du sier at bestemor ble gravid som 40-åring, det ligger jo kanskje i familien at dere har sent overgangsalder? Har du snakket med din mor, hvordan var det med henne? Du kan jo selvsagt bli gravid og få barn som fortiåring, det er slett ikke uvanlig lengre, i store byer også i Norge. 

Anonymkode: 1f26b...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

temaet i hovedinnlegget er viktig. flere forskere som har påpekt at en av flere grunner til at vi har færre barn nå enn før er at prevensjon er blitt så effektivt at det er færre som får uplanlagte barn. jeg kan bruke meg som eksempel. jeg tåler lite av prevensjon og når det ble opp til han å bruke kondom endte det med svangerskap (han ville helst ikke bruke det). hvis vi skulle planlagt svangerskap hadde han aldri blitt klar. han var ikke av disse mennene som alltid har drømt om kone og barn. men når barnet først kom var han kjempeglad for å ha blitt "påtvunget" farskapet. sånt skjer ikke så ofte lenger. fordi prevensjon brukes av nesten alle kvinner og det funker som bare det.

Anonymkode: d650a...370

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Prevensjon lurer kroppen til å tro at du allerede er gravid, og derfor ikke kan bli gravid på nytt, ved å herme hormoner som oppstår i kroppen ved graviditet. Hvis du TS mener at prevensjon gjorde at du ikke ønsket å bli gravid, tenkt at du ville fått samme reaksjon bare 10 ganger forsterket ved virkelige graviditeten. Noe som er egentlig høyst uvanlig men kan sikkert skje, det er noen damer som opplever både deprisjon og psykose i graviditeten. For de alle fleste burde derimot mentale reaksjonen vært motsatte, at prevensjon forsterker ønske om graviditet. 

Uansett, men vet du at du er i overgangsalder? Hvis du sier at bestemor ble gravid som 40-åring, det ligger jo kanskje i familien at dere har sent overgangsalder? Har du snakket med din mor, hvordan var det med henne? Du kan jo selvsagt bli gravid og få barn som fortiåring, det er slett ikke uvanlig lengre, i store byer også i Norge. 

Anonymkode: 1f26b...ce7

Men dersom kroppen lures til å tro at den er gravid, vil jo kroppens biologiske signaler som styrer ønske om reproduksjon bli kamuflert? Kroppen tror jo allerede at den er gravid, derav er det ingen grunn for at den skal etterstrebe sitt biologisk mål om å bli gravid.

Uansett hva som er tilfellet er det interessant tema! Det er jo også kjent at hormonell prevensjon i mange tilfeller påvirker hjernen, så at det igjen kan påvirke barneønske vil jeg ikke tro er helt usannsynlig.

Anonymkode: 34313...ec5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/18/2023 at 6:13 PM, AnonymBruker said:

Øøh, nei? 

Fra beskrivelsen: 

For deg som prøver å få barn, har prøvd lenge eller planlegger å begynne prøvingen.

Anonymkode: b911e...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/18/2023 at 12:17 PM, Vingeling said:

Kilde?

Anonymkode: d41fb...46b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...