Gå til innhold

Kiroprator 2 ganger i uka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å gå til kiroprator for vond rygg etter fødsel for to år siden. Hun insisterer på at jeg skal ha to timer i uka fremover. Dette er alt for dyrt for meg. Samboer sier han kan hjelpe meg og synes det er viktig at jeg blir bra i ryggen, men jeg kjenner på at dette blir veldig mye penger. Hun sa også at dette kommer til å ta lang tid å behandle. Jeg spurte om jeg kunne få noe skriftlig på det som feiler meg for hun sier mye greier som jeg ikke forstår og snakker veldig fort. Dette var visst vanlig å få først etter avsluttende behandling? Kjenner jeg er litt redd for å bli lurt her og vurderer om jeg skal bytte til fysioterapi. Da får jeg i alle fall frikort etter hvert og slipper å være avhengig av hjelp fra samboer. Noen som har erfaringer fra kiropraktor og/eller fysioterapaut for ryggplager. Er det noen grunn til at kiropraktor er bedre?

Anonymkode: 339f1...3cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min del var fysioterapi tull, hjalp ingenting. Kiropraktor derimot hjalp. 

Anonymkode: 838ad...145

Skrevet

Kiro er sjelden god løsning, de manipulerer bare ledd. Kan fungere i noen tilfeller.

Men du må starte med styrketrening, søke høy kompetanse her. Ikke vanlig PT på et senter.

Anonymkode: 3f40d...e46

Skrevet

I begynnelsen gikk jeg 2 ganger i uka til kiropraktor, både for behandling, men også fordi kiropraktor ville forsikre seg om at jeg faktisk gjorde øvelsene jeg fikk riktig. Dette for å sørge for at jeg ikke feilbelastet slik at problemet ble verre. 
Så nedgraderte vi til hver 14 dag.

Det er vanskelig å si hva som er best for nettopp din rygg, fysio vs kiropraktor. For min del er det håpløst å komme inn til fysio med driftsavtale, så jeg må gå privat uansett. For min rygg har det helt klart vært mest riktig med kiropraktor, ihvertfall så langt. Men jeg opplever at både fysioterapeuter og kiropraktorer praktiserer veldig forskjellig. Altså 3 fysioterapeuter kan jobbe veldig ulikt. 

Har du fått et treningsopplegg av kiropraktoren din?

Anonymkode: 1da26...9e0

Skrevet

Min kiropraktor masserer, setter nåler, tøyer og manipulerer ledd. Vis hun bare manipulerer ville jeg byttet henne ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kiro er sjelden god løsning, de manipulerer bare ledd. Kan fungere i noen tilfeller.

Men du må starte med styrketrening, søke høy kompetanse her. Ikke vanlig PT på et senter.

Anonymkode: 3f40d...e46

Dette stemmer ikke, de gjør absolutt mer enn å bare manipulere ledd. Jeg har fått treningsopplegg av kiropraktor, i tillegg til både lett manipulering av ledd, samt massasje. 

Skrevet

Dersom du har gått to ganger i uken i to år så ville jeg forsøkt noe annet.

Manuellterapeut er fysioterapeut med spesialisering på skjelett.

• Liker 1
Skrevet
Illuminatum skrev (2 minutter siden):

Dersom du har gått to ganger i uken i to år så ville jeg forsøkt noe annet.

Manuellterapeut er fysioterapeut med spesialisering på skjelett.

Hun har ikke gått i 2 år. Fødselen var for 2 år siden. 

Skrevet

Kiropraktoren er autorisert helsepersonell og er pliktig til å sammen med deg lage en behandlingsplan som evalueres jevnlig, så ikke aksepter påstanden om at du kun skal få noe etter at behandlingen er avsluttet.

Planlegging av behandling - Helsedirektoratet

Anonymkode: 60870...862

Skrevet

Tror du får mer nytte av ingen ganger i uka. 

Anonymkode: 55378...7e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...