Gå til innhold

«Høyre-vridd» som skjellsord?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Definisjoner:

Jeg tenker at «høyre-vridd» betyr til høyre for sentrum/gjennomsnittet, mens «venstre-vridd» betyr til venstre for sentrum/snittet.

Høyre/venstre-ekstrem betyr noe annet, og jeg foretrekker «villig til å bruke vold eller annen kriminalitet for å sette til side rettsstatens og demokratiets prinsipper.

Mitt anliggende:

Høyre-vridd synes å være etablert - i alle fall i noen miljøer som et skjellsord. Denne kunstneren/kuratoren Traavik som hjelper Laila B. med en utstilling hevdes å være høyre-vridd som om det i seg selv er noe galt.

Det er vel allment kjent at kulturfeltet domineres av mennesker som står til venstre for folket. Er det ikke flott hvis noen få av dem også står til høyre for folket? Mangfold blant den viktigste dimensjonen - meninger?

Anonymkode: 1f8a8...74d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Definisjoner:

Jeg tenker at «høyre-vridd» betyr til høyre for sentrum/gjennomsnittet, mens «venstre-vridd» betyr til venstre for sentrum/snittet.

Høyre/venstre-ekstrem betyr noe annet, og jeg foretrekker «villig til å bruke vold eller annen kriminalitet for å sette til side rettsstatens og demokratiets prinsipper.

Mitt anliggende:

Høyre-vridd synes å være etablert - i alle fall i noen miljøer som et skjellsord. Denne kunstneren/kuratoren Traavik som hjelper Laila B. med en utstilling hevdes å være høyre-vridd som om det i seg selv er noe galt.

Det er vel allment kjent at kulturfeltet domineres av mennesker som står til venstre for folket. Er det ikke flott hvis noen få av dem også står til høyre for folket? Mangfold blant den viktigste dimensjonen - meninger?

Ser på høyre vridd som positivt og venstre vridd som negativt.

Anonymkode: b020e...135

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, folk som bruker slikt som skjellsord skjeller vel heller seg selv ut som en person med tosifret IQ. 

Anonymkode: feffe...5d5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser på høyre vridd som positivt og venstre vridd som negativt.

Anonymkode: b020e...135

Hvis noen omtaler Bård Tufte som en «venstre-vridd komiker» så høres det litt latterlig ut. Uavhengig av hvilket parti jeg sympatiserer med så er han en komiker, ikke en venstre-vridd komiker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyrevridd og venstrevridd brukes ofte som nedsettende på personers politiske preferanser. Jeg liker dårlig at folk blir omtalt på den måten, den bidrar til polarisering, jeg både tåler og liker mennesker som er uenig med meg politisk, og mener at vi kan ha tilstrekkelig respekt for hverandre til å omtale hverandre med respekt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (Akkurat nå):

Høyrevridd og venstrevridd brukes ofte som nedsettende på personers politiske preferanser. Jeg liker dårlig at folk blir omtalt på den måten, den bidrar til polarisering, jeg både tåler og liker mennesker som er uenig med meg politisk, og mener at vi kan ha tilstrekkelig respekt for hverandre til å omtale hverandre med respekt. 

Ordet i seg selv er helt kurant tenker jeg. Piketty er antagelig en venstre-vridd akademiker og forfatter i så måte at han har perspektiver og ideer som ligger til venstre for gjennomsnittet. Ingenting galt med det.

I denne kommentaren i vg så synes det som om at det at denne Traavik (som jeg ikke vet så mye om) evt skal være høyre-vridd er noe som det er verdt å kritisere. Det finner jeg rart, om noe burde vi heller applaudere at noen kunstnere har andre syn enn de fleste kunstnere?

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/abxwxA/sensasjonen-laila-b
«Mye handler om Morten Traavik, som over tid har rettet et kritisk søkelys mot makten i kunstfeltet. Han får ufortjent mye oppmerksomhet med enkle virkemidler, mener noen. Andre påstår han er høyrevridd»

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er på venstresiden i norsk politikk og tenker høyrevridd er et slags skjellsord. Venstrevridd blir ikke brukt like mye, men mange kaller folk som stemmer SV og Rødt for sosialister og kommunister istedet, og det blir tolket som negativt. Føler høyrevridd blir brukt som motsvar til sosialist og høyreekstrem motsvar til kommunist.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyrevridd assosierer jeg til ønske om lave skatter, privatisering og ønske om å ikke dele eller ville sørge for de som er fattige/syke/svake etc. 

Venstrevridd assosierer jeg til viljen til å ta vare på de svake, dele goder og at de som er «sterkest/rikest» skal yte etter evne.

jeg var veldig venstrevridd da jeg var ung. Tenkte på likhet og velferd.

Nå er jeg eldre og mye mere egoistisk desverre. Tenker mest på egne behov. Så jeg er blitt mere høyrevridd men er ikke stolt av det. Sier det kun anonymt. 

Anonymkode: d9a4b...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Høyrevridd assosierer jeg til ønske om lave skatter, privatisering og ønske om å ikke dele eller ville sørge for de som er fattige/syke/svake etc. 

Venstrevridd assosierer jeg til viljen til å ta vare på de svake, dele goder og at de som er «sterkest/rikest» skal yte etter evne.

jeg var veldig venstrevridd da jeg var ung. Tenkte på likhet og velferd.

Nå er jeg eldre og mye mere egoistisk desverre. Tenker mest på egne behov. Så jeg er blitt mere høyrevridd men er ikke stolt av det. Sier det kun anonymt. 

Naturlig å gå fra venstre til høyre. Stikkordet her er likhet v rettferdig. 

Når man er ung så ønsker man likhet mellom alt og alle, når man har blitt eldre så ser man at det er mange som ikke gir tilbake, men fortsatt krever likhet. Da kommer ordet rettferdighet frem, er det rettferdig at en person som har ytt masse skal få like lite/mye som de som i all tid ikke har gitt noe tilbake til samfunnet? 

Har interessant problemstilling i familie og nær vennekrets nå. Ei jente som mener at hun MÅ FÅ ha tillegget ung ufør. Hun har aldri jobbet i sitt liv, hun har kun levd på kommune og stat. Så er det den andre parten, han har jobbet i over 30 år, så sa kroppen stopp og han ble ufør på 3 måneder. Er det rettferdig at han som har ytt så mye til staten Norge skal få mindre å rutte for enn denne jenta som aldri har gitt noe tilbake til samfunnet? 

Anonymkode: a0b14...599

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Naturlig å gå fra venstre til høyre. Stikkordet her er likhet v rettferdig. 

Når man er ung så ønsker man likhet mellom alt og alle, når man har blitt eldre så ser man at det er mange som ikke gir tilbake, men fortsatt krever likhet. Da kommer ordet rettferdighet frem, er det rettferdig at en person som har ytt masse skal få like lite/mye som de som i all tid ikke har gitt noe tilbake til samfunnet? 

Har interessant problemstilling i familie og nær vennekrets nå. Ei jente som mener at hun MÅ FÅ ha tillegget ung ufør. Hun har aldri jobbet i sitt liv, hun har kun levd på kommune og stat. Så er det den andre parten, han har jobbet i over 30 år, så sa kroppen stopp og han ble ufør på 3 måneder. Er det rettferdig at han som har ytt så mye til staten Norge skal få mindre å rutte for enn denne jenta som aldri har gitt noe tilbake til samfunnet? 

Anonymkode: a0b14...599

Sikkert mange unnskyldninger for å bli mer og mer høyrevridd. Kan bare snakke for meg selv. Jeg har blitt det av egosentriske grunner. Du har blitt det av rettferdighetsgrunner.

Uansett kan vi begge være enig om at som rikere og velfødd så tjener vi enda mer penger personlig på å være høyrevridd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mye vanligere å bruke venstre-vridd som skjellsord? Ser det absolutt overalt på internett.

Anonymkode: 02380...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 21.8.2023 den 9.53):

Det er da mye vanligere å bruke venstre-vridd som skjellsord? Ser det absolutt overalt på internett.

Anonymkode: 02380...eb4

I aviser og andre modererte medier så er jeg ganske sikker på at «høyre-vridd» brukes oftere og på en mer negativ måte enn «venstre-vridd».

I et eller annet ekko-kammer på internett så kommer det veldig an på hvilket kammer man henger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt kalt jævla sosialist fordi jeg stemmer AP. Tar det som et kompliment 😂 men respekterer selvfølgelig at andre velger annerledes. Det er jo derfor vi kan velge selv og ikke lystre andre. Det kunne ikke falle meg inn å bruke høyrevridd som skjellsord, men det har kanskje forekommet andre gloser i fylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke noen forskjell i hvordan begrepene høyrevridd og venstrevridd brukes.

Jeg synes ikke det gir mening å kalle en høyrepolitiker høyrevridd. Høyre skal jo per definisjon ligge til høyre. Man bruker høyrevridd eller venstrevridd som en anklage mot de som burde være nøytrale: Forskere, media, skolen etc.

Endret av Isambard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ikke noen forskjell i hvordan begrepene høyrevridd og venstrevridd brukes.

Jeg synes ikke det gir mening å kalle en høyrepolitiker høyrevridd. Høyre skal jo per definisjon ligge til høyre. Man bruker det om de som burde være nøytrale: Forskere, media, skolen etc.

Med referanse til Traavik-saken:

»Mye handler om Morten Traavik, som over tid har rettet et kritisk søkelys mot makten i kunstfeltet. Han får ufortjent mye oppmerksomhet med enkle virkemidler, mener noen. Andre påstår han er høyrevridd»

Tror du at en mainstream avis noen ganger ville skrevet om f.eks Erlend Loe eller Baaard Tufte «Andre påstår han er venstrevridd»? Jeg tror ikke det. Dels fordi de er kulturpersonligheter og man antar som default at alle som driver med kultur hører til på venstre-sida. Men også fordi avisen ikke ser det som noe negativt. Hva så om Baard Tufte skulle stemme SV, hva er galt med det? Om Morten Traavik stemmer Frp, derimot så er han skummel i deres øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...