Gå til innhold

Hvilken varmmat får deres barn i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her går det mye i grøt, ostesmørbrød, makaroni. Syns det er litt kjedelig / få smaker.

Anonymkode: 99275...297

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke barnehagebarn men syns at makaroni er tragisk mat å gi til små barn, når det er uten annet tilbehør enn ketchup . 

Anonymkode: e244a...53e

Skrevet

Nå er det noen år siden vi hadde barnehagebarn, men de hadde bare varmmat én dag i uken og til spesielle anledninger. Maten ble ikke laget i barnehagen, men ble bestilt utenfra og det var veldig god og variert mat (kyllingcurry med ris og naan, linselasagne, fiskeboller i hvit saus med poteter og grønnsaker, pølselapskaus, meksikansk sei med bakte poteter og grønnsaker osv). SFO er mer som det du beskriver, men de lager maten selv, det må gå raskt og de har et stramt budsjett. En gang i blant er ostesmørbrød og grøt helt fint, men hvis dette er daglig lunsj er det både stusselig og lite variert. Jeg skjønner at de ønsker å holde kostprisene så lave som mulig for foreldre og de som jobber i barnehage er jo ikke ansatt for sine kokkekunnskaper, men ja, det er ganske stusselig og lite variasjon hvis dette er den daglige lunsjen og ikke bare noe som serveres en gang i blant.

Skrevet

Vi har god sunn mat levert av cateringfirma, men betaler jo også en del i matpenger. De får chilli con karen, panert torsk, kyllinggryte etc. ofte med salat og brød ved siden av. 

Anonymkode: a8241...431

• Liker 1
Skrevet

Har småbarn og her er det varmmat 2 ganger i uken til lunsj.. da fiskekaker, grønnsaker og potetmos eller en annen form for fisk. De har kjøttboller, brun saus og grønnsaker. 

Når barnet er eldre, så er de mye ute å lager maten selv på bål eller primus. Da også fisker opp maten selv enten fiskestang eller sån greie som jeg ikke husker hva heter.  Får de fisk/sjømat som kan spises, lages det der og da. 

Her er også fokuset at barna selv skal bidra med å lage maten.. men det fordeles jo på alle avd, så blir jo ikke hver uke. Såå fornøyd. Trenger ingen matpakke hver dag her.

Anonymkode: f52e5...8fc

Skrevet

De har sjelden varmmat, og da er det gjerne posesuppe fra Toro, ostesmørbrød, fiskeburger eller noe annet enkelt. Hadde gladelig betalt ekstra matpenger for et bedre mattilbud med mer varmmat og gode råvarer. 

Anonymkode: 67b58...bd5

• Liker 3
Skrevet

Nå siste året: Varmmat en gang i uka. Risengrynsgrøt, vafler med syltetøy, lapper med syltetøy, pølse i brød, makaroni med ketsjup, toro tomatsuppe. De hadde en deltidsansatt som lagde maten et års tid, og da hendte det de fikk fiskekaker, men hun sluttet, og nå er det de vanlige ansatte som lager mat. Har ikke sett snurte av grønnsaker (bortsett fra tomatsuppe) eller fisk siden. 

Anonymkode: 69a88...3de

Skrevet

Vår barnehage har egen kokk og de får varmmat til lunsj hver dag, og både frokost og "frukt" med stor variasjon gjennom uken. 

Frokost kan være nystekte rundtstykker, grøt, yoghurt med musli, skiver og egg ++

Lunsj kan være diverse supper med brød til, fiskeboller med poteter og grønnsaker, vegetarretter med hummus og grønnsaker, laks, kyllinggryter ++ kokken er veldig flink å variere med sunn og næringsrik mat laget fra bunnen, og det henges opp ukesmeny med alle måltidene. Kun når hun er borte blir det enkle løsninger som f.eks. fiskekaker og makaroni. 

Til frukten kan de ha enkel oppdelt frukt, fruktspyd, smoothie, osv. I tillegg får de ofte også grove vafler, bananlapper, osv.

Om de trenger noe snacks innimellom alt får de gjerne cheerios, havrefras, knekkebrød, e.l. 

De større barna får også være med å lavvoen og grille eller lage mat på primus, og får også ofte være med på kjøkkenet og lage maten. 

Skrevet

Ts her. Forstår det handler om pris, men jeg syns det er viktig de får smake ulike smaker. Ikke bare brød/korn/pasta. 

F.eks er det med næringsrikt med toro tomatsuppe med egg og makaroni eller blomkålsuppe med ekstra biter av blomkål. Fiskekaker eller karbonader. Enten med poteter og kokt/raspet gulrot eller på skive med salat. Pasta er ok av og til, men da kan det gjerne være med kjøttsaus / vegetarsaus, laks og erter. 

• Liker 1
Skrevet

Varm mat 1 gang i uka.

Det går i fiskeburger/kyllingburger, fiskepinner, pastaretter, supper, grøt, kjøttboller. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vi har god sunn mat levert av cateringfirma, men betaler jo også en del i matpenger. De får chilli con karen, panert torsk, kyllinggryte etc. ofte med salat og brød ved siden av. 

Anonymkode: a8241...431

Tror jeg hadde betakket meg for chilli med Karen.  🙂

• Liker 2
Skrevet

Varmmat 2 ganger i uken. Alt fra fiskegrateng, fiskekaker, ulike supper, taco, bolognese, diverse fiskeretter, pastaretter etc.

Ellers får de grøt, men det er til frokost, så varmmaten til lunsj kommer utenom.

Anonymkode: d2ee6...4cd

Skrevet

Grøt en gang i uken. Fiskekaker en dag. Og en dag med feks

Ostesmørbrød

Nuggets, ris og grønnsaker

Pølser og potetstappe

Lapskaus

Tomatsuppe, makaroni og egg

Gryterett

Omelett i ovn

Grønnsakfritters

Wok

Burger

Tikka masala

De lager også gjerne lapper, scones, bananpannekaker, grove vafler osv

Anonymkode: cf5b4...321

Skrevet

Barnehagen vår har varmmat en dag i uka og er flinke til å variere, går i kyllinggryte, torsk/laksefilet med grønnsaksmos, risgrøt til adventstiden etc. :) synes det er supert!  Pasta i ny og ne er helt ok, de bruker fullkornspasta og lurer inn grønnsaker så det kan jeg ikke klage på🥰 

Skrevet
Illuminatum skrev (1 time siden):

Tror jeg hadde betakket meg for chilli med Karen.  🙂

Stakkars Karen 😅

Skrevet

De får varmmat en gang i uken (samt varme rundstykker på fredager), de får maten levert. Det er stort sett fisk i forskjellige varianter. Grøt i desember, sodd på høstfest osvosv. Skulle gjerne sett de fikk varmmat flere dager, hadde gjerne betalt mer kostpenger for det.. 

Anonymkode: 208d6...133

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå siste året: Varmmat en gang i uka. Risengrynsgrøt, vafler med syltetøy, lapper med syltetøy, pølse i brød, makaroni med ketsjup, toro tomatsuppe. De hadde en deltidsansatt som lagde maten et års tid, og da hendte det de fikk fiskekaker, men hun sluttet, og nå er det de vanlige ansatte som lager mat. Har ikke sett snurte av grønnsaker (bortsett fra tomatsuppe) eller fisk siden. 

Privat eller kommunal?

Anonymkode: 3c434...ec8

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Æsj for en grusom meny full av ultraprosessert dritt. Muk-kjøtt og masse skjult sukker/salt.

Anonymkode: 54fcf...eb7

Skrevet

gulrotsuppe, lapskaus, pizza, kjøttboller m brun saus, makaroni og grønnsaker, fiskekaker med grønnsaker og saus, kyllinggryte, er vel det som har blitt servert etter sommerferien av varmmat 

Anonymkode: 8eef7...d81

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her går det mye i grøt, ostesmørbrød, makaroni. Syns det er litt kjedelig / få smaker.

I barnehagen vår har det vært pizza, spinatsuppe med egg, form med potetmos og diverse grønnsaker/kjøtt, ostesmørbrød, og laks. Av det jeg vet. De får varmmat en gang i uka. 

Anonymkode: 8f58a...4b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...