Gå til innhold

Selvbetjeningskasse på spar, kontrollert av ansatt

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kokeplate skrev (Akkurat nå):

Som jo er definisjonen påå svare kort og unngå de ansatte.

Nei. Sier man nei takk, smiler og fortsetter med sitt er det høflig. De fleste er høflige selv om du sier nei takk. Man unngår ingen ved å ikke trenge hjelp.

Anonymkode: fc24d...7af

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Sier man nei takk, smiler og fortsetter med sitt er det høflig. De fleste er høflige selv om du sier nei takk. Man unngår ingen ved å ikke trenge hjelp.

Anonymkode: fc24d...7af

Nå var nå dette en gang den opprinnelige påstanden.

Skrevet

Jeg tipper varselet ble aktivert av seg selv siden du begynte i kassa, men ikke gjorde deg ferdig. Når den ansatte kom bort første gangen, så kunne du bare sagt hva problemet var, at de ikke hadde snusen du skulle ha. Kanskje hun hadde hjulpet deg med alternativ. 

Anonymkode: 5a08e...72b

• Liker 1
Skrevet
Kokeplate skrev (55 minutter siden):

Som jo er definisjonen påå svare kort og unngå de ansatte.

Vel, jeg ville vel brukt enda lenger tid på å finne rett snus dersom jeg skulle konversere med henne.. Jeg svarte pent at jeg ikke trengte hjelp, siden jeg ikke trengte det 😅

Anonymkode: d0bf5...25c

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg tipper varselet ble aktivert av seg selv siden du begynte i kassa, men ikke gjorde deg ferdig. Når den ansatte kom bort første gangen, så kunne du bare sagt hva problemet var, at de ikke hadde snusen du skulle ha. Kanskje hun hadde hjulpet deg med alternativ. 

Anonymkode: 5a08e...72b

De hadde jo ikke snusen, så hva skulle hun hjelpe med? 
Jeg trengte jo ikke hjelp.. Google hjalp meg. Det er en grunn til at jeg må passe på nikotininnholdet , da jeg holder på å slutte. Må ha den svakaste styrken, å jeg kan ikke stole blindt på at kassadama vet mengden nikotin i de forskjellige snusene.  

Skrevet

Såååååå forbanna butthurt da eller?

Anonymkode: df544...f23

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Såååååå forbanna butthurt da eller?

Anonymkode: df544...f23

Ja 😊

• Liker 2
Skrevet

Jeg handler mest på rema. Har merket meg at de gangene de har vært tomme for snus jeg har vært ute etter og jeg ser på flere blir det alltid kontroll/varsel. Det virker som det er mer for å hjelpe for kunden ikke finner det den vil ha i tillegg til vanlig kontroll siden man bruker lang tid.

Har flere ganger fått tips til snus av de ansatte. Jeg sier bare at de er tomme for min snus og de ansatte som snuser selv tipser om noe lignende. Har også opplevd at de har snusen min, men at de ikke har fått fylt opp automaten og dermed har gått på bakrommet og funnet den.

Synes uansett at det ikke er noe rart at den ansatte blir mistenkelig når du sier nei takk til hjelp men blir stående å google, uten at den ansatte vet hva du gjør. Du kunne jo bare sagt hva du gjør slik at den ansatte skjønner hvorfor du blir stående. 

Anonymkode: b6cab...2a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg handler mest på rema. Har merket meg at de gangene de har vært tomme for snus jeg har vært ute etter og jeg ser på flere blir det alltid kontroll/varsel. Det virker som det er mer for å hjelpe for kunden ikke finner det den vil ha i tillegg til vanlig kontroll siden man bruker lang tid.

Har flere ganger fått tips til snus av de ansatte. Jeg sier bare at de er tomme for min snus og de ansatte som snuser selv tipser om noe lignende. Har også opplevd at de har snusen min, men at de ikke har fått fylt opp automaten og dermed har gått på bakrommet og funnet den.

Synes uansett at det ikke er noe rart at den ansatte blir mistenkelig når du sier nei takk til hjelp men blir stående å google, uten at den ansatte vet hva du gjør. Du kunne jo bare sagt hva du gjør slik at den ansatte skjønner hvorfor du blir stående. 

Anonymkode: b6cab...2a2

Den ansatte kan jo eventuelt bare spørre hva jeg driver med dersom den lurer.. Skal jeg liksom rope ut hva jeg holder på med, også viser det seg at den ansatte ikke lurte i det hele tatt? Det er jo litt merkelig. Da virker jeg jo hvertfall mistenksom😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Den ansatte kan jo eventuelt bare spørre hva jeg driver med dersom den lurer.. Skal jeg liksom rope ut hva jeg holder på med, også viser det seg at den ansatte ikke lurte i det hele tatt? Det er jo litt merkelig. Da virker jeg jo hvertfall mistenksom😂

Når den ansatte spør om du trenger hjelp,kunne du svart, nei, takk jeg må bare google frem et alternativ på snus. Ikke verre.

Anonymkode: d9b15...8fc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man kan jo lure på hva som egentlig var "poenget" med alle disse selvbetjeningskassene i det hele tatt da, når det uansett kommer til å være ansatte i nærheten.   

Anonymkode: 1f857...0a3

Da er det 1 eller 2 som passer på 6-8 kasser. Mindre kø og mindre ansatte. 

Anonymkode: 092a7...443

Skrevet

Get over it, it's not that deep.. 

Anonymkode: 092a7...443

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det har jeg ALDRI opplevd og har brukt dem over 100 ganger. Og jeg er synlig utlending. Her må det være kroppsspråket ditt som får varsellampene til å gå, tror jeg. 

Anonymkode: 05357...72d

Kult. Neida er ingenting spennende med mitt kroppsspråk. Men butikkene i mitt området opplever mye tyveri. 

Anonymkode: 134e9...cf1

Skrevet

Nå aner jeg ikke hva jeg snakker om, så dette blir ren synsing. jeg tipper at kassene kan "si ifra" om mistenkelig oppførsel hvis man slår inn varer og det går flere minutter uten at man betaler? kanskje...

Forstår at det ikke er noe morsomt å føle seg mistenkeliggjort. Men prøv å ikke tenk på det. 

Anonymkode: 3311c...926

Skrevet

Jeg oppfører meg nesten alltid mistenkelig i butikker  forresten. jeg virrer rundt alt for lenge, går motsatt retning av det som er naturlig  og går tilbake til der jeg nettopp har vært og sånn. Bruker for mye tid. Fordi jeg er et surrehue og dessuten liker å handle hehe. Men jeg blir veldig sjelden stoppet i kontroll. Det er flere år siden sist, og jeg handler i selvbetjetningskasser flere ganger i uka. Så jeg tror ikke alle butikker har tid til å følge med på tvilsomme kunder. De som er plaget med nasking gjør det nok, men jeg tror at de da er oppmerksom på den de har mistanke om, og ikke følger med på alt mulig av kunder som oppfører seg mistenkelig. Det har de sikkert ikke tid til. Så jeg tror ikke du trenger være bekymret for at den ansatte varslet fordi du takket nei til hjelp.

Anonymkode: 3311c...926

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skulle handle noe mat igår og skulle betale i selvbetjeningskasse. La inn alle varene og deretter skulle jeg legge til en snusboks. Fikk opp at de var tomme for den typen jeg bruker, å ble derfor stående å søke på mobilen etter snustyper med samme mengde nikotin som den jeg er vandt med. Den ansatte sto under hele handleturen å så på meg, hvorpå hun til slutt utbrøt «går det bra eller? Trenger du hjelp?» , jeg svarte som sant var at « nei det trenger jeg ikke.».. Like etterpå fikk jeg opp et varsel hvor det sto at « denne handelen må kontrolleres. En ansatt er varslet», å da kom kassadama springende for å lete i handlenettet mitt. 

Har kommet ut for tilfeldige kontroller tidligere, men dette var annerledes. Spørsmålet er om dama i kassa utløste denne selv fordi jeg virka mistenkelig??😂  Er det slik at dersom man bruker lenger enn 2 minutter i selvbetjeningskassa så er man mistenkt for tyveri og må kontrolleres? 😂

Jeg liker å tro at jeg ser ganske harmløs ut. Ung student med langt hår og et noenlunde greit fjes. 

Kommunikasjon kan løse mye. 
Butikkansatt: «Trenger du hjelp?»

Du: «Nei takk, jeg bare googler for å finne riktig snus da dere er fri for den vanlige jeg bruker»…

… I ditt tilfelle virket du nok mistenkelig, da alle kunder er en potensiell tyv. Hadde du sagt HVA du gjorde ville du sannsynligvis blitt oppfattet som mindre mistenkelig og hun ville nok unngått å trykke på «tilfeldig kontroll»-knappen hun har tilgang til å bruke overfor «shady» kunder.

Anonymkode: 67790...718

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen her i tråden som har kommet med det riktige svaret, nemlig at kjøp av varer med alderskontroll, som alkohol, snus, røyk og energidrikk ALLTID utløser kontroll. Det er jo en selvfølge. De i butikken vil ikke bli tatt fordi de har solgt dette til en som ikke er gammel nok. Jeg kjøper noe energidrikk og om jeg bruker selvbetjeningen, må jeg selvfølgelig regne med at det tar litt lengre tid fordi noen skal sjekke at jeg er voksen.

• Liker 2
Skrevet
sofie777 skrev (8 minutter siden):

Det er ingen her i tråden som har kommet med det riktige svaret, nemlig at kjøp av varer med alderskontroll, som alkohol, snus, røyk og energidrikk ALLTID utløser kontroll. Det er jo en selvfølge. De i butikken vil ikke bli tatt fordi de har solgt dette til en som ikke er gammel nok. Jeg kjøper noe energidrikk og om jeg bruker selvbetjeningen, må jeg selvfølgelig regne med at det tar litt lengre tid fordi noen skal sjekke at jeg er voksen.

Men så langt hadde ikke TS kommet enda i kjøpet, kun hadde ikke registrert noe snus i kassa. Dessutten kan en legitimere seg på forhånd og registrere det på fingeravtrykk slik at en ikke trenger å vente på betjeningen hver gang.

Anonymkode: d358a...cdd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bruker disse kassene fast, og jeg har aldri noen gang blitt tatt ut til kontroll.

Men nå bruker jeg heller ikke tid på mobilen mens jeg står der, det går effektivt og greit, scanner, betaler og går.

Jeg ville tenkt at all oppførsel som viker fra normalen vil være gjenstand for kontroll. Jeg jobber med sikkerhet på et helt annet nivå og fagfelt, men vi har i grunn samme tankegang der. Det betyr på ingen måte at du er mistenkeliggjort! Det betyr bare at du gjør noe som er utenfor normalen, og dermed "trigger" en sjekk.

Å bli sjekket på den måten burde på ingen måte være problematisk. Hvis det er det for noen, så vil jeg sterkt anbefale å ikke bruke disse kassene - men samtidig må jeg innrømme at jeg mener det å problematisere noe slikt er latterlig.

Anonymkode: 1f750...8d4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan være at om man står lenge uten å gjøre noe på kassa, så utløser det kontroll. Det er jo rart å ikke gjøre noe på selvbetjeningskassa på en stund om man har "kommet i gang, men ikke fullført eller avbrutt"

Anonymkode: 134e9...cf1

Ja jeg sprang ut en gang etter handlenett og da jeg kom tilbake ble det kontroll.

Anonymkode: 98715...30c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...