AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #1 Skrevet 18. august 2023 Jeg liker å ha forskjellige venner. Så lenge vi kommer godt overens bryr jeg meg veldig lite om hva de tror på og mener. Men én av mine nærmeste venner skal absolutt prekke på meg hennes syn på ting og livet. Hvis ikke blir hun fornærmet og tar det personlig at jeg ikke er enig. Jeg har begynt å jatte med, da har hun fått det for seg at jeg har samme syn som henne. Det er veldig alternativt syn. På enkelte områder har hun tråkket over grensen min og fått meg til å føle meg dritt rett og slett, mye trigging av tidligere traumer. I følge henne skal ingen diktere hva hun kan si og ikke si, så hun skal på ingen måte ta hensyn til andre. Det er nesten som hun er i en sekt hvor hun skal verve andre. Samtidig er hun helt herlig, omsorgsfull og har et stort hjerte. Men akkurat på dette området er det anerledes. Og hele li et hennes kretsee rundt dette synet. Jeg har sagt i fra. Det har alltid endt i krangling. Det orker jeg ikke. Jeg kan for all del snakke om alternativt, kristendom, konspirasjonsteorier etc. Synes det bare er fint og interessant. Men man må også akseptere og respektere at man ikke tror på det samme. Så, hvordan dempe dette uten at jeg tar det opp eller sier imot? Anonymkode: a2885...029
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #2 Skrevet 18. august 2023 Om du ikke vil konfrontere, så må du ignorere da? Anonymkode: 72760...0b8
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #3 Skrevet 18. august 2023 Du kan ikke dempe det uten å ta det opp eller si i mot. Du kan forsøke å bare skifte samtaleemne. Evt kan du reise deg og gå når hun begynner. Du kan si: "Jeg kan ikke diktere hva du kan si eller ikke si, men du kan heller ikke diktere at jeg er nødt til å høre på deg." Anonymkode: 253da...6d8 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #4 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Om du ikke vil konfrontere, så må du ignorere da? Anonymkode: 72760...0b8 Jeg klarer til en viss grad å ignorere en god del. Men når hun trigger meg så er det vanskelig. Ts Anonymkode: a2885...029
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #5 Skrevet 18. august 2023 «Det er greit at du ikke vil ta hensyn. Men jeg orker ikke være sammen med deg når du er hensynsløs. Skal vi snakkes en annen gang?» Anonymkode: d713b...1ab 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #6 Skrevet 18. august 2023 Det går ikke an at du skal ta hensyn til henne uten at hun tar hensyn til deg. Da er det jo ikke et likeverdig vennskap. Anonymkode: bb734...0f1 2
Gjest EmKay Skrevet 18. august 2023 #7 Skrevet 18. august 2023 Jeg hadde sterkt vurdert vennskapet om jeg var deg. Jeg hadde også en sånn venninne, som mente at hun burde få lire av seg akkurat det som passet henne, for "det var vare sånn hun var, og hvis jeg ikke kunne godta det så burde vi kanskje ikke være venner". Så jeg svarte at om hennes versjon av vennskap var å skulle kunne si hva hun ville på bekostning av andres følelser, så hadde hun helt rett - vi trengte gjerne ikke være venner. Så hun modererte seg litt. En stund. Men det endte opp med at vi gled fra hverandre. Venner som gir en god faen i om de sårer meg, har jeg ikke behov for i livet mitt. Uansett hvor flott de kan være på andre områder.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #8 Skrevet 18. august 2023 32 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg liker å ha forskjellige venner. Så lenge vi kommer godt overens bryr jeg meg veldig lite om hva de tror på og mener. Anonymkode: a2885...029 Dere kommer ikke godt overens. Anonymkode: a5cc1...e7e 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #9 Skrevet 18. august 2023 Jeg kjenner også en slik person. Påståelig New age konspirasjonsteoretiker. Det blir mange merkelige samtaler. Anonymkode: 8fa2e...816
Sannhetsøkende Skrevet 18. august 2023 #10 Skrevet 18. august 2023 Jeg har mine tro og meninger jeg også, men snakker aldri om det med folk jeg vet ikke tror og mener det samme. Repsekt er viktig. Aldri hyggelig å bli prakket på noe man ikke tror på. Syns det selv er irriterende når noen prakker sine overbevinsinger på meg. Stoler blindt på media og er nedlatende og frekke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå