AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #1 Skrevet 18. august 2023 Her en sak.. Da ene barnet ble 20 så ble det gitt pengegave til innskudd for leilighet. Det var et par hundretusen. Da den yngste nå fyller 20 så er ikke på langt nær så god råd. Det er noen år mellom de og livet tok en brå vending for noen år siden da en av foreldrene ble alvorlig syk og ufør. Barnet krever nå de samme pengene selv om det ikke finnes så god råd, og krever at enten tas det opp lån eller så vil den kutte all kontakt og lagermye problemer og krangling. Det har også fått seg en kjæreste som også sender beskjed om at det bør følges opp. Barnet vil ikke godta pengene som har blitt spart opp, underkant av 100k. Bør det tas opp lån til resten? Anonymkode: 1d8e4...f48
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #2 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her en sak.. Da ene barnet ble 20 så ble det gitt pengegave til innskudd for leilighet. Det var et par hundretusen. Da den yngste nå fyller 20 så er ikke på langt nær så god råd. Det er noen år mellom de og livet tok en brå vending for noen år siden da en av foreldrene ble alvorlig syk og ufør. Barnet krever nå de samme pengene selv om det ikke finnes så god råd, og krever at enten tas det opp lån eller så vil den kutte all kontakt og lagermye problemer og krangling. Det har også fått seg en kjæreste som også sender beskjed om at det bør følges opp. Barnet vil ikke godta pengene som har blitt spart opp, underkant av 100k. Bør det tas opp lån til resten? Anonymkode: 1d8e4...f48 Nei selvfølgelig tar du ikke oop lån for å gi en gave, MEN som foreldre bør det legges/spares likt til begge i utgangspunktet, veldig urettferdig med så stor forskjell. Penger er ikke alt, og det er vel ikke pengene som blir det store problemet her. Men den urettferdigheten! Min søster fikk 500.000 til bolig, jeg fikk ingenting. De hadde råd (jeg var eldst), men stakkars søster må få hjelp, jeg får klare meg selv. Er veldig dumt å gjøre så forskjell. Men livet kan snu og ta andre vendinger , ikke alltid lett å forutse! Men ta ikke lån! Anonymkode: a8d91...a93 22 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #3 Skrevet 18. august 2023 Nei, det burde ikke tas opp lån til resten. Om det ikke er noe verdi som kan selges i nær fremtid for å få inn typ resterende "sum", så hadde jeg sagt til barnet at det blir nedskrevet i testament, og ved min død får du mer penger enn den andre. At barnet ikke ser lenger enn sin egen nesetipp og ikke ser at livet har endret seg siden søskenet fikk penger... og at man ikke lenger har de samme mulighetene og det derav må heller bli arv etter min død.... Ett ord: drittunge. Anonymkode: e52ec...c84 9 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #4 Skrevet 18. august 2023 Trist med barn som behandler foreldrene sine som minibank. Du/dere har ingen kontroll over det som har skjedd. Anonymkode: df92e...77c 10 1
Sydvesta Orkana Skrevet 18. august 2023 #5 Skrevet 18. august 2023 Ikke ta lån, men legg det inn som en skjevfordeling ved f.eks arv. NN skal ha et indeksregulert beløp tilsvarende 100.000 kr i 2023 før arv deles etter arveloven, eller finn en annen måte å gi barn nr 2 noe som tilsvarer 100.000 etter dagens verdi. Alt annet vil bare ødelegge søskenforholdet! 21 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #6 Skrevet 18. august 2023 Her synes jeg dere foreldre har vært fryktelig korttenkte. Det er dere som har gitt det ene barnet en stor gave, som gjør overgangen til voksenlivet utrolig mye enklere for det ene barnet, uten tanke for om deres livssituasjon kunne endre seg og hvordan dere da skulle få til å hjelpe det andre barnet. Det er dere foreldre som har lagt opp til splid her. Kan dere hjelpe barn 2 på andre måter? Stille som medlåntaker eller kausjonist? Det er fryktelig liten trøst for barn 2 å få noe mer i arv mange tiår fram i tid. Spesielt siden barn 2 har visst at barn 1 fikk mye penger og en flyging start på sitt voksenliv, ikke rart barn 2 har hatt en forventning om det samme. Barn 1 vil med letthet kunne kjøpe leilighet og komme tidlig inn på boligmarkedet, mens barn 2 må bruke årevis på å spare egenkapital og vil tape stort økonomisk i et livsløp i forhold til sitt eldre søsken. Skjønner svært godt at barn 2 er lei seg og skuffa. Anonymkode: a9b72...edb 37 7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #7 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Her en sak.. Da ene barnet ble 20 så ble det gitt pengegave til innskudd for leilighet. Det var et par hundretusen. Da den yngste nå fyller 20 så er ikke på langt nær så god råd. Det er noen år mellom de og livet tok en brå vending for noen år siden da en av foreldrene ble alvorlig syk og ufør. Barnet krever nå de samme pengene selv om det ikke finnes så god råd, og krever at enten tas det opp lån eller så vil den kutte all kontakt og lagermye problemer og krangling. Det har også fått seg en kjæreste som også sender beskjed om at det bør følges opp. Barnet vil ikke godta pengene som har blitt spart opp, underkant av 100k. Bør det tas opp lån til resten? Anonymkode: 1d8e4...f48 Du må skrive testamente og få frem at dette barnet skal få det tilsvarende av arven. Eneste rettferdige. Litt dårlig gjort av barnet å true med å kutte kontakten da.. men likt bør det bli til slutt Anonymkode: 0def1...133 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #8 Skrevet 18. august 2023 du må jo forklare på en ordelig måte at dere ikke har så mye penger nå og hvorfor og jeg syns det er veldig feil at kjeresten hennes dreiver og balnder seg i det med di pengene som han overhode ikke har noe med Anonymkode: 89182...357 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #9 Skrevet 18. august 2023 Skjønner godt at minste ber dere ryke og reise, for en latterlig ting å gjøre mot sine barn! Jeg mener faktisk dere får ta opp lån for å gi tilsvarende sum til minste, men dersom ikke vedkommende skal kjøpe leilighet med en gang kan dere jo be om at det venter til et boliglån er aktuelt å ta opp. Arv 30 år frem i tid som noen over foreslår er jo helt meningløst, det er ikke da man trenger penger, det er nå i etableringsfasen. Om 30 år er det jo ikke sikkert det er verdier å arve en gang sånn som dere roter. Anonymkode: 31c53...14c 17 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #10 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner godt at minste ber dere ryke og reise, for en latterlig ting å gjøre mot sine barn! Jeg mener faktisk dere får ta opp lån for å gi tilsvarende sum til minste, men dersom ikke vedkommende skal kjøpe leilighet med en gang kan dere jo be om at det venter til et boliglån er aktuelt å ta opp. Arv 30 år frem i tid som noen over foreslår er jo helt meningløst, det er ikke da man trenger penger, det er nå i etableringsfasen. Om 30 år er det jo ikke sikkert det er verdier å arve en gang sånn som dere roter. Anonymkode: 31c53...14c Sånn som dere roter? Sykdom og uførhet handler da virkelig ikke om å rote. Anonymkode: 936ab...bdc 5 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #11 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sånn som dere roter? Sykdom og uførhet handler da virkelig ikke om å rote. Anonymkode: 936ab...bdc Å gi gaver på mange hundre tusen til ett barn, uten å ha plan for at sykdom og uførhet kan skje - og hvordan da få hjulpet det andre barnet likt. Det vil jeg virkelig kalle å rote ja. Anonymkode: a9b72...edb 18 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #12 Skrevet 18. august 2023 Dårlig gjort av dere foreldre, her har dere virkelig ikke brukt hue når dere delte ut penger til eldste. At yngste kan få ekstra når dere dør hjelper jo ingenting, det er nå når de er unge og skal etablere seg de trenger pengene. Og som en ab har nevnt tidligere så er det ikke bare selve pengesummen som blir forskjellig med utgangspunktet for voksenlivet da den ene får mulighet til å komme inn på boligmarkedet og kan tjene godt på det, mens den andre blir holdt utenfor og må bruke åresvis på å spare AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sånn som dere roter? Sykdom og uførhet handler da virkelig ikke om å rote. Anonymkode: 936ab...bdc Sykdom, uførhet og dårligere tider burde jo tas i betraktning når man gir en betydelig sum til ett av barnet. Ikke gi det ene barnet masse penger om man ikke er sikker på at man kan gi det andre barnet det samme. Anonymkode: 55469...f5b 12 2
hraff Skrevet 18. august 2023 #13 Skrevet 18. august 2023 Hvis du har mulighet til å øke huslånet med det nødvendige beløpet bør du gjøre det. Men hvis du må ta opp forbrukslån med høy rente er det dumt å låne. For en som skal etablere seg er en krone i dag er mye mer verdet enn en krone om 30 år. Et alternativ er å få barn en til å betale tilbake noe slik at du får råd til å gi barn 2 det samme (det barn 1 fikk minus det tilbakebetalte). 6 2
BobbySocks Skrevet 18. august 2023 #14 Skrevet 18. august 2023 Her tenker jeg at det er jævlig kjipt å gi den ene mindre en den andre. Jeg ville tatt lån. Nå er oppførselen til minstemann jævlig dårlig, men regner med den kanskje kommer av en grunn. Pleier dere skjevfordele? 10 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #15 Skrevet 18. august 2023 Gi den gaven du har spart opp. Testamentfør mellomlegget. Informer om det. Trist med barn som ikke forstår at livet endrer seg og situasjonen ikke er lik som før. Hadde blitt skuffet. Og frekt av samboeren å blande seg. Stå i det. IKKE ta opp lån. Anonymkode: dd789...b88 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #16 Skrevet 18. august 2023 Her har dere føkka kraftig opp. Skam dere. Jeg tenker det er rett og rimelig at dere tar opp lån, evt ved barnets huskjøp, for tilsvarende sum. Evt dere kan be om å få tilbake deler av gaven til den første. Kan dere være kjipe med barn nr 2 så kan dere være kjipe mot barn nr 1 også. Anonymkode: b1b13...6c5 10 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #17 Skrevet 18. august 2023 Enig i at dere har gjort en stor feil her, dere burde ha satt av likt beløp til begge barna når dere ga til barn 1. Selvsagt synes barn 2 at dette er skjevfordeling, for det ER det. Lån opp på huslånet om mulig, eller sørg for at det gjøres likt NÅ på annet vis. Kjenner flere søsken som har fått ødelagt søskenforholdet av slikt. Anonymkode: 170e7...860 7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #18 Skrevet 18. august 2023 Dette kunne ha vært unngått med bedre planlegging fra deres side. Det er kanskje ikke første gang det har forekommet forskjellsbehandling? Anonymkode: edcfa...a78 8
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #19 Skrevet 18. august 2023 Dere hadde ikke råd til den første gaven, hvis dere ikke hadde alle mulige utsikter til å spare tilsvarende til det neste barnet, hvor mange år er det mellom dem egentlig? Dette burde vært snakka om før første gave ble gitt, og i hvertfall i det øyeblikket økonomien endret seg, særlig hvis dere måtte bruke sparepengene på andre ting, det er rett og slett en (moralsk) forpliktelse og utestående regning det der. Så jeg sier som andre, kan dere utvide huslån, gjør det. Forbrukslån, nei. Kan yngste få det senere (etter avtale dere MÅ følge), ved 25 år for eksempel? En samboer som blander seg høres ikke bra ut. trenger h*n det nå? Jeg syns 20 er veldig ungt. Men dere skylder yngste dette. Anonymkode: 55692...a46 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #20 Skrevet 18. august 2023 Men at kjæresten driver å sender deg kjipe meldinger? Uhørt! Der hadde jeg gitt beskjed om at hen kan gå på sine foreldre for penger, dette er ikke din sak. Du må bare legge deg flat, og si at dere dessverre ikke tenkte godt nok. At dere burde spart til begge likt hele veien. At dere tømte kassa da eldste skulle kjøpe, og tenkte det var så mange år imellom at dere selvsagt ville klare å fylle den igjen så det ble likt. At dere hadde stor glede avå kunne gi stor hjelp til barna deres. Men så tok livet en annen vei. Og nå har dere dårlig råd. Jeg synes ikke skjevfordeling ved arv gjør opp helt for det. Du kan kanskje tilby X antall tusen hver måned, som skal brukes på at det blir høyere boliglån? Så over tid vil det jevnes ut imellom dem. Tar du lån, så blir det jo renter. Og så må du uansett si at dette er det beste jeg får til, hvis det ikke er godt nok og du gir meg sparken som forelder fordi jeg ikke yter godt nok, så får det bli sånn. Jeg har ikke mer å gi. Anonymkode: 4a9ca...cc6 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå