Gå til innhold

Hvordan våge å ha en alternativ stil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok så, jeg har i noen år unngått å kle meg i det jeg egentlig liker.. Høres sikkert merkelig ut, men jeg er redd for å få rare blikk og kommentarer. Jeg liker en mer annerledes/alternativ stil som jeg dessverre vet at skiller seg ut. Til nå har jeg kun gått med disse klærne innenfor husets fire vegger. Men ønsker selvtillit til å bruke dette ute! Jeg føler meg fin i det, og det føles som «meg».

Har noen tips til å overvinne frykten? Hva skal jeg si til meg selv? Hva tenker du når du ser mennesker med en «sær» stil? 

Anonymkode: 620ce...d1c

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok så, jeg har i noen år unngått å kle meg i det jeg egentlig liker.. Høres sikkert merkelig ut, men jeg er redd for å få rare blikk og kommentarer. Jeg liker en mer annerledes/alternativ stil som jeg dessverre vet at skiller seg ut. Til nå har jeg kun gått med disse klærne innenfor husets fire vegger. Men ønsker selvtillit til å bruke dette ute! Jeg føler meg fin i det, og det føles som «meg».

Har noen tips til å overvinne frykten? Hva skal jeg si til meg selv? Hva tenker du når du ser mennesker med en «sær» stil? 

Først og fremst så må du kære deg å drite i hva andre suntes, å gå for det du liker selv.

Anonymkode: 49574...e0c

• Liker 5
Skrevet

Begynn litt etter litt, en gradvis endring er enklere å forholde seg til for både deg og andre. Hvis denne stilen er nokså outrert i forhold til normen, vil jo folk reagere kanskje, på hva som har skjedd med deg hvis det blir veldig brått. Hopp i det og start prosessen med å vise ditt virkelige jeg!

Anonymkode: 5318a...d99

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva er "annerledes stil"? 

Rocka, hippi, goth, katt?

Anonymkode: 79042...01c

Skrevet

Følg personer på Instagram som har sånn stil du liker. Jo mer du ser klærne i bruk, jo mer normalt vil det virke å bruke klærne i det daglige. Til slutt må du bare hoppe i det! Ikke bry dem om hva folk eventuelt tenker. Det er kult å skille seg ut!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Begynn litt etter litt, en gradvis endring er enklere å forholde seg til for både deg og andre. Hvis denne stilen er nokså outrert i forhold til normen, vil jo folk reagere kanskje, på hva som har skjedd med deg hvis det blir veldig brått. Hopp i det og start prosessen med å vise ditt virkelige jeg!

Anonymkode: 5318a...d99

Takk for svar💕 

Folk vil nok reagere hvis jeg etter deres syn «forandres over natten». Selv om jeg har hundre prosent omfavnet det hjemme, for meg er det allerede litt normalt. Men er enig i at det sikkert er lurt å ha en mer soft overgang ute offentlig, takk for tips. 

Skrevet
Harlekin skrev (1 time siden):

Følg personer på Instagram som har sånn stil du liker. Jo mer du ser klærne i bruk, jo mer normalt vil det virke å bruke klærne i det daglige. Til slutt må du bare hoppe i det! Ikke bry dem om hva folk eventuelt tenker. Det er kult å skille seg ut!

Takk for svar💕 

Jeg følger folk på sosiale medier med samme stil, og har brukt mye tid på å se på Pinterest, lage moodboards osv. Jeg bruker klærne hjemme og føler meg veldig komfortabel selv. Bare skummelt å eksponere andre for det, da jeg er redd for kommentarer fra venner og familie som jeg vet at har veldig sterke meninger om hvordan folk tar seg ut.

Skrevet

Jeg har nok alltid hatt en litt annerledes stil, men jeg har aldri (annet enn på ungdomsskolen) fått annet enn positive kommentarer. Mulig ikke alle blikkene har vært så udelt positive som jeg har valgt å tolke dem, men det er jo et valg man kan ta :ler: Fremmede, tilfeldig forbipasserendes meninger betyr faktisk ingenting med mindre du lar dem gjøre det

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er "annerledes stil"? 

Rocka, hippi, goth, katt?

Anonymkode: 79042...01c

Hmm.. Jeg synes det er vanskelig å putte det i en spesifikk bås, da det er litt min egen mix? Men hvis jeg skal prøve å forklare så er det mye pasteller, blonder, korsetter, chunky sko, statement smykker osv. Litt sånn soft lolita/fairy/feminin/gothic-ish? 

Skrevet

Slutte å bry seg om hva andre mener om deg :)

Anonymkode: 5145b...2d3

• Liker 2
Skrevet

Personlig så bryr jeg meg ikke om hva andre har på seg, så hvis noen endret stil "over natten" så hadde ikke jeg reagert på det altså. Tror ikke jeg er unik der. 
(Jeg hadde kun reagert hvis det så ut som vedkommende hadde det veldig dårlig, ikke dusjet, kom møkkete osv, og da reagert av omsorg og lurt på hva jeg kunne hjulpet med.)

• Nyttig 2
Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

Jeg har nok alltid hatt en litt annerledes stil, men jeg har aldri (annet enn på ungdomsskolen) fått annet enn positive kommentarer. Mulig ikke alle blikkene har vært så udelt positive som jeg har valgt å tolke dem, men det er jo et valg man kan ta :ler: Fremmede, tilfeldig forbipasserendes meninger betyr faktisk ingenting med mindre du lar dem gjøre det

Jeg vil lære meg å ikke bry meg! Synes dem som kler seg for seg selv 100% er så tøffe og utstråler trygghet. Jeg vil også kle meg i det jeg liker uten å føle meg usikker på andres tanker. Har alltid kledd meg for å «passe inn» pga usikkerhet. Men føler at livet er her og nå, og at jeg vil uttrykke meg slik jeg ønsker. 

Skrevet

Slutte å bry seg om hva andre mener om deg :)

Anonymkode: 5145b...2d3

Helt enig, det er jo det jeg må. Men hvordan gjør man det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hmm.. Jeg synes det er vanskelig å putte det i en spesifikk bås, da det er litt min egen mix? Men hvis jeg skal prøve å forklare så er det mye pasteller, blonder, korsetter, chunky sko, statement smykker osv. Litt sånn soft lolita/fairy/feminin/gothic-ish? 

Det høres da litt ut som en versjon av Japansk Street Style. Annerledes i Norge, men helt greit å gå med. Ut ifra de første svarene dine tenkte jeg at det var en for for kinky bondage look eller noe annet som kan støte andre 😂

Anonymkode: fad14...e2e

• Liker 2
Skrevet (endret)

Folk kommer alltid til å ha forskjellige meninger om folk. 

Det viktigste er man lar folk gå slik man vil så lenge det ikke er noe helt ekstremt som å late som om man har masse blod på seg, stygge og skremmende masker, men av klær godtar jeg det aller meste, men om du har veldig rar klesstil må du bare tåle at du får litt flere blikk og muligens noen sterke reaksjoner ifra noen som ikke klarer å holde kjeft.

De må du bare sile bort, og bare ta til deg de positive tilbakemeldingene. 

Eksempler på hva du mener er alternativ stil, TS?

Endret av Intervence
Skrevet

Det høres da litt ut som en versjon av Japansk Street Style. Annerledes i Norge, men helt greit å gå med. Ut ifra de første svarene dine tenkte jeg at det var en for for kinky bondage look eller noe annet som kan støte andre 😂

Anonymkode: fad14...e2e

Er nok litt inspirert av Japan ja😊 altså noen synes nok at blondestrømper, korsetter osv kan være rart å gå med. Hver for seg er det nok ingen big deal, men kanskje alt kombinert sammen i en look kan oppleves som støtende eller merkelig for enkelte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt enig, det er jo det jeg må. Men hvordan gjør man det? 

Tenk på hvor lite du egentlig bryr deg om andre du ikke kjenner, og ikke minst hvor lite din mening påvirker dem - andre er ikke mer opptatt av deg enn motsatt. Sannsynligvis mindre, siden du er litt opptatt av klær i utgangspunktet.

• Hjerte 1
Skrevet

Når jeg ser noen med særegen stil, får jeg lyst til å applaudere! Det gjør meg glad!

Anonymkode: 96dc3...c51

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når jeg ser noen med særegen stil, får jeg lyst til å applaudere! Det gjør meg glad!

Anonymkode: 96dc3...c51

Jeg også!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Intervence skrev (1 time siden):

Folk kommer alltid til å ha forskjellige meninger om folk. 

Det viktigste er man lar folk gå slik man vil så lenge det ikke er noe helt ekstremt som å late som om man har masse blod på seg, stygge og skremmende masker, men av klær godtar jeg det aller meste, men om du har veldig rar klesstil må du bare tåle at du får litt flere blikk og muligens noen sterke reaksjoner ifra noen som ikke klarer å holde kjeft.

De må du bare sile bort, og bare ta til deg de positive tilbakemeldingene. 

Eksempler på hva du mener er alternativ stil, TS?

Altså dette er ikke skremmende med masker eller blod😂 Heller motsetningen? Sånn sukkersøt med noen røffere elementer blandet inn. Sånn hyperfeminint med blonder og pasteller, kombinert med platåsko og røffere smykker. Hadde kanskje vært enklere med bilder for å vise. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...