Gå til innhold

Den første millionen -sparing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å spare meg opp til den første millionen, utenom verdien som ligger i bolig, bil og andre gjenstander.

Jeg mener altså at målet mitt er å komme meg over 1 mill i oppsparte penger ved hjelp av i fond/ crowdfunding /høyrentekonto/aksjer osv.

Jeg begynte sparingen med å sette inn 10 000 kr i fond i januar 2021 og for  øyeblikket nærmer jeg meg 700 000 investert på litt ulike måter. Planen er å komme over millionen i løpet av 2025.

Noen andre som er i denne fasen av sparing som har lyst til å dele tanker og erfaringer?

(Ja da, jeg vet at det er mange her som har mye mer enn dette allerede.)

Anonymkode: 0cffb...7c9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Imponerende!

Ingen erfaring å dele, men lurer på dine beste triks hittil? Og hvordan er fordelingen investering vs avkastning hos deg?

Anonymkode: e9e6a...a5d

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Imponerende!

Ingen erfaring å dele, men lurer på dine beste triks hittil? Og hvordan er fordelingen investering vs avkastning hos deg?

Anonymkode: e9e6a...a5d

Så langt har jeg spart ca 550 000 og hatt ca 150 000 i avkastning. Avkastningen vil jo øke etterhvert, ettersom jeg har stadig mer investert, men på den annen side vil jeg av ulike grunner ha mindre mulighet til å spare så mye fremover som jeg har gjort de siste tre årene.

Anonymkode: 0cffb...7c9

Skrevet (endret)

Å gå fra 0 til 700 000,- på ca 30 måneder er voldsomt bra. Det utgjør over 23 000,- i sparing i måneden i snitt. Med dette tempoet når du 1 000 000,- i september 2024.

Så høres ut som om at du gjør ting riktig og ikke trenger "hjelp". :) 

Ønsker bare å advare deg om at aksjemarkedet er overpriset, og at risikoen for nedgangstider er høy. Men det er en del av gamet. Får vi et fall så er det ikke sikkert du når målet ditt om 1 000 000,- i 2025. Isåfall må du ikke miste motivasjonen. Og med tanke på eventuelt markedsfall så anbefaler jeg deg å ikke stå for tungt i aksjemarkedet. For å si det slik, du må stå inne med et beløp du "tåler" å tape minst 50% av. Har du f.eks 700 000,- i aksjemarkedet og en boble sprekker der summen din blir halvvert "over natta" og du vil ligge i minus i 1-8 år i ettertid, og du ikke tåler dette økonomisk eller mentalt, så står du for tungt inne i aksjemarkedet. 

Mener jeg. Det finnes sikkert folk som er uenige med meg igjen...

Utover det er det bare å kjøre på med sparing. Det er en befriende følelse å se at sparingen går framover.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg begynte i oktober i fjor, så har snart holdt på i år. Har 250 000 i aksjer (har hatt innskudd på 200 000, så 50k er overskudd). I tillegg har jeg (så langt) investert 175 000 i crowdfunding. Så totalt er verdien på sparingen 425 000 så langt. 

Målet er 500 000 innen utgangen av oktober, og 1 mill innen oktober neste år. Veldig spent på hvordan det kommer til å gå. 

Jeg ble sykemeldt i oktober, og må over på aap fra oktober nå. Det betyr at inntekten går drastisk ned og det blir mindre penger å investere. Jeg visste forøvrig da jeg ble sykemeldt at dette blir ekstremt langvarig (muligens ufør på sikt), og dermed ble det ekstremt viktig for meg å starte sparing med en gang. På den måten har jeg også fått venne meg til et langt lavere forbruk også. Har riktig nok ikke spart alt fra lønningsposen. Har solgt en bil og solgt MASSE av ting hjemmefra. Gått fra å være skikkelig maksimalistisk til ekstrem minimalist. Med en sykere kropp var det en viktig endring. På den måten er husarbeidet blitt mye lettere. Og bonusen er selvsagt masse ekstra penger til sparing :)

Har i hovedsak handlet utbytteaskjer på børsen. Og siden planen er å reinvestere utbyttet fortløpende håper jeg å fremdeles klare å øke aksjeposten fremover. I tillegg har jeg som strategi å alltid selge når en aksje har 10% avkastning. Da setter jeg på Kursalarm ett stykke ned og kjøper meg evt inn igjen på en rød dag.

Når det gjelder crowdfunding er planen å spare 25k mer. Da har jeg en base på 200 000. Der er tanken å hele tiden reinvestere deler av beløpene sånn at totalsummen ligger på 200 000 hele tiden. Alt overskuddet (i hovedsak renter da) skal tas ut og settes i globalt aksjefond. 

Anonymkode: 26d78...c85

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg passerte nettopp første 1 million selv.

Har siden jeg ble 18 spart i BSU og Bsu+ og de er nå på nesten 500k. I tillegg har jeg 200k i aksjer og over 300k i fond. Spent på hvor mye ned jeg går når jeg selger andeler og gevinst må beskattes.

Begynte å spare målrettet rett etter mars 2020. Mine grep er å ha fast månedlig sparing i fond+bsu. Og så setter jeg av bonus+utbytte av aksjer+få igjen på skatten+stor andel av feriepenger til aksjekjøp ettersom det helst er bedre i bolk. Har flyttet bank etter hvor det er minst i platformavgift og mest i sparerenter.

Hver lønnsøkning har jeg justert opp spareavtaler i stedet for å øke forbruket.

Er ikke veldig store grep, men nok til å komme hit jeg er i dag.

Skrevet

Har lagt til side ca 250’ i året de siste årene. Var «dum» og lot pengene stå på konto i mange år, satt inn i indeksfond og litt aksjer for 2 år siden, og siden har det vært flatt-humpete, -4% avkastning der nå.

Anonymkode: b58e5...608

Skrevet

Sparer ca 30000 pr måned i helt "vanlige" fond. Startet med skikkelig sparing for ca 6 år siden og er oppe i drøyt 2,5 mill nå. Målet er å nå 5 mill innen utgangen av 2027, men markedet er jo usikkert så jeg vurderer å flytte deler av dette til rentefond.

Anonymkode: 3ed61...ffc

Skrevet

Inspirerende! Dette har gått fort for flere av dere. Gøy å lese! Sparer bare i fond jeg, så det går ikke så fort. Hva er det første dere heller ville satt penger i, for la oss si 25 000?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...