AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #21 Del Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvis vi tar en enkel middag som ferdig pizza, kan en baby på 8 mnd spise det samme som oss da??😅der er vell ikke bra med salt? Anonymkode: e8736...3b5 Vil tro at det kan bli litt vanskelig konsistens og tekstur for en så liten. Anonymkode: e3a17...8de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #22 Del Skrevet 22. august 2023 Husk at de ikke skal ha så mye salt hvis du ikke tenker å lage egne middager til baby Anonymkode: f07bd...69f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #23 Del Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis vi tar en enkel middag som ferdig pizza, kan en baby på 8 mnd spise det samme som oss da??😅der er vell ikke bra med salt? Anonymkode: e8736...3b5 Tenker du typ grandiosa? Eller ferdig pizzabunn med selvvalgt topping? Skorpa er fint å tygge på, men det gir jo for det meste bare smak. Mi på 18mnd er fortsatt ikke spesielt glad i pizzadeig, hverken hjemmelaget eller ferdigpizza, men kan spise noen biter om den er hjemmelaget. Ellers er det bare toppingen hun spiser. Bunnen blir fort seig i munnen deres! Salt er ikke så nøye ved ett tilfelle - se heller hvordan saltinnholdet på hele uka ser ut. Anonymkode: c7ee5...98e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #24 Del Skrevet 22. august 2023 Må det være så vanskelig? Jeg bare kokte poteter, gulrøtter, andre grønnsaker og laget mos av det. Gjerne litt fisk, kylling osv..Gjerne litt smør og melk i. Lager du litt ekstra hver dag, så har du middag til barnet selv når dere spiser pizza. Men det er mulig jeg gjorde noe feil. Jeg kjøpte aldri de der ekle glassene. Det er jo bare å mose ting. Det er ikke verre. Anonymkode: e8315...aa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #25 Del Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Må det være så vanskelig? Jeg bare kokte poteter, gulrøtter, andre grønnsaker og laget mos av det. Gjerne litt fisk, kylling osv..Gjerne litt smør og melk i. Lager du litt ekstra hver dag, så har du middag til barnet selv når dere spiser pizza. Men det er mulig jeg gjorde noe feil. Jeg kjøpte aldri de der ekle glassene. Det er jo bare å mose ting. Det er ikke verre. Anonymkode: e8315...aa0 Nei må ikke det:) jeg er bare så «redd» for å gi for mye salt. Kan jeg kjøpe ferdig fiskekaker, eller må det også lages fra bunn? Er ikke alltid jeg har tid/orker å lage absolutt alt fra bunn, så lurte egentlig bare på om du kan gi det vi spiser den ene dagen som er ferdig mat, eller ferdig kjøttkaker osv😅 jeg liker heller ikke de glassene:) i går lagde jeg mye mat fra bunn og heiv i frysen som jeg kan ta opp og gi ☺️ Anonymkode: e8736...3b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #26 Del Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei må ikke det:) jeg er bare så «redd» for å gi for mye salt. Kan jeg kjøpe ferdig fiskekaker, eller må det også lages fra bunn? Er ikke alltid jeg har tid/orker å lage absolutt alt fra bunn, så lurte egentlig bare på om du kan gi det vi spiser den ene dagen som er ferdig mat, eller ferdig kjøttkaker osv😅 jeg liker heller ikke de glassene:) i går lagde jeg mye mat fra bunn og heiv i frysen som jeg kan ta opp og gi ☺️ Anonymkode: e8736...3b5 Ferdige fiskekaker er fulle i salt, så det hadde jeg virkelig ikke gitt. Kan du ikke bare steke ren fisk, også mose det sammen med potet, gulrot og litt meierismør? Og ALT ifra Toro er uaktuelt her, det er ultraprosessert og fullt i salt. Jeg var på biblioteket i går og lånte flere bøker om barnemat med oppskrifter. Bare bra barnemat og Ida Gran Jansens bok deriblant. Anonymkode: 97fbb...f8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myMa Skrevet 22. august 2023 #27 Del Skrevet 22. august 2023 https://sunnstart.no/kylling-og-maisgryte/ Denne har jeg laget mange ganger til mine. Veldig populært. Bare vær obs på at den inneholder både mais og løk, så greit å starte med en liten porsjon og se hvordan magen reagerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RockyRose Skrevet 22. august 2023 #28 Del Skrevet 22. august 2023 Om de ofte et toro/ferdigpizza osv. ville eg laga gode heimelaga middag tilpassa baby og fryst ned. (Bare bra barnemat og ida gran jansen har masse bra tips). Når vi et middag som er for lite tilpassa baby får vår opptina middag, og et det vi et som regel elles. Vi har heldigvis ein 2åring i tillegg, så blir lite ferdigmat, så då et ho det vi et. Berre unngå salt, melkeprodukt før 10mnd, så kan dei ete det meste. Ferdig fiskekaker går fint, men ville ikkje gjeve deg kvar dag liksom. Til smoothie pleier eg berre hive oppi det vi har: brokkoli, blomkål, gulrot, eple, kokosmelk/olje, avokado, havregryn, chiafrø, sesamfrø, mango/ananas/blåbær, banan... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #29 Del Skrevet 23. august 2023 Her er noen oppskrifter jeg har brukt: - 1 halv søtpotet, en neve frosne grønnsaker (her varierer jeg, noen ganger amerikansk blanding, andre ganger rotgrønnsaker), en klatt smør + proteinkilde (torsk, laks, kylling, kikerter eller linser) - Sellerirot og torsk - Bolognese: 1 boks hermetiske tomater, 1 boks hvite bønner, litt grønnsaker (det man har, feks litt løk, gulrot, squash), pasta Kokes (fisken bakes i ovn) og moses med stavmikser. Tilsetter gjerne litt krydder eller urter, som pepper, persille, hvitløk etc. Så kan man variere med hvilke grønnsaker man putter oppi. Om barnet har noen favorittgrønnsaker, kan det være lurt å ta utgangspunkt i den grønnsaken (feks gulrot), og så blande med litt andre grønnsaker som ikke er fullt så populære. Anonymkode: b1e9c...2dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #30 Del Skrevet 23. august 2023 Anbefaler også Ida sin bok. Nå brukes den kun som inspo (inntil babyen er 10 mnd og det er nye oppskrifter å teste ut), for etter å ha lagd mat noen ganger skjønner man prinsippet, og da er det lettere… Basically: Kok/stek ulike grønnsaker og kjøtt, bruk gjerne krydder men unngå salt, ha i et par gode klatrer smør og mos til passende konsistens. 👌🏻 Samme med smoothie, det skal godt gjøres å gjøre det så veldig feil. Tenk rene råvarer 👍🏻 mini her elsker maten min, mens kjøpemat ikke er så poppis. Det er en god følelse 😂 Anonymkode: 3006a...25f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #31 Del Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 10.02): Må jeg da lage fiskekakene/fiskepinnene selv? Eller kan jeg kjøpe ferdig fiskekaker og gi ?? Og samme med kjøttboller? Og oppskrift på saus? vi bruker bare Toro saus til oss selv, eller så er det hjemmelaget fløtesaus, men kan vell ikke gi det. Anonymkode: e8736...3b5 Gi barnet det dere selv spiser. Fløtesaus er greit. Hvis dere bruker kjøpte fiskekaker og kjøttboller, kan dere fortsette med det, eller lage hjemmelaget til alle. Ikke sett deg i en posisjon hvor du må tilberede forskjellige middager. Anonymkode: 8e5a9...156 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå