Gå til innhold

Hjemmelaget baby mat!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil bli flinkere til å lage mer hjemmelaget mat til babyen min på snart 8 mnd:) lager allerede mye selv, men kjekt hvis andre vil komme med litt oppskrifter 😃

hva lager dere? 
Oppskrift på hjemmelaget grøt, Mos, puré, middag osv 😃

hva gir dere til mellommåltid ?jeg har nettopp kjøpt mange klemmeposer, og trenger litt tips til hva jeg kan lage :)  

Anonymkode: e8736...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skaff deg «barnemat helt enkelt» av ida gran jansen, der er det mange enkle og gode oppskrifter tilpasset alder. Etter hvert er det oppskrifter som passer hele familien. 

Anonymkode: b126e...fdf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter anbefalingen av boken over.

Er også mange barnematkontoer på instagram, for eksempel min.spire.barnemat, solid.starts, enkelbarnemat.

Det er bare å lese seg opp og prøve seg fram :)

Anonymkode: e3a17...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Anbefaler også Ida Gran Jansen! 

Anonymkode: daf8c...994

Henger meg bare på her! Kjempegod og næringsrik mat som er enkel å lage! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 mnd ville jeg bare gitt det dere spiser. Barnet kan jo fint spise selv sammen med dere og få det samme. Har aldri laget noe spesielt til barna, de har fått vår mat servert sammen med oss ved bordet. 

Anonymkode: 805f3...947

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter de over her. Men ville nok undersøkt om klemmeposer om du er interessert, de er ikke så sunne som produsentene skal ha det til.

Anonymkode: 5e1bd...c0c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Støtter de over her. Men ville nok undersøkt om klemmeposer om du er interessert, de er ikke så sunne som produsentene skal ha det til.

Nei det er tomme klemmeposer, jeg ønsker å lage noe sunt som jeg heller over i de posene… vil ikke kjøpe ferdig klemmeposer. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei det er tomme klemmeposer, jeg ønsker å lage noe sunt som jeg heller over i de posene… vil ikke kjøpe ferdig klemmeposer. 

Ah da misforsto jeg. Lykke til med matlaging til baby 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unødvendig med klemmeposer med mindre det er til smoothie og grøt. Barn kan få fast føde i biter fra de er 6 mnd gamle, da blir de bedre «spisere». Sjekk ut solidstarts geniale database på nett og deres instagram.

Anonymkode: a9766...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Unødvendig med klemmeposer med mindre det er til smoothie og grøt. Barn kan få fast føde i biter fra de er 6 mnd gamle, da blir de bedre «spisere». Sjekk ut solidstarts geniale database på nett og deres instagram.

Anonymkode: a9766...f29

Det er kun til smoothie og av og til grøt. Men vil lage det selv. Vil ikke gi de klemmeposene fra butikk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ah da misforsto jeg. Lykke til med matlaging til baby 😊

Takk☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager havregrøt stavmikset med selvplukket blåbær/aroniabær/bjørnebær og peanøttsmør. Masse jern!

Jeg stavmikser også en banan og en avokado sammen - dette elsker han og det går ned på høykant. Masse sunt fett.

Jeg koker også blomkål og brokkoli i littegranne vann. Når de er myke har jeg i litt havregyn og stavmikser. Blander i litt økologisk ekstra virgin olivenolje til slutt (fett gjør at vitaminene tas opp).

Anonymkode: 97fbb...f8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har laget "min første fiskegryte" og en babybolognese foreløpig, fryst ned masse porsjoner. Sjekket ut Ina Gran Jansen sin bok hos en venninne, og bestilte med en gang! Den var veldig bra, men har ikke fått den enda. Mye bra oppskrifter til hele familien.

Ellers gir jeg bare most avokado eller banan til mellommåltid. Har laget litt eplemos, aprikosmos og sviskemos i isbiterninger som jeg blander i grøten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym6789 skrev (8 minutter siden):

Har laget "min første fiskegryte" og en babybolognese foreløpig, fryst ned masse porsjoner. Sjekket ut Ina Gran Jansen sin bok hos en venninne, og bestilte med en gang! Den var veldig bra, men har ikke fått den enda. Mye bra oppskrifter til hele familien.

Ellers gir jeg bare most avokado eller banan til mellommåltid. Har laget litt eplemos, aprikosmos og sviskemos i isbiterninger som jeg blander i grøten :)

Tips til andre: Mange biblioteker har den inne, så man kan låne den der, evt. før man kjøper :)

Anonymkode: e3a17...8de

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å ikke tenke at baby må ha annen mat enn dere. Les om BLW. De lærer å smake på ulike konsistenser slik de er. De får utforsket også.  

Eksempler på middager er laks med poteter og brokkoli, fiskekaker med gulrot og potet, kjøttboller og potetmos, små makaroni og kjøttsaus, omelett, fiskepinner. Du kan jo lage at hjemmelaget og fryse i flere porsjoner.

Til frokost/lunsj/kvelds kan du gi skive med pålegg i "staver" (lett å holde), staver av potet/gulrot/søtpotet/sellerirot, frukt i store biter og rå grønnsaker i store biter/staver (så de smakes på og ikke kan tygges/svelges), speilegg, eggerøre, lapper, grove vafler / med rasp av grønnsaksrester. 

Kjøleskapsgrøt med chiafrø, kokosmelk, banan. 

Anonymkode: cd386...f94

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg anbefaler å ikke tenke at baby må ha annen mat enn dere. Les om BLW. De lærer å smake på ulike konsistenser slik de er. De får utforsket også.  

Eksempler på middager er laks med poteter og brokkoli, fiskekaker med gulrot og potet, kjøttboller og potetmos, små makaroni og kjøttsaus, omelett, fiskepinner. Du kan jo lage at hjemmelaget og fryse i flere porsjoner.

Til frokost/lunsj/kvelds kan du gi skive med pålegg i "staver" (lett å holde), staver av potet/gulrot/søtpotet/sellerirot, frukt i store biter og rå grønnsaker i store biter/staver (så de smakes på og ikke kan tygges/svelges), speilegg, eggerøre, lapper, grove vafler / med rasp av grønnsaksrester. 

Må jeg da lage fiskekakene/fiskepinnene  selv? Eller kan jeg kjøpe ferdig fiskekaker og gi ?? Og samme med kjøttboller? Og oppskrift på saus? 
vi bruker bare Toro saus til oss selv, eller så er det hjemmelaget fløtesaus, men kan vell ikke gi det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym6789 skrev (14 timer siden):

Jeg har faktisk den boka. Men ønsker fler oppskrifter 😅

har prøvd en del i den, men Ikke så mye middager. 

jeg har begynt å gi avokado blandet med banan :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi tar en enkel middag som ferdig pizza, kan en baby på 8 mnd spise det samme som oss da??😅der er vell ikke bra med salt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/19/2023 at 8:37 PM, AnonymBruker said:

Men en bør lese seg opp først. Feks må baby kunne sitte helt selv uten støtte, og lære seg forskjell på vanlig hosting eller om baby kveles og (gud forby) førstehjelp ved sistnevnte. 😊

Anonymkode: dd3fd...169

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...