Gå til innhold

Erfaring med lønnstrekk med varierende inntekt?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Inntekten varierer grunnet helse og at vedkommende ikke har en fast stillingsprosent. I utgangspunktet skal uføretrygd fra Nav dekke opp, men om man kjenner systemet der så vet man at det er ganske krevende å få til å justere riktig der når man jobber alt fra 20-100%. (Varierer grunnet helse og tilgjengelig arbeid, vedkommende kan ikke "bare skaffe seg annen jobb" som noen kanskje vil mene, nettopp grunnet helse og fleksibiliteten denne jobben gir).

Utbetalingene fra Nav henger alltid etter og alt havner på etterskudd.

I dag fikk vedkommende utbetalt under 1000,- da det var lite jobb i juli og trekket fra namsmannen er satt ut fra en forventet inntekt som egentlig er satt ved å stikke fingeren i lufta og gjette. Samtidig som utbetaling fra Nav er på noen få tusenlapper da det går ut fra en forventet gjennomsnittsinntekt. 

 

Er det noen med erfaring fra samme situasjon? Det er fortvilende og vanskelig og når man sitter med akkurat de fleste måneder og så en måned med "ingenting" er det heller ingenting å spare av.

Anonymkode: 0f841...5ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Inntekten varierer grunnet helse og at vedkommende ikke har en fast stillingsprosent. I utgangspunktet skal uføretrygd fra Nav dekke opp, men om man kjenner systemet der så vet man at det er ganske krevende å få til å justere riktig der når man jobber alt fra 20-100%. (Varierer grunnet helse og tilgjengelig arbeid, vedkommende kan ikke "bare skaffe seg annen jobb" som noen kanskje vil mene, nettopp grunnet helse og fleksibiliteten denne jobben gir).

Utbetalingene fra Nav henger alltid etter og alt havner på etterskudd.

I dag fikk vedkommende utbetalt under 1000,- da det var lite jobb i juli og trekket fra namsmannen er satt ut fra en forventet inntekt som egentlig er satt ved å stikke fingeren i lufta og gjette. Samtidig som utbetaling fra Nav er på noen få tusenlapper da det går ut fra en forventet gjennomsnittsinntekt. 

 

Er det noen med erfaring fra samme situasjon? Det er fortvilende og vanskelig og når man sitter med akkurat de fleste måneder og så en måned med "ingenting" er det heller ingenting å spare av.

Anonymkode: 0f841...5ee

Er det levert dokumentasjon til NM? 

Ved variert inntekt er det viktig at man leverer dok slik at man kan regne over et gjennomsnitt som er mest mulig korrekt på inntekt og ytelser. Samme med dok til utgifter. 

Send det inn ved klage så justerer NM trekk hvis det er feil. 

La oss si NM setter trekket sitt ned grunnet klage og dok. Da er vedkommende nødt til å legge av penger de mnd det er overskudd utover bolig/livsopphold/utleggstrekk. Altså de mnd som er over gjennomsnittet er nødt til å dekke opp for de mnd som er under gjennomsnittet.

Videre vil det være hensiktsmessig med en dialog med NAV ang ytelser og evt sosialstønad hvis det er helt rensket. Samtidig kan det prøves å kontakte kreditor for å få overført tilbake det som er trekt "for mye". 

NM vil ofte nedlegge trekk i lønn kontra ytelser i disse tilfellene, for å unngå denne problematikken. Er det ikke nok lønn til å kjøre trekk blir det ikke trekk, legges det i ytelse vil man potensielt se at trekket i ytelse går samtidig som vedkommende ikke får utbetalt forventet lønn. 

Anonymkode: 21272...dd1

Skrevet

Hei

Du sier i ditt innlegg nest siste avsnitt: «…som egentlig er satt ved å stikke fingeren i lufta og gjette.»

Når vedkommende som har fått trekk i sin inntekt, får de alltid varsel i god tid før trekket starter.

Det er et eget skjema som skal fylles, som følger med varselet om utleggstrekk.

I det skjema skal skyldner fylle inn boutgifter, om de eventuelt har barn, er syke, og selvfølgelig også hva de tjener. De skal legge ved dokumentasjon på husleie, ofte i form av husleieavtalen, eller utskrift fra bank, og kopier av de tre siste måneders utbetalinger/lønn.

 

De som får utleggstrekk/påleggstrekk/tvangstrekk (som er det samme) har krav på å ha følgende til å leve for i mnd. I tillegg kommer boutgifter.

Lenke til livsoppholdssatser ved utleggstrekk under.

https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/gjeldsordning/livsoppholdssatser/id691824/

 

Det er blir alltid et problem når det gjelder utleggstrekk og varierende inntekt.

Nav utbetalinger kommer hver 14 – fjortende dag antar jeg, hvilket medfører at utbetalingene aldri kommer på samme dag elle dato hver måned.

Den riktige måten å gjøre dette på er:

Man inngår en avtale om at de månedene hvor skyldner har mer utbetalt enn til livsopphold kr 10 412 pluss boutgifter enten setter dette av på en egen konto, for så når skyldneren ser at skyldner har penger til å betale boutgifter og har kr 10 412 kroner til livsopphold, først da overfører skyldner dette beløpet til namsmannen.

De månedene hvor skyldner har mindre utbetalt, slik at skyldner ikke har nok penger til å dekke

kr 10 412 pluss boutgifter er det ment at underskuddet skal bli dekket opp av Nav.

Da vil det ikke bli noe å overføre til namsmannen.

Problemet vedrørende dette er at denne løsningen medfører at namsmannen blir pålagt en enorm mengde ekstraarbeid, som de ikke har resurser til. Problemet er vel kjent for regjeringene siden før 1990 og etter 2014, da de nye forskriftene om livsopphold, se lenke ovenfor, ble laget.

Da velges den enkleste og billigste løsningen for namsmannen, kreditorene og samfunnet. Namsmannen fastsetter et bestemt kronebeløp som skal trekkes en bestemt dato hver måned. Problem, løst for namsmannen, osv.

Det at problemet skyves over på skyldneren og at skyldneren får problemer med å betale boutgifter eventuelt nok penger til mat – klær osv er det ingen som bryr seg. Årsaken er at de vet at de aller, aller, fleste skyldnere er rettsuvitende, hvilket vil si at de ikke er kjent med de lovene, forskrifter, rundskriv m.m som regulerer utleggstrekk. I tillegg er dette ofte ressurssvake personer både økonomisk og som tidligere nevn, de er rettsuvitende.

 

Namsmannen, kreditorer, og samfunnet toer sine hender. Problem løst.

Det du kan gjøre er følgende.

Du sender inn en klage til namsmannen.

Sammen med klagen må du pånytt vedlegge dokumentasjon for husleie, og eventuelle alle typer ekstrautgifter skyldner har.

Dette vil i denne saken muligens være utgifter til lege, medisiner, behandlinger osv. Nevner dette da du bruker begrepet uføretrygd.

Absolutt alle utgifter som er ekstra og som skyldes skyldners uførhet. Egenandeler lege, behandlere, reseptbelagte medisiner, reiseutgifter hjem/leg/apotek/behandler og parkeringsutgifter og bompenger.

I tillegg må du få en legeattest. Legeattesten skal kun opplyse om at vedkommende trenger reseptbelagte medisiner, behandlinger foreskrevet av lege. Få også en form for attest redegjørelse fra Nav om hvordan utbetalingene skjer.

Det beste vil være å sette opp dette i et regneark hvor alt blir spesifisert

Lege                                        kr 216  dato 02.03.23

Hentet med på apotek             kr 452  dato 05.03.23

Parkering apotek                    kr   15  dato 05.03.23

Bompenger Bommestad         kr     7  dato 05.03.23

Osv.

Så legges dette sammen.

Så legger du til boutgifter og livsoppholdsbeløpet på kr 10 412

Alle disse utgiftene legger du sammen og trekker de ifra skyldnerns inntekter. Dette gjør du for flere måneder, slik at det kommer tydelig frem.

 

I klagen ber du om oppsettende virking. Oppsettende virkning betyr at trekket stanses til klagen er ferdigbehandlet.

Hvis namsmannen nekter å endre, eller endringen likevel ikke løser problemet kan du sende klagen du har sendt til namsmannen, til tingretten for behandling.

Husk at du i brevet til tingretten også skal be om oppsettende virkning.

 

Rettsgebyret er fra 1. januar 2023 på 1 243 kroner.

Du må betale rettsgebyret før tingretten starter på saksbehandlingen. Jo mer tid og jo bedre du klarer å skrive klagen angående trekket, både til namsmannen og tingretten jo større er sjansene at du vil få medhold.

 

Ikke glem at du ber om at din motpart dekker dine saksomkostninger hvis du vinner frem med klagen.

Da vil du få refunder det du har betalt til retten.

 

Du kan også be retten om å få dekket dine sakskostnader etter rettens skjønn.

Dette kan f.eks. vær utgifter til papir, blekk til skriver, drivstoffutgifter hvis du må kjøre rundt, til og fra skyldner f.eks. og andre steder.

Håper at jeg har forklart meg slik at du forstår.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...