Gå til innhold

Regler for når si ifra om permisjon i forkant

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Det står i loven man skal varsle:

senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år.

Hvordan er det hvis det er fravær over tolv uker, under ett år, som mammapermisjon?

Hva hvis man må være lenger hjemme uplanlagt når det nærmer seg det året?

Er ikke interessert i hva som er «mest riktig» og «av hensyn til arbeidsgiver» fordi man skal være grei. Av ulike grunner kan jeg ikke fortelle med en gang at jeg er gravid, for jeg kommer til å miste en del rettigheter og oppgaver (og gidder ikke ta den kampen engang nå). Så jeg ønsker bare vite hva som er riktig per lov :) 

Anonymkode: 3945e...7e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

4 uker, med forbehold om at alt går etter planen etc. De kan uansett ikke nekte deg å forlenge foreldrepermisjonen så lenge det er i forbindelse med den lønnede. Varselplikten er kun en formalitet. 

Anonymkode: cd82e...fb0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

4 uker, med forbehold om at alt går etter planen etc. De kan uansett ikke nekte deg å forlenge foreldrepermisjonen så lenge det er i forbindelse med den lønnede. Varselplikten er kun en formalitet. 

Anonymkode: cd82e...fb0

Takk for svar! Da kan jeg vente litt til :) 

Skrevet

Når det er 12 uker igjen så er du jo snart 6mnd på vei, de fleste har vel da allerede blitt så store at det synes godt.

Men som anonym i #2 skriver så er jo mammaperm mindre enn ett år sammenhengende, så da er det jo regelen om 4uker før som gjelder. Om en finner ut at en vil ha lenger permisjon så kan en søke om det etterpå.

Skrevet

Jeg skal selvfølgelig si ifra lenger enn 4 uker før, og antakeligvis lenge før 12 uker igjen, men jeg ønsker avvente til jeg føler det er riktig tid. Så får jeg se hvor godt det lar seg skjule. Ble ikke synlig gravid før 7 måned sist, så krysser fingrene det holder seg nokså likt :) 

Skrevet

4 uker, det står i det uthevede 😊

Anonymkode: 9448d...3a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...