AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #1 Skrevet 18. august 2023 Når det ble slutt mellom meg og min ex flyttet jeg ut. Vi eier halve leiligheten hver men vi ble enig at han blir boende i leiligheten så vi slapp 3 husleier. En for meg, en for eks og en for leiligheten. Har melding på at han synes det var en god ide og at han ikke ville fornye kontrakten i leiligheten han bodde i. Har videre en melding hvor jeg skriver at jeg har sagt opp autotrekk på husleie og han må huske å betale, hvor han sier greit. Etter dette fikk jeg Mail fra ex at om jeg forsøkte å ta meg inn i leiligheten ville jeg bli politianmeldt og jeg måtte levere alle nøkler til han. Hver mnd har jeg sendt han melding om summen han skal betale for husleie og han har betalt det, grunnen for meldinger er for jeg hadde autotrekk på husleie. videre har jeg vippset halve lånet hver mnd med tekst at det er for lån. Når jeg måtte levere nøkler krevde jeg husleie fra han og han var enig at han ville betale dette. Det var 1000kr mnd. Dette har jeg på Mail, rett etter vi hadde avtalt dette ringte han å krevde de 1000kr tilbake så vippset han det, har denne samtalen på opptak. Tar opp alle samtaler for han er ofte sint og aggrisiv. her om dagen fikk jeg inkassokrav, viser seg at ex ikke har betalt husleie, han mener vi ikke har avtale at han skal betale noe. Han mener jeg skal betale halve lånet og husleie. Jeg har også husleie der jeg bor og han betaler ikke barnebidrag, så venter enda på beslutning fra nav. Så nå betaler jeg 11000 på der eks bor og 9500 der jeg bor og klarer ikke det lenge, jeg sa han måtte flytte om han ikke betaler så jeg kan leie ut, men han nekter. Snakket med advokat som mener jeg ikke kan tvinge han ut, hva gjør jeg da Anonymkode: 76e15...a76
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #2 Skrevet 18. august 2023 Du kan jo kreve leiligheten solgt, eller din del av den. Har han ikke mulighet til å kjøpe din leilighet, da må leiligheten selges, ev. at du selger din del til en annen person. Om dere eier 50 % hver av leiligheten så tenker jeg at du også har halve lånet? I så fall må jo du betale din del av lånet. Jeg antar at med husleie mener du felleskostnaer til borettslaget? Der er det to løsninger. Enten deler dere felleskostnadene 50 %, siden dere eier halvparten hver - men da må han også betale leie til deg som også dekker dette + bruk av leiligheten. Eller han betaler hele felleskostnaden og du lar ham bo i leiligheten gratis utover det. Du kan kanskje ikke tvinge ham ut fordi han eier halve leiligheten. Men du kan be om tilbakebetaling fra ham av hans del av felleskostnade + at du krever at dere setter opp en skriftlig leiekontrakt mellom dere, hvor han må betale deg for å bo i leiligheten. Siden han er så vanskelig som han er, så tenker jeg du bør kreve leiligheten solgt så fort som mulig! Kontakt gjerne Krisesenteret, jeg antar at de har erfaring som kan hjelpe deg, eller de har tilgang til fagpersoner som kan hjelpe. Høres dessverre ut som om dette kan komme til å ta tid. Anonymkode: 5cf63...598 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #3 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du kan jo kreve leiligheten solgt, eller din del av den. Har han ikke mulighet til å kjøpe din leilighet, da må leiligheten selges, ev. at du selger din del til en annen person. Om dere eier 50 % hver av leiligheten så tenker jeg at du også har halve lånet? I så fall må jo du betale din del av lånet. Jeg antar at med husleie mener du felleskostnaer til borettslaget? Der er det to løsninger. Enten deler dere felleskostnadene 50 %, siden dere eier halvparten hver - men da må han også betale leie til deg som også dekker dette + bruk av leiligheten. Eller han betaler hele felleskostnaden og du lar ham bo i leiligheten gratis utover det. Du kan kanskje ikke tvinge ham ut fordi han eier halve leiligheten. Men du kan be om tilbakebetaling fra ham av hans del av felleskostnade + at du krever at dere setter opp en skriftlig leiekontrakt mellom dere, hvor han må betale deg for å bo i leiligheten. Siden han er så vanskelig som han er, så tenker jeg du bør kreve leiligheten solgt så fort som mulig! Kontakt gjerne Krisesenteret, jeg antar at de har erfaring som kan hjelpe deg, eller de har tilgang til fagpersoner som kan hjelpe. Høres dessverre ut som om dette kan komme til å ta tid. Anonymkode: 5cf63...598 Vi prøver å selge, jeg betaler halve lånet, han har betalt felleskostnad frem til han ikke ville lenger. Har skriftlig st han vil betale husleie til meg men han nekter å betale. Han bor nå gratis, koser seg men jeg ruinerer meg og betaler alt barna trenger siden alt han har betalt er 300 kr for fire barn i mai. Blir så sliten av at de som ikke har rettferdighetssans slipper unna med alt Anonymkode: 76e15...a76
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #4 Skrevet 18. august 2023 Si opp autogiro og ikke betal noe mer. Hvis ingen betaler vil det til slutt ende med utkastelse og tvangssalg. Snakk med krisesenter for å få råd. Og bruk en annen advokat. Han du har brukt er udugelig. Høres ut som du har gjort et godt valg med å kvitte deg med den fyren, forøvrig! Anonymkode: cbdad...54d 2
Iridium Skrevet 18. august 2023 #5 Skrevet 18. august 2023 Jeg var i lignende situasjon for ikke så lenge siden. Jeg flyttet ut og leide meg en leilighet mens han fortsatte å bo i huset samtidig som jeg fortsatt betalte halve utgiftene i huset -akkurat som om jeg skulle bodd der. Jeg vet det er idiotisk, men jeg gjorde det kun for å endelig få litt fred.. Planen fra starten var at han skulle kjøpe meg ut, men han drøyde alt han kunne -for han han hadde det jo helt nydelig ved at jeg betalte alt, og han bare vippset meg noen tusen i mnd, så slapp ikke han å tenke på noe mer. Jeg ble til slutt så sliten og deprimert fordi jeg ikke klarte å komme meg videre at jeg måtte ødelegge den hyggelige tonen vi tilsynelatende hadde for at noe skulle skje. Det funket ikke å være hyggelig og snill lenger. Jeg sa til han at jeg sier opp strømmen og avslutter alt av trekk, og at jeg ikke betalte et eneste rødt øre til. Det ble så stygt at jeg knakk helt og var sykemeldt i 4 mnd for depresjon -men det funket. Det gikk to uker så fikk jeg endelig dokumenter på at han skulle kjøpe meg ut. Det finnes nok bedre måter å gjøre ting på, men jeg var så nede at absolutt alt var vanskelig. Tanken på å skulle ta kontakt på advokat stressa meg bare enda mer. Jeg endte opp med å bruke broren min til å kommunisere med eksen, for jeg ble så trigget av alle samtaler jeg måtte ha med han. Jeg angrer et eneste sekund. Nå, ett år senere er jeg endelig glad igjen og føler på ekte at livet er bra. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #6 Skrevet 18. august 2023 Du kan kreve boligen solgt. Dere er ett sameie, og du har all rett til å kreve sameiet oppløst. Samboer nekter å selge bolig - Advokaten hjelper deg Og så lenge du har det skriftlig at han skal betale, så kan du sende krav til han. Altså ikke en mail "gidder du betale eller?" men en betalingsoppfordring, som du kan ta videre om han ikke betaler. Anonymkode: 751f1...504 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #7 Skrevet 18. august 2023 Det er riktig at du skal betale halvparten av utgiftene på leiligheten du eier 50 % av. Men - du kan kreve 50 % av markedsleie av ham. Så leien du tar er alt for lav. Krev leiligheten tvangssolgt gjennom Namsmannen, om han setter seg helt på bakbeina. Anonymkode: 1af79...c4d 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #8 Skrevet 18. august 2023 Bytt advokat. Ring nærmeste krisesenter for gratis rådgivning og be dem anbefale en advokat. Anonymkode: ef9f0...d68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå