AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #1 Skrevet 17. august 2023 Jeg har en sykmeldt nabo som jeg har hjulpet litt og stilt opp for. Vi har gått en tur eller to i sommer og det har vært hyggelig. Nå er hverdagen her, jeg har barn som har fri fra skolen og i 100% jobb. Jeg er alene. Naboen har fra før av vært litt rar og sendt meg nattameldinger og sånt, noe jeg ikke en gang får fra typ kjæreste eller nære venner. Sender også kysseemoji. ( det er ikke romantisk interesser her, og jeg synes det blir lit vel nært.) Hun er eldre enn meg, og er også ganske opptatt av "visdomsord" og sender meg disse, noe jeg oppfatter som litt sånn manipulerende, feks om jeg sier "nå må jeg jobbe, jeg er opptatt" så kan hun sende meg flere visdomsord om konsekvenser av å såre noen, feks. Jeg får meldinger klokka 10 på kvelden med god natt og kyss kyss og så god morgen på morgenen, og "jobber du?" på dagen, uten at hun forstår at jeg jobber hver dag som før sommeren. Jeg har hatt fulltidsjobb så lenge hun har kjent meg..Får over 3-4 meldinger hver dag og det er alltid hun som sender. Jeg tar ikke initiativet. Jeg blir fryktelig overveldet og stresset selv om jeg synes det var hyggelig i sommer når jeg hadde fri med så mye kontakt. Men i hverdagen når jeg prøver å konsentrere meg på jobb, så piper det fra henne både på Facebook chat og på sms. Hun sender dobbelt opp med meldinger. Jeg synes det er distraherende å kjenne på sånn dårlig samvittighet når jeg ikke har gjort noe galt. Jeg kan jo ikke bare forlate ansvaret mitt og sitte å slarve med henne. Hun ønsker stort sett bare å klage, og sier gang på gang til meg at jeg ikke ser godt ut. Det er rett og slett ikke koselig lengre. Mulig sykemeldingen er over en gang om et par uker, så får håpe at det roer seg når hun er på jobb igjen. Hun forstår liksom ikke når jeg lar være å svare heller. meldingene bare fosser på. 🤔 Kansje jeg bare skal skru henne helt av på Facebook og heller bare si hei når jeg ser henne ute. Jeg rekker liksom ikke helt å styre så mye med å skru av og på modusene heller siden jeg har så mye å gjøre med barn og jobb og dyr. Jeg må ha telefonen nær meg for å fange opp når det ringer også. Jeg har prøvd å skru på stillemodus om dagen, men da har jeg gått glipp av viktige samtaler.. 🤪 Hjelpe meg hva skal jeg gjøre? Anonymkode: dbcfe...891 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #3 Skrevet 18. august 2023 Ikke svar tilbake, det virker som hun begynner og like deg. Når man får omsorg av noen når man har det tøft, og du viser det vil det lett kunne bli sånn. Jeg anbefaler deg og prøve og få noen andre til og kunne hjelpe henne litt andre en deg. Ta først kontakt med røde kors dem har sånne besøkstjeneste. Så kan du nevne det for henne etterpå og be henne ta kontakt med dem. Mulig frivillighetssentralen også har noe. Sjekk om det finnes fontene hus i byen deres også. Du bør for din egen del trekke deg tilbake og si at du rett og slett ikke har tid. Klarer du og være mere direkte og ærlig si at du føler disse meldingen ikke er helt greit, og at det kan virke som hun ikke helt vet om hun prøver på noe mere Anonymkode: 9f1f6...a70 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #4 Skrevet 18. august 2023 Det er hvertfall mulig på messenger hvis å slå av varslene fra kun henne 😊 Så kan du komme med en hvit løgn at du er sjelden innom Facebook og bruker det lite. Da har du hvertfall en kanal mindre der hun maser. Hvis du ikke har lyst å la være helt å svare på sms, så kan du sende en melding på ettermiddagen der det står at du har vært opptatt og lydløs(løgn) på jobb, så du fikk ikke svart før nå. Hvis du repeterer det noen dager så kanskje hun forstår at det ikke er et poeng å sende så ofte Anonymkode: 3cb05...d24 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #5 Skrevet 18. august 2023 Blokker henne Anonymkode: 5dd5c...599
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #6 Skrevet 18. august 2023 Jeg synes ikke du bare skal ignorere eller blokkere. Si i fra at du ikke tid eller mulighet til å chatte mens du er på jobb og ettermiddagene er fulle av aktiviteter. Så kan du la være å snakke. Og skru av varsler for hennes meldinger Anonymkode: 0c297...39c 9 1 3
anon01 Skrevet 18. august 2023 #7 Skrevet 18. august 2023 Jeg sliter litt med å få grep på hva du faktisk vil her TS. Vil du ha kontakt, men ikke den kjærlige kontakten som naboen din viser? Eller vil du ikke ha kontakt utover naboskapet? ___ Om du vil ha kontakt men ikke kjærlig: så må du avvise den kjærlige kontakten, og si "noe ala "Vi er venner. Men det stopper der" Om du vil ignorere henne bare: Mute henne på facebook, og du kan også mute sms fra bestemt mottaker. Om du ikke vil ha kontakt: Så må du faktisk si det. 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #8 Skrevet 18. august 2023 anon01 skrev (1 time siden): Jeg sliter litt med å få grep på hva du faktisk vil her TS. Vil du ha kontakt, men ikke den kjærlige kontakten som naboen din viser? Eller vil du ikke ha kontakt utover naboskapet? ___ Om du vil ha kontakt men ikke kjærlig: så må du avvise den kjærlige kontakten, og si "noe ala "Vi er venner. Men det stopper der" Om du vil ignorere henne bare: Mute henne på facebook, og du kan også mute sms fra bestemt mottaker. Om du ikke vil ha kontakt: Så må du faktisk si det. Jeg forstår det. Innlegget mitt er veldig preget av stress som jeg har kjent på denne uka, men masse press fra barn som kjeder seg og press fra jobb, viktige telefoner og intervjuer, og så er det naboen som kjeder seg. Jeg vil jo ha et normalt naboforhold. Jeg har ikke kapasitet til å svare på natta og god morgen sms og holde henne med selskap hver dag i arbeidstiden. I skrivende stund tikker det faktisk inn en ny sms fra vedkommende og.. nå ringer hun... 🥳 Anonymkode: dbcfe...891 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #9 Skrevet 18. august 2023 anon01 skrev (1 time siden): Jeg sliter litt med å få grep på hva du faktisk vil her TS. Vil du ha kontakt, men ikke den kjærlige kontakten som naboen din viser? Eller vil du ikke ha kontakt utover naboskapet? ___ Om du vil ha kontakt men ikke kjærlig: så må du avvise den kjærlige kontakten, og si "noe ala "Vi er venner. Men det stopper der" Om du vil ignorere henne bare: Mute henne på facebook, og du kan også mute sms fra bestemt mottaker. Om du ikke vil ha kontakt: Så må du faktisk si det. Suns det kommer ganske tydelig frem at ts bare har vært vennlig for å hjelpe en ensom nabo. Og at denne naboen ikke egentlig er vennemateriale for ts, de har jo helt ulikt behov for kontakt. Ville prøvd å si at du har en jobb hvor du ikke er tilgjengelig i løpet av arbeidsdagen. Og at «nå når barna har begynt i ——-klasse, så er det veldig travelt på ettermiddagene med aktiviteter og lekseoppfølging. Høres utrolig slitsomt ut mtp at det er en nabo… Man vil jo slippe å gjemme seg når man er hjemme hos seg selv. Men skru av varsler på henne på mobilen, og evt. koble fra ringeklokka en stund. Anonymkode: 9e231...39e 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #10 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Suns det kommer ganske tydelig frem at ts bare har vært vennlig for å hjelpe en ensom nabo. Og at denne naboen ikke egentlig er vennemateriale for ts, de har jo helt ulikt behov for kontakt. Ville prøvd å si at du har en jobb hvor du ikke er tilgjengelig i løpet av arbeidsdagen. Og at «nå når barna har begynt i ——-klasse, så er det veldig travelt på ettermiddagene med aktiviteter og lekseoppfølging. Høres utrolig slitsomt ut mtp at det er en nabo… Man vil jo slippe å gjemme seg når man er hjemme hos seg selv. Men skru av varsler på henne på mobilen, og evt. koble fra ringeklokka en stund. Anonymkode: 9e231...39e Ja, det er sant. Jeg tror det blir bedre når hun kommer seg i jobb igjen da. Jeg er jo glad i dama, men som person så tar jeg jobben min seriøst, og nå som barnet har fri, så er det ekstra vanskelig å gjøre en god jobb og konsentrere meg. Det blir ekstra vanskelig når jeg har "person nr to" som også kommer med sine behov fordi hun kjeder seg og blir lei seg når jeg ikke har kapasitet å møte henne på det. Jeg synes det er vanskelig å feks sette fokuset mitt over på jobb etter avbrudd. Og det er også masse avbrudd på jobb med ad hoc oppgaver. Blir helt sliten i hodet på slutten av dagen også når jeg ikke må håndtere to stk som kjeder seg og har fri. 🤪 Anonymkode: dbcfe...891 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #11 Skrevet 18. august 2023 Herregud, det der hadde jeg ikke taklet. Jeg hadde gitt tydelig beskjed, eneste som fungerer. Anonymkode: 49db0...5bf 1 1
anon01 Skrevet 18. august 2023 #12 Skrevet 18. august 2023 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Suns det kommer ganske tydelig frem at ts bare har vært vennlig for å hjelpe en ensom nabo Ja. det kom godt frem. Men jeg sleit med å forstå hva TS egentlig vil videre. Jeg forstår at det er for mye kontakt fra naboen idag, det hadde jeg også synes om jeg var TS. Men jeg er nok en helt annen type person enn TS, for jeg hadde trolig aldri gått inn i den relasjonen med naboen, nettopp fordi jeg ikke orker mas fra mennesker som bor nærme, derav naboer 😂 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg forstår det. Innlegget mitt er veldig preget av stress som jeg har kjent på denne uka, men masse press fra barn som kjeder seg og press fra jobb, viktige telefoner og intervjuer, og så er det naboen som kjeder seg. Jeg vil jo ha et normalt naboforhold. Jeg har ikke kapasitet til å svare på natta og god morgen sms og holde henne med selskap hver dag i arbeidstiden. I skrivende stund tikker det faktisk inn en ny sms fra vedkommende og.. nå ringer hun... 🥳 Anonymkode: dbcfe...891 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja, det er sant. Jeg tror det blir bedre når hun kommer seg i jobb igjen da. Jeg er jo glad i dama, men som person så tar jeg jobben min seriøst, og nå som barnet har fri, så er det ekstra vanskelig å gjøre en god jobb og konsentrere meg. Det blir ekstra vanskelig når jeg har "person nr to" som også kommer med sine behov fordi hun kjeder seg og blir lei seg når jeg ikke har kapasitet å møte henne på det. Jeg synes det er vanskelig å feks sette fokuset mitt over på jobb etter avbrudd. Og det er også masse avbrudd på jobb med ad hoc oppgaver. Blir helt sliten i hodet på slutten av dagen også når jeg ikke må håndtere to stk som kjeder seg og har fri. 🤪 Anonymkode: dbcfe...891 En relasjon går jo 2 veier, og enten må man si "Beklager, det er litt mye med alle de smsene og meldingene når jeg sitter på jobb. Og jeg må prioritere mine barn nå som ferien er over. Vi kan gjerne ta en kaffekopp til søndag for eksempel. Håper du har forståelse for det" eller så må man takle det på ett vis. Det er ikke alle som forstår hinting som ignorering, som idag er kalles "ghosting". Jeg tror nok du bare har møtt på en svært ensom kvinne som har hektet seg på en som faktisk rakk ut en hånd Du skriver at du er glad i hun, og jeg håper du sier ifra til henne at du ikke kan skrive hver dag, men en kaffekopp i ny og ne kan gjøres. Og om dette ikke kom frem godt nok: Jeg forstår deg veldig godt angående dette med at det blir litt mye, spesielt når fokuset skal være jobb. Endret 18. august 2023 av anon01 la på siste setning. 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #13 Skrevet 18. august 2023 anon01 skrev (1 minutt siden): Men jeg er nok en helt annen type person enn TS, for jeg hadde trolig aldri gått inn i den relasjonen med naboen, nettopp fordi jeg ikke orker mas fra mennesker som bor nærme, derav naboer 😂 Er ikke sikkert vi er så ulike duuu hehehe. Men ja jeg må jo prøve å få det frem og stå i det når jeg får dårlig samvittighet når disse blomstrende visdomsordene kommer i fleng. Anonymkode: dbcfe...891 1
BobbySocks Skrevet 18. august 2023 #14 Skrevet 18. august 2023 Sett henne på stillemodus. Og så ville jeg vare sagt at livet er nokså travelt nå for tiden om jeg møtte henne ute.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #15 Skrevet 18. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har ikke kapasitet til å svare på natta og god morgen sms og holde henne med selskap hver dag i arbeidstiden. Og den aller-, aller-, allerbeste måte å formidle dette på er å IKKE SVARE. Anonymkode: 2afee...ffe 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #16 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og den aller-, aller-, allerbeste måte å formidle dette på er å IKKE SVARE. Anonymkode: 2afee...ffe Ja man skulle Trodd det men det funker ikke. Hun har prøvd å ringe meg to ganger i dag bare med slarv. Jeg er skikkelig lei nå. Anonymkode: dbcfe...891
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #17 Skrevet 18. august 2023 Jeg tror du burde "slå opp" Anonymkode: aec9b...f40 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #18 Skrevet 18. august 2023 47 minutter siden, AnonymBruker said: Ja man skulle Trodd det men det funker ikke. Hun har prøvd å ringe meg to ganger i dag bare med slarv. Jeg er skikkelig lei nå. Anonymkode: dbcfe...891 Hvordan vet du det? Anonymkode: 2afee...ffe
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #19 Skrevet 18. august 2023 Hva pleier du å svare på god morgen eller nattamelding da? Anonymkode: ac638...5b9
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #20 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvordan vet du det? Anonymkode: 2afee...ffe Fordi jeg kjenner henne og jeg tok tlf gang nr 2. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva pleier du å svare på god morgen eller nattamelding da? Anonymkode: ac638...5b9 Jeg svarer ikke for det meste men det hender jeg svarer. Akkurat nå er jeg faktisk sur. Jeg har akkurat vært skikkelig sint. Sikkert mest sint på meg selv. I dag er det ikke bare en som har kjedet seg og mast, men en Anne voksen. Og denne voksne kom faktisk på døra mi og krevde min oppmerksomhet. Jeg hadde logget av face og svarte ikke på telefon, og døren var faktisk låst og jeg satt på soverommet og jobbet. Så da kom hun og banket på vinduet fordi jeg ikke hadde svart henne på facebook. Hun kom for å klage, og ville ha oss med ut. Jeg forklarte at jeg var på jobb, så hun sa at hun kunne bli i fem min, som ble til 30-40 min. Dette er tid jeg bør egentlig jobbe inn neste uke. Jobben min er såpass streng. Så nå har jeg forklart to voksne at jeg har jobb og at jeg ikke kan sitte på telefonen med de, og at jeg ikke kan bare stikke av fra jobben. Jeg forventet meg noen få ord som feks oi, jeg forstår det. Beklager at jeg har stresset deg. Eller.. Beklager at det ble litt stress, jeg forstår du ikke kan bruke tiden sånn når du er på jobb. Men nei. Jeg blir faen meg møtt med nada.de sier ingen ting! Ingen ting om at jeg forstår du er sliten nå med barn hjemme og full jobb. Dette er faktisk snille vennlige folk, gode mennesker. Fagfolk. Nå er jeg skikkelig sur! Anonymkode: dbcfe...891 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå