AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #1 Skrevet 17. august 2023 Jeg er snart ferdig med foreldrepermisjon. Skal gå rett over på to mnd ulønnet perm. Dessverre sliter vi med søvn hos baby og jeg er helt utslitt. Jeg tenker å ta dette opp med legen i håp om å få sykemelding. Slet med det samme med førstemann og jeg ble sykemeldt etter noen mnd tilbake i arbeid pga så lite søvn at det går på helsen løs. Legen min har sagt at blir det slik med neste barn så bør jeg heller få sykemelding enn å bruke ulønnet perm. spørsmålet mitt er hva jeg har rett til av sykepenger fra NAV når jeg har avtalt ulønnet perm med jobben allerede. Dersom jeg blir sykemeldt direkte etter lønnet perm og ikke benytter den ulønnede. Er det noen som vet? Jeg kunne selvsagt tatt ulønnet først, og fått sykemelding etterpå dersom det fortsatt er aktuelt, men det går vel ikke uten å jobbe litt først? Anonymkode: 591e9...133
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #2 Skrevet 17. august 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er snart ferdig med foreldrepermisjon. Skal gå rett over på to mnd ulønnet perm. Dessverre sliter vi med søvn hos baby og jeg er helt utslitt. Jeg tenker å ta dette opp med legen i håp om å få sykemelding. Slet med det samme med førstemann og jeg ble sykemeldt etter noen mnd tilbake i arbeid pga så lite søvn at det går på helsen løs. Legen min har sagt at blir det slik med neste barn så bør jeg heller få sykemelding enn å bruke ulønnet perm. spørsmålet mitt er hva jeg har rett til av sykepenger fra NAV når jeg har avtalt ulønnet perm med jobben allerede. Dersom jeg blir sykemeldt direkte etter lønnet perm og ikke benytter den ulønnede. Er det noen som vet? Jeg kunne selvsagt tatt ulønnet først, og fått sykemelding etterpå dersom det fortsatt er aktuelt, men det går vel ikke uten å jobbe litt først? Anonymkode: 591e9...133 Hvor lenge har du igjen av foreldrepengene? Nå er det kanskje mulig å ha ulønna permisjon som opphold i foreldrepengeperioden og ta den ulønna permisjonen inne i permisjonen og rekke og opparbeide deg rettigheter igjen? Anonymkode: 24c02...a9f
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #3 Skrevet 18. august 2023 Hva i alle verdens slags forskjell vil det utgjøre for "helsen" og trøttheten at du går sykmeldt i stedet for å ta ulønnet permisjon? Absolutt ingenting. Kom ikke her og lat som at det ikke er en måte for deg å misbruke systemet på fordi du synes det er kjipt med lavere lønn en periode. Spar meg. Anonymkode: 65ccb...66e 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #4 Skrevet 18. august 2023 Man kan ha rett på sykepenger hvis hensikten med permisjonen faller bort - med andre ord om du er så syk at ikke kan ta deg av ungen, som må sies å være hensikten med permisjonen her. Jeg kan ikke se at det at du blir sykemeldt pga trøtthet fyller de kravene. Å ta ulønnet permisjon innebærer å si fra seg en del rettigheter, det er en risiko man tar og en vurdering man må ta med i avgjørelsen. Men dette er en typisk ting man tar med nav eller fagforening og får kvalitetssikrede svar, ikke baserer seg på synsing på KG. Anonymkode: 7ce38...5ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå