Gå til innhold

Hvordan fungerer Boliglånskalkulator?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den spør jo bare om lån/gjeld + inntekt. Ikke hvor mye EK jeg har? Hvordan kan jeg vite hvor mye jeg kan låne for ut i fra egenkapitalen? 

Anonymkode: 84d6d...c66

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Supermegler1 skrev (Akkurat nå):

Prøv en annen

Takk. Herrefred, jeg fant det nå. Lå skjult i en egen flipp. Ikke så intuitivt, men never mind! 😂

Skrevet

MEN, siden du - supetmegleren er her. Hvor mye ekstra bør man forvente å måtte betale ifm kjøp? Ekstra tilleggskostnader? Har nemlig akkurat pp grensen nok ut i fra kalkulatoren. Men da er det ingenting igjen på sparekonto. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den spør jo bare om lån/gjeld + inntekt. Ikke hvor mye EK jeg har? Hvordan kan jeg vite hvor mye jeg kan låne for ut i fra egenkapitalen? 

Du må ha  minst 15% ek. Så den beregner hvor mye lån du får ut fra inntekt, så får du legge på minimum15% ek og da har du kjøpesum.

Jeg kjøpte hus nå til 6 400 000. Hadde 3 500 000 i ek. Fikk max 3 000 000 i lån fra banken pga lønnsinntekt på 700 000.

Anonymkode: f3880...0e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

MEN, siden du - supetmegleren er her. Hvor mye ekstra bør man forvente å måtte betale ifm kjøp? Ekstra tilleggskostnader? Har nemlig akkurat pp grensen nok ut i fra kalkulatoren. Men da er det ingenting igjen på sparekonto. 

Det står i annonsen. Husker ikke, men sjekk Finn.no ca 150 000 for 100 kvm? Avh av hus, sted og megler.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det står i annonsen. Husker ikke, men sjekk Finn.no ca 150 000 for 100 kvm? Avh av hus, sted og megler.

Nei. Utgifter til salget (meglerhonorar og lignende) dekkes så og si alltid av selger, så det kommer ikke an på hus, sted og megler.

Dersom det er en selveid bolig eller en enhet i et nytt borettslag betaler du 2,5% dokumentavgift til staten. For hjemmelsoverføring av borettslagleilighet må du vel betale noe, men tror det er nesten ingen ting. Du slipper i alle fall dokumentavgiften.

I tillegg kommer eventuell boligkjøperforsikring. Om det er noe som er poeng i å ha skal jeg ikke ta stilling til, men det gir deg noe juridisk bistand i tvistesaker.

Anonymkode: 44e55...4b6

Skrevet

Greit å be om en samtale med rådgiver også der du ønsker lån, jeg fikk låne mer enn det boliglånskalkulatoren sa. 

Anonymkode: fed3b...ed2

Skrevet

Jeg føler at disse kalkulatorene er upålitelige. 

Vi har 13 000000 EK og 2 000000 i samlet inntekt, men fikk kun 3 000000 i lån. Da vi tok kontakt med rådgiver i banken direkte, fikk vi mye mer i lån. 

Anonymkode: f7cd4...a78

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Alt av avgifter er inkludert i budet du gir. 
Men det er en del andre kostander i forbindelse med kjøp, da til flytting. 
Og der ryker det fort noen 10 000... 
Man vil vanligvis male noe, og da kjøper man maling, men man må også ha tape, pensel, og slikt. 
Så skal man pakke ned nåværende bolig, da må man ha esker, bobleplast, og tape. 
Og i en flyttefase så går det mer til enkel mat siden man gjerne står uten kjøkken noen dager. 

Og så kommer da eventuelt møbler og inventar. Her er det fort gjort å ikke huske på alt! 
Bare det å kjøpe vaskeutstyr går det fort noen hundrelapper på, samme med diverse husholdningsartikler som man kanskje ikke har med seg fra nåværende bolig. Kanskje må man ha noe ny solskjerming, gardiner, gulvteppe, hyller til skap, en lampe og en drill for å sette opp bilder... 
Hver for seg, små summer, og mye kan kjøpes brukt, men totalt så koster det mye å flytte. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler at disse kalkulatorene er upålitelige. 

Vi har 13 000000 EK og 2 000000 i samlet inntekt, men fikk kun 3 000000 i lån. Da vi tok kontakt med rådgiver i banken direkte, fikk vi mye mer i lån. 

Anonymkode: f7cd4...a78

Kalkulatorene er veiledende, det har aldri vært påstått at det er noe fasit. En robot som kun skal vurdere 4-5 parameter vil aldri kunne gi en fasit, kun en pekepinne. 

Anonymkode: 37388...bbf

• Nyttig 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Alt av avgifter er inkludert i budet du gir. 

Det er vel motsatt? Det man byr er det man tilbyr selger. Så kommer dokumentavgift, tinglysningsgebyr, boligkjøperforsikring osv. i tillegg.

Meglerkostnder er selvfølgelig noe selger tar seg av. 

• Nyttig 1
Skrevet

Lånebeløpet som angis er vel under forbehold om at man har tilstrekkelig ek.

Og som en annen skriver er det ikke tilbud. Det er et grovt anslag ut fra de viktigste forutsetningene.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...