Gå til innhold

Mozart skrev et bevisst dårlig musikkstykke for å etterligne stilen til en inkompetent komponist.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og det er en million ganger bedre enn noe du og jeg kunne lagd 😣

Det er sykt flexing av Mozart ass.

Anonymkode: c31a9...182

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Men det er ganske festlig da🤣

Anonymkode: cc2fb...924

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Og det er en million ganger bedre enn noe du og jeg kunne lagd

Men ikke en million ganger bedre enn det Taylor Swift lager.

Mozart var en OK komponist, men Taylor Swift skriver meningsfylte tekster i tillegg til å lage gode sanger som mange setter mer pris på enn det han fikk til, så det er ikke rart at hun er mer populær enn Mozart om man ser bort fra folk over 60; platene hennes solgte sikkert mer enn all klassisk musikk til sammen ifjor.

Anonymkode: b05e2...f87

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mozart var en OK komponist, men Taylor Swift skriver meningsfylte tekster i tillegg til å lage gode sanger som mange setter mer pris på enn det han fikk til, så det er ikke rart at hun er mer populær enn Mozart om man ser bort fra folk over 60; platene hennes solgte sikkert mer enn all klassisk musikk til sammen ifjor.

Hahaha, der fikk jeg meg en god latter, takk! 🤣

Anonymkode: d8c29...339

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du må gi deg, dette går for langt. 

Anonymkode: 11e0c...4ce

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må gi deg, dette går for langt. 

Salgstallene taler sitt tydelige språk. Først Taylor Swift:

https://musicmayhemmagazine.com/taylor-swift-breaks-global-music-records-in-2022/

The “champagne problems” singer secured 36.6 billion combined all time streams and 22.4 million album-equivalent units in 2022.

Hun solgte 22,4 millioner album ifjor. Den mest solgte klassiske artisten gjennom tidene er Pavarotti, som klarte å selge 15 millioner:

https://www.udiscovermusic.com/classical-features/luciano-pavarotti-fact-file/

The concert was recorded and released on Decca: it went on to sell over 15 million copies, becoming the fastest and biggest-selling classical record of all time and won the Grammy Award for Best Classical Vocal Performance in 1991.

Taylor Swift solgte altså flere album bare ifjor enn klassisk musikk har klart gjennom hele platehistorien.

Tallene for strømming av klassisk musikk i 2022:

https://www.musicbusinessworldwide.com/classical-music-use-on-youtube-content-soared-90-globally-in-2022-report/

Epidemic added that its classical titles have been played more than 200 million times on music streaming platforms.

Taylor Swift hadde 36,6 milliarder avspillinger. Det er over 150 ganger så mye.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Salgstallene taler sitt tydelige språk. Først Taylor Swift:

https://musicmayhemmagazine.com/taylor-swift-breaks-global-music-records-in-2022/

Hun solgte 22,4 millioner album ifjor. Den mest solgte klassiske artisten gjennom tidene er Pavarotti, som klarte å selge 15 millioner:

Taylor Swift solgte altså flere album bare ifjor enn klassisk musikk har klart gjennom hele platehistorien.

Tallene for strømming av klassisk musikk i 2022:

https://www.musicbusinessworldwide.com/classical-music-use-on-youtube-content-soared-90-globally-in-2022-report/

Taylor Swift hadde 36,6 milliarder avspillinger. Det er over 150 ganger så mye.

Vet at hun er populær, lever ikke under en stein. Men det må være lov å like annen musikk uten å måtte høre om Taylor hver eneste gang.

Blir bekymret for deg. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Sorry, tallene ble litt feil, for man tar med hele platesalget hennes i løpet av 2022. Det mest solgte albumet er "1989", som hittil har solgt 14.332.116 millioner:

https://en.as.com/entertainment/what-is-taylor-swifts-best-selling-album-n/

Swift’s 2014 album ‘1989′ stands out as the best-selling album ever released by the artist. In total, the album has sold over 14,332,116 copies worldwide.

Pavarotti har derfor fortsatt en knapp ledelse i antall solgte album, men det varer nok ikke så lenge.

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet at hun er populær, lever ikke under en stein. Men det må være lov å like annen musikk uten å måtte høre om Taylor hver eneste gang.

Blir bekymret for deg. 

Ingen grunn til bekymring; jeg er ikke den du tenker på.

Ja, man kan selvfølgelig like annen musikk, og klassisk musikk er helt OK.

Men hvis denne musikken har kvalitet og er så god som noen mener, så hvorfor er ikke klassisk musikk virkelig populær og selger mer?

Folk går jo på klassiske konserter og ser opera, men man kan ikke sammenligne dette med populariteten til pop eller rock; det er ikke bare Taylor Swifts konserter folk strømmer til, K-pop er også populært, mest i Asia, men også andre steder i verden.

Skrevet

Taylor is shit 🥴

Anonymkode: 7b255...91d

• Hjerte 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Taylor is shit 🥴

Idag hører man på Mozart eller andre komponister hvis man vil høre klassisk musikk.

Kanskje folk om 200 år kommer til å se på Taylor Swifts musikk som like klassisk som det man laget for 200 år siden?

Ingen ville i 1969 har trodd at Beatles skulle ha den statusen de har idag, og det samme gjelder ABBA, som hadde mange kritikere som mente at musikken deres var banal pop.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Idag hører man på Mozart eller andre komponister hvis man vil høre klassisk musikk.

Kanskje folk om 200 år kommer til å se på Taylor Swifts musikk som like klassisk som det man laget for 200 år siden?

Ingen ville i 1969 har trodd at Beatles skulle ha den statusen de har idag, og det samme gjelder ABBA, som hadde mange kritikere som mente at musikken deres var banal pop.

Finnes nok 13 åringer om 200 år som liker fjortiss musikk.

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Finnes nok 13 åringer om 200 år som liker fjortiss musikk.

Jeg ser heller for meg eldre menn som med alvorlig mine analyserer tekstene hennes, og man skriver biografier om henne.

Husk at samtiden er dårlig til å bedømme musikalsk kvalitet; Mozart ble gravlagt i en anonym grav, Schubert var fattig hele livet og ble først anerkjent etter sin død, fram til 1977 ble Elvis av mange sett på som umoderne og gammel, Beatles fikk ikke engang platekontrakt med Decca, og ABBA ble av den svenske politiske venstresiden kritisert som glatt, useriøs pop.

Det er ikke vår oppgave å bedømme hva folk om 200 år kommer til å høre på; det får de avgjøre selv. Kanskje kommer man til å ha klassiske konserter hvor man begynner med Mozart, fortsetter med Beatles, og avslutter med Taylor Swift.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg ser heller for meg eldre menn som med alvorlig mine analyserer tekstene hennes, og man skriver biografier om henne.

Husk at samtiden er dårlig til å bedømme musikalsk kvalitet; Mozart ble gravlagt i en anonym grav, Schubert var fattig hele livet og ble først anerkjent etter sin død, fram til 1977 ble Elvis av mange sett på som umoderne og gammel, Beatles fikk ikke engang platekontrakt med Decca, og ABBA ble av den svenske politiske venstresiden kritisert som glatt, useriøs pop.

Det er ikke vår oppgave å bedømme hva folk om 200 år kommer til å høre på; det får de avgjøre selv. Kanskje kommer man til å ha klassiske konserter hvor man begynner med Mozart, fortsetter med Beatles, og avslutter med Taylor Swift.

Analyserer tullet hennes 😄

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Analyserer tullet hennes 😄

Tull og tull; godt voksne musikkelskere sitter med øret klistret til høyttaleren for å høre hva John Lennon egentlig sa på slutten av "Strawberry Fields Forever".

Vil ikke påstå at "Cranberry Sauce" er spesielt intellektuelt eller dypt; mye av det Lennon skrev i sangtekstene sine var bare tull som han fant på der og da, men blir tolket som genialt fordi han var John Lennon.

Det samme gjelder gruppas tidlige sanger som har enkle tekster om kjærlighet; "Love, love me do" sier ikke så mye.

Taylor Swift prøver i det minste å formidle noe i tekstene sine, og jobber sikkert mer med dem enn det Beatles gjorde.

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Og når det gjelder melodien til Mozart, er den egentlig ganske enkel for folk som forstår seg på musikk; dette er datidens form for copy/paste der man tar et tema, skaper litt variasjon her og der og fordeler stemmene på flere instrumenter, så er melodien ferdig.

Det ser kanskje veldig avansert ut for en utenforstående med så mange noter, men Mozart hadde en enorm produksjon og skrev melodier i like stort tempo som andre skriver kommentarer på KG; han brukte neppe mye tid på dette; det står på nett at den musikalske spøken ble skrevet 14. juni 1787, slik at dette kanskje var noe Mozart fikk ferdig før han skulle spise middag.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er Swift fans de nye veganerne?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Man skal ha en del musikkunskap og sjangerforståelse for å more seg over dette. Hvem ler av parallelle kvinter eller modulasjoner til "feil" toneart i en sonatesats i dag? Polytonalitet og bruk av heltoneskala kom først på moten et hundreår etter Mozarts død. Der modernistene hadde totalitetens oppløsning som et mål, brukte Mozart det som et humoristisk virkemiddel.

(Edit: Hvem er Taylor Swift?)

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
5 hours ago, Pawn Hearts said:

Man skal ha en del musikkunskap og sjangerforståelse for å more seg over dette. Hvem ler av parallelle kvinter eller modulasjoner til "feil" toneart i en sonatesats i dag? Polytonalitet og bruk av heltoneskala kom først på moten et hundreår etter Mozarts død. Der modernistene hadde totalitetens oppløsning som et mål, brukte Mozart det som et humoristisk virkemiddel.

(Edit: Hvem er Taylor Swift?)

En eller annen syngedame.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2023 den 4.17):

Blir bekymret for deg. 

Jeg har bare hørt navnet hennes, men aner ikke hva eller hvorfor hun synger.

Jeg elsker klassisk musikk og det er kun den musikken det går i hjemme hos oss. Jeg synes Mozart var en god komponist, men litt for virtuos for min smak. Jeg vil tro han var den første rockemusikeren.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2023 den 3.30):

Hahaha, der fikk jeg meg en god latter, takk! 🤣

Anonymkode: d8c29...339

Hahaha, samme her😆🤣

Anonymkode: da173...54b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...