AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #1 Skrevet 17. august 2023 Hva er dine beste minner om en bestemor, hva gjorde hun som fikk deg til å føle deg elsket? Anonymkode: 1f6ea...93d
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #2 Skrevet 17. august 2023 Egentlig ingenting Tror ikke hun elsket meg, men det var aldri noe jeg savnet heller. Bodde langt unna. Anonymkode: 08578...99c
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #3 Skrevet 18. august 2023 Hun kom aldri med nedlatende kommentarer om meg, noe som var vanlig ellers i familien. Det var liksom ikke lov å drømme om å bli advokat for jeg var jo ikke smart nok til det ifølge familien, men bestemor mente at jeg burde bli dommer sånn at hun kunne finne på faenskap og så kunne jeg få henne ut av fengsel. Den blandingen av klokketro på at jeg kunne klare alt jeg ville, masse humor og aldri et nedlatende ord til meg glemmer jeg aldri. Og så sykla vi og bada i et vann hver sommer. Bare meg og henne. Som et lubbent barn var det eneste gangene jeg kunne bade i badedrakt uten å få kommentarer på kroppen min (selv om jeg var typ 8 år). Følte jeg kunne være meg selv rundt henne uten å bli dømt. Resten av familien er like dømmende og bestemor er gått bort nå, men det var godt å ha en slik bestemor som bare godtok meg og elsket meg slik jeg var da jeg vokste opp. Har liten kontakt med familien i dag. Altfor slitsomt å forsvare meg selv hele tida på hvorfor jeg ikke dekorerer med siste mote i stua, og shopper regelmessig på Fretex. Anonymkode: b3bb4...2af 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #4 Skrevet 18. august 2023 Jeg kjente kun mormor, farmor døde da jeg var spedbarn. Min mor var alltid veldig avvisende, jeg var ikke planlagt og en attpåklatt. Så brukte veldig mye tid hos bestemor. Hun, og morfar, tilbrakte tid med meg, hadde liksom ingen andre voksenpersoner som gjorde det, og som selvsagt var utslagsgivende for meg. Hun lærte meg å strikke, vi samlet og byttet servietter slik man gjør med Pokemon kort(jeg har disse enda!), hun fortalte historier fra gammelt av, lot meg bidra med matlaging, veldig enkle og huslige ting. Min bestefar lot meg være meg å sage ved i kjelleren, trille hageavfall i trillebår, klippe gresset, lærte meg å sykle osv. Husker bestefar satte opp et gammelt telt i hagen, knall oransje, som det var gått Blåmann i, og jeg og broren min lå inni der og leste gamle Donald pocket hvor annenhver side var i sorthvitt(hadde tilhørt mine eldre søskenbarn). Så fikk vi husholdningssaft, og ristet loff med smør og hjemmelaget ripssyltetøy:) Anonymkode: 1ee88...db1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #5 Skrevet 18. august 2023 Var mye hos bestemor. Husker særlig at vi bakte boller sammen, sydde etc. syntes dagene ble laaaange der og kjedet meg mye, men var veldig glad i henne. Anonymkode: 9e199...e26
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #6 Skrevet 18. august 2023 Farmor aka Bestemor: husker at hun var god og rund, gode klemmer og luktet godt. Lagde kjempegode Kjøttkaker. Måtte alltid være med og vaske og rydde og arbeide hjemme hos bestemor og bestefar. Lærte å dekke bord, brette duker osv. Hun var snill, men litt streng. Vi fikk ikke gå fra bordet før vi hadde spist maten vi hadde forsynt oss med. De hadde mange leker i kjelleren, og cartoon network og MTV på tv-en! Når vi skulle kjøre hjem (ca en time) lagde bestemor matpakke til oss som vi skulle spise på veien 😆. Det var bestemors hjemmebakte brød med hapå. Mormor: var mye eldre enn bestemor, så var litt mer "gammeldags". Hun hadde ikke oppvaskmaskin, så vi måtte alltid hjelpe til med oppvasken på besøk. Hun var lita og tynn og gammel. Alltid snill. Lagde god mat. Hadde alltid på seg blomstrete kjole og forkle. Bodde i et lite hvitt hus i skogen, med epletrær og markjordbær i hagen. I skogen var det fullt av blåveis og løvetann som vi plukket og lagde blomsterkranser. Markjordbærene tredde vi på strå. Måtte ha kaffe og kake stort sett hver dag. Porselensservise med små, tynne kopper og fat med blomster på. Anonymkode: 612fe...a41 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #7 Skrevet 18. august 2023 Bodde i samme hus som farmor og farfar. Besteforeldre på den andre siden var døde før jeg var født. Bestemor satt mye i gyngestolen og strikket, leste ukeblader, som jeg ble sendt på butikken for å kjøpe, hun var en lesehest, det har jeg arvet etter henne.Hun laget middag til seg og farfar, gammeldagse med mye kjøtt og flesk. Hun var litt kristelig, av og til sang hun salmer. Hørte på ønskekonserten, men slo av når de nymotens rockelåtene kom. Hun og farfar gikk i kirken om søndagene, tror ikke farfar var like kristelig innstilt, men han likte å snakke med folk, så han var mer ute. Farmor lærte meg å lese og skrive før jeg begynte på skolen. Hun var opptatt av at vi ungene skulle oppføre oss fint,være høflige og takke når vi fikk noe. Det er ting jeg har tatt med fra bestemor, hun ble litt dement på slutten og jeg reiste bort for å gå på skole, så vi møttes ikke så ofte da. Har mye å takke mine besteforeldre for! Anonymkode: 46d20...a43 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #8 Skrevet 18. august 2023 Vet ikke hvor elsket jeg var, jeg var inkludert, godtatt, en naturlig del av en stor barnebarnflokk, hun passet meg en sjelden gang alene når jeg var syk og det vra helt krise for foreldrene mine, og en gang overnattet jeg bare meg. Hun lagde vafler og kaker og spiste middag klokka 14 og sladret om folkene i bygda og var veldig koselig. Hun hadde 18 barnebarn, så jeg var en av dem, ikke "selve det høyst elskede barnebarnet". Hadde bare en bestemor. Hadde derimot en bestefar der jeg følte meg ektra satt pris på, han skrev brev og sendte tegninger, fortalte eventyr og lot meg spise honnikorn istedet for middag og var oppriktig glad for å se meg når vi møttes. Han kalte meg med kjælenavn og ville spille brettspill og tilbringe tid meg meg når han kunne. Han hadde færre barnebarn og jeg var yngst og følte meg ekstra elsket. (Ingen av dem var noen "avlastning" for foreldrene mine, annet enn at nevnte bestemor passet en håndfull ganger i forbindelse med sykdom. jeg hadde likevel et utmerket forhold til dem og besøkte dem som voksen. De var glad i meg og jeg i dem) Anonymkode: 07bef...8aa 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #9 Skrevet 18. august 2023 Har aldri opplevd bestemor, begge døde før jeg ble født. Anonymkode: 134e5...257 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #10 Skrevet 18. august 2023 Min bestemor var en fantastisk historieforteller diktet opp en lang rekke med eventyr som hun fortalte på en veldig engasjerende måte. Jeg elsket når jeg kom på besøk og fikk kle meg ut meg klærne, veskene og smykkene hennes. Jeg tror alle vi barnebarna følte oss spesielle for henne. Hun var veldig snill, omsorgsfull og god. Mye bekymret og stresset, men absolutt en god, trygg og varm person som jeg savner ❤️ Anonymkode: 982ba...533
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #11 Skrevet 18. august 2023 Maten, omsorgen, selvironien, de varme hendene og humoren♥️ Anonymkode: 691ca...748
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #12 Skrevet 18. august 2023 En gang fikk jeg julegave. Det var en brødpose med parfymeprøver sånne som man fikk i blader og små sjampoflasker som man fikk på hotell. En annen gang så ble hun sur på meg fordi jeg sølte juicen min når vi var hjemme hos henne sånn at mamma kunne vaske der. Stort flere minner enn det har jeg ikke. Min mor var ikke en veldig god mor, med hun prøvde nok å skjerme meg fra min alkoholiserte bestemor. Min fars mor traff jeg ėn gang, når jeg var 14 eller 15. Da var hun nesten 90 år gammel og hadde demens. Altså ingen gode minner. Mitt håp er at mine barn får barn noenlunde tidlig, sånn at jeg fremdeles har helse til å være så involvert som jeg ønsker. Anonymkode: 17d80...dc6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #13 Skrevet 18. august 2023 Da jeg var barn så overnattet jeg hos henne noen helger. Var bare meg og henne. Det var så koselig! Det var husmannskost, vi gikk til butikken og handlet, vi pratet mye sammen - husker ene kvelden pratet vi bare engelsk til hverandre. Så fikk vi øvd engelsk begge to. Ellers var hun veldig interessert i historie, så hun fortalte mye om det. Samt om eget liv, som var veldig interessant. Anonymkode: dae64...1d2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #14 Skrevet 18. august 2023 Helheten av en bestemor som aldri ga opp, til tross for mine utfordringer. Som alltid hadde døren åpen for meg uansett tid på døgnet. Hun ordnet alt for meg, det var alltid mat å få, alltid en god klem, nattasang, leste før jeg sovnet. Hun reddet meg, uten henne hadde jeg ikke blitt den jeg er i dag. Hun lærte meg alt om å klare seg selv, ordne hjemme, lese, skrive, svømme, sosiale kunnskaper matlaging, vasking. Jeg vokste opp i et hjem med omsorgssvikt så uten henne tror jeg at jeg ville slitt veldig mye mer. Anonymkode: 54209...990
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #15 Skrevet 18. august 2023 Begge døde før jeg ble født. Mormor var overbevist nazist og fra svært gode kår på vestkanten av Oslo eller Christiania som hun insisterte på å kalle det til sin død. Alle som har beskrevet henne til meg har beskrevet henne som lynende intelligent og skvett gæern. Anonymkode: 72318...b96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå