AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #1 Skrevet 17. august 2023 Ok. Norges bank satte opp renten. Angivelig for å få ned forbruket til det norske folk. Folk fikk da mindre å rutte med, som førte til at man handlet mindre. Samtidig økte prisene suksessivt med rentehevingene, noe som førte til at det så ut som forbruket var som før, noe som igjen har ført til enda høyere renteøkninger fra Norges bank. Dette kan vi ikke «vinne.» Man må jo ha mat og hus. Hvor skal vi kutte nå da? Anonymkode: e6d6d...5ea 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #2 Skrevet 17. august 2023 Aner ikke, jeg har ikke mer å kutte. Har allerede kuttet middag flere ganger i uka for meg og sønnen min. Anonymkode: b8da0...fb8 4
newman01 Skrevet 17. august 2023 #3 Skrevet 17. august 2023 Så lenge folk fortsatt har råd til kaffe til over 40 kroner på Kaffebrenneriet eller tilsvarende steder er renta fortsatt for lav. 2
Schmuhu Skrevet 17. august 2023 #4 Skrevet 17. august 2023 1 hour ago, newman01 said: Så lenge folk fortsatt har råd til kaffe til over 40 kroner på Kaffebrenneriet eller tilsvarende steder er renta fortsatt for lav. Så i din ideell verden hadde alle disse arbeidsplassene og utestedene ikke eksistert? 2 hours ago, AnonymBruker said: Ok. Norges bank satte opp renten. Angivelig for å få ned forbruket til det norske folk. Folk fikk da mindre å rutte med, som førte til at man handlet mindre. Samtidig økte prisene suksessivt med rentehevingene, noe som førte til at det så ut som forbruket var som før, noe som igjen har ført til enda høyere renteøkninger fra Norges bank. Dette kan vi ikke «vinne.» Man må jo ha mat og hus. Hvor skal vi kutte nå da? Anonymkode: e6d6d...5ea Regnestykket er selvsagt inflasjonsjustert. Og nei, et lavere forbruk har ikke ført til høyere priser på matbutikken. Det er den logiske feilen i utsagnet ditt. Schmuhu 2
Supermegler1 Skrevet 17. august 2023 #5 Skrevet 17. august 2023 Har betalt ned boligen min. Bryr meg ikke!
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #6 Skrevet 17. august 2023 Ja, det fungerer. Men det tar tid. Anonymkode: 2c90e...96c 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #7 Skrevet 17. august 2023 Inflasjonen hadde galloppert enda mer om renta hadde stått urørt. Prisen på Euro og Dollar ville også vært enda verre. Konklusjon: dyrt uansett. Det er kanskje størrelsen på lånet som avgjør om skyhøy inflasjon eller skyhøy rente er å foretrekke. For meg som har nedbetalt lån har jo høy rente kun fordeler. Anonymkode: d98f6...e34 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #8 Skrevet 17. august 2023 Har heldigvis ikke så mye igjen av huslånet, gjeldfri i 2026 Anonymkode: 0b4b6...446
Gjest Adobyen Skrevet 17. august 2023 #9 Skrevet 17. august 2023 Schmuhu skrev (56 minutter siden): Så i din ideell verden hadde alle disse arbeidsplassene og utestedene ikke eksistert? Regnestykket er selvsagt inflasjonsjustert. Og nei, et lavere forbruk har ikke ført til høyere priser på matbutikken. Det er den logiske feilen i utsagnet ditt. Schmuhu Hvis vi kjøper færre varer enn før, så kan vel butikkene få mer svinn og må ta det inn igjen ved å sette opp prisen på andre varer? F.eks, da matprisene begynte å stige mye, så byttet kundene fra merkevarer til flere billigvarianter som FirstPrice, Prima osv. Nå har disse billigproduktene steget ganske mye og lønner seg ikke like mye som før. Ergo butikkene tar det inn igjen ved økte priser. Sånn oppfatter jeg det, og selv om jeg har færre varer i handlekurven og kun billigvariantene, så koster varene mine mer enn før. Jeg har ikke skiftet ut alt, og har også ofte valgt billigvarianter før prisene steg, men jeg følger nøye med på priser og tilbud. Mye mer enn før.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #10 Skrevet 18. august 2023 55 minutter siden, Adobyen said: Hvis vi kjøper færre varer enn før, så kan vel butikkene få mer svinn og må ta det inn igjen ved å sette opp prisen på andre varer? F.eks, da matprisene begynte å stige mye, så byttet kundene fra merkevarer til flere billigvarianter som FirstPrice, Prima osv. Nå har disse billigproduktene steget ganske mye og lønner seg ikke like mye som før. Ergo butikkene tar det inn igjen ved økte priser. Sånn oppfatter jeg det, og selv om jeg har færre varer i handlekurven og kun billigvariantene, så koster varene mine mer enn før. Jeg har ikke skiftet ut alt, og har også ofte valgt billigvarianter før prisene steg, men jeg følger nøye med på priser og tilbud. Mye mer enn før. Du kan godt oppfatte det sånn, men realiteten er at det vi nå ser er på grunn av 1) sanksjoner vi har valgt å plassere på Russland. Mindre energi, mindre gjødsel = høyere priser = konkurser = mindre varer = høyere priser igjen. Og 2) at vestens kontroll over verden rakner, dermed vil det imperialismebaserte økonomiske systemet vårt slite, og mer vil det slite til det går under. Alt kunne vært unngått med smartere velgere, men på den fronten sliter vi. Anonymkode: fae26...44f 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #11 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, det fungerer. Men det tar tid. Anonymkode: 2c90e...96c Ikke i det snegletempoet som NB opererer med. Men som verdens mest gjeldstyngede folk, så er det selvfølgelig ikke bare bare å øke styringsrenta for drastisk... Dette går også utover alle oss andre som ikke har tatt opp lån helt over evne, fordi kronekursen forblir katastrofalt lav som derved fører til sinnsyke priser på alt av import (over 50% av maten vi spiser pluss en rekke andre essensielle produkter vi ikke kan produsere selv). I dette snegletempoet er det uvisst om den norske krona noen gang kommer til å gå tilbake til tidligere verdier, eller om den vil kollapse fullstendig. Og hva kommer det av at nesten ingen økonomer snakker om NBs elleville salg av norske kroner for milliardsummer, hver eneste dag... Anonymkode: b4352...57c 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #12 Skrevet 18. august 2023 Schmuhu skrev (2 timer siden): Og nei, et lavere forbruk har ikke ført til høyere priser på matbutikken. Schmuhu Men kronekursen har vært en viktig faktor (importert inflasjon). Anonymkode: b4352...57c
Gjest Adobyen Skrevet 18. august 2023 #13 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ikke i det snegletempoet som NB opererer med. Men som verdens mest gjeldstyngede folk, så er det selvfølgelig ikke bare bare å øke styringsrenta for drastisk... Dette går også utover alle oss andre som ikke har tatt opp lån helt over evne, fordi kronekursen forblir katastrofalt lav som derved fører til sinnsyke priser på alt av import (over 50% av maten vi spiser pluss en rekke andre essensielle produkter vi ikke kan produsere selv). I dette snegletempoet er det uvisst om den norske krona noen gang kommer til å gå tilbake til tidligere verdier, eller om den vil kollapse fullstendig. Og hva kommer det av at nesten ingen økonomer snakker om NBs elleville salg av norske kroner for milliardsummer, hver eneste dag... Anonymkode: b4352...57c Dette var i nyhetene for en stund siden, og da skulle de bremse litt sa de. Ellers så er jeg ikke økonom, så jeg synes det ofte kan være vanskelig å forstå de grepene som gjøres. Mannen i gata, eller folk flest, kjenner bare stadig mer på litt håpløshet. Man lurer på om det blir enda dyrere å bo og leve, om det stopper en gang og hva det vil dra med seg.
Kokeplate Skrevet 18. august 2023 #14 Skrevet 18. august 2023 Ja, det fungerer. Men det må nok ytterlige rentehevinger til for å komme helt i mål.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #15 Skrevet 18. august 2023 Så hvis jeg forstår dere rett… Beklager, altså, men jeg er en skikkelig analfabet når det kommer til økonomi. Renta går opp pga inflasjon, primært, ikke nødvendigvis fordi Ola og Kari Nordmann har kjøpt for mye ræl fra Kina, og for store hytter langs sørlandskysten? Så hvorfor og hvordan får vi inflasjon da? Og. Hvis det ikke skylder overforbruk, hvorfor skal vi «straffes» for det i form av økte renter og økte matvarepriser? Jeg kan jo sånn delvis være med på at det ikke er en menneskerett å ha hytte på Sørlandet, belånt opp til pipa, eller at enhver gjennomsnittsnordmann skal ha Porsche. Men slik økonomien går nå, er det kun de aller rikeste som fremdeles får råd til dette, mens vi andre må selge unna familiehytta med tap for at barna skal få sko, klær eller mat. Hvordan hjelper det as Norge at jeg mister jobben fordi folk ikke har råd til å kjøpe kaffe på kafeen jeg jobber? Hvorfor skal ikke folk få kjøpe kaffe? Ts Anonymkode: e6d6d...5ea
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #16 Skrevet 18. august 2023 Fungerer det for sauer? Anonymkode: 02d40...b4f
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #17 Skrevet 18. august 2023 Adobyen skrev (4 timer siden): Dette var i nyhetene for en stund siden, og da skulle de bremse litt sa de. Ellers så er jeg ikke økonom, så jeg synes det ofte kan være vanskelig å forstå de grepene som gjøres. Mannen i gata, eller folk flest, kjenner bare stadig mer på litt håpløshet. Man lurer på om det blir enda dyrere å bo og leve, om det stopper en gang og hva det vil dra med seg. Joda, de reduserte nylig kronesalget "betydelig", hehe: https://www.nrk.no/nyheter/norges-bank-kutter-kronesalg-med-100-millioner-i-juni-1.16427469 - Det utgjør i praksis ingenting. Ja, de fleste av oss, eller en god del (jeg har ikke sett noen statistikk) kjenner nok inflasjonen godt på kroppen nå, ikke bare i Norge... Anonymkode: b4352...57c 1
A-hunter Skrevet 18. august 2023 #18 Skrevet 18. august 2023 Selvfølgelig fungerer ikke renteheving når den eneste årsaken til inflasjonen er den ekspansive statlige pengebruken. Det sier ser selv. De eneste som ikke skjønner det er dumme nordmenn som stemmer på partier som vil øke pengebruken ytterligere. Når statsbudsjettet legges frem sier regjeringen at det var "tøffe prioriteringer". Leser man budsjettet, ser man at alle fikk mye mer penger. Så hvor er de "tøffe" prioriteringene? 1
Kokeplate Skrevet 18. august 2023 #19 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så hvis jeg forstår dere rett… Beklager, altså, men jeg er en skikkelig analfabet når det kommer til økonomi. Renta går opp pga inflasjon, primært, ikke nødvendigvis fordi Ola og Kari Nordmann har kjøpt for mye ræl fra Kina, og for store hytter langs sørlandskysten? Så hvorfor og hvordan får vi inflasjon da? Og. Hvis det ikke skylder overforbruk, hvorfor skal vi «straffes» for det i form av økte renter og økte matvarepriser? Jeg kan jo sånn delvis være med på at det ikke er en menneskerett å ha hytte på Sørlandet, belånt opp til pipa, eller at enhver gjennomsnittsnordmann skal ha Porsche. Men slik økonomien går nå, er det kun de aller rikeste som fremdeles får råd til dette, mens vi andre må selge unna familiehytta med tap for at barna skal få sko, klær eller mat. Hvordan hjelper det as Norge at jeg mister jobben fordi folk ikke har råd til å kjøpe kaffe på kafeen jeg jobber? Hvorfor skal ikke folk få kjøpe kaffe? Ts Anonymkode: e6d6d...5ea Høyere rente bidrar til å begrense hvor mye penger folk kan bruke på andre ting, og da begrenses prisveksten som er generert av etterspørsel.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #20 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så hvis jeg forstår dere rett… Beklager, altså, men jeg er en skikkelig analfabet når det kommer til økonomi. Renta går opp pga inflasjon, primært, ikke nødvendigvis fordi Ola og Kari Nordmann har kjøpt for mye ræl fra Kina, og for store hytter langs sørlandskysten? Så hvorfor og hvordan får vi inflasjon da? Og. Hvis det ikke skylder overforbruk, hvorfor skal vi «straffes» for det i form av økte renter og økte matvarepriser? Jeg kan jo sånn delvis være med på at det ikke er en menneskerett å ha hytte på Sørlandet, belånt opp til pipa, eller at enhver gjennomsnittsnordmann skal ha Porsche. Men slik økonomien går nå, er det kun de aller rikeste som fremdeles får råd til dette, mens vi andre må selge unna familiehytta med tap for at barna skal få sko, klær eller mat. Hvordan hjelper det as Norge at jeg mister jobben fordi folk ikke har råd til å kjøpe kaffe på kafeen jeg jobber? Hvorfor skal ikke folk få kjøpe kaffe? Ts Anonymkode: e6d6d...5ea Høy inflasjon får man når pengemengden i verden eller Norge øker mer enn tilgjengelige ting og tjenester for salg. For mye penger jakter på de samme varene og tjenestene. Dermed vil prisene på alt gå kraftig opp. Fordi de som selger varer og tjenester har for lite av dem. Under pandemien var det mange som fikk yrkesforbud samtidig som stater i hele verden pøste ut penger i mange støtteordninger. Den årlige pengemengdeveksten var på det verste helt oppe i 15 % (februar 2021). I tillegg kjørte man full fart med 0 % styringsrente over for lang tid. Det bidro til at private og bedrifter lånte mye penger. Og når man låner oppretter bankene penger ut fra løse luften = Sterk pengemengdevekst pga alt for lave renter. Vi har med andre ord hatt kanskje den mest ekstreme økningen av penger i systemet på mange tiår.I forbindelse med finanskrisen økte aldri pengemengden like mye som i 2021... Anonymkode: de0d5...047 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå