AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #1 Skrevet 17. august 2023 Hei! Dere som har erfaring med nattskrekk: var det "anfall" hver kveld? I en lang periode? Hvordan var det? Og hvor gamle var barnet? Har en 14 mnd gammel baby som alltid har sovet godt. Plutselig har hun begynt å våkne tidlig på kvelden (dvs 1-2 t etter leggetid) og gråter hysterisk. Virker å være i søvne, så derfor vi mistenker nattskrekk. Men er det sånn at dette er kveldene våre fremover? Eller vil dette komme og gå i perioder? Noe vi kan gjøre? Anonymkode: ddc52...d44 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #2 Skrevet 17. august 2023 Dette hadde den ene av mine barn også, men det er nesten 18 år siden så husker ikke alt. Men husker hysterisk gråt, og at han bare såg «forbi» meg, akkuratt som om han såg på noe annet. Og det er jo det, de er hverken våkne eller sover.. Det kom og gikk i perioder, og det som fungerte best var rett og slett å stå opp, og ta han med ut i stua og ha på musikk eller tv, med han på fanget - og bare kose / klemme. Da «våknet» han, og sovnet på fanget igjen. Å gå og bysse gjorde det liksom bare verre… Jeg vet ikke om det er sammenheng, men han var også den eneste av mine som hadde voksesmerter oppigjennom… Nattskrekken var vel ca i den alderen du skriver, fram til kanskje rundt 2-3 ( ikke sammenhengende!) ? Voksesmerter hadde han i perioder fram til konfirmasjonsalder. Jeg vet jeg sa det til helsesøster, men tror ikke hun hadde noe annet råd enn å gjøre slik vi gjorde, som jeg følte virket noenlunde. Håper det ordner seg ❤️ Anonymkode: de37e...a86
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #3 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hei! Dere som har erfaring med nattskrekk: var det "anfall" hver kveld? I en lang periode? Hvordan var det? Og hvor gamle var barnet? Har en 14 mnd gammel baby som alltid har sovet godt. Plutselig har hun begynt å våkne tidlig på kvelden (dvs 1-2 t etter leggetid) og gråter hysterisk. Virker å være i søvne, så derfor vi mistenker nattskrekk. Men er det sånn at dette er kveldene våre fremover? Eller vil dette komme og gå i perioder? Noe vi kan gjøre? Anonymkode: ddc52...d44 Hos var det kun nattskrekk om det gikk for lang tid mellom dagblund og leggetid på kvelden. Når vi skjønte den koblingen ble det slutt på anfallene. Anonymkode: 071b9...9d8
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #4 Skrevet 17. august 2023 Barn som vokser drømmer ofte mer. Vanlig drøm er at de faller. Husker godt falle drømmer jeg hadde selv. Nå er barnet ditt lite da. Men å betrygge på at det bare er en drøm kan være fint. Og spørre hva de drømmer. Og bare vise at du er der og gir trøst og trygghet. Anonymkode: f7504...2d5
La Luna Skrevet 17. august 2023 #5 Skrevet 17. august 2023 Her gikk det i perioder. Mye stress, mye nytt på dagtid, ga mer natteskrekk. Her måtte hun rolig vekkes, vi fikk aldri til å roe henne ned igjen. Vi fant ut at når hun ble morsomt-skremt på dagtid, altså i lek, for eksempel ved å bli kastet opp i lufta (hun lo som bare det), så var det mye større sjanse for natteskrekkanfall.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #6 Skrevet 17. august 2023 Hvor lange var periodene? Anonymkode: ddc52...d44
Anjatapinjata Skrevet 17. august 2023 #7 Skrevet 17. august 2023 Her har det kommet om leggetid drøyes, samt litt for mye stimuli i løpet av dagen. Han får det også hver gang han har feber. Men det med soving og rutiner er viktigst her for å slippe unna anfallene.
Anjatapinjata Skrevet 17. august 2023 #8 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Barn som vokser drømmer ofte mer. Vanlig drøm er at de faller. Husker godt falle drømmer jeg hadde selv. Nå er barnet ditt lite da. Men å betrygge på at det bare er en drøm kan være fint. Og spørre hva de drømmer. Og bare vise at du er der og gir trøst og trygghet. Anonymkode: f7504...2d5 Nattskrekk er ikke å drømme.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #9 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (På 17.8.2023 den 21.07): Hei! Dere som har erfaring med nattskrekk: var det "anfall" hver kveld? I en lang periode? Hvordan var det? Og hvor gamle var barnet? Har en 14 mnd gammel baby som alltid har sovet godt. Plutselig har hun begynt å våkne tidlig på kvelden (dvs 1-2 t etter leggetid) og gråter hysterisk. Virker å være i søvne, så derfor vi mistenker nattskrekk. Men er det sånn at dette er kveldene våre fremover? Eller vil dette komme og gå i perioder? Noe vi kan gjøre? Anonymkode: ddc52...d44 Det kan være en kvelf i blandt, det kan bli mange kvelder på rad! De sover men "våken". Gikk i søvne inn i stuen til oss når de ble litt større. Stod og skrek/gren i "søvne". Kos, snakket rolig til de og fulgte de inn i sengen igjen, strøk på de, og når de våknet da fikk de kos og falt til ro igjen. Føles helt forferdelig. Varte i ca 3år. Var verst når de hadde skunle historier/tema i barnehagen. Når jeg snakket med barbehagen om det så tok de en pause fra temaet(flere barn som visstnok slet da), det ga seg og så når fet begynte igjen snakket jeg med barbehagen igjen, ja de hadde begynt med det igjen. Kanskje mye inntrykk i barnehagen eller andre skumle ting liker baki her? Her var det troll. Kanskje barnet akkurat har begynt i barbehagen og det er mye nye inntrykk Anonymkode: 65997...260 1
Arkana Skrevet 19. august 2023 #10 Skrevet 19. august 2023 Det ene barnet vårt har hatt det slik, men det begynte senere (kanskje 4-5 år) og varte til han var over 10 år. Det utartet seg jo litt annerledes siden han kunne gå og snakke, for han kom til oss og pratet bare tull om noe han var redd eller bekymret for og i starten trodde i det var vanlige mareritt og skjønte ikke helt at han faktisk egentlig sov. Etter hvert forstod vi at vi enkelt kunne roe ham ved å si at "det går bra, dette ordner vi i morgen" og dagen etter husket han jo uansett ingenting av det som hadde skjedd. Jeg vet ikke helt hvordan det blir når du har et yngre barn, men det er anbefalt å trøste og roe barnet uten å vekke det. Prøv dere litt fram til dere finner ut hva som fungerer. For oss varte det som sagt i mange år, men det var langt fra hver kveld. Noen ganger kunne det være noen kvelder på rad og så kunne det gå to uker mellom. Nattskrekk er helt ufarlig og de aller fleste vokser det av seg.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #11 Skrevet 19. august 2023 Arkana skrev (4 timer siden): Det ene barnet vårt har hatt det slik, men det begynte senere (kanskje 4-5 år) og varte til han var over 10 år. Det utartet seg jo litt annerledes siden han kunne gå og snakke, for han kom til oss og pratet bare tull om noe han var redd eller bekymret for og i starten trodde i det var vanlige mareritt og skjønte ikke helt at han faktisk egentlig sov. Etter hvert forstod vi at vi enkelt kunne roe ham ved å si at "det går bra, dette ordner vi i morgen" og dagen etter husket han jo uansett ingenting av det som hadde skjedd. Jeg vet ikke helt hvordan det blir når du har et yngre barn, men det er anbefalt å trøste og roe barnet uten å vekke det. Prøv dere litt fram til dere finner ut hva som fungerer. For oss varte det som sagt i mange år, men det var langt fra hver kveld. Noen ganger kunne det være noen kvelder på rad og så kunne det gå to uker mellom. Nattskrekk er helt ufarlig og de aller fleste vokser det av seg. Ja var sånn her og at han ikke husket det selv, og godt var det. var nok mer skremmende for oss foreldre enn barnet. Anonymkode: 65997...260
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #12 Skrevet 19. august 2023 Vi har vært igjennom det på mindre og større barn. Mine skrek plutselig til og var helt panisk i søvne. Barnet er ikke våken så ikke prøv å våkne barnet. Prøv å ro barnet ned på rommet, snakk med rolig stemme,nynn en sang ect. Det vil gå over. De barna jeg har hatt natteskrekk med husker ingen ting dagen etterpå. På de større barna har jeg holdt de forsiktig ned i sengen, nynnet, fortalt om hyggelige drømmer de kan ha og så har de etterhvert roet seg og sovet videre. Anonymkode: b80cb...c10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå