Gå til innhold

Har du migrene?

Har du migrene?  

59 stemmer

1. 1. Har du migrene?

• Ja
      54
    • Nei
      5

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker som det er mange av oss her på KG.

Har du migrene? 

Er det med eller uten aura, hvor ofte anfall, jobber du eller er du blitt ufør pga det og hvor lenge har du hatt det?

Jeg har migrene uten aura, hatt det i ca 5 år, jobber 100% i barnehage og har episoder fra minst 5 til 15 i mnd.

K-44

Anonymkode: b489e...2fe

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra jeg var barn, ca 20 anfall hver mnd, har prøvd mye forskjellig medisin og forebyggende, eneste som fungerer er å ta anfall medisin tidlig nok. Livet er litt ødelagt pga det. 

Anonymkode: 13e80...04c

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg hadde barnemigrene med ca 2 måneders mellomrom fra jeg var 7 år. Jeg har fortsatt sporadiske anfall ca 0-2 ganger per år.

Brukte immigran en periode, men fikk endel bivirkninger, så gikk over ibux paracet. Jeg pleier å bruke stikkpiller, fordi fordøyelsen stopper helt opp, og vanlige tabletter kan finne på å komme opp like hele etter flere timer. Dette tar vekk såpass mye av smertende at jeg klarer å sovne, og så sover jeg gjennom anfallet.

Har vanligvis ikke aura, men har hatt det 2 ganger i løpet av livet.

Anonymkode: 70e5f...352

• Hjerte 1
Skrevet

Fikk migrene for ca 5-6 år siden. Da var jeg omtrent 35 år. Visstnok uvanlig å få det så seint. 15-20 anfall per mnd, aldri hatt aura. Tåler ikke lys eller lyd og blir også svimmel. Prøvd mange ulike medisiner, og prøver nå ut cgrp.

Jobber ikke lenger, og har blitt 50% ufør. Veldig begrensende, og kan egentlig ikke planlegge noe som helst.

Anonymkode: b40eb...040

• Hjerte 2
Skrevet

Nei, jeg har ikke migrene, men jeg har hatt migreneanfall, sannsynligvis i forbindelse med innsett av p-stav. Altså hormonelt betinget. Tre anfall på samme tid hver måned i tre måneder. Har ikke hatt det hverken før eller siden.

Første gang det skjedde ble jeg sendt i ambulanse til sykehus. Jeg hadde sinnsyke smerter i hodet, tinning og bak øynene (som om noen knivstakk øynene mine) kraftige synsforstyrrelser, sjanglet, lyssky, nummen, klarte ikke snakke/snøvlet og kastet opp som en gris. Ble scannet alle veier og lå på sykehuset i 2 ukers tid. Konkludert til slutt med migrene, ev selvmordshodepine. Fikk det 2 ganger til (2 måneder på rad) og ble lagt inn på sykehus begge gangene for smertelindring. Anfallene varte ca 3 dager uten pause. Dette er 6 år siden. Har ikke hatt anfall siden, så det var kun forbigående for min del.

Dere som har migrene. Fy søren for noe jævelskap. Unner ikke min verste fiende dette og skjønner ikke at dere klarer å leve med det. All sympati fra meg.

Anonymkode: 58249...65c

• Hjerte 2
Skrevet

Migrene med aura. Hatt i 20 år. Jobber. Bruker endelig nå to forebyggende som gjør at jeg har få anfall. På det verste hadde jeg mange turer på legevakt og mistet bevissthet osv, var sykemeldt i 2 mnd. Var horribelt. 

Anonymkode: 9349d...329

Skrevet

Jeg har migrene, men kun aura, ingen smerter(bank i bordet). Hatt det ca. 1 gang i året siden jeg var 19, 36 nå og er på samme viset. Så heldigvis i full jobb.

Anonymkode: 1c5ae...a73

Skrevet

Har en hodepine jeg trodde var Cervicogen hodepine, stramt i nakken og vondt opp bak det ene øyet (Noen ganger utløst av alkohol) , Til dels plagsomt og langvarig, og noen ganger litt kvalme, men ikke verre enn at jeg var på jobb og forskjellig annet. 

Ble nærmest glad da jeg ved en tilfeldighet fikk migrenemedisin og den virket, for jeg trodde ikke det var migrene jeg hadde. Jeg er nok av de "heldige" som ikke er så hardt angrepet. 

Anonymkode: 46934...eff

Skrevet

Tror jeg fikk diagnosen før jeg var 10 år. Migrene uten aura. Store smerter, tåler ikke lyd eller lys, er svimmel og kvalm. Tar relpax og Paracet duo og Ibux. Bruker å ta d greit. Fått mindre migrene da jeg var ferdig å studere. Og enda mindre migrene etter jeg sluttet med tredelt turnus (dag,kveld,natt). Gikk også fra staten til å jobbe selvstendig, og selv om det er hektisk i perioder så styrer jeg alt selv og anfallene enda færre. 

forresten:
Aldri drukket sukkerfri brus, vokste opp med at skulle man først drikke brus så fikk det være ordentlig sukker. 

Anonymkode: 1ce92...05b

• Hjerte 1
Skrevet

Veldig plaget med migrene og har hatt det i årevis. Hadde en merkelig opplevelse i går i et migreneanfall hvor jeg så lysende sirkler i synsfeltet, varte i nesten en time før det forsvant. Noen andre som har hatt dette eller hvet hva det var? 

Anonymkode: 3e515...b1d

Skrevet

Migrene både med og uten aura (altså det varierer) og noen ganger aura uten migrene. Jeg har nok hatt det i mange år og trodd jeg har lidd av tensjonshodepine, men ble diagnostisert før jul da jeg fikk et typisk migreneanfall med aura og så ekstrem hodepine og oppkast. Jeg bruker propranolol nå og har ikke ofte anfall. Sist var vel 2 mnd siden.

Anonymkode: 16820...09a

Skrevet

Fikk migrene når jeg fikk mensen som 12-åring. Hormonell migrene som varer i 72 timer i strekk 1 gang hver 4. uke. Utløses også om jeg er stresset.

Tåler ikke lyd og lys. Klarer ikke spise, blir helt nummen i kroppen og blir stille. Kaster gjerne opp om jeg er oppreist for lenge.

Jeg er heldig å ha en mild variant.

Anonymkode: 95b13...9b1

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er heldig og har det kun 1-2 ganger i året. Hatt det i ca 20 år, så siden begynnelsen av 20-åra. 
Selve anfallet (har aldri hatt aura) varer ca 8 timer, da er det full pakke med oppkast minst 10-15 ganger, være i mørkt og kaldt rom, kan ikke stå eller ligge, så må gå mens jeg venter på at det går over. Er som regel sengeliggende en dag etterpå. Har prøvd både Relpax og Imigran, men siden jeg har det så sjeldent velger jeg heller å være umedisinert. 

Anonymkode: bbe05...625

Skrevet

Begynte når jeg gikk på barneskolen en gang. Var stor nok til å gå hjem selv. Var kun aura da, og tok mange år til neste. Hadde flere år i mellom. Men etter jeg fikk barn ca. 7 år siden har jeg hatt en gang i året. Har gått ganske eksakt ett år nå (pleier få det rundt denne tida) så venter litt på det. Får aura så jeg ikke kan se og får merkelig følelse i kroppen, kan kaste opp. Noen ganger vondt i hodet, andre ikke. 

Jobber 100%. 

Anonymkode: d8b3e...bd1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2023 den 23.36):

Veldig plaget med migrene og har hatt det i årevis. Hadde en merkelig opplevelse i går i et migreneanfall hvor jeg så lysende sirkler i synsfeltet, varte i nesten en time før det forsvant. Noen andre som har hatt dette eller hvet hva det var? 

Jeg får litt forskjellig men starter ofte med at det prikker på ett lite felt i synsfeltet som sprer seg så mye at det er ca. 95% av synsfeltet. Ser i grunn ikke noe, må sove fortest mulig så det går over. 

Anonymkode: d8b3e...bd1

Skrevet

Har tidvis migrenelignende hodepine, sier lignende for det er hovedsakelig etter en hjerneblødning. Har hatt hodepine og lysskyhet fra jeg var barn men var ikke før jeg var voksen jeg fant ut på grunn av blødningen at jeg hadde en aneurisme, noe som forklarer både hodepinen og lysskyheten. Hodepinen/migrenen er blitt verre etter blødningen og.

AnonymBruker skrev (På 17.8.2023 den 23.36):

Jeg fikk det når et par ganger før jeg fikk skikkelig  blødning og har det av og til nå og, 2-3 ganger i året og så kommer hodepinen etterpå. Floaters kalles det vel. Siste blødning da hadde jeg de floaters i over 2 uker, som regel så varer det maks 30 minutter og så er det over.

Anonymkode: 00df2...06c

Skrevet

Hadde sporadiske anfall noen ganger i året som tenåring, men fikk diagnosen for 7 år siden. Migrene uten aura. Nå har jeg anfall rundt 8 ganger i måneden. Glad jeg ikke har det oftere, for det er grusomt. Jeg er ufør, men ikke på grunn av migrene. 

Skrevet

Jeg er egentlig heldig. Får ikke verre smerter enn at en paracet hjelper godt. Og jeg har aura, da jeg får et forvarsel på ca en halv time før hodepinen starter, så jeg rekker som regel å ta smertestillende. Får ikke alltid hodepine etter auraen heller. Det kan gå langt mellom hvert anfall, flere år. Så kommer det plutselig flere på rad en periode, deretter lenge til neste gang igjen. Jeg aner ikke hva som trigger det, har ikke funnet noe mønster.

Min mor sier hun ble mer plaget etter hun ble gravid for første gang, så det bekymrer meg sånn sett litt.

Anonymkode: 10b16...821

Skrevet

Jeg har migrene uten aura, og er mildt rammet av det. Jeg får anfall med 12-13 dagers mellomrom. Jeg er straks 40 år, og jobber i barnehage. Anfallene kommer alltid på kveldstid, og er over neste morgen. Medisin mot migrene fungerer tilstrekkelig. Jeg hadde sjeldnere, men kraftigere anfall da jeg var yngre. Det er vondt nå også, men ikke SÅ vondt. Og jeg er kvalm, men kaster ikke opp, som jeg gjorde tidligere. 

Anonymkode: 4e43a...e0e

• Hjerte 1
Skrevet

Har migrene med aura. Anfall 1-10 ganger per år. Først flekker og ubehag i øynene, så hodepine og kvalme uten oppkast. Paracet funker dårlig, må bare sove. Fikk det første gang da jeg gravid med førstemann, så da jeg hadde høyt stoffskifte en periode for 6-7 år siden. Vet ikke om det var en sammenheng.

Har ikke blitt diagnostisert av lege. Gikk til optiker da det skjedde første gang, siden jeg trodde det hadde med synet å gjøre. Han sa at det var aura-migrene. Jobber fullt, men har nok hatt noen få sykedager pga det.

Bør jeg gå til lege og få det diagnostisert?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...