AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #1 Skrevet 17. august 2023 Barnet mitt gråter hver gang jeg legger henne i sengen sin. Jeg må nå bære henne til hun har sovnet for så å legge henne ned. Hva kan jeg gjøre for å endre denne leggerutinen? Anonymkode: 3ac34...061
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #2 Skrevet 17. august 2023 Tar du henne opp med en gang hun begynner å gråte? Barnet mitt er på samme alder og gråter også, men jeg gir henne litt tid til å finne roen før jeg evt. tar henne opp igjen. Anonymkode: 96803...29f 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #3 Skrevet 17. august 2023 Gjelder det både kveld og natt? Jeg må fremdeles holde min til hun sovner på kvelden men jeg har sakte stoppet å bære og heller sitter og vugger henne, og vugger bare litt. På natt begynte jeg å forsøke å legge ned i senga før jeg tok opp og iblant gikk det og nå går det nesten hver gang hun våkner at jeg bare legger henne ned og så stryker og holder hånda og synger litt kanskje. En sjelden gang i blant må jeg fremdeles bære (eller, jeg har ikke tålmodighet til å ikke vente..og er alltid redd hun skal våkne for mye for da vil hun aldri sovne igjen). Min er 17 mnd. Anonymkode: 4cf02...038
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #4 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tar du henne opp med en gang hun begynner å gråte? Barnet mitt er på samme alder og gråter også, men jeg gir henne litt tid til å finne roen før jeg evt. tar henne opp igjen. Anonymkode: 96803...29f Hvor lang tid da? Har prøvd noen ganger, men i det siste har det bare eskalert da. Tidligere har hun sovnet når jeg har gitt henne litt tid Anonymkode: 3ac34...061
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #5 Skrevet 17. august 2023 Vi er i samme situasjon med jenta vår på 13 måneder. Vi elsker henne over alt på jord - men vi er møkklei av å måtte holde på henne opptil flere ganger om natta. Både vi og hun sover dårligere av dette. Den eneste løsningen vi ser er å rett og slett avvenne denne vanen. Til helgen skal vi begynne med å ikke lenger ta henne opp (med mindre det er noe galt f.eks. bleia, vondt, syk, o.l.). Vi skal sitte med henne helt til hun sovner igjen, trygge, trøste, eventuelt legge henne ned igjen i senga dersom hun reiser seg opp. Men vi skal ikke ta henne opp. HS sa vi skal være forberedt på at hun kommer til å bli rasende fordi hun ikke får det som hun vil og at det kommer til å ta tid - men dette er kun en vane hun har, og hun må lære seg at det er natt og at hun skal sove. Er spent på hvordan det kommer til å gå. Gruer meg veldig. Anonymkode: 0bbc3...3bc
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #6 Skrevet 17. august 2023 Jeg tenker at det ikke er en uvane at de trenger nærhet og omsorg jeg da. Jeg har aldri latt min ligge å gråte og nå kan jeg som sagt nesten alltid legge henne ned uten å måtte holde henne og hun sovner raskt. Hun har og begynt å sove litt lenger av gangen mellom oppvåkninger. Og det gikk uten gråt, det hadde ikke gått da hun var 13 mnd. Før så samsov vi som regel da trengte jeg ikke opp og ned og holde og bære ved oppvåkninger. Men måtte ofte sette meg opp og bysse i senga da. Såklart blir man lei av å være oppe med barn om natta men sånn er det jo bare? En gang så sover de bedre håper jeg på Anonymkode: 4cf02...038 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #7 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker at det ikke er en uvane at de trenger nærhet og omsorg jeg da. Jeg har aldri latt min ligge å gråte og nå kan jeg som sagt nesten alltid legge henne ned uten å måtte holde henne og hun sovner raskt. Hun har og begynt å sove litt lenger av gangen mellom oppvåkninger. Og det gikk uten gråt, det hadde ikke gått da hun var 13 mnd. Før så samsov vi som regel da trengte jeg ikke opp og ned og holde og bære ved oppvåkninger. Men måtte ofte sette meg opp og bysse i senga da. Såklart blir man lei av å være oppe med barn om natta men sånn er det jo bare? En gang så sover de bedre håper jeg på Anonymkode: 4cf02...038 Er helt enig i at det forsåvidt ikke er en uvane at de trenger nærhet - men så lenge behovet dekkes mer enn nok i løpet av dagen, så tenker i hvert fall vi at det er på tide å legge mer til rette for mer sammenhengende kvalitetssøvn på natten. Alle barn er ulike - vi kjenner jenta vår godt og vet hva hun trenger og når hun trenger det. Og ja, å være sliten av søvnmangel følger med det å få barn, men i vår situasjon er det snakk om langvarig og alvorlig fødselsdepresjon som blir forverret av våkennetter. Hadde jenta vår hatt smerter eller ubehag eller at hun ikke var klar for å sove mer på egenhånd, så hadde jeg lett tatt flere våkennetter for henne - men hun er sliten på dagtid fordi hun ikke får sove ordentlig og jeg er i ferd med å gå til grunne. Sier ikke at vår løsning er det som er riktig for alle - men man må ta de valgene som er riktige for ens eget barn. Det er ikke snakk om at vi skal forlate henne alene - noen gjør det fordi de mener det er riktig for de, og de får stå for de valgene selv - men der går da vår grense. Anonymkode: 0bbc3...3bc 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #8 Skrevet 18. august 2023 16 hours ago, AnonymBruker said: Er helt enig i at det forsåvidt ikke er en uvane at de trenger nærhet - men så lenge behovet dekkes mer enn nok i løpet av dagen, så tenker i hvert fall vi at det er på tide å legge mer til rette for mer sammenhengende kvalitetssøvn på natten. Alle barn er ulike - vi kjenner jenta vår godt og vet hva hun trenger og når hun trenger det. Og ja, å være sliten av søvnmangel følger med det å få barn, men i vår situasjon er det snakk om langvarig og alvorlig fødselsdepresjon som blir forverret av våkennetter. Hadde jenta vår hatt smerter eller ubehag eller at hun ikke var klar for å sove mer på egenhånd, så hadde jeg lett tatt flere våkennetter for henne - men hun er sliten på dagtid fordi hun ikke får sove ordentlig og jeg er i ferd med å gå til grunne. Sier ikke at vår løsning er det som er riktig for alle - men man må ta de valgene som er riktige for ens eget barn. Det er ikke snakk om at vi skal forlate henne alene - noen gjør det fordi de mener det er riktig for de, og de får stå for de valgene selv - men der går da vår grense. Anonymkode: 0bbc3...3bc Det er forståelig:) Har sympati altså, har hatt ekstremt mye problemer med søvn og litt med psyken selv. Håper det går bedre enn forventet. Anonymkode: 4cf02...038 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #9 Skrevet 18. august 2023 Min er 17 måneder og bæres enda i søvn til all soving. Anonymkode: 479aa...deb 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #10 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min er 17 måneder og bæres enda i søvn til all soving. Anonymkode: 479aa...deb Også i barnehagen. Anonymkode: 479aa...deb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå