Gå til innhold

Hvor høy tror dere renten blir?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tipper 5,50 prosent ,6 kanskje. Hva tror dere? 

Anonymkode: c92e6...4ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi verdens reservevaluta USD har rente over 5 %, skal nok vår styringsrente noe over det.

Tipper vi topper ut på en styringsrente rundt 6 % som gir boliglånsrente mellom 7 og 8 %. Dette til neste år eller i 2025.

Men om USA øker sin rente enda mer, må Norge følge etter. I verste fall kan renten gå til både 10 og 15 % (slik som for ca. 45 år siden).

Anonymkode: 71840...34d

• Liker 1
Skrevet

17 %. Stopper ikke før de med 7-8-9 mill i gjeld må begynne å stramme inn. Flott bankene blir rike da. De får nok en heidundrende flott julebonus i år. 🤨

Anonymkode: 42f56...75b

Skrevet

Tror ikke rentene kommer så mye over 6-7%, men der vil de nok ligge i mange år

Anonymkode: c8ebc...5bd

Skrevet

Forsiktige estimat er 6%, kanskje 6.5. I finanskrisen i 2008 gikk den opp over 7 % før det snudde. Det blir et par dyre år fremover. 

Anonymkode: ec36a...b00

Skrevet

Ca. 1000%.

Anonymkode: e63be...80a

Skrevet

Skal nok så høyt som mulig for at banken og regjeringa skal få et SKIKKELIG balle/fittetak på deg og alle andre i landet. Kommer nok et punkt hvis de tar tilbake hus og våpen som eies av vanlige folk, ransakelser for å finne alt av kontanter, osv.

Anonymkode: 13a8b...a3f

Skrevet

9-13%. Men alle med litt fornuft og verdensforståelse har bundet renta, så de som blir rammet har seg selv å takke. 

Anonymkode: 263a5...252

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Boliglånsrenten blir nok 8%

Skrevet

Men hva betyr dette egentlig. Lønner det seg nå egentlig å droppe å kjøpe, og heller leie? 

Anonymkode: a2897...762

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

9-13%. Men alle med litt fornuft og verdensforståelse har bundet renta, så de som blir rammet har seg selv å takke. 

Anonymkode: 263a5...252

De færreste kan binde renta til evig tid. Jeg bandt renta, men avtalen går jo ut i 2026. Da er jeg like langt.

Anonymkode: 66c0c...654

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hva betyr dette egentlig. Lønner det seg nå egentlig å droppe å kjøpe, og heller leie? 

Anonymkode: a2897...762

Nei, det gjør det virkelig ikke. Jo høyere huslån (inkl rente) huseier må betale på, jo mer sendes regningen over på leietakere. 

Anonymkode: a7c9f...11e

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tipper vi får en pause etter renteøkningen i september, så økes den igjen enten i november eller desember, neste renteøkning i februar,  så stabiliseres den og begynner sakte å gå nedover til neste sommer. 

Anonymkode: a7c9f...11e

Skrevet (endret)

Den blir så høy som det trengs for å få hele middelklassen ned i knestående. Dette for å enkelt kunne innføre digital valuta og kontroll over folket. Folk vet jo ikke hva som skjer bak det hovedstrømsnyhetene forteller dem. Triste greier 😪

Endret av frivis
  • Liker 3
Skrevet

Jeg tror vi nærmer oss smertegrensen for å unngå resesjon. Så jeg tror ikke vi skal mer opp faktisk. I Norge biter renta fort da de fleste har flytende rente. Det er ikke det samme i USA, så der er effekten mindre av renteheving.

Anonymkode: 9600b...f53

Skrevet

8% og der vil den bli i mange 2-3 år 

Anonymkode: bdfa5...8dc

Skrevet

11%

Anonymkode: 1a4b3...2b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fordi verdens reservevaluta USD har rente over 5 %, skal nok vår styringsrente noe over det.

Tipper vi topper ut på en styringsrente rundt 6 % som gir boliglånsrente mellom 7 og 8 %. Dette til neste år eller i 2025.

Men om USA øker sin rente enda mer, må Norge følge etter. I verste fall kan renten gå til både 10 og 15 % (slik som for ca. 45 år siden).

Anonymkode: 71840...34d

Enig.

Anonymkode: cc54d...d14

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De færreste kan binde renta til evig tid. Jeg bandt renta, men avtalen går jo ut i 2026. Da er jeg like langt.

Anonymkode: 66c0c...654

Godt poeng, og ironisk at man mener han har verdensforståelse når man ikke skjønner at ikke alle har vært i posisjon til å binde renta eller at fastrenteavtaler går ut.

Pga at vi kjøpte prosjektert bolig med 2 års overtakelse bodde vi midlertidig ganske lenge, tok først over nå i vår og hadde ikke endelig lån før fastrentetilbudet var på rundt 5%. 

For vår del skal det gå fint med rente på 7%, vi har rammelån så det går selvfølgelig ut over avdragene men det gjør det jo for alle med annuitetslån. Vi kommer også til å gå opp i lønn og få høyere rentefradrag om vi kommer dit, så jeg er ikke bekymret. Kjipt er det jo, men vi kommer ikke til å få problemer på andre nivå enn at vi må roe ned shopping osv.

Det er også fryktelig enkelt å være etterpåklok foran en hel generasjon som hverken har opplevd særlig uro på rentemarkedet eller har fått tid til å erfare hvordan det å være huseier kan påvirke økonomien. Folk burde definitivt bli flinkere til å sette seg inn I risikoen på det de signerer og binder seg til, men de med minst må bo en plass de også.

Anonymkode: 53b7d...e75

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg tipper 5,50 prosent ,6 kanskje. Hva tror dere? 

Anonymkode: c92e6...4ed

Jeg sitter å ser på den forrige rapport fra Norges bank, og hvis de siste måltallene stemmer, så tror jeg vi i stor grad er på toppen på styringsrenten.

Det skal nok mye til at de ikke legger på den siste 0,25 som de har sagt, så de vil nok velge å få den ut så fort som mulig. 

Men de problematiske tallene i den rapporten slår ut allerede, så de burde egentlig ikke gjøre det.

Utfordringen nå, er at pengemarkedet strammes inn. Jeg vet ikke om vi ser inngangen til en internasjonal finanskrise, men kosten av penger øker. Så renten du betaler på lån kan fortsette komme til å stige, selv om Styringsrenten synker.

Dette er egentlig et underliggende problem vi har hatt en stund, men bankene har vært så forberedt på at vi skulle nå rentetoppen, at de har spist litt marginer for å sikre volum. Det fikk de stort sett beskjed om å slutte med.

Jeg har egentlig bestemt meg til å lese neste rapport mere nøye isteden for å basere meg på medias analyse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...