Gå til innhold

Sykemelding, aap, forsikring, SPK

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært SM i ett år og skal snart søke om AAP. 

Jeg er lærer, og medlem av SPK, og har uføre forsikring gjennom utdanningsforbundet. Denne forsikringen dekker også om jeg går på AAP hos Nav. 

SPK dekker også et beløp om jeg gpr over på AAP. 

Jeg får også barestøtte om jeg har barn under 18 år, som er 18000 i året av NAV.

Alle denne informasjonen har jeg funne på NAV, SPK og utdanningsforbundet. Det er vanskelig å forstå ordlyden i disse tekstene, og faktisk for gidt til å være sant, om det stemmer. 

Jeg kan vel ikke få utbetalt

● ca 22000 kr (inkludert 18000 for to barn) fra NAV i AAP

● en sum (som er 0,5 % av 10 G (dekkningsgraden gjennom personlig forsikring i Utdanningsforbundet), ca 5500

● og ulike summer fra SPK (husker ikke alle, men så og så mange % av pensjonsgrunnlaget, og noe pga to barn under 18 år)

Det kan umulig stemme at jeg får alle disse summene utbetalt om jeg går på AAP eller blir ufør ( krysser alt jeg har for at ikke det skjer!)

Er det noen som vet noe om dette, eller som har vært gjennom dette? Noen som rett og slett har peiling? 

Anonymkode: 694df...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har noe forsikrings greier via KLP som evt kunne dekke tapt inntekt pga nedsatt inntekt ved nedgang til 66 % men da måtte man ha vært fast ansatt i 100 % i 2 år uten opphold, vet ikke hvordan det er med andre stillingsbrøker osv.  Vet ikke om foreldrepermisjon er med under dette mene... send mail o.l. å hør? 

Endret av Fighter83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22000 på aap høres litt mye ut? 

Hva skal til for å utløse forsikringen? Mange forsikringer har krav til at man er varig ufør og over 50%. Altså ikke noe mens man går på aap.

Spk har vel noe i tillegg til aap og uføre. Så det kan stemme.

Jeg jobber deltid og får da noe fra klp. Det tilsvarer faktisk nesten full lønn for meg men barnetillegg for to barn. Men på aap (66% av 6g) hadde det blitt en der mindre.

Anonymkode: f8424...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnestøtte får du kun ved lavinntekt på ufør/aap, og det beregnes av familiens samlede inntekt.

Anonymkode: de653...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hei!

Jeg har vært SM i ett år og skal snart søke om AAP. 

Jeg er lærer, og medlem av SPK, og har uføre forsikring gjennom utdanningsforbundet. Denne forsikringen dekker også om jeg går på AAP hos Nav. 

SPK dekker også et beløp om jeg gpr over på AAP. 

Jeg får også barestøtte om jeg har barn under 18 år, som er 18000 i året av NAV.

Alle denne informasjonen har jeg funne på NAV, SPK og utdanningsforbundet. Det er vanskelig å forstå ordlyden i disse tekstene, og faktisk for gidt til å være sant, om det stemmer. 

Jeg kan vel ikke få utbetalt

● ca 22000 kr (inkludert 18000 for to barn) fra NAV i AAP

● en sum (som er 0,5 % av 10 G (dekkningsgraden gjennom personlig forsikring i Utdanningsforbundet), ca 5500

● og ulike summer fra SPK (husker ikke alle, men så og så mange % av pensjonsgrunnlaget, og noe pga to barn under 18 år)

Det kan umulig stemme at jeg får alle disse summene utbetalt om jeg går på AAP eller blir ufør ( krysser alt jeg har for at ikke det skjer!)

Er det noen som vet noe om dette, eller som har vært gjennom dette? Noen som rett og slett har peiling? 

22000 i mnd er jo ikke supermye akkurat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

AAP og uføretrygd er 66% av tidligere arbeidsinntekt inntil 6G og SPK utbetaler rundt 3%  Her kan du lese mer om det https://www.nav.no/aap#kort.  
vil anbefale å søke i god tid, for det er 2-3 måneders behandlingstid.

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (8 minutter siden):

22000 i mnd er jo ikke supermye akkurat?

Nei, det er det jeg vil få av NAV + personlig forsikring i utdanningsforbundet + SPK. Summn blir jo litt over det jeg har i årslønn nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

22000 på aap høres litt mye ut? 

Hva skal til for å utløse forsikringen? Mange forsikringer har krav til at man er varig ufør og over 50%. Altså ikke noe mens man går på aap.

Spk har vel noe i tillegg til aap og uføre. Så det kan stemme.

Jeg jobber deltid og får da noe fra klp. Det tilsvarer faktisk nesten full lønn for meg men barnetillegg for to barn. Men på aap (66% av 6g) hadde det blitt en der mindre.

Anonymkode: f8424...406

Min forsikring gav utbetalinger på AAP. Det sto det ganske i klartekst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (18 minutter siden):

Jeg har noe forsikrings greier via KLP som evt kunne dekke tapt inntekt pga nedsatt inntekt ved nedgang til 66 % men da måtte man ha vært fast ansatt i 100 % i 2 år uten opphold, vet ikke hvordan det er med andre stillingsbrøker osv.  Vet ikke om foreldrepermisjon er med under dette mene... send mail o.l. å hør? 

Jeg har vært fast ansatt i 25 år, med 100 % stilling de 20 siste årene. 7 år siden jeg hadde foreldrepermisjon sist.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (5 minutter siden):

AAP og uføretrygd er 66% av tidligere arbeidsinntekt inntil 6G og SPK utbetaler rundt 3%  Her kan du lese mer om det https://www.nav.no/aap#kort.  

Den siden der har så dårlig og uforståelig språktekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er det jeg vil få av NAV + personlig forsikring i utdanningsforbundet + SPK. Summn blir jo litt over det jeg har i årslønn nå. 

Bra ordninger er jo godt å ha, håper du blir frisk så du kan begynne å jobbe igjen

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det lønner seg å være forsikret. Jeg har like høy inntekt nå, på AAP, som før jeg ble syk, mye pga diverse forsikringer. 

Anonymkode: c79fe...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den siden der har så dårlig og uforståelig språktekst.

Bruker du fb?  Jeg vil anbefale gruppen AAP-aksjonen. Der finner du masse nyttig stoff. Siden drives av Elisabeth Thoresen, som er svært dyktig. Der rydder de også bort tullekommentarer og nettroll.  Seriøs gruppe.   De har også en nettside Aap-aksjonen.no  Det er bedre å spørre der, også å svare. Her på KG vet man aldri…. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke jeg har fått med meg alt her. Jeg tenker at om du vanligvis ville hatt utbetalt 39 000 o.l etter skatt i 100 % jobb så er 22000 etter skatt riktig med aap med 66%. Du bør dra til fastlegen for å få erklæring + send inn søknad til KLP o.l du bruker for å få resten utbetalt av dem. Ikke rettferdig å gå ned til 66 % av opprinnelig lønn spør du meg. Altfor lite å klare seg på pr mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo det kan stemme:) 

jeg er helsefagarbeider. Har utbetalt: 

23 000 (har 4 barn) i AAP

5500 fra KLP

Anonymkode: 90316...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (6 minutter siden):

Bruker du fb?  Jeg vil anbefale gruppen AAP-aksjonen. Der finner du masse nyttig stoff. Siden drives av Elisabeth Thoresen, som er svært dyktig. Der rydder de også bort tullekommentarer og nettroll.  Seriøs gruppe.   De har også en nettside Aap-aksjonen.no  Det er bedre å spørre der, også å svare. Her på KG vet man aldri…. Lykke til

😀

Jeg oppdaget den faktisk rett før jeg leste innlegget ditt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du nå, altså i full lønn?

Jeg hadde 25 000,- utbetalt på aap pluss forsikring i PKH for 5-6 år siden. Uten barn.

Anonymkode: 37d68...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hva har du nå, altså i full lønn?

Jeg hadde 25 000,- utbetalt på aap pluss forsikring i PKH for 5-6 år siden. Uten barn.

Anonymkode: 37d68...b88

32000 i mnd etter skatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...