Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #1 Skrevet 18. januar 2006 på tide å få fikset tennene! jeg var på sjekk hos tannlegen for noen år siden og fikk bekrefta at jeg har en del hull og at det ville koste 7000 å fikse dem. da. nå koster det sikkert et par tusen ekstra.... så jeg lurer på om slik egenandelskort/frikort kan brukes når tennene mine skal borres osv? vet at det i såfall blir frikort 2 som må brukes og at jeg må bruke 2500 kr selv før jeg kan søke om frikort. men jeg lurer nå på om den slags tannbehandling jeg trenger er gyldig på frikort?
Gjest Betty Boop Skrevet 18. januar 2006 #2 Skrevet 18. januar 2006 Skal bli spennende og høre om noen vet noe mer om dette. Jeg har aldri hørt om frikort som kan brukes hos tannlege. Men tannplege burde absolutt sidestilles med lege i så måte. Begge deler dreier seg faktisk om helse.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #3 Skrevet 18. januar 2006 Jeg tror ikke tannlege dekkes av frikort. Ring trygdeetaten eller se om du kan finne noe på nettsiden deres.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #4 Skrevet 18. januar 2006 Hvis du er student kan du søke om å få dekket omfattende behandlinger (gjelder OAS i hvert fall).
Murf Skrevet 18. januar 2006 #5 Skrevet 18. januar 2006 Tror ikke tannlege dekkes under noen av frikortgrensene, selv ikke frikort 2. Kikket på trygdeetaten sine sider og alt jeg fant der var Egenandeler Tannlege er ikke nevnt.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #6 Skrevet 18. januar 2006 i denne linken står det: Egenandelstak 2 Ordningen gjelder egenandeler ved: undersøkelse og behandling hos fysioterapeut enkelte former for tannlegehjelp Opphold ved offentlig godkjent opptreningsinstitusjon hvor trygden yter stønad behandlingsreiser til utlandet i regi av Rikshospitalet Egenandelstaket for 2006 er kr 2500,- http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...ikortordningene spørsmålet er da hvilke former for tannlegehjelp som dekkes. i denne linken står det: Tannbehandling Tannlegehjelp ved tannsykdommer, munnsykdommer og kjevesykdommer. Disse behandlingene inngår ikke i ordningen: vanlig tannbehandling kjeveortopedisk behandling (tannregulering) protetisk rehabilitering av tannsett ved tap av tenner forårsaket av marginal periodontitt Tannlegene er ikke bundet av de fastsatte honorartakstene. Selv om du har frikort, må du derfor betale mellomlegget mellom det tannlegen krever og det beløp folketrygden kan dekke http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...kortordning_mr2 å fikse hull regnes vel som vanlig tannbehandling.....
~umulia~ Skrevet 18. januar 2006 #7 Skrevet 18. januar 2006 på tide å få fikset tennene! jeg var på sjekk hos tannlegen for noen år siden og fikk bekrefta at jeg har en del hull og at det ville koste 7000 å fikse dem. da. nå koster det sikkert et par tusen ekstra.... så jeg lurer på om slik egenandelskort/frikort kan brukes når tennene mine skal borres osv? vet at det i såfall blir frikort 2 som må brukes og at jeg må bruke 2500 kr selv før jeg kan søke om frikort. men jeg lurer nå på om den slags tannbehandling jeg trenger er gyldig på frikort? ← Det er ikke frikortordning hos tannlegen. På tannleghøgskolen kan du få fikset tennene til sterkt reduserte priser, men da er det en student som står for behandlingen. Omfattende tannbehanling kan skrives av på skatten. I så fall må du få spesifisert oversikt over utført behanling. Dette skal tannlegen din kjenne til, så spør han om du kvalifiserer til å få skrevet av og hvilke papirer du må ha.
Sniglå Skrevet 18. januar 2006 #8 Skrevet 18. januar 2006 Ja, det er det som er så teit, for i følge reglene så tilhører ikke tennene og munnhulen resten av kroppen. Kun spesielle ting får du dekket, men spør tannlegen når du først er der, om han kan si om du kvalifiserer for noe fritak.
Gjest gjesta Skrevet 18. januar 2006 #9 Skrevet 18. januar 2006 Joda, det er frikortordning hos tannlege. Ikke for vanlig tannbehandling da. Jeg fikk godskrevet det en år pga en helt spesiell behandling vedr en tannkjøttsykdom.
Gjest gjesta Skrevet 18. januar 2006 #10 Skrevet 18. januar 2006 Min egenandel var på 1600 og dette fikk jeg godskrevet egenandelkort 2. Siden jeg ikke har noe annet som godskrives dette egenandelkortet så ble det aldri noe frikort på meg her. De fleste av oss vil aldri nå grensen for frikort når det gjelder egenandelkort 2.
Gjest Miloine Skrevet 19. januar 2006 #11 Skrevet 19. januar 2006 (endret) Det som er faktum er at dersom du har frikort kan du bruke dette på tannbehandling som går utover den ordinære tannlegehjelp. Antar at det med det menes eks. rotfylling, trekking av tenner o.l. folketrygdloven § 5-6 Uansett, så er det enkelte tannleger som har nedbetalingsplan på store utgifter. Endret 19. januar 2006 av Miloine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå