AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #1 Skrevet 17. august 2023 Jeg har en mann som, etterhvert, har tatt mer deltakelse i husarbeidet. Men jeg har vært nødt til å vise han hvordan man gjør helt elementære ting som å vaske toalettet, at man må vedlikeholde terrassebord, hvordan man bytter dekk på bilen osv. Han virker fullstendig handlingslammet når jeg ber han om å gjøre noe han ikke har gjort før. Jeg har sagt til ham at jeg synes den delen av arbeidet som telles mest er initiativet. Og at gjennomføringsevnen gjerne går hånd i hånd med initiativet. Er du enig? Og hvis ikke, hvorfor? Anonymkode: 116d5...b88 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #2 Skrevet 17. august 2023 Ja, enig med deg. Hos oss delte vi det slik at annen hver uke hadde vi ansvaret for at husvasken ble tatt. Det betydde at én av oss måtte begynne, og sørge for at det ble gjort innen søndag kveld. Når den ene startet, var det veldig lett for den andre å hjelpe til, jeg satt ikke på rumpa i sofaen mens han vaska gulvene, da tok jeg badet eller skiftet sengetøy eller noe slikt, og hjalp ham til vi var ferdige. neste uke motsatt, jeg måtte sette igang, så gjorde vi det sammen. Det fungerte bra. var det ikke min uke og jeg var bortreist var det jo greit, han vaska. Var det min uke og jeg var bortreist, måtte jeg avtale med ham om at jeg tok det senere, om han kunne være så snill å ta ..."liten-enkeltdel", om vi kunne ta en sjau før jeg dro. Mitt ansvar. Vi gjorde som regel like mye og alt sammen, men den ene kunne altså ikke utsette det. Anonymkode: c7c12...122
Gregarious Skrevet 17. august 2023 #3 Skrevet 17. august 2023 Forsåvidt enig, som Henry Ford sa "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're right." Nyansen er vel at alle kan ha behov for å ikke "kunne" en arbeidsoppgave slik at den blir delegert vekk til andre. Om dette er konstruktivt og rettferdig ovenfor partner kommer jo mer an på den totale arbeidsbelastningen, fordeling av arbeidsområder kan forøvrig ha mange goder. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #4 Skrevet 18. august 2023 Gregarious skrev (14 timer siden): Forsåvidt enig, som Henry Ford sa "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're right." Nyansen er vel at alle kan ha behov for å ikke "kunne" en arbeidsoppgave slik at den blir delegert vekk til andre. Om dette er konstruktivt og rettferdig ovenfor partner kommer jo mer an på den totale arbeidsbelastningen, fordeling av arbeidsområder kan forøvrig ha mange goder. Dette er absolutt korrekt. Vi hadde ting veldig skjevdelt tidligere, men det var ikke fordi min mann ikke kunne, men fordi han ikke ville kunne. Da ekteskapet virkelig sto på spill, fordi jeg ikke orket mer, ville han plutselig kunne, og da kunne han også. Vi har nå bare fordel alle oppgavene noenlunde rettferdig, og han tar sine. Finner fint ut av ting selv også. Fordi det er hans oppgaver, og ikke noe jeg engang skal bry meg med. I de tilfeller han har prøvd seg med å "ikke kunne " har jeg sagt at det finner han ut av/kan beslutte selv, og det klarte han da fint. Anonymkode: 39132...04a 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #5 Skrevet 18. august 2023 Jeg har gitt opp å få delt på vanlig husarbeid. Jeg har ordnet med et rengjøringsbyrå annenhver uke. Og så gjør jeg mer husarbeid enn han. Men da forventer jeg at han gjør en del forefallende arbeid. Jeg kunne fikset det selv. Men oppgaver skal fordeles på begge, det er grenser for å være gratispassasjer! Anonymkode: 1b0f8...cad
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #6 Skrevet 18. august 2023 Hvordan kan vedlikehold av terassebord og skifte av bildekk (av alle ting!) defineres som husarbeid lurer jeg mest på her Det er jo ikke husarbeid, men klassisk uteoppgaver eller mannfolkarbeid i min verden. Dvs, min mor sto for sånt når jeg vokste opp, men pappa var ikke… helt normal. 😅 Anonymkode: f4dc7...567
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #7 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan kan vedlikehold av terassebord og skifte av bildekk (av alle ting!) defineres som husarbeid lurer jeg mest på her Det er jo ikke husarbeid, men klassisk uteoppgaver eller mannfolkarbeid i min verden. Dvs, min mor sto for sånt når jeg vokste opp, men pappa var ikke… helt normal. 😅 Anonymkode: f4dc7...567 Men det er gjerne sånt som kan bli utsatt i det uendelige. Og er derfor helt avhengig av at man er på ballen fordi konsekvensene er store, både økonomisk sett og sikkerhetsmessig, hvis det ikke blir gjort. Ts Anonymkode: 116d5...b88 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #8 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (På 17.8.2023 den 16.21): Han virker fullstendig handlingslammet når jeg ber han om å gjøre noe han ikke har gjort før. Gikk han rett fra gutterommet til deg? Hvorfor kan ikke han selv finne ut hvordan ting skal gjøres? Hvorfor må du lære han alt? Det gir deg faktisk bare enda mer å gjøre. Han kan fint bruke internett og lese seg opp og se på vidoer. Og en ting til: Det er lettere å holde det rent enn å gjøre det rent. Hva jobber han her med? Anonymkode: 85af7...ff0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå