Gå til innhold

Kommet inn på jordmor - skal jeg si ja?

Skal jeg velge drømmen eller velge det "fornuftige"  

17 stemmer

1. 1. Skal jeg velge drømmen eller velge det "fornuftige

• Jordmor
      13
    • Det som gir mest tid og overskudd til familien
      4

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått tilbud om plass på det som egentlig har vært drømmestudiet . Kom inn på andrevalg også på en annen skole, var egentlig det studiet jeg skulle gå fram til jeg kom inn på jordmor etter å ha stått på venteliste en stund. Andrevalget har mer gunstige turnuser (man kan få ren dagstilling om man vil). Syns fortsatt studier virker spennende, men er ikke drømmen. Men gir mer overskudd og tid til familie. 

Jeg er litt usikker på hvordan det er å få jordmor til å gå opp med familielivet. Jeg har en mann hjemme som har lyst til å ta doktorgrad etterhvert ,og det vil jo kreve sitt av arbeid på blant annet kvelder hjemmefra. Vi har 3 barn. Jeg er den som tar mest av husarbeid og slikt, mens han har jobbet med skolearbeid (og har ikke vært så lett med 2-3 kveldsvakter i uken samt helgearbeid hver 3, helg).  På et vis er kanskje ikke jordmor noe verre da man har med natt enn kveld, som sikkert muliggjør mer arbeid på kveld for mannen min. Men samtidig blir jo sikkert JEG sliten av å jobbe natt, og lurer på om jeg kanskje vil ha mindre overskudd til familien min. 

Kommunejordmor eller ultralydjordmor hadde kanskje vært ideelt, mtp mer gunstig turnus. Men byene som er aktuelle er isåfall Oslo og områdene rundt eller Trondheim og områdene rundt(mtp hvor mannen  eventuelt skal ta doktorgrad). Men vil tro begge de byene har nok av søkere til slike stillinger. Særlig kommune. Ultralydjordmødre har jeg hørt det mangler litt rundt om kring, men er bare en utdanningsinstitusjon for det i hele Norge. Så er jo ikke sikkert man får plass. 

Anonymkode: 18875...364

Skrevet

Personlig hadde jeg gått for det som gir et best liv totalt sett, om det er noe du kan leve med til pensjonistalderen. Jeg likte veldig godt å jobbe tredelt turnus i årevis, snudde døgnet greit, fungerte greit på alle døgnets tider, tjente gode penger på å bli forskjøvet og hadde det alt i alt ganske greit. Tok videreutdanning fordi jeg var drittlei skral ledelse og bemanningsvansker der jeg jobbet, og tanken på å måtte gå tilbake til sengepost for å få endring var helt uaktuelt. Jeg tok operasjonssykepleie, og det er altså det beste karrierevalget jeg har gjort. Faglig interessant, godt tverrfaglig samarbeid, veldig varierte dager, muligheter for tilpassning av turnus (ren dag, todelt, tredelt, ingen helg), lett å få jobb i hele landet, stor variasjon i hvor man kan jobbe, veldig godt arbeidsmiljø og ingen klokker/ørten telefoner/matservering/utskrivningsmas og sinte pårørende som var hverdagen som vanlig sykepleier. Nå har jeg ikke jobbet natt på mange år, jobber fire helger i året etter eget ønske, og stortrives! Hadde jeg visst hvor mye bedre livet og helsen var uten å jobbe turnus skulle jeg gjort det mye før. Så jeg vil si gå for det som gir best hverdag. Man blir ikke yngre heller, og turnus er tyngre og tyngre med alderen.  

Anonymkode: 58991...bab

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Personlig hadde jeg gått for det som gir et best liv totalt sett, om det er noe du kan leve med til pensjonistalderen. Jeg likte veldig godt å jobbe tredelt turnus i årevis, snudde døgnet greit, fungerte greit på alle døgnets tider, tjente gode penger på å bli forskjøvet og hadde det alt i alt ganske greit. Tok videreutdanning fordi jeg var drittlei skral ledelse og bemanningsvansker der jeg jobbet, og tanken på å måtte gå tilbake til sengepost for å få endring var helt uaktuelt. Jeg tok operasjonssykepleie, og det er altså det beste karrierevalget jeg har gjort. Faglig interessant, godt tverrfaglig samarbeid, veldig varierte dager, muligheter for tilpassning av turnus (ren dag, todelt, tredelt, ingen helg), lett å få jobb i hele landet, stor variasjon i hvor man kan jobbe, veldig godt arbeidsmiljø og ingen klokker/ørten telefoner/matservering/utskrivningsmas og sinte pårørende som var hverdagen som vanlig sykepleier. Nå har jeg ikke jobbet natt på mange år, jobber fire helger i året etter eget ønske, og stortrives! Hadde jeg visst hvor mye bedre livet og helsen var uten å jobbe turnus skulle jeg gjort det mye før. Så jeg vil si gå for det som gir best hverdag. Man blir ikke yngre heller, og turnus er tyngre og tyngre med alderen.  

Anonymkode: 58991...bab

Er operasjon jeg også har kommet inn på faktisk, så spennende at du trives! Jeg er litt redd operasjon kanskje skal bli kjedeligere enn jordmor , men kanskje tar jeg helt feil?  Jeg tenker at en jordmor kanskje er mer selvstendig? At man tar mer avgjørelser, bruker det kliniske blikket hakket mer? Man får jo og pratet mer med pasienten. Men man får jo sikkert sett mange spennende operasjoner. Men man får liksom ikke tatt blodprøver , satt venflon (ikke nødvendigvis min favoritt oppgave akkurat det da, så det er vel egentlig greit), og er vel kanskje ikke sånn at det så ofte oppstår akutte situasjoner? At det er mye rutine, eller er jeg helt på bærtur? Dette er kun hva jeg tror etter å ha vært med på et par operasjoner. Men jeg vet jo ikke. 

Jeg liker jo turnus også på sett og vis. Syns det er utrolig deilig å være hjemme uten barna til tider 😅 går jeg ren dag er jeg redd jeg blir lei av og aldri ha alenetid. Samtidig er det mye for mannen min å være alene med de flere ganger i uka også.  Innenfor operasjon kan man jo velge litt mer sånn sett. Trives man med turnus kan man gå turnus, trives man med dag kan man gå dag. For jordmødre er det annerledes. Man må jo jobbe mange år før man får seg en dagstilling.

Skrevet

Jeg ville ikke droppet noen egne planer fordi mannen «har lyst til å ta doktorgrad». For det første er det slett ikke sikkert at han får en stipendiat-stilling. Dessuten er det ikke gitt at han må jobbe masse kvelder selv om han gjør det - og han kan i tilfelle fint jobbe hjemmefra etter at ungene er i seng. Jeg tok doktorgrad (i et realfag) på 37,5 timer i uka. Var alene med to barn i hverdagen (mannen pendlet svært langt og var i praksis aldri hjemme). Med barn må man jobbe svært effektivt, man har jo ikke noe valg. Tror nok mange stipendiater jobber unødvendig mange timer, som ikke nødvendigvis er effektive. 

Anonymkode: bf341...c02

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Man kan få kun dagstilling som jordmor på helsestasjon også. Ville gått for drømmen og testet ut det. Mulighetene er flere med en sånn utdannelse også!

Anonymkode: 75397...c6e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Man kan få kun dagstilling som jordmor på helsestasjon også. Ville gått for drømmen og testet ut det. Mulighetene er flere med en sånn utdannelse også!

Anonymkode: 75397...c6e

Vil tro det er vanskelig å få en slik stilling, men hadde vært veldig kurant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...