AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #1 Skrevet 17. august 2023 Få høre? Fortsatt sunn og god, med kjøtt. Anonymkode: 5d4e0...db3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #2 Skrevet 17. august 2023 Eggbaserte middager med litt kjøtt. Anonymkode: e6221...d52 2
aksase Skrevet 17. august 2023 #3 Skrevet 17. august 2023 Potet. Den kan tilberedes på veldig mange ulike måter, den er billig, og metter godt. Her er litt inspirasjon: https://www.godt.no/oppskrifter/groennsaker/potet 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #4 Skrevet 17. august 2023 Kjøtt er dyrt. Skal du ha billig middag må du kutte ut kjøtt. Du trenger heller ikke erstatte kjøtt med bønner og linser når det finnes grønnsaker. Hakket sopp i stedet for kjøttdeig. Blomkåltaco er kjempegodt. Lag gryteretter og supper med bare grønnsaker (og evt karbohydrater av noen sort). Halloumi er veldig god kjøtterstatning i enkelte retter (f.eks. halloumiburger). Anonymkode: 9ef0d...16e 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #5 Skrevet 17. august 2023 Omelett Gryter. Grønnsaksuppe (evt litt pølse eller knoke), gulrotsuppe, potetsuppe, tomatsuppe, søtpotetsuppe, soppsuppe (sesong), blomkålsuppe (sesong). Fårikål. Gryte med sesongens grønnsaker og kjøtt/fisk på tilbud (laks, torsk, høyrygg, knoke, svinekjøtt, kjøttboller). Anonymkode: 4660c...eb9 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #6 Skrevet 17. august 2023 Skal du ha kjøtt så se i 50% disken. Har fryseren full av kylling og kjøttdeig 50%. Anonymkode: a5c34...fb0 2 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #7 Skrevet 17. august 2023 First price sine 150g stykker på kiwi er jo ikke så dyre. Kjøp mørbraden, 2 stk så har du 300g, som du deler på 3 middager. 100g kjøtt er ca 20g proteiner. Så fyller du på med grønnsaker, potet/ris. Da har du et komplett måltid. 3 dager med kjøtt, så kan du kjøpe kylling. Der du spiser tilsvarende mengde med proteiner, 20g pr middag. Så grønnsaker, potet/ris. Kjøttdeig kan du frysen ned i 100g porsjoner. Spis enkelt Egg er også gode kilder, 2-3 bløtkokte til frokost. Havregrøt på siden. Utover dette rene meieriprodukter som norvegia, cottage cheese(fantastisk næring!), kesam og gresk yoghurt. Alltid naturelle, aldri magerprodukter. Smør er også god energikilde. Anonymkode: 7323e...cfe 6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #8 Skrevet 17. august 2023 Stekt ris med egg, eventuelt ris. Risgrøt lagd med Geisha ris og helmelk. Makaroni og pølser. Anonymkode: ec3be...7fa
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #9 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kjøtt er dyrt. Skal du ha billig middag må du kutte ut kjøtt. Du trenger heller ikke erstatte kjøtt med bønner og linser når det finnes grønnsaker. Hakket sopp i stedet for kjøttdeig. Blomkåltaco er kjempegodt. Lag gryteretter og supper med bare grønnsaker (og evt karbohydrater av noen sort). Halloumi er veldig god kjøtterstatning i enkelte retter (f.eks. halloumiburger). Anonymkode: 9ef0d...16e Kjøtt er det beste man kan spise næringsmessig, så bør aldri kutte det ut. Få i deg 2-3 porsjoner i uken hvertfall. Animalske proteiner er det beste. Anonymkode: 7323e...cfe 6 6
aksase Skrevet 17. august 2023 #10 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Kjøtt er dyrt. Skal du ha billig middag må du kutte ut kjøtt. Du trenger heller ikke erstatte kjøtt med bønner og linser når det finnes grønnsaker. Hakket sopp i stedet for kjøttdeig. Blomkåltaco er kjempegodt. Lag gryteretter og supper med bare grønnsaker (og evt karbohydrater av noen sort). Halloumi er veldig god kjøtterstatning i enkelte retter (f.eks. halloumiburger). Anonymkode: 9ef0d...16e Hvis man vil redusere kjøttbruken fordi det er for dyrt, da bør man ikke velge halloumi. Halloumi koster 333,-/kg(Oda), og det er mer enn en god ytrefilet. 🙂 7 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #11 Skrevet 17. august 2023 Sjekk denne lista: Egg er den billigste ingrediensen. Etterfulgt av storfelever, kyllingklubber, kyllingvinger, svineknoke, melk, sommerskinke, nakkekoteletter, kjøttdeig, kyllingfilet. Så kommer grønnsaker, frukt, nøtter, belgfrukter osv. Altså animalsk er billig og planter er dyrt når du ser på næringen den gir. Min favoritt billig-mat er omelett. Jeg lager tykk omelett i ildfast form i ovnen. Putter diverse rester oppi. 150 grader i ca 90 minutter. Anonymkode: d549c...fc4 2 7
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #12 Skrevet 17. august 2023 Bare et tips egg kan være billigere hos en hrønbsakshandler eller innvandrer butikk. Her koster et brett egg 79 kr hos Asia butikken. Anonymkode: cf6d0...4a1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #13 Skrevet 17. august 2023 Svinekoteletter som god basis for supper, stuinger og gryteretter. Fyll opp med karbohydrater som potet, grønnsaker, evt ris/pasta, gjerne litt rømne/fløte. Rimelig og mettende. Hønsekjøtt hvis du bor steder som selger høne. God kraft, og mulighet for frikasse. Anonymkode: 1f6c4...122 2
Brunhilde Skrevet 17. august 2023 #14 Skrevet 17. august 2023 Jeg kjøper en pakke kjøttdeig som jeg deler i fire porsjoner a 100 gram og fryser. Så tar jeg opp og lager stekt ris med kjøttdeig, løk, sopp, egg og amerikansk grønnsaksblanding. Tilsetter diverse krydder som hvitløk, ingefær, chili, soyasaus, østerssaus, sesamolje og gjerne litt ketjap manis. Med nok grønnsaker blir dette to middager til meg. Ellers er jeg glad i det jeg kaller "stekte nudler". Da finsnitter jeg kål, løk, gulrot og sopp som jeg bruner litt med ingefær og hvitløk. Har jeg noen andre grønnsaker som passer så tar jeg i dem også. Har oppi ca 100 gram kylling som steker med. Krydrer omtrent som jeg krydrer stekt ris og tilsetter nudler mot slutten av tilberedningstiden. Hvis jeg vil ha de to over som kjøttfrie alternativ har jeg både østerssopp og sjampinjong i. Noen ganger bytter jeg kjøttdeigen ut med en halv nakkekotelett. Jeg prøver å begrense hvor mye kjøtt jeg spiser. Nå nevnte du ikke fisk, men fiskegrateng laget av frossen fisk fra FirstPrice eller Rema1000 er ikke en veldig dyr middag. Svineknoke kan bli en supergod ertesuppe.
Supermegler1 Skrevet 17. august 2023 #15 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Bare et tips egg kan være billigere hos en hrønbsakshandler eller innvandrer butikk. Her koster et brett egg 79 kr hos Asia butikken. Anonymkode: cf6d0...4a1 De er ofte små da!
Brunhilde Skrevet 17. august 2023 #16 Skrevet 17. august 2023 Supermegler1 skrev (4 minutter siden): De er ofte små da! Ikke på "mitt" asiatiske marked. De pleier å være ferske, store og rimelige i forhold til "vanlig" butikk.
Lill3My Skrevet 17. august 2023 #17 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Få høre? Fortsatt sunn og god, med kjøtt. Anonymkode: 5d4e0...db3 Egg, potet, sei (fryst i blokk er billig og godt), first price indrefilet og entrecôte, økonomipakker med kyllingfilet (1,1 kg koster 130,- ish per kg, mye mindre enn å kjøpe mindre pakker), grønnsaker i sesong, kjøtt i datodisken 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #20 Skrevet 17. august 2023 Kommer an på hva slags kjøtt du ønsker? Svinekjøttdeig er ofte billig. Kyllingkjøttdeig også. Sjekk ellers disken med nedprisede varer hvis dere har. Her er det mye nedpriset tidlig på dagen mandag. Tjukke middagspannekekaker med rimelige egg (18 pkn, Prima/Extra/first price) + skinkebiter. Omelett. Jeg liker godt den enkle vi lærte å lage på skolekjøkken, med kun egg, og potet og løk i skiver. Rå fryste kyllinglår, svineknoke. Blodpudding er rimelig i slaktesesongen, og godt. Lungemos er billig, men jeg er ikke glad i det. Følge med på tilbudene fra de ulike matbutikkene. Anonymkode: 9acb4...1e8 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå