Gå til innhold

Skilsmisse, men ikke tinglyst boligen på meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Noen som vet hvordan det blir med boligen når man skilles og bolig ikke er tinglyst på andre part? Altså meg i dette tilfelle.

Vi har felles barn og jeg kjenner det er skummelt å gå ut fra forholdet, pga økonomi og bosituasjon..

Vil gjerne vite om jeg har noen rettigheter ang boligen. 

Anonymkode: f87e1...b87

Skrevet

Tinglys boligen før du gjør noe som helst!! Er du ikke hjemmelshaver på papiret så er du ikke hjemmelshaver!

Anonymkode: 343c7...72d

• Liker 5
Skrevet

Tinglysing vil medføre dokumentavgift på deg.

Står lånet kanskje også ikke på deg.

Da står du litt svakt

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei

Noen som vet hvordan det blir med boligen når man skilles og bolig ikke er tinglyst på andre part? Altså meg i dette tilfelle.

Vi har felles barn og jeg kjenner det er skummelt å gå ut fra forholdet, pga økonomi og bosituasjon..

Vil gjerne vite om jeg har noen rettigheter ang boligen. 

Hvis bolig er tinglyst kun på mannen, og ikke på deg, er det kun han som får verdier fra eiendommen. Om det er mulig nå i ettertid, og du mener du har krav, så få bolig tinglyst 50/50. Det burde du forresten ordnet når dere kjøpte bolig/ble sammen.

Anonymkode: 6f182...4cd

• Liker 1
Skrevet
NakenPanda skrev (6 minutter siden):

Tinglysing vil medføre dokumentavgift på deg.

Står lånet kanskje også ikke på deg.

Da står du litt svakt

Er vel ikke dokumentavgift når eiendom overføres via ektefeller? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har ikke rettighet på ting du ikke eier nei.

Anonymkode: 4f83f...b99

• Liker 4
Skrevet

Trådstarter her.

Lånet står på oss begge. Vært sammen og gift i 14 år. Hadde ikke lyst til å stå helt på bar bakke når jeg går fra han. 

Tror dokumentavgiften er gratis når man er gift, men føler det er skikkelig suspekt, slemt og falskt å tinglyse nå når jeg vil gå ifra han. Han vet det ikke enda forresten. 

Hva hadde dere gjort? 

• Liker 1
Skrevet

Den klassiske kvinnefella dette. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis dere er gift, er alt dere har i følge loven å regne som felleseie uansett hvem det er tinglyst på. Det du eier, må du dele 50/50 med mannen og motsatt. 

Se link: https://jussformidlingen.no/tjenester/rettslig-info/gift-samliv/

Er dere "bare" samboere, blir ting helt annerledes og mye mer komplisert når det gjelder fordeling av verdier.

Endret av aksase
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Trådstarter her.

Lånet står på oss begge. Vært sammen og gift i 14 år. Hadde ikke lyst til å stå helt på bar bakke når jeg går fra han. 

Tror dokumentavgiften er gratis når man er gift, men føler det er skikkelig suspekt, slemt og falskt å tinglyse nå når jeg vil gå ifra han. Han vet det ikke enda forresten. 

Hva hadde dere gjort? 

Jeg hadde tatt kontakt med advokat i stedet for å høre med hobbyjuristene på KG.

Anonymkode: 7018c...22c

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
tulla23 skrev (18 minutter siden):

Er vel ikke dokumentavgift når eiendom overføres via ektefeller? 

Jeg ser at jeg svarte etter TS, så ja det er da nesten gratis.

Endret av NakenPanda
Skrevet

Hvis dere har felleseie spiller det ingen rolle h em som står som eier av boligen. Dersom det var forskjell i verdier når dere gikk inn i ekteskapet, f.eks bankkonti kan dette skjevdeles. Forenklet deles verdiene likt. Selve skiftet kan være litt mer komplisert i prosessen hvordan dette skal gjøres (finner nettoformue for hver av dere, denne deles)

Alt som er opptjent I ekteskapet, uavhengig av forskjell i inntekt deles likt.

Anonymkode: 13bb5...849

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
NakenPanda skrev (1 minutt siden):

De er ikke ektefeller ettersom jeg forstå det bare felles barn, jeg kan ha antatt feil

Overskrift SKILSMISSE  gir vel info om ekteskap. Står forsåvidt også i teksten.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Trådstarter her.

Hva hadde dere gjort? 

Tinglyst først. Boligen er jo deres. Det er urimelig at han skal ha denne. 

Ikke vær dumsnill.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Trådstarter her.

Hva hadde dere gjort? 

Som ektefeller og med felles barn tror jeg du har rett til verdiøkningen som har skjedde i 14 år uansett hvem som står tinglyst, spesielt siden lånet står på dere begge to. Reglene er at man tar ut det man bringer inn, så det blir viktig hva man betalte inn av egenkapital når huset ble kjøpt eller du "flyttet inn" i lånet om han eide det før deg. Selve verdiøkningen skal nok fordeles 50/50 men ikke sikkert resten skal det. Samt kan man hevde hvem som har stått for vedlikehold og evt oppgraderinger av deler av boligen som kan skape en viss skjevfordeling i oppgjøret.

Lykke til, jeg kan love deg at denne delen av skilsmissen ikke kommer til å bli hyggelig, men noen ganger må man jo bare ta steget

• Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tinglys boligen før du gjør noe som helst!! Er du ikke hjemmelshaver på papiret så er du ikke hjemmelshaver!

Anonymkode: 343c7...72d

Igjen denne totale misforståelsen av betydningen av hva som er tinglyst. Tinglysing gir rettsvern for tredjemann. Når det gjelder eierskapet, er det hva partene har avtalt som gjelder.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Igjen denne totale misforståelsen av betydningen av hva som er tinglyst. Tinglysing gir rettsvern for tredjemann. Når det gjelder eierskapet, er det hva partene har avtalt som gjelder.

Og i ekteskap uten særeie er det felleseie

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
NakenPanda skrev (8 minutter siden):

Som ektefeller og med felles barn tror jeg du har rett til verdiøkningen som har skjedde i 14 år uansett hvem som står tinglyst, spesielt siden lånet står på dere begge to. Reglene er at man tar ut det man bringer inn, så det blir viktig hva man betalte inn av egenkapital når huset ble kjøpt eller du "flyttet inn" i lånet om han eide det før deg. Selve verdiøkningen skal nok fordeles 50/50 men ikke sikkert resten skal det. Samt kan man hevde hvem som har stått for vedlikehold og evt oppgraderinger av deler av boligen som kan skape en viss skjevfordeling i oppgjøret.

Lykke til, jeg kan love deg at denne delen av skilsmissen ikke kommer til å bli hyggelig, men noen ganger må man jo bare ta steget

Man kan kreve skjevdeling av verdien av det en tok med inn i ekteskapet. Eide man en bolig til kr 1 million da ekteskapet ble inngått og den var 80% lånefinansiert, får en skjevdelt 20% av dagens verdi. Er boligen i dag gjeldfri og verdt 5 millioner, får en altså skjevdelt kr 1 million, mens de øvrige 4 millionene deles likt.

• Nyttig 1
Skrevet

Hvordan tinglyser man boligen i ettertid?

Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Man kan kreve skjevdeling av verdien av det en tok med inn i ekteskapet. Eide man en bolig til kr 1 million da ekteskapet ble inngått og den var 80% lånefinansiert, får en skjevdelt 20% av dagens verdi. Er boligen i dag gjeldfri og verdt 5 millioner, får en altså skjevdelt kr 1 million, mens de øvrige 4 millionene deles likt.

Det kan også skjevdeling hvis en part betalte 500 000 NOK i bil feks bad oppgradering pga bonus/overtid og den andre ikke betalte noe, men ja ikke så enkelt å dokumentere i det daglige.

De skal dog begge dekke utgifter i forbindelse men dette oppgjøret 50/50, samt kredittkortgjeld etc uansett hvilket navn kortet står på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...