Gå til innhold

Zoloft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Startet på Zoloft på mandag (4 dager siden) og har kun hatt bivirkninger som hodepine å kvalme. Idag kjennes dagen litt tøffere ut, sliten, nedstemt, irritabel å angst. Noen som vet om dette er typisk forbigående , eller om dette kan vare ei stund?.. dumme spørsmål når det er forskjellig fra person til person..

Anonymkode: 5897b...460

Skrevet

En av bivrikningene  ved oppstart er å bli mer deprimert og få selvmordstanker. Går over etter 1 uke eller 2

Anonymkode: 22fc8...a19

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei.

Startet på Zoloft på mandag (4 dager siden) og har kun hatt bivirkninger som hodepine å kvalme. Idag kjennes dagen litt tøffere ut, sliten, nedstemt, irritabel å angst. Noen som vet om dette er typisk forbigående , eller om dette kan vare ei stund?.. dumme spørsmål når det er forskjellig fra person til person..

Hvordan vet man om d er bivirkninger eller den tilstanden man medisineres for bare?

Anonymkode: 895dc...696

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvordan vet man om d er bivirkninger eller den tilstanden man medisineres for bare?

Fordi det er kjent at det skjer veldig mange når de starter på antidepressiva. Bivirkninger ved oppstart går over i løpet av noen uker. Hvis det blir veldig ubehagelig slik at du ikke holder ut eller det tar veldig lang tid før det går over så bør du ta kontakt med legen din. Noen ganger kan man få tabletter som minsker symptomene, eller få prøve en annen type antidepressiva.

Anonymkode: eb6ef...fbf

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi det er kjent at det skjer veldig mange når de starter på antidepressiva. Bivirkninger ved oppstart går over i løpet av noen uker. Hvis det blir veldig ubehagelig slik at du ikke holder ut eller det tar veldig lang tid før det går over så bør du ta kontakt med legen din. Noen ganger kan man få tabletter som minsker symptomene, eller få prøve en annen type antidepressiva.

Jo men når man allerede har angst og sånne symptomer så vet man jo ikke om d er vanlig angst eller pga medisinen

Skrevet

Hei 

Jeg har en i familien som går på dette, og der var det mindre matlyst den første uka/to ukene. Angsten var jo der allerede, men den virket bedre etter som dagene gikk. Vi er enda i oppkjøringsfasen her, men jeg ser at personen takler ting mye bedre mht skolestart enn jeg hadde fryktet. Så akkurat nå ser det lovende ut. Det er ingen panikkanfall osv.... 

Bank i bordet. 

Anonymkode: cd60d...f0d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hei 

Jeg har en i familien som går på dette, og der var det mindre matlyst den første uka/to ukene. Angsten var jo der allerede, men den virket bedre etter som dagene gikk. Vi er enda i oppkjøringsfasen her, men jeg ser at personen takler ting mye bedre mht skolestart enn jeg hadde fryktet. Så akkurat nå ser det lovende ut. Det er ingen panikkanfall osv.... 

Bank i bordet. 

Anonymkode: cd60d...f0d

Så bra! Håper det holder seg slik! Her har også panikkanfallene gitt seg, men angsten er der enda. Men den vil kanskje alltid være tilstede.

Skrevet

Ble du skikkelig opplyst om bivirkninger som vektøkning, tap av libido og orgasmefølelse, og faren for varige bivirkninger, etter avsluttet medisinering?  Jeg opplever førstelinjen som litt ukritisk i sin omgang med antidepressiva. 

Anonymkode: 987dd...6a6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2023 den 12.39):

Jo men når man allerede har angst og sånne symptomer så vet man jo ikke om d er vanlig angst eller pga medisinen

Man vet det når det oppstår økninger i symptomene samtidig som man starter med medisinen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...