Gå til innhold

Når er det vanlig med dåp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker alder på barnet. Og tiden på året. 

Har dere noen gode dåp-tips? F.eks. på hva man bør planlegge på forhånd, mat man bør ha, osv.

Anonymkode: 41c5f...012

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har dere noen gode dåp-tips? F.eks. på hva man bør planlegge på forhånd, mat man bør ha, osv.

Er det ikke ca 3 mnd da?

Anonymkode: 4d85a...d6d

Skrevet

2-5 mnd er ganske vanlig. Når på året er jo etter som ungen er født.. Man kan døpe ungen når som helst, til og med voksne kan jo bli døpt, men det vanligste er vel 2-5 mnd (det er det man får dåpskjoler til). 

Hva du bør planlegge, mat, osv, kommer jo helt an på hva du selv vil. Selve dåpen er jo bare i kirken, og eneste du må tenke på da, er vel faddere (om det i det hele tatt trengs), og melde inn til kirken at du vil døpe ungen. 

Fest og slikt velger du helt selv. Har vært i et tyvetalls dåper (stor slekt på alle kanter...), og alle har hatt det hjemme, og hatt snitter eller koldtbord (noen hjemmelaget, noen kjøpt), og kaker og kaffe. Litt pynt på bordene, osv. 

Anonymkode: c1381...f54

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

det vanligste er vel når de er 2-3-4 måneder, men dette er det jo ingen regler for. For oss har det kokt ned til det praktiske spørsmålet om hvor store de egentlig kan bli før den arvede dåpskjolen ikke passer lenger...

Årstid er jo og helt valgfritt. Men, jeg var en gang i en dåp som var (tror jeg) siste søndagen i kirkeåret, og det var ikke noe hyggelig rett og slett fordi dagens tekst som presten preket over (og den velger han jo ikke selv), var veldig mørk og lite trivelig ved en dåp.

En annen gang var jeg i dåp 1. juledag, og det var vakkert, og er visstnok en gammel tradisjonell dag for dåp. Selv valgte vi fjerde juledag, som fra gammelt av er kjent som "barnas juledag", og det var fint.

Anonymkode: 59e4a...2a1

Skrevet

Vi hadde dåp når småen var 4 mnd, det var det som passet best i forhold til våre planer fremover og ledige datoer. 
Bestilte tapas fra catering, bakte kaker selv (noen av familiemedlemmene ønsket også i bidra med kake) og hadde det hjemme hos mine foreldre som har bedre plass enn oss. 
Det var på høsten, så laget borddekorasjonene selv med lyng og hvite blomster. Printet bordkort med en sånn liten fotoprinter.

Glemte å ta bilder av småen i dåpskjolen, bildene fra inne i kirken ble mørke og tatt med et dårlig kamera. Hadde pentøy til henne til festen, og det bæsjet hun gjennom omtrent i det hun fikk det på seg. Hadde glemt ytterligere skiftetøy, utenom en bukse og genser som lå hos mine foreldre. Så endte opp med å ta noen bilder av henne senere til takkekort 😛 

Skrevet
EmKay skrev (1 time siden):

Vi hadde dåp når småen var 4 mnd, det var det som passet best i forhold til våre planer fremover og ledige datoer. 
Bestilte tapas fra catering, bakte kaker selv (noen av familiemedlemmene ønsket også i bidra med kake) og hadde det hjemme hos mine foreldre som har bedre plass enn oss. 
Det var på høsten, så laget borddekorasjonene selv med lyng og hvite blomster. Printet bordkort med en sånn liten fotoprinter.

Glemte å ta bilder av småen i dåpskjolen, bildene fra inne i kirken ble mørke og tatt med et dårlig kamera. Hadde pentøy til henne til festen, og det bæsjet hun gjennom omtrent i det hun fikk det på seg. Hadde glemt ytterligere skiftetøy, utenom en bukse og genser som lå hos mine foreldre. Så endte opp med å ta noen bilder av henne senere til takkekort 😛 

Det gjorde jeg også 😂

Da var jeg sikra bra bilder på en god dag 😂

Normalen er vel 2-5 måneder ett sted, men det er jo opp til foreldrene egentlig.

Vi hadde etterpålaget på ett hotell, da kunne vi bare gå når vi var ferdige.

Skrevet

Førstefødte var 4 mnd, og minstemann 10 mnd:) begge deler funka bra. Kanskje noe bedre med 10 mnd da man ikke var avhengig av amming etc som med 4 mnd

Skrevet

Det var vel vanligere i gamle dager? Nå er det jo knapt noen som døper barna sine

Anonymkode: 5ffef...e16

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var vel vanligere i gamle dager? Nå er det jo knapt noen som døper barna sine

Det er egentlig ganske mange som gjør det fortsatt. Jeg har vært på flere de siste årene. Omtrent alle venninnene mine døpte barna sine. 

Skrevet

3 mndr,så de passer dåpskjolene 💕

Anonymkode: 4a7aa...ade

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

I Norge ble det født 51500 barn i Norge, og døpt 28478 barn i Den norske kirke, en økning på nesten 1500 fra året før (trolig pandemirelatert). Den  katolske kirke i Norge døper rundt 1000 barn i året, Frikirken. ca 150. I tillegg kommer flere mindre barnedøpende kirkesamfunn. Ca 60% av fødte er langt fra «knapt noen».

Ellers er det en dårlig skikk  å gjøre tråder om dåp, navnefest og konfirmasjon (kristen som humanistisk). til kamparenaer for og imot handlingen. Svar på det TS spør om.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...