AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #1 Skrevet 17. august 2023 Hei, jeg er nå i min første graviditet uke 6 5+6 idag. Som mange andre er jeg veldig redd dette kan gå galt i form for spontanabort eller at noe skal skje baby. Når er den største faren for sa over? I uke 12? Hva hjalp dere for å legge bort redselen? Hva slags symptomer hadde dere tidlig i graviditeten, og når fikk dere dem? legger ved bilde av graviditetstest og eggløsningstest Anonymkode: d15a2...799
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #2 Skrevet 17. august 2023 Graviditet er sånn at man ikke kan planlegge for om noe vil gå galt. Det er veldig mange som spontanaborterer de første 12 ukene, særlig kanskje de første 2-6 ukene. Det fins alltid grunner til det når det skjer - og ofte er årsaken at det er noe som er gått galt i utviklingen med barnet, f.eks. genetiske ting som gjør at kroppen "ordner opp" selv. Sånn sett er jo spontanabort positivt, det er kroppens egen renselsesprosess for graviditeter som er uønsket for kroppen eller unormale. De fleste som har opplevd spontanabort tidligere, vil kunne fint bli gravid senere og få friske barn. Det eneste du kan gjøre i denne perioden er å bare senke skuldrene, ta folsyre, spis sunt og godt, og holde deg i aktivitet om du er i form (jobb, sosialt liv, etc.) og vente på at den 12-ukers terskelen er nådd. Men selv etter 12-ukers terskelen vet man jo aldri 100 % om graviditeten vil utvikle seg normalt. Jeg sitter her i uke 22, min første graviditet, og er jo fortsatt "redd" for at noe skal gå galt. Symptomer er veldig variable fra person til person også, så at man mangler symptomer eller at noen andre har mer eller mindre symptomer er en dårlig måling på om graviditeten går riktig. Anonymkode: 87127...4cb
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #3 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Graviditet er sånn at man ikke kan planlegge for om noe vil gå galt. Det er veldig mange som spontanaborterer de første 12 ukene, særlig kanskje de første 2-6 ukene. Det fins alltid grunner til det når det skjer - og ofte er årsaken at det er noe som er gått galt i utviklingen med barnet, f.eks. genetiske ting som gjør at kroppen "ordner opp" selv. Sånn sett er jo spontanabort positivt, det er kroppens egen renselsesprosess for graviditeter som er uønsket for kroppen eller unormale. De fleste som har opplevd spontanabort tidligere, vil kunne fint bli gravid senere og få friske barn. Det eneste du kan gjøre i denne perioden er å bare senke skuldrene, ta folsyre, spis sunt og godt, og holde deg i aktivitet om du er i form (jobb, sosialt liv, etc.) og vente på at den 12-ukers terskelen er nådd. Men selv etter 12-ukers terskelen vet man jo aldri 100 % om graviditeten vil utvikle seg normalt. Jeg sitter her i uke 22, min første graviditet, og er jo fortsatt "redd" for at noe skal gå galt. Symptomer er veldig variable fra person til person også, så at man mangler symptomer eller at noen andre har mer eller mindre symptomer er en dårlig måling på om graviditeten går riktig. Anonymkode: 87127...4cb Tusen takk for et veldig mer «betryggende» svar, jeg får bare knipe tennene sammen og holde positiviteten ❤️ gratulerer med din lille ❤️ Anonymkode: d15a2...799
Fame Skrevet 17. august 2023 #4 Skrevet 17. august 2023 (endret) Tror de fleste bare er redde uten at man egentlig får gjort noe med det. Jeg var redd helt frem til sånn uke 20 ish, men det var selvsagt verre de første 12 ukene. Jeg prøvde å gjøre ting for å ha noe annet å tenke på. Det hjalp meg å ha en doppler. Da hørte jeg hjertelyden fra rundt uke 10 og kunne betrygge meg selv litt. Vet folk ikke anbefaler det og at det kan gi en falsk trygghet, men det hjalp meg ^_^ Brukte den ikke ofte da Jeg er 26 uker i morgen Endret 17. august 2023 av Fame
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #5 Skrevet 17. august 2023 Jeg er bare noen dager lenger på vei enn deg. Kjenner meg SÅÅ godt igjen! Tror det er fordi man hører om så mange tilfeller hvor det går galt. Jeg prøver bare å ta dag for dag, og har bestilt tidlig ultralyd for å se hvordan det står til. Kanskje jeg føler det litt bedre da🩷 det jeg prøver å tenke er at HVIS noe skulle skje, så er det kroppen som rydder opp i noe som ikke er lov laga, og vi får ikke gjort noe som helst med det. Jeg føler at hver nye dag er en «seier» og man er da enda litt nærmere at alt går bra. Denne er viser sannsynlighet for at det går bra dag for dag, synes den er fin: https://datayze.com/miscarriage-chart?mode=table Anonymkode: 2b589...023
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #6 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er bare noen dager lenger på vei enn deg. Kjenner meg SÅÅ godt igjen! Tror det er fordi man hører om så mange tilfeller hvor det går galt. Jeg prøver bare å ta dag for dag, og har bestilt tidlig ultralyd for å se hvordan det står til. Kanskje jeg føler det litt bedre da🩷 det jeg prøver å tenke er at HVIS noe skulle skje, så er det kroppen som rydder opp i noe som ikke er lov laga, og vi får ikke gjort noe som helst med det. Jeg føler at hver nye dag er en «seier» og man er da enda litt nærmere at alt går bra. Denne er viser sannsynlighet for at det går bra dag for dag, synes den er fin: https://datayze.com/miscarriage-chart?mode=table Anonymkode: 2b589...023 Tusen takk, og gratulerer så mye med graviditeten ❤️ kan jeg spørre hvor langt på vei du er? Godt lese at sjansen for sa minsker for hver eneste dag, hjalp veldig mye <3 Anonymkode: d15a2...799 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #7 Skrevet 17. august 2023 Gratulerer! 😊 Håper alt går riktig vei🤞 Og hvis ikke, så vet dere at dere kan bli gravide, og du vil etter all sannsynlighet oppleve et vellykket svangersskap før eller siden Jeg hørte en fødselslege snakke om spontanabort på en podkast. Ifølge legen er egentlig den "magiske grensa" 10 uker, og ikke 12. Grunnen til at de sier 12 uker er fordi det ofte kan ta 1-2 uker før fosteret støtes ut etter at det har dødd. Men hvis du drar på ultralyd i uke 10 og de ser et bankende hjerte, så vil det mest sannsynlig gå bra ❤️ Anonymkode: 3ac4f...3ff 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #8 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Gratulerer! 😊 Håper alt går riktig vei🤞 Og hvis ikke, så vet dere at dere kan bli gravide, og du vil etter all sannsynlighet oppleve et vellykket svangersskap før eller siden Jeg hørte en fødselslege snakke om spontanabort på en podkast. Ifølge legen er egentlig den "magiske grensa" 10 uker, og ikke 12. Grunnen til at de sier 12 uker er fordi det ofte kan ta 1-2 uker før fosteret støtes ut etter at det har dødd. Men hvis du drar på ultralyd i uke 10 og de ser et bankende hjerte, så vil det mest sannsynlig gå bra ❤️ Anonymkode: 3ac4f...3ff Jeg har ultralyd i uke 8 hvertfall, så gleder meg virkelig til dette! Vet du om ultralyd hos helsestasjonen koster noe? Eventuelt hvor mye? Anonymkode: d15a2...799
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #9 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Tusen takk, og gratulerer så mye med graviditeten ❤️ kan jeg spørre hvor langt på vei du er? Godt lese at sjansen for sa minsker for hver eneste dag, hjalp veldig mye ❤️ Anonymkode: d15a2...799 Like så🩷 ja, jeg synes også det hjelper å se på den! Jeg er 6+1, så får vi se om det blir noen endringer på det når jeg skal på TUL neste uke! Anonymkode: 2b589...023
Blyana Skrevet 18. august 2023 #10 Skrevet 18. august 2023 Generelt om man kan se et bankende hjerte så er risikoen for spontanabort allerede vesentlig lavere. Men selvfølgelig sjansen er jo alltids der. For meg hjalp det å gå på ultralyder for å roe nervene. Jeg var veldig urolig pga blødninger og i tillegg så hadde jeg en SA i uke 10 sist gang. Første gangen var jeg aldri på ultralyd, ikke før spontanaborten var i gang. Så vet liksom ikke hvor langt fosteret hadde utviklet seg. Om det hadde vært hjerteslag osv.. Jeg roet meg i alle fall ned fra uke til uke.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #11 Skrevet 18. august 2023 Blyana skrev (10 minutter siden): Generelt om man kan se et bankende hjerte så er risikoen for spontanabort allerede vesentlig lavere. Men selvfølgelig sjansen er jo alltids der. For meg hjalp det å gå på ultralyder for å roe nervene. Jeg var veldig urolig pga blødninger og i tillegg så hadde jeg en SA i uke 10 sist gang. Første gangen var jeg aldri på ultralyd, ikke før spontanaborten var i gang. Så vet liksom ikke hvor langt fosteret hadde utviklet seg. Om det hadde vært hjerteslag osv.. Jeg roet meg i alle fall ned fra uke til uke. Tusen takk for svar, da skal jeg høre om jeg kan komme inn litt tidligere. Vet du når man tidligs kan komme inn på ultralyd? Jeg er i 6+0 nå idag. Vil det da si jeg er i uke 6 eller 7? Jeg har to apper på mobilen jeg følger og den ene sier uke 7 6+0. Den andre sier bare 6. Jeg har ikke første ultralyd før om rett over 2 uker, så frykten får jeg bare prøve dempe innen den tid. Om det ikke er mulig komme inn før Anonymkode: d15a2...799
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #12 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Like så🩷 ja, jeg synes også det hjelper å se på den! Jeg er 6+1, så får vi se om det blir noen endringer på det når jeg skal på TUL neste uke! Anonymkode: 2b589...023 Så man kan få komme på tidlig ultralyd før? Jeg er 6+0 idag. Men har ikke ultralyd før 5.september Anonymkode: d15a2...799
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #13 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tusen takk for svar, da skal jeg høre om jeg kan komme inn litt tidligere. Vet du når man tidligs kan komme inn på ultralyd? Jeg er i 6+0 nå idag. Vil det da si jeg er i uke 6 eller 7? Jeg har to apper på mobilen jeg følger og den ene sier uke 7 6+0. Den andre sier bare 6. Jeg har ikke første ultralyd før om rett over 2 uker, så frykten får jeg bare prøve dempe innen den tid. Om det ikke er mulig komme inn før Anonymkode: d15a2...799 Du er uke 6 Anonymkode: ee0af...22c
Blyana Skrevet 18. august 2023 #14 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tusen takk for svar, da skal jeg høre om jeg kan komme inn litt tidligere. Vet du når man tidligs kan komme inn på ultralyd? Jeg er i 6+0 nå idag. Vil det da si jeg er i uke 6 eller 7? Jeg har to apper på mobilen jeg følger og den ene sier uke 7 6+0. Den andre sier bare 6. Jeg har ikke første ultralyd før om rett over 2 uker, så frykten får jeg bare prøve dempe innen den tid. Om det ikke er mulig komme inn før Anonymkode: d15a2...799 Man kan jo dra når som helst , men sjansen for å se noe er minimal. Jeg ble satt tilbake forrige graviditet. Trodde jeg var 6+5 eller noe sånt, og ble satt til 5+6. De så ingenting først men så fant de hjerteslag. Så det er jo en sjanse å se noe, men om du feks egentlig er mindre på vei enn du tror så kan det hende de ikke ser noen ting nå og da blir du bare bekymret. Helsevesenet i Norge vil si du er 6 uker på vei, så bare forhold deg til det og ikke appen. Det betyr bare at du er inni den 7ende uken, men leger vil ikke si du er 7 uker på vei før du faktisk har passert 7+0. Du kunne dratt om en uke feks men 2 uker er ikke sååå lenge til da. Jo lengre du venter jo større sjans å få sett noe😊
Splittbinders Skrevet 18. august 2023 #15 Skrevet 18. august 2023 (endret) Jeg vil bare støtte det andre sier; forsøk å senke skuldrene og leve tilnærmet normalt. Og ta folsyre. I tillegg tenker jeg at om det var meg, ville jeg nok forsøkt å ikke falle for fristelsen for altfor mange og tidlige ultralyder. Jeg tror nemlig de har et poeng de som mener at jo flere UL man tar, jo mer stressa kan man bli. For ja du ser et bankende hjertet, men hva skjer med tvilen din to dager etterpå? Ender man da med å tenke "oh shit lurer på om det banker NÅ?". I tillegg er det som nevnes med at drar man for tidlig får man kanskje ikke sett noe i det hele tatt, og da blir man i alle fall ikke beroliget. Tvert i mot. Mens ting egentlig fortsatt er helt normalt. Sannsynligheten for spontanabort synker vel jevnt og trutt for hver eneste uke som går, men de fleste føler seg ganske safe etter 12 uker. Lykke til og gratulerer ❤️ Endret 18. august 2023 av Splittbinders 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #16 Skrevet 18. august 2023 Splittbinders skrev (11 minutter siden): Jeg vil bare støtte det andre sier; forsøk å senke skuldrene og leve tilnærmet normalt. Og ta folsyre. I tillegg tenker jeg at om det var meg, ville jeg nok forsøkt å ikke falle for fristelsen for altfor mange og tidlige ultralyder. Jeg tror nemlig de har et poeng de som mener at jo flere UL man tar, jo mer stressa kan man bli. For ja du ser et bankende hjertet, men hva skjer med tvilen din to dager etterpå? Ender man da med å tenke "oh shit lurer på om det banker NÅ?". I tillegg er det som nevnes med at drar man for tidlig får man kanskje ikke sett noe i det hele tatt, og da blir man i alle fall ikke beroliget. Tvert i mot. Mens ting egentlig fortsatt er helt normalt. Sannsynligheten for spontanabort synker vel jevnt og trutt for hver eneste uke som går, men de fleste føler seg ganske safe etter 12 uker. Lykke til og gratulerer ❤️ Tusen takk, jeg får bare senka skuldrene og håpe de to ukene går fort ❤️ tusen tusen takk ❤️ Anonymkode: d15a2...799
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #17 Skrevet 18. august 2023 Blyana skrev (16 minutter siden): Man kan jo dra når som helst , men sjansen for å se noe er minimal. Jeg ble satt tilbake forrige graviditet. Trodde jeg var 6+5 eller noe sånt, og ble satt til 5+6. De så ingenting først men så fant de hjerteslag. Så det er jo en sjanse å se noe, men om du feks egentlig er mindre på vei enn du tror så kan det hende de ikke ser noen ting nå og da blir du bare bekymret. Helsevesenet i Norge vil si du er 6 uker på vei, så bare forhold deg til det og ikke appen. Det betyr bare at du er inni den 7ende uken, men leger vil ikke si du er 7 uker på vei før du faktisk har passert 7+0. Du kunne dratt om en uke feks men 2 uker er ikke sååå lenge til da. Jo lengre du venter jo større sjans å få sett noe😊 Da skal jeg prøve vente de to ukene, tusen takk ❤️ Anonymkode: d15a2...799 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #18 Skrevet 20. august 2023 Du har fullført 6 uker, men du har gått inn i uke 7. Jeg skal ha TUL 6+6, da skal man nok kunne se at alt er som det skal og forhåpentligvis et hjerte som slår😊 Anonymkode: 2b589...023
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #19 Skrevet 20. august 2023 Forvent å vær bekymret i 9 mnd fremover. Sånn er det med graviditet, du har aldri kontroll på hva som KAN skje uansett hvor langt du har kommet. Men testen din viser ihvertfall akkurat nå at du lite trolig trenger å bekymre deg over hcg nivå ihvertfall. Prøv å få tankene over på moe annet. Dette går nok bra. Anonymkode: acf33...7d5
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #20 Skrevet 20. august 2023 Jeg er i uke 5+2 i dag for første gang og tenker som så at det får går som det går. Der var ønsket og ventet, men om det ikke går denne gangen så er det godt å vite at vi klarte det en gang så da klarer vi flere. Man må kanskje prøve å ikke tenke så mye på bekymringer fordi om det er ikke graviditet så bekymrer man seg for spedbarn tiden, også bekymrer man seg for barhegestart, også er der skolestart også er det tenåringstid 😅 Av symptomer så er jeg vanvittig varm om nettene, og småkvalm mer eller mindre hele tiden samt ganske mye mer sulten hele tiden. Ikke så mye annet jeg fikk symptomer dagen etter EL tror jeg, helt seriøst var så oppblåst og gulpa masse i starten og var veldig kvalm. Ble bedre ettter par uker. Anonymkode: d4e6f...2ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå