AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #1 Skrevet 17. august 2023 Vi har 26 barn, men kun to trenere. Alle andre foreldre skyr oss som pesten. Ingen møter på foreldremøter, ingen svarer på meldinger, ingen stiller opp på dugnad. Men de klager på oss to som strever skiten ut av å lage god stemning og et godt lag ut av de håpefulle. Det er rett og slett en bratt oppoverbakke, føles det som. Hvordan kan vi engasjere flere foreldre til å bidra? Generelle beskjeder og bønn om hjelp, fungerer ikke. Bør vi gå rett på? Mase? True med å legge ned laget? Anonymkode: 51d5f...720 4
Mt3 Skrevet 17. august 2023 #2 Skrevet 17. august 2023 Tror nok det kun er beskjed om nedleggelse av laget som vil ha en liten effekt. Hvorfor holder de seg unna? Er de redd for å ikke slippe ansvar om de dukker opp? Eller har de ikke tid til å følge opp barna sine? 10
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #3 Skrevet 17. august 2023 Mt3 skrev (1 minutt siden): Tror nok det kun er beskjed om nedleggelse av laget som vil ha en liten effekt. Hvorfor holder de seg unna? Er de redd for å ikke slippe ansvar om de dukker opp? Eller har de ikke tid til å følge opp barna sine? På direkte spørsmål svarer de alltid en eller annen variant av at de ikke har tid. «Er opptatt på onsdager.» «Jobber ofte kvelden.» «Trener selv da.» «Er alene med to barn.» TS Anonymkode: 51d5f...720 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #4 Skrevet 17. august 2023 Det er nok kun å true med nedleggelse, ja. Og faktisk gjennomføre det. "Det blir dessverre ikke noe håndball i år, siden vi ikke har noen som stiller som frivillige". Om noen klager på det dere frivillige gjør, så har jeg pleid å skarpt si ifra at jeg gjør dette uten betaling, og spør på hvilken måte DE bidrar. Dessverre er det sånn det er. Alle vil ha juletrefester og kjekke aktiviteter, men INGEN vil gjøre en dritt for å hjelpe. Jeg har sittet i FAU i ørten år, for det vil jo ingen være med på.. Sutring for det eeeer jo så leit at det ikke er juletrefest i år, uff og nei og nei at dumme fau ikke arrangerer, og så, når vi arrangerer, er det absolutt, ingen, ikke en eneste jævla sjel av de som sutret, som stiller opp med så mye som en kake fra frysedisken.. Forrige arrangement sto jeg for samtlige tre matretter som klassen jeg representerte skulle bidra med.. Da ble det ikke juletrefest året etter, med begrunnelse at FAU selv hadde måttet så for absolutt alt, til å sette utover bord og pynt, lage mat, stå i kiosken, stå i døren, være nisser, skaffe nisse-gaver, og ikke minst rydde og vaske etterpå. Anonymkode: 65625...646 16 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #5 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): På direkte spørsmål svarer de alltid en eller annen variant av at de ikke har tid. «Er opptatt på onsdager.» «Jobber ofte kvelden.» «Trener selv da.» «Er alene med to barn.» TS Anonymkode: 51d5f...720 Selvsagt. For vi som stiller opp har jo ikke liv, vi jobber ikke og trener ikke har har ikke flere barn.. "JEG prioriterer å bruke litt tid på barnas aktiviteter, og trener heller på andre tidspunkter". Anonymkode: 65625...646 8
Rufs Skrevet 17. august 2023 #6 Skrevet 17. august 2023 Er jo bare å sende ut info om at dersom ingen melder seg frivillig for å hjelpe blir det ikke noe lag lenger. 7
AprilLudgate Skrevet 17. august 2023 #7 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): På direkte spørsmål svarer de alltid en eller annen variant av at de ikke har tid. «Er opptatt på onsdager.» «Jobber ofte kvelden.» «Trener selv da.» «Er alene med to barn.» TS Anonymkode: 51d5f...720 Alle er ikke alene med barna. Jeg hadde truet med nedleggelse, og på forhånd avklart om det er mulig å bytte dager. Hadde vært helt ærlig. »Siste dugnader har kun X antall stilt». Så er også spørsmålet om dere legger opp til for mye aktivitet utenom? Kan dere jekke ned på noe? 2 2
Gjest EmKay Skrevet 17. august 2023 #8 Skrevet 17. august 2023 (endret) Tror pokker meg jeg hadde innkalt til møte i forbindelse med avvikling av håndballaget, da skal du se de møter. Og så hadde jeg gitt klar melding om at dere veldig gjerne ønsker at barna skal ha et håndballag, men for å få det til er dere avhengig av at andre foreldre også bidrar. Dere kan ikke dra lasset alene, og dersom de andre ikke begynner å melde seg i ny og ne vil laget bli lagt ned. Har selv vært håndballtrener da jeg var yngre, uten betaling, men for å bidra til at min kusine og hennes venner skulle ha et håndballag å spille på - og jeg sa klart og tydelig ifra fra jeg forventet av foreldrene dersom jeg skulle fortsette å være håndballtrener for jentene deres. Edit: Dersom du da opplever litt velvilje fra dem, ville jeg lagt frem et forslag til deltakelse på kommende kamper, cuper, sekreteriat, kiosk, mm, med navn på de ansvarlige - og deretter gitt beskjed om at det var forventet at de stilte, og om de ikke hadde anledning så fikk de selv ta ansvar for å bytte innbyrdes eller finne en erstatning. Det vil jo bli litt jobb å sette opp, men jeg tror det er den beste måten å organisere det på fremfor å måtte be om deltakelse og påmelding for hver eneste gang. Endret 17. august 2023 av EmKay
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #9 Skrevet 17. august 2023 Jeg fikk et tips en gang om å bare sette folk opp på ting. Kaker: foreldrene til Tone, August, og Piriam. Stå i kiosk: foreldrene til Ada og Maximilian. Og om folk hyler med "kan ikke!", så finn et konkret alternativ: som ok, men da setter jeg deg opp på "kaker" til denne spesifikke neste anledningen, da. Eller "kan ikke komme for må jobbe", neivel, greit, da flytter jeg deg til kake-gruppen, tar du med sjokoladekake eller muffins, kjøpekake fra butikken er helt ok. Det tenker jeg å prøve i år - når jeg nærmest garantert havner i FAU for minst en klasse igjen... Anonymkode: 65625...646 6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #10 Skrevet 17. august 2023 For å være trener bør man jo ha litt kunnskap om idretten. Hvor mange har det hos dere? En ting er å stille opp på dugnad ol, men å være trener er jo ikke for hvem som helst. Selv for de minste barna. Anonymkode: e5b49...90d 13 2
Visla Skrevet 17. august 2023 #11 Skrevet 17. august 2023 Når du starter håndball i år, si at alle som melder på barnet sitt så må foreldrene stille på første håndballtreningen for sesongen. Ta med ett ark å send rundt og der kan en forelder per barn skrive seg opp på 2 treninger før jul hvor de skal være med å hjelpe til. Si dere trenger x antall hjelpetrenere på hver trening de foreldrene som ikke er der, blir satt opp. det fungerer på idrettsskole hos oss hvert år💪 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #12 Skrevet 17. august 2023 AprilLudgate skrev (2 minutter siden): Alle er ikke alene med barna. Jeg hadde truet med nedleggelse, og på forhånd avklart om det er mulig å bytte dager. Hadde vært helt ærlig. »Siste dugnader har kun X antall stilt». Så er også spørsmålet om dere legger opp til for mye aktivitet utenom? Kan dere jekke ned på noe? Absolutt ikke for mye aktivitet. Vi kunne stilt med to lag i serien pga antall unger, men det går ikke når vi ikke har nok trenere. Vi blir stadig invitert til cuper, men det går ikke fordi vi ikke har nok trenere. Så nei, det skjer ikke mer enn det vi akkurat klarer å få til, han andre treneren og jeg. Jeg er forresten alene med tre barn og har full jobb, så jeg kjøper ikke unnskyldningen fra de andre. TS Anonymkode: 51d5f...720 4
Beloved Skrevet 17. august 2023 #13 Skrevet 17. august 2023 Fotballklubben her har en dugnadsliste der alle foreldre blir tvangsoppført på 1 trening i halvåret (må være tilstede og hjelpe til/stå i kiosk i 2-3 timer), kan du ikke så må du bytte selv. Liste sendes ut elektronisk. Skiklubben har det samme, 1 dugnadsdag i året (lørdag/søndag, hele dagen) og kan du ikke så må du ordne bytte selv. Det blir bare et minimum selvfølgelig, og de skulle nok gjerne hatt enda flere frivillige, men da må alle delta med NOE, iallefall.
Kristin70 Skrevet 17. august 2023 #14 Skrevet 17. august 2023 Jeg ville alliert meg med sportslig utvalg i klubben slik at dere får litt drahjelp. Som tidligere leder i sportslig utvalg har jeg vært med på flere slike møter, da slipper dere som er trenere i dag å ta den største støyten. Det er mange foreldre som ikke gidder, men når det gjelder treneroppgaver er det også en del som er redde for ikke å strekke til. Det kan være lurt å identifisere akkurat hva laget trenger hjelp til. Noen ganger har foreldrene delt på oppgaven, andre ganger er det noen som melder seg (gjerne en som allerede jobber mye frivillig og håpte at kanskje noen andre kunne trå til denne gangen...). Hvis klubben har eldre spillere er det ofte noen der som ønsker trenererfaring. 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #15 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg fikk et tips en gang om å bare sette folk opp på ting. Kaker: foreldrene til Tone, August, og Piriam. Stå i kiosk: foreldrene til Ada og Maximilian. Og om folk hyler med "kan ikke!", så finn et konkret alternativ: som ok, men da setter jeg deg opp på "kaker" til denne spesifikke neste anledningen, da. Eller "kan ikke komme for må jobbe", neivel, greit, da flytter jeg deg til kake-gruppen, tar du med sjokoladekake eller muffins, kjøpekake fra butikken er helt ok. Det tenker jeg å prøve i år - når jeg nærmest garantert havner i FAU for minst en klasse igjen... Anonymkode: 65625...646 Joda, prøvde det. Foreldrene til Fay dukket ikke opp som kioskvakt, og foreldrene til han som skulle bake, gjorde det bare ikke. Noen kan ikke norsk, og noen gir rett og slett beng. Noen bare dukker opp og leverer ungen på cupen, uten å ha sagt ifra at de kommer eller uten å ha meldt på. Og når jeg skriver beskjed på Facebook om at det er viktig at dere svarer om dere kommer eller ikke kommer, snakker de bak min rygg at jeg er masete og kravstor. Han andre treneren kaller de er besserwisser. TS Anonymkode: 51d5f...720 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #16 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Joda, prøvde det. Foreldrene til Fay dukket ikke opp som kioskvakt, og foreldrene til han som skulle bake, gjorde det bare ikke. Noen kan ikke norsk, og noen gir rett og slett beng. Noen bare dukker opp og leverer ungen på cupen, uten å ha sagt ifra at de kommer eller uten å ha meldt på. Og når jeg skriver beskjed på Facebook om at det er viktig at dere svarer om dere kommer eller ikke kommer, snakker de bak min rygg at jeg er masete og kravstor. Han andre treneren kaller de er besserwisser. TS Anonymkode: 51d5f...720 Da får ikke barnet deres være med til neste år, tenker jeg.. Kanskje få noe sånt inn i reglene for å være med? Dette er reglene, og om man bryter dem, blir man ekskludert fra klubben? Ja, det går ut over ungene, men det er altså foreldrene selv som er årsaken. Anonymkode: 65625...646 6
Gjest EmKay Skrevet 17. august 2023 #17 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Joda, prøvde det. Foreldrene til Fay dukket ikke opp som kioskvakt, og foreldrene til han som skulle bake, gjorde det bare ikke. Noen kan ikke norsk, og noen gir rett og slett beng. Noen bare dukker opp og leverer ungen på cupen, uten å ha sagt ifra at de kommer eller uten å ha meldt på. Og når jeg skriver beskjed på Facebook om at det er viktig at dere svarer om dere kommer eller ikke kommer, snakker de bak min rygg at jeg er masete og kravstor. Han andre treneren kaller de er besserwisser. TS Anonymkode: 51d5f...720 For en gjeng med møkkaforeldre. Hadde sluttet som trener, og meldt ungen min på et annet lag.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #18 Skrevet 17. august 2023 Ja, dette er dessverre en kjent problemstilling i mange dugnadssituasjoner… Det eneste som nytter til slutt er å si at flere må stille opp innen da og da, ellers legges laget ned… Lykke til. Anonymkode: 5f520...943 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #19 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Joda, prøvde det. Foreldrene til Fay dukket ikke opp som kioskvakt, og foreldrene til han som skulle bake, gjorde det bare ikke. Noen kan ikke norsk, og noen gir rett og slett beng. Noen bare dukker opp og leverer ungen på cupen, uten å ha sagt ifra at de kommer eller uten å ha meldt på. Og når jeg skriver beskjed på Facebook om at det er viktig at dere svarer om dere kommer eller ikke kommer, snakker de bak min rygg at jeg er masete og kravstor. Han andre treneren kaller de er besserwisser. TS Anonymkode: 51d5f...720 Høres både slitsomt og frustrerende ut. Men jeg lurer på hvorfor det absolutt må være kiosk med kaker og det hele? Er det ikke håndballen som er poenget? Anonymkode: cbc93...e74 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #20 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Høres både slitsomt og frustrerende ut. Men jeg lurer på hvorfor det absolutt må være kiosk med kaker og det hele? Er det ikke håndballen som er poenget? Anonymkode: cbc93...e74 Poenget med kiosken er å få inn penger, som man kan bruke på utstyr laget er avhengig av (drakter, hall-leie, dra på cup'er osv). Mange (mer eller mindre de fleste..) lag er avhengig av slike inntekter. Ellers må de øke kontigenten for å delta, og det blir det jammen ramaskrik av det også.. Anonymkode: 65625...646 17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå