Gjest Albbas Skrevet 19. august 2023 #21 Del Skrevet 19. august 2023 Kommer helt an på hva man lager og hvor andel av retten melka egentlig utgjør. I potetmos har det ikke så mye å si, i en risgrøt har det mer å si. I kaffe MÅ jeg ha helmelk og blir bra irritert hvis noen jukser med en latte på lettmelk. 😤😤 Pannekaker lager jeg på slump fra gang til gang, så der er det umulig å merke om det er type melk som er årsak til annen smak eller ikke. Vi drikker ekstra lettmelk her i hus, så for min del er forskjellen større mellom ekstra lett og lett, enn mellom lett og helmelk. Ekstra lettmelk synes jeg funker dårlig i matlaging, lettmelk bruker jeg gjerne. Potetmos varierer jeg med hva vi har, det er godt også med fløte eller crème fraiche. Følg laktosefritt kom på markedet laget jeg potetmos med kokevannet i stedetfor melk, funka bra det også, så lenge det er nok smør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #22 Del Skrevet 19. august 2023 Jeg sammenligner H-melk og lettmelk i matlaging, hvertfall den grønne lettmelka, med å bruke smør eller margarin i matlaging. Det går bra, men det er forskjell. Anonymkode: ae40c...283 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #23 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er slitsomt, men tror nok mange har det verre enn meg. Ikke at det er en så stor trøst. Fint å vite, takk for hjelpen. Endring behøver ikke å bety at hodet mitt ikke vil godta det. Jeg må bare være forberedt på hva slags endring på smak og/eller konsistens det er før jeg prøver det ut. Så all meninger, info og erfaring fra andre er bra. Mindre kalorier er bare en bonus, men ikke årsaken til at jeg vil forsøke lettmelk. Det er eksponeringsterapi og for å bryte mønstre for å bli frisk. Jeg nevnte kalorier for i mitt hode så betyr mer fett mer smak og fylde. Har nå kjøpt lettmelk, ingen vei tilbake. Men jeg utsetter og utsetter, men har 10 dager på meg til melken går ut på dato 😅 ts Anonymkode: 6c7f6...e54 Jeg synes du er råtøff som tør å utfordre deg selv! Mer fett kan i teorien gi mer smak og fylde ja, men i mat som posemos vil forskjellen være mikroskopisk sammenlignet med å drikke ren melk. Jeg er av den kresne/sære typen som merker forskjell på ting som kjeks og toroposer dersom de bytter ut én ingrediens med tilsvarende som f.eks hvilken olje de bruker, så jeg kan til en viss grad relatere til ubehaget selv om det ikke er til hinder for meg i samme grad som for deg. Jeg har aldri merket forskjell på om mat er laget med hel- eller lettmelk - eller skummet med litt matfløte i som mine foreldre gjør fordi de drikker skummetmelk og ikke gidder kjøpe lettmelk til matlaging. Masse lykke til med eksponeringen ❤️ Anonymkode: cf0ba...bde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #24 Del Skrevet 20. august 2023 Det går helt fint å lage potetmos på lettmelk. Men generelt egner helmelk seg bedre i middagsmatlaging, mens lettmelk er godt til drikke, baking osv. Anonymkode: 3e041...91e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 20. august 2023 #25 Del Skrevet 20. august 2023 Bruker bare helmelk. Når jeg lager vaffel så tilsetter jeg kremfløte. Det er fettet som setter smak, også i kjøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå