Gå til innhold

Lettmelk vs helmelk til matlaging - forskjell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vokst opp med helmelk og har alltid brukt helmelk. Har alltid tenkt at lettmelk er utvannet melk og vil da gjøre mat og saus mer vannete. For eksempel om jeg lager ferdig potetmos med lettmelk, så vil den bli vassen og ekkel konsistens. Eller om jeg bruker det i posesaus, så vil den bli mer vannete. Stemmer dette? 

Det er 22 kcal forskjell på de to, er det verdt å ødelegge maten for?

Anonymkode: 6c7f6...e54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke vann i lettmelk, men mer av fettet er skummet bort

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

...

Det er 22 kcal forskjell på de to, er det verdt å ødelegge maten for?

22 kcal forskjell pr? Hvis du bruker en liter melk blir det jo straks 220 kcal ekstra. ;)

Jeg kjenner ærlig talt ikke forskjell, og som @Topsi sier, lettmelk er ikke tilsatt vann, den er "fratatt" fett. Jeg bruker lettmelk til alt av sauser, stuinger og baking.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Lettmelk er like bra som H-melk.

Anonymkode: be69b...e32

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Stor smaksforskjell, h-melk er helt klart bedre i matlaging, evnt fløte. Lettmelk smaker jo vannete ved siden av h-melk. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg bruker alltid lettmelk. Merker null forskjell fra når jeg spiser hos folk jeg vet bruker H-melk.

Anonymkode: b331f...ce1

• Liker 2
Skrevet
Rufs skrev (1 minutt siden):

Stor smaksforskjell, h-melk er helt klart bedre i matlaging, evnt fløte. Lettmelk smaker jo vannete ved siden av h-melk. 

Jeg foretrekker å drikke H-melk hvis jeg av en eller annen grunn skulle finne på å drikke melk, men i matlaging der melk er en ingrediens så er det virkelig ingen smaksforskjell.

Fløte er fløte og noe helt annet enn melk, i matlaging også. Jeg lager hjemmelaget potetmos med fløte og meierismør. Noe annet er nesten bortkastet tid, men ts spør om posemos og der fungerer lettmelk fint.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Brunhilde said:

Jeg foretrekker å drikke H-melk hvis jeg av en eller annen grunn skulle finne på å drikke melk, men i matlaging der melk er en ingrediens så er det virkelig ingen smaksforskjell.

Fløte er fløte og noe helt annet enn melk, i matlaging også. Jeg lager hjemmelaget potetmos med fløte og meierismør. Noe annet er nesten bortkastet tid, men ts spør om posemos og der fungerer lettmelk fint.

Synes du. Jeg synes det er stor smaksforskjell. ☺️

• Liker 3
Skrevet
Topsi skrev (21 minutter siden):

Det er ikke vann i lettmelk, men mer av fettet er skummet bort

Jeg vet at det ikke er vann i lettmelk 😅 Jeg snakker ikke bokstavelig talt når jeg sier vannete. Men at konsistensen er vannete og den er tynnere enn helmelk. Det er stor forskjell når man drikker et glass melk, men spørsmålet er; er forskjellen der når man bruker det i matlaging også?. For vannete sauser, som må tyknes med ekstra smør, er ødelagt mat med mer kalorier enn om man bare bruker helmelk fra starten av. 

@Brunhilde det er 22 kcal forskjell per 100g. I Helmelk er det 63 kcal per 100g og i lettmelk er det 41 kcal per 100g.   

ts

• Nyttig 1
Skrevet

Konsistensen på mat er det så lite forskjell at du ikke vil merke det. Er kun smaken som blir påvirket i en liten grad. Så med mindre du er ekstremt fintfølende på konsistens og smak, går det helt fint. 

• Liker 2
Skrevet

Smak og konsistens er mer tam og vannete i lettmelk vs helmelk, når man drikker den som den er. Men vet ikke om det er det samme i matlaging. 

Ts

Skrevet

Jeg bruker den melka jeg har , som er skummet melk , null problem det. 

Anonymkode: b340e...521

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Smak og konsistens er mer tam og vannete i lettmelk vs helmelk, når man drikker den som den er. Men vet ikke om det er det samme i matlaging. 

Ts

Melke mengden som brukes til ferdigstappe eller sauser er så liten at det utgjør minimalt på smak og konsistens.

Ferdigstappe er like fast og god med lettmelk som helmelk.

• Liker 1
Skrevet
Blåjojo skrev (1 minutt siden):

Konsistensen på mat er det så lite forskjell at du ikke vil merke det. Er kun smaken som blir påvirket i en liten grad. Så med mindre du er ekstremt fintfølende på konsistens og smak, går det helt fint. 

Jeg har ocd/arfid, jeg er hypersensitiv til forskjeller i smak og konsistens. Hodet mitt har i tillegg et stort talent i å lage sin egen realitet som skaper forskjeller som ikke har noen rot i virkeligheten. 
Det er derfor jeg spør om noe så teit her. Jeg trenger andre for en form for realitetsorientering. Hvis jeg bare kjøper meg en kartong lettmelk og tester det ut, så vil hodet mitt lage vrangforestillinger som ikke har noen rot i virkeligheten. Endring i smak og konsistens, som jeg ikke er forberedt på, kan føre til at maten blir uspiselig og farlig. Spesielt når jeg allerede har feiloppfatninger og antagelser fra før av, og jeg vet at det er en forskjell på helmelk og lettmelk. Noe som gjør det ekstra vanskelig å bryte mønstre og å godta noe nytt. 
Er jeg forberedt på forskjellen mellom helmelk og lettmelk på forhånd, så kan det være håp for at tvangstankene godtar maten. Jeg må også være helt sikker på at endringen/forskjellen i smak og konsistens er ekte, det er fakta og ikke en vrangforestilling, derfor er jeg avhengig av andre for å hjelpe meg, og mamma er dritt lei av sykdommen min så hun nekter å hjelpe ved å svare på dumme spørsmål. Så da må jeg dessverre stille dumme spørsmål her på KG. Så takk for hjelpen alle sammen! 

Jeg foretrekker hjemmelaget, eller jeg gjorde det før sykdommen tok overhånd. Nå må jeg bruke pose på grunn av trygghet og forutsigbarhet. Dessverre så er ikke en potet bare en potet, så hjemmelaget potetmos er ikke mulig akkurat nå, kanskje en dag i fremtiden med mer terapi og egenarbeid så vil det være mulig å spise igjen. 

ts

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har ocd/arfid, jeg er hypersensitiv til forskjeller i smak og konsistens. Hodet mitt har i tillegg et stort talent i å lage sin egen realitet som skaper forskjeller som ikke har noen rot i virkeligheten. 
Det er derfor jeg spør om noe så teit her. Jeg trenger andre for en form for realitetsorientering. Hvis jeg bare kjøper meg en kartong lettmelk og tester det ut, så vil hodet mitt lage vrangforestillinger som ikke har noen rot i virkeligheten. Endring i smak og konsistens, som jeg ikke er forberedt på, kan føre til at maten blir uspiselig og farlig. Spesielt når jeg allerede har feiloppfatninger og antagelser fra før av, og jeg vet at det er en forskjell på helmelk og lettmelk. Noe som gjør det ekstra vanskelig å bryte mønstre og å godta noe nytt. 
Er jeg forberedt på forskjellen mellom helmelk og lettmelk på forhånd, så kan det være håp for at tvangstankene godtar maten. Jeg må også være helt sikker på at endringen/forskjellen i smak og konsistens er ekte, det er fakta og ikke en vrangforestilling, derfor er jeg avhengig av andre for å hjelpe meg, og mamma er dritt lei av sykdommen min så hun nekter å hjelpe ved å svare på dumme spørsmål. Så da må jeg dessverre stille dumme spørsmål her på KG. Så takk for hjelpen alle sammen! 

Jeg foretrekker hjemmelaget, eller jeg gjorde det før sykdommen tok overhånd. Nå må jeg bruke pose på grunn av trygghet og forutsigbarhet. Dessverre så er ikke en potet bare en potet, så hjemmelaget potetmos er ikke mulig akkurat nå, kanskje en dag i fremtiden med mer terapi og egenarbeid så vil det være mulig å spise igjen. 

ts

Leit å høre at du har det sånn. Håper du får god hjelp slik at du en dag kan spise det du ønsker. 
KG er en fin plass å stille de "dumme" spm på. Men av og til må man dessverre være forberedt på frekke og usaklige kommentarer. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg merker ikke forskjell på hva jeg bruker om jeg lager f.eks bechamel. Den blir tykk og god fordi blandingsforholdet er bra (etter min mening), ikke pga hvilken melk jeg har brukt. 

Anonymkode: 2d837...151

Skrevet

Bruker lett og syns konsistens blir helt fin. I supper og sånn har jeg i creme fraiche eller fløte og sånn for smaken, og eventuelt lettmelk i tillegg. 

H-melk kun ved koking av risgrøt, den der man rører 1 time:rodmer:

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2023 den 14.00):

ts

Det høres enormt slitsomt ut å ha det sånn ❤️

Nei, lettmelk vs helmelk skal ikke gi endringer i konsistens på posemat/saus. Det kan som andre sier gi en ørliten endring i smak for 'supersmakere' eller mennesker med overfølsomhet for smaksendringer (jeg regner med du kan falle i den kategorien). 

Hva er årsaken til at du ønsker å bytte ut helmelk med lettmelk? Hvis det er for å få ned kaloriinntaket ifbm vektnedgang, er de få kaloriene du sparer verdt det mtp risikoen for å gjøre trygg mat utrygg? 

Anonymkode: cf0ba...bde

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det høres enormt slitsomt ut å ha det sånn ❤️

Nei, lettmelk vs helmelk skal ikke gi endringer i konsistens på posemat/saus. Det kan som andre sier gi en ørliten endring i smak for 'supersmakere' eller mennesker med overfølsomhet for smaksendringer (jeg regner med du kan falle i den kategorien). 

Hva er årsaken til at du ønsker å bytte ut helmelk med lettmelk? Hvis det er for å få ned kaloriinntaket ifbm vektnedgang, er de få kaloriene du sparer verdt det mtp risikoen for å gjøre trygg mat utrygg? 

Anonymkode: cf0ba...bde

Er slitsomt, men tror nok mange har det verre enn meg. Ikke at det er en så stor trøst. 

Fint å vite, takk for hjelpen. Endring behøver ikke å bety at hodet mitt ikke vil godta det. Jeg må bare være forberedt på hva slags endring på smak og/eller konsistens det er før jeg prøver det ut. Så all meninger, info og erfaring fra andre er bra. 

Mindre kalorier er bare en bonus, men ikke årsaken til at jeg vil forsøke lettmelk. Det er eksponeringsterapi og for å bryte mønstre for å bli frisk. Jeg nevnte kalorier for i mitt hode så betyr mer fett mer smak og fylde. 
Har nå kjøpt lettmelk, ingen vei tilbake. Men jeg utsetter og utsetter, men har 10 dager på meg til melken går ut på dato 😅

ts

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg heier på deg! Har selektive spisevansker selv i perioder, og skjønner godt at det er vanskelig å bryte ut av mønsteret. ❤

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...