Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vokste opp med skilte foreldre. På fars- siden fikk jeg stemor og etterhvert halvsøsken. Vi ble behandlet veldig ulikt, og blir fremdeles behandlet ulikt. De får og har alltid fått mye mer av alt. Oppmerksomhet, økonomisk hjelp, hjelp med barnevakt, ferier. Jeg tror ikke de tenker over dette selv, men JEG tenker over det og har kjent på dette i alle år. Flere som har det sånn og hva slags relasjon har dere til den delen av familien som er sånn mot dere? Og hva slags relasjon har dere til den forelderen som utsetter dere for dette? Min far må sies å være en veldig tafatt type som aldri har stått opp for seg selv eller andre. Det er stemor som bestemmer og jeg tror det er hun som legger føringene for min plass i familien.

Anonymkode: 30d62...867

• Liker 2
  • Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva gjøt moren din da for å hjelpe deg? Hun nevner du ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 5b21b...06c

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva gjøt moren din da for å hjelpe deg? Hun nevner du ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 5b21b...06c

Min mor har alltid hatt svært dårlig råd og dårlig kapasitet til det meste av hjelp.

• Liker 1
  • Hjerte 6
Skrevet

For meg er far og stemor to adskilte individer. Jeg ville forventet omtrent samme støtte fra far som halvsøster får. Stemor må selvsagt kunne prioritere egne barn. 

Uansett hel- eller halvsøster blir det ofte forskjell fra eldste til yngste, tilgjengelig tid ok økonomi endrer seg.

Hvis det plager deg mye, ta det opp med faren sin.

Anonymkode: ef85d...559

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har det også sånn.

Halvsøsken og stemors særkullsbarn blir behandlet som de "ekte" barna. (Hørte halvsøsken bli omtalt som kjærlighetsbarn da jeg var liten. Kjempegøy for meg å høre det.....) De blir invitert til far og stemor i høytider, på ferier, barnebarna får gaver og er med på ferier osv.

Jeg og min familie (mann og barn) har aldri blitt invitert på noe. De "ekte" barna tenker ikke over dette. Men det er selvsagt veldig synlig for meg. Har tatt det opp med pappa men han sier bare han ikke får gjort noe med det.

Jeg var et barn da stemor og faren min ble sammen, men hun likte meg aldri og dyttet meg ut av familien allerede da. Så jeg har alltid vært utenfor og måtte klare meg selv. Det har gått bra, men er jo klart et stort sår. Og veldig urettferdig for barnebarna.

Nå er det sånn at faren min kommer på besøk her en gang iblant.

Har et normalt forhold til moren min.

Anonymkode: 48e36...f38

• Liker 1
  • Hjerte 13
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis stemor som bestemmer, men det er nok hun som tar initiativ. En eventuell kritikk må du heller rette mot den tafatte faren din, som tilsynelatende lar dette skje.

Og hva med din egen mor? Hva slags rolle spiller hun i dette? Det kan jo være at din far med familie antar at moren din stiller opp for deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har det også sånn.

Halvsøsken og stemors særkullsbarn blir behandlet som de "ekte" barna. (Hørte halvsøsken bli omtalt som kjærlighetsbarn da jeg var liten. Kjempegøy for meg å høre det.....) De blir invitert til far og stemor i høytider, på ferier, barnebarna får gaver og er med på ferier osv.

Jeg og min familie (mann og barn) har aldri blitt invitert på noe. De "ekte" barna tenker ikke over dette. Men det er selvsagt veldig synlig for meg. Har tatt det opp med pappa men han sier bare han ikke får gjort noe med det.

Jeg var et barn da stemor og faren min ble sammen, men hun likte meg aldri og dyttet meg ut av familien allerede da. Så jeg har alltid vært utenfor og måtte klare meg selv. Det har gått bra, men er jo klart et stort sår. Og veldig urettferdig for barnebarna.

Nå er det sånn at faren min kommer på besøk her en gang iblant.

Har et normalt forhold til moren min.

Ja, sånn er det for meg også, min stemor har aldri likt meg og har prøvd å begrense kontakten mellom meg og min far til det minimale. Alltid satt kjepper i hjula. Sjarmerende! Dessverre er det en del mannfolk som lar disse kvinnene få et skikkelig balletak på seg.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
ti10 skrev (37 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis stemor som bestemmer, men det er nok hun som tar initiativ. En eventuell kritikk må du heller rette mot den tafatte faren din, som tilsynelatende lar dette skje.

Og hva med din egen mor? Hva slags rolle spiller hun i dette? Det kan jo være at din far med familie antar at moren din stiller opp for deg.

TS her. Jo, det er hun som bestemmer.  Faren min forstår, men gjør ikke noe med det.

• Liker 1
Skrevet

Det er slik det blir i veldig mange tilfeller.  Egentlig burde en satt hardt mot hardt og krevd at far oppfører seg eller så bryter man totalt.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg og veldig mange har opplevd dette. Jeg gav beskjed på en forsiktig måte. Ble frosset ut mer. Åpnet meg om følelsene mine igjen da de "glemte" å invitere meg gjentatte ganger og gav skylden på meg for at jeg ikke inviterte meg selv. De skjønte feks ikke at det var veldig vanskelig for meg å tankelese at de planla å reise på hyttetur alle sammen i vinterferien. Jeg fikk det med meg på some da de la ut bilder fra turen. Eller da det ble lagt ut bilder på some fra en rekefest der alle de andre var. Dette burde jeg også ha tankelest på forhånd. Siden det er ubehagelig når jeg gir beskjed om hvordan ting føles for meg er jeg nå gjort arveløs og lagt for hat. For meg har det endt med at jeg bruker energi på skikkelig gode venner som virkelig ønsker å ha meg i livet. Og jeg har sørget tapet av håpet om en familie som bryr seg. 

Anonymkode: 2ed2a...a48

• Liker 3
  • Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, sånn er det for meg også, min stemor har aldri likt meg og har prøvd å begrense kontakten mellom meg og min far til det minimale. Alltid satt kjepper i hjula. Sjarmerende! Dessverre er det en del mannfolk som lar disse kvinnene få et skikkelig balletak på seg.

Ja, helt utrolig at fedrene lar seg undertrykke til de grader. Veldig trist for oss barna. 

Han innsett at det ikke blir noen endring. Jeg har etablert min egen familie og venner som fungerer som familie. Fine folk. Men kommer aldri over skaden etter å ha blitt ekskludert fra så tidlig alder. Det har satt sine spor.

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet

Dessverre ingen menneskerett å ha en familie hvor alt er på stell. Tross alt så har du ihvertfall noe du kan kalle en familie. Tenker det får holde og være glad for det du har. Du bør heller ikke basere barometeret ditt etter hvor stor økonomisk trygghet din far kan gi deg. At din mor er "fattig" spiller liten rolle. Det er kjærligheten som betyr noe. Hvor gammel er du og bor du hos far? 

• Liker 1
Skrevet

Halvsøskene mine på farsiden har fått hus av han og kona. Kona har mesteparten sv styringen der, mye pga far jobber ute på sjøen store deler av året. De to barna har fått sinnsykt mye rett i fanget. Husene er bare toppen av isberget. 

Deres barn var alltid ynglingene og gjorde aldri noe galt. Jeg er og blir det sorte fåret. Jeg er eldst på både far- og morssiden. 

Har trukket meg helt bort fra de. 

Og nei, mor har ikke bidratt til annet enn traumer. Aldri fått hjelp til noe. Jeg ble ansett som vaskehjelpen i huset. Kunne bli sett, men absolutt ikke hørt. 

Anonymkode: 9473d...6fb

• Liker 2
  • Hjerte 6
Skrevet

Trur det er veldig normalt. Hører litt for mange historier om slik skjevfordeling.

Har to halvsøsken selv. De har fått hjelp til så utrolig mye gjennom livet, mens jeg har fått nada (vi har samme far). Nå er faren vår død, men hadde ikke kontakt med han. 

Anonymkode: d8e12...527

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Min far må sies å være en veldig tafatt type som aldri har stått opp for seg selv eller andre. 

14 hours ago, AnonymBruker said:

Min mor har alltid hatt svært dårlig råd og dårlig kapasitet til det meste av hjelp.

Du hadde dobbelt uflaks i foreldrelotteriet. Ikke din stemors skyld.  

Anonymkode: e7cba...f0d

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes alltid det er litt trist å lese at man legger alt over på kvinnen i slike tilfeller. Det er tross alt mannen i forholdet som er pappaen din, og han som burde stille opp. 

Anonymkode: 7ba8e...c4d

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du hadde dobbelt uflaks i foreldrelotteriet. Ikke din stemors skyld.  

Anonymkode: e7cba...f0d

Det er jo ikke et frikort for stemor å være et dårlig menneske hun også… Selv om hun ikke har en juridisk forpliktelse her, har hun absolutt en moralsk forpliktelse til å oppføre seg skikkelig 

Anonymkode: fd829...061

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Det er en naturlig konsekvens av den dynamikken mellom et par hvor en av de ikke er biologisk mor eller far. 

De vil selvfølgelig sitt eget  felles barn beste, og med det følger det økonomiske fordeler. 

Slik er det, og slik vil det oftest være.

Du bør heller ta en prat med din mor om hvorfor hun ikke har sett til at hun sitter bedre økonomisk i det. For det er ikke din fars ansvar alene å sørge for økonomisk velstand for deg. 

Anonymkode: e19bd...676

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
On 8/17/2023 at 12:09 PM, AnonymBruker said:

Jeg vokste opp med skilte foreldre. På fars- siden fikk jeg stemor og etterhvert halvsøsken. Vi ble behandlet veldig ulikt, og blir fremdeles behandlet ulikt. De får og har alltid fått mye mer av alt. Oppmerksomhet, økonomisk hjelp, hjelp med barnevakt, ferier. Jeg tror ikke de tenker over dette selv, men JEG tenker over det og har kjent på dette i alle år. Flere som har det sånn og hva slags relasjon har dere til den delen av familien som er sånn mot dere? Og hva slags relasjon har dere til den forelderen som utsetter dere for dette? Min far må sies å være en veldig tafatt type som aldri har stått opp for seg selv eller andre. Det er stemor som bestemmer og jeg tror det er hun som legger føringene for min plass i familien.

Lillesøstrene mine hadde det slik med far og kona hans. Du bør være tydelig på det, men vær klar på at de kan gå i selvforsvar eller benektelse-modus. Har angrepet kona hans flere ganger på akkurat dette området der hvor vi ble forskjellsbehandlet grovt når vi var på besøk.

Ble også brukt til slaveri (som å gjøre husholdningene deres) når vi var på besøk. Greit nok at man skal bidra sier ikke noe annet, men vi gjorde mye husarbeid. Storesøstera mi også reagerte på dette her og hun har bestemt seg for å kutte kontakten. Tok opp dette her flere ganger med kona hans, alle sier det samme. Så det gjenstår hvor mye kontakt de kommer til å ha med barna sine dersom de ikke begynner å ta noe selvkritikk og være litt mindre selvopptatte.

Endret av Intervence
Skrevet

Til alle dere som har vært i en slik setting; husk at dere ikke skal utstøte eventuelle stebarn selv, om dere er den som blir stemor. 

Anonymkode: ce18b...148

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...