Gå til innhold

Så, KrF ønsker nullvisjon mot abort i Bergen🙄

Miss.Hol

Anbefalte innlegg

CAPS LOCK skrev (11 minutter siden):

Du påstod at "12. svangerskapsuke representerer en grense for når Norge mener et foster har egenverdi og krav på fellesskapets beskyttelse." Dette er feil da provosert abort er tillatt også etter dette på visse vilkår 

Seriøst. Det var det du skulle diskutere med meg? 

Det gjør jo det, etter denne grensa må det gjennom en nemnd. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Topsi skrev (2 timer siden):

Det der blir så usaklig at jeg gidder ikke svare engang

Du vil jo heller ikke svare (avkreftende) på om du har adoptert flere barn.

DET er i alle fall ikke usaklig, all den tid du ønsker at alle aborter skal omgjøres til fødsler av barn som ikke er ønsket av sine foreldre. Hvorfor mener du så ensidig at disse skal fødes, uten at du selv trapper støttende opp?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dooley skrev (Akkurat nå):

Du vil jo heller ikke svare (avkreftende) på om du har adoptert flere barn.

DET er i alle fall ikke usaklig, all den tid du ønsker at alle aborter skal omgjøres til fødsler av barn som ikke er ønsket av sine foreldre. Hvorfor mener du så ensidig at disse skal fødes, uten at du selv trapper støttende opp?

Som sagt så vil en slik dreining av debatten handle om meg som person, og jeg er interessert i å diskutere på saklig grunnlag. Spør moderator om jeg pleier å bli usaklig i aborttrådene visse tidspunkt.jeg er ikke interessert å bevege meg ut på den veien fordi det så fort sklir ut. Og det er sånn det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (Akkurat nå):

Som sagt så vil en slik dreining av debatten handle om meg som person, og jeg er interessert i å diskutere på saklig grunnlag. Spør moderator om jeg pleier å bli usaklig i aborttrådene visse tidspunkt.jeg er ikke interessert å bevege meg ut på den veien fordi det så fort sklir ut. Og det er sånn det er.

Det er fair det.

Men du forblir da et kroneksempel på en som vil tvinge barn inn i en usikker, i verste fall destruktiv, oppvekst. Og selv tar dere null ansvar for disse barna som DERE mener at MÅ få leve.

Hvordan livet deres blir, blander ikke dere dere inn i, for dere børster av hendene idet de blir unnfanget.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dooley skrev (7 minutter siden):

Det er fair det.

Men du forblir da et kroneksempel på en som vil tvinge barn inn i en usikker, i verste fall destruktiv, oppvekst. Og selv tar dere null ansvar for disse barna som DERE mener at MÅ få leve.

Hvordan livet deres blir, blander ikke dere dere inn i, for dere børster av hendene idet de blir unnfanget.

Gjør vi? Mange abortmotstandere adopterer barn, også funksjonshemmede barn. Mange abortmotstandere gir masse penger til organisasjoner som hjelper kvinner og barn med deres daglige behov, tar dem inn i sine familier, stemmer for gode velferdsordninger etc. Det er en myte at vi ikke ønsker å hjelpe kvinner og barn som blir født.

Det interessante her er jo at du skriver dette i en tråd som omhandler nettopp en politikere ønske om tiltak for å hjelpe mor og barn

Endret av Topsi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (3 minutter siden):

Gjør vi? Mange abortmotstandere adopterer barn, også funksjonshemmede barn. Mange abortmotstandere gir masse penger til organisasjoner som hjelper kvinner og barn med deres daglige behov, tar dem inn i sine familier, stemmer for gode velferdsordninger etc. Det er en myte at vi ikke ønsker å hjelpe kvinner og barn som blir født.

Ja, det gjør dere.

Pussig at dere som er overaktiv i disse type tråder, ikke selv har adoptert. Men dere vet om mange som har det... Dere skulle gjerne ha adoptert, men dere er for gamle eller har for dårlig økonomi. Det går igjen. Og at dere vet om mange abortmotstandere som adopterer; det tror jeg faktisk 0%. Og uansett er det flere abortforkjempere som har adoptert.

Hvilke organisasjoner hjelper kvinner og barn i hverdagen i Norge? Og særlig da kvinner som er tvunget til å føde barn de ikke ønsker? Ser du nyheter? Familier med barn med ekstremt nedsatt funksjonsevne; sier de at de får all den støtte og hjelp de trenger? Både til det aktuelle barnet og særlig til dets søsken, som har foreldre med fulltids omsorgsoppgaver?

Dette vet kvinnene best selv, abort er et nødvendig tiltak for å sørge for menneskeverd og gode liv.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dooley skrev (5 minutter siden):

Ja, det gjør dere.

Pussig at dere som er overaktiv i disse type tråder, ikke selv har adoptert. Men dere vet om mange som har det... Dere skulle gjerne ha adoptert, men dere er for gamle eller har for dårlig økonomi. Det går igjen. Og at dere vet om mange abortmotstandere som adopterer; det tror jeg faktisk 0%. Og uansett er det flere abortforkjempere som har adoptert.

Hvilke organisasjoner hjelper kvinner og barn i hverdagen i Norge? Og særlig da kvinner som er tvunget til å føde barn de ikke ønsker? Ser du nyheter? Familier med barn med ekstremt nedsatt funksjonsevne; sier de at de får all den støtte og hjelp de trenger? Både til det aktuelle barnet og særlig til dets søsken, som har foreldre med fulltids omsorgsoppgaver?

Dette vet kvinnene best selv, abort er et nødvendig tiltak for å sørge for menneskeverd og gode liv.

Måten du svarer på her er akkurat grunnen til at jeg ikke er interessert i å diskutere hva jeg som person gjør og ikke gjør.

Du skriver at aborttilhengere også adopterer barn. Men har jeg sagt noe annet? Har jeg gått til angrep på dere fordi dere har andre meninger enn meg, og forlangt t dere skal gjøre ditt eller datt? Ikke det nei. 

Du er på et diskusjonsforum, jeg har lov å ha mine meninger uten at jeg skal svare for ditt eller datt fordi du ikke liker meningene mine 

Og igjen, du skriver dette i en tråd der en politiker nettopp har tatt til orde forr å hjelpe nettopp kvinner og deres barn. Det viser meg at du er mer ute etter å ta dem du er uenig med, enn å diskutere saklig. 

Endret av Topsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (6 minutter siden):

Og igjen, du skriver dette i en tråd der en politiker nettopp har tatt til orde forr å hjelpe nettopp kvinner og deres barn.

Personlig så føler jeg ikke at disse politikerene gjør dette for å hjelpe kvinner og barn. Det blir ikke gjort nok, og de begynner i feil ende. 

Vi vet at samfunn hvor aborter er ulovlig så har kvinner dårligere livskvalitet og valgmuligheter. Fram til kvinner i Norge i dag har lett for å få barnehage, barnepass, økonomisk støtte og mulighet for skole under og etter svangerskap, offentlige barnehjem (les litt om barnevernsinstutisjonsbarn i Norge i dag, og fortell meg hvor fint å flott de har det) psykisk helse til unge, flere jormødre, flere fødselsstuer, flere leger, OSV the list goes on, så vil det være bedre for norske kvinner å opprettholde retten til fri abort. 

Fri abort er EN av grunnene til at norske kvinner har den friheten og den likestillingen vi har i dag.  Det å skulle begynne å rulle tilbake dette uten å tenke på de sosiale konsekvensene av dette, er å be om å rulle tilbake våre rettigheter. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

navnet skrev (8 minutter siden):

Personlig så føler jeg ikke at disse politikerene gjør dette for å hjelpe kvinner og barn. Det blir ikke gjort nok, og de begynner i feil ende. 

Vi vet at samfunn hvor aborter er ulovlig så har kvinner dårligere livskvalitet og valgmuligheter. Fram til kvinner i Norge i dag har lett for å få barnehage, barnepass, økonomisk støtte og mulighet for skole under og etter svangerskap, offentlige barnehjem (les litt om barnevernsinstutisjonsbarn i Norge i dag, og fortell meg hvor fint å flott de har det) psykisk helse til unge, flere jormødre, flere fødselsstuer, flere leger, OSV the list goes on, så vil det være bedre for norske kvinner å opprettholde retten til fri abort. 

Fri abort er EN av grunnene til at norske kvinner har den friheten og den likestillingen vi har i dag.  Det å skulle begynne å rulle tilbake dette uten å tenke på de sosiale konsekvensene av dette, er å be om å rulle tilbake våre rettigheter. 

Men mener du at hvis vi hadde et abortforbud så ville vi mistey retten til barnehage, likestilling,  arbeidslivsdeltakelse etc?

Jeg vet det er barn på.barnevernsinstitusjoner ja. Jeg var selv utsatt for grov omsorgssvikt.. jeg synes ikke det er.et argument for abort, jeg synes det er et argument for et bedre barnevern. Det er mange mennesker med en vanskelig oppvekst som opplever det krenkende at deres liv er grunnlag for at de ikke skulle få lov til å bli født 

Jeg er dog enig i at dersom vi skal ha et abortforbud så.det et mange ting i samfunnet som må endres. 

Men viktige kvinnerettigheter i samfunnet forsvinner jo ikke selv om den såkalte abortretten forsvinner.

Vi ser forøvrig at fri abort utsetter kvinner for press til abort og at menn som dette kan presse den ene etter den andre til aborter de ikke ønsker, det er også en del av dette forsåvidt https://www.dagbladet.no/nyheter/tims-pappafrykt-gi-meg-p-pille/79647057#Echobox=1692256020

Endret av Topsi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (10 minutter siden):

Måten du svarer på her er akkurat grunnen til at jeg ikke er interessert i å diskutere hva jeg som person gjør og ikke gjør.

Du skriver at aborttilhengere også adopterer barn. Men har jeg sagt noe annet? Har jeg gått til angrep på dere fordi dere har andre meninger enn meg, og forlangt t dere skal gjøre ditt eller datt? Ikke det nei. 

Du er på et diskusjonsforum, jeg har lov å ha mine meninger uten at jeg skal svare for ditt eller datt fordi du ikke liker meningene mine 

Og igjen, du skriver dette i en tråd der en politiker nettopp har tatt til orde forr å hjelpe nettopp kvinner og deres barn. Det viser meg at du er mer ute etter å ta dem du er uenig med, enn å diskutere saklig. 

Du trenger ikke å svare for deg.

Du skriver nok til å bekrefte mine antakelser.

Du har lov til å ha dine meninger. Jeg har lov til å mene at dine meninger er kvinnefientlige.

Jeg har lov til å spørre om hva du og andre abortmotstandere gjør for å ivareta disse barna når mor uttrykkelig sier at barnet ikke er ønsket.

Felles for oss er at ingen av oss ØNSKER aborter. Men jeg ønsker muligheten til å avslutte et liv før det har fått bevissthet, når det ikke er ønsket. Du ønsker å bestemme at andre mennesker SKAL bære fram uønskede barn. Det viser for meg at du respekterer en zygote mer enn en voksen, bevisst kvinne, og du har bekreftet at du ikke selv har adoptert barn i nød. Disse to "verdiene" dine er uforenlig med mitt menneskesyn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dooley skrev (11 minutter siden):

Du trenger ikke å svare for deg.

Du skriver nok til å bekrefte mine antakelser.

Du har lov til å ha dine meninger. Jeg har lov til å mene at dine meninger er kvinnefientlige.

Jeg har lov til å spørre om hva du og andre abortmotstandere gjør for å ivareta disse barna når mor uttrykkelig sier at barnet ikke er ønsket.

Felles for oss er at ingen av oss ØNSKER aborter. Men jeg ønsker muligheten til å avslutte et liv før det har fått bevissthet, når det ikke er ønsket. Du ønsker å bestemme at andre mennesker SKAL bære fram uønskede barn. Det viser for meg at du respekterer en zygote mer enn en voksen, bevisst kvinne, og du har bekreftet at du ikke selv har adoptert barn i nød. Disse to "verdiene" dine er uforenlig med mitt menneskesyn.

Ja, for det er fryktelig mange barn som bor på barnehjem idag fordi de ikke er adoptert 🙈 men ja, jeg ser jeg gjør rett i å ikke diskutere videre med deg,  det er åpenbart hva du prøver på

Endret av Topsi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (Akkurat nå):

Men mener du at hvis vi hadde et abortforbud så ville vi mistey retten til barnehage, likestilling,  arbeidslivsdeltakelse etc?

Nei ikke automatisk, men jeg kan se store konsekvenser. 

Men vi vet ikke helt hvorfor alle kvinner i dag tar abort, for man må ikke oppgi noen grunn, det betyr at det er umulig for oss å spekulere. Men man tror at mange av de frie abortene som taes i dag er fordi det ville ødelagt skolegang/studier. 

Vi har i dag ingen/få egne hjelpemidler til å hjelpe unge foreldre med å sjonglere permisjon/spedbarnsperiode med studier og jobb. Vi forventer at folk skal klare seg selv, men for svært mange betyr dette å legge utdannelsen på is, og vi vet at det er vanskelig å begynne å studere igjen når man er etablert. Det er ikke NOK studiestøtte til å hjelpe mennesker som har forsørgeransvar. Dvs, uten stort nettverk av familie (eller en jernvilje) så faller mange utenfor utdannelsesdelen, og blir sittende fast i lavtlønnede yrker. 

Med andre ord, abortforbud vil skape et klasseskille, hvor de lavtlønnede ikke har mulighet til å komme over, men de rike vil lett reise til sverige for å avslutte svangerskap. 

Vi har ikke nok barnehager i dag, hvordan tenker du at dette skal løses over natten med en skokk flere barn? Hvem betaler? Infrastrukturen rundt dette? Hvem jobber der? 

Det er bare to punkter, det er sikkert mye mer man må tenke på om man skal begynne å tvinge folk til å føde/være foreldre. 

Hva gjør man om man ikke vil ha barnet? Hva skal barnevernets rolle være i det her? etc etc. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (2 minutter siden):

Ja, for det er fryktelig mange barn som bor på barnehjem idag fordi de ikke er adoptert 🙈

Men... det er jo fordi det ikke er så veldig mange uønskede barn i Norge i dag. Tror du det vil fortsette om man skal forby abort? (det kan også være fordi vi ikke har godt nok barnevern i Norge, det er nok mange triste skjebner der ute) 

"Alt er bra i dag, for det er ikke så mange barn som bor på barnehjem, da kan vi lage flere tusenvis uønskede barn i året så blir det så bra atte" 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

navnet skrev (Akkurat nå):

Nei ikke automatisk, men jeg kan se store konsekvenser. 

Men vi vet ikke helt hvorfor alle kvinner i dag tar abort, for man må ikke oppgi noen grunn, det betyr at det er umulig for oss å spekulere. Men man tror at mange av de frie abortene som taes i dag er fordi det ville ødelagt skolegang/studier. 

Vi har i dag ingen/få egne hjelpemidler til å hjelpe unge foreldre med å sjonglere permisjon/spedbarnsperiode med studier og jobb. Vi forventer at folk skal klare seg selv, men for svært mange betyr dette å legge utdannelsen på is, og vi vet at det er vanskelig å begynne å studere igjen når man er etablert. Det er ikke NOK studiestøtte til å hjelpe mennesker som har forsørgeransvar. Dvs, uten stort nettverk av familie (eller en jernvilje) så faller mange utenfor utdannelsesdelen, og blir sittende fast i lavtlønnede yrker. 

Med andre ord, abortforbud vil skape et klasseskille, hvor de lavtlønnede ikke har mulighet til å komme over, men de rike vil lett reise til sverige for å avslutte svangerskap. 

Vi har ikke nok barnehager i dag, hvordan tenker du at dette skal løses over natten med en skokk flere barn? Hvem betaler? Infrastrukturen rundt dette? Hvem jobber der? 

Det er bare to punkter, det er sikkert mye mer man må tenke på om man skal begynne å tvinge folk til å føde/være foreldre. 

Hva gjør man om man ikke vil ha barnet? Hva skal barnevernets rolle være i det her? etc etc. 

Vi vet at kvinner utenfor arbeidslivet tar abort 4 ganger så ofte som andre kvinner.  Da er det snakk om økonomi. Vi vet at gratis prevensjon reduserer aborttalleme, og vi vet fra USA at strenge  abortlover øker bruken av sikker prevensjon og reduserer antall uønskede svangerskap. 

Får man gjort noe med disse to faktorene, dvs økonomi og full tilgang til gratis prevensjon, så har man automatisk redusert antall direkte uønskede svangerskap. 

Å bygge et bedre barnehagesystem burde la seg gjøre, og burde være førstepri, spesielt for studenter.

Men man vil jo da ha behov for å hjelpe de barna man ikke vil ha uansett, og da mener jeg adopsjon er et alternativ. Idag står tusenvis av mennesker i kø for å adoptere,  letter man på enkelte krav vil enda flere kunne adoptere, for idag er det svært strengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

navnet skrev (6 minutter siden):

Men... det er jo fordi det ikke er så veldig mange uønskede barn i Norge i dag. Tror du det vil fortsette om man skal forby abort? (det kan også være fordi vi ikke har godt nok barnevern i Norge, det er nok mange triste skjebner der ute) 

"Alt er bra i dag, for det er ikke så mange barn som bor på barnehjem, da kan vi lage flere tusenvis uønskede barn i året så blir det så bra atte" 

Jeg mener det står tusenvis i  for å adoptere,  og jeg mener det er for strenge krav til adopsjon, det er mange som gjerne ville adoptere, ville vært gode foreldre, men som ikke kommer gjennom nåløyet. Med andre tiltak for å redusere antall uønskede svangerskap eller situasjoner som gjør et svangerskap uønsket, tror jeg man ville komme imål. Jeg er selvsagt helt imot at rike skal reise til Sverige for å ta abort. 

Det interessante her er jo at jeg fikk sykt mye pes fra aborttilhengere da jeg selv sa jeg ville valgt adopsjon over abort i et krisesvangerskap. Så det er åpenbart en del som er imot å erstatte abort med adosjon

Endret av Topsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (2 minutter siden):

Vi vet at kvinner utenfor arbeidslivet tar abort 4 ganger så ofte som andre kvinner.  Da er det snakk om økonomi.

Du må ikke være så raskt til å dra konklusjoner. 

Det er ikke sikkert de står utenfor arbeidslivet fordi de ikke får seg jobb, det kan likegodt være psykiske lidelser, dårlig helse, vold eller misbruk, etc etc. Da kan årsaken til selvmord stille seg VELDIG annerledes en "jeg tar livet mitt pga jeg ikke får inn penger". 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
navnet skrev (2 minutter siden):

Du må ikke være så raskt til å dra konklusjoner. 

Det er ikke sikkert de står utenfor arbeidslivet fordi de ikke får seg jobb, det kan likegodt være psykiske lidelser, dårlig helse, vold eller misbruk, etc etc. Da kan årsaken til selvmord stille seg VELDIG annerledes en "jeg tar livet mitt pga jeg ikke får inn penger". 

Jeg er klar over det. Jeg har jobbet i psykiatrien, og jeg er mildt sagt sjokkert over det totalt manglende fokus på prevensjon og sikker sex og beskyttelse av sårbare kvinner mot alvorlige konsekvenser i denne gruppen 

Jeg hørte det aldri bli tatt opp utover da jeg gjorde det

Endret av Topsi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (5 minutter siden):

Jeg er selvsagt helt imot at rike skal reise til Sverige for å ta abort. 

Det interessante her er jo at jeg fikk sykt mye pes fra aborttilhengere da jeg selv sa jeg ville valgt adopsjon over abort i et krisesvangerskap. Så det er åpenbart en del som er imot å erstatte abort med adosjon

Du kan være så mye i mot det som du vil. Det endrer ikke faktumet at det er det de kommer til å gjøre, og det er ingenting vi kan gjøre for å stoppe de. 

At du er villig til å gå gjennom en veldig riskofyllt tilstand (svangerskap) som kan føre til store komplikasjoner for deg i ettertid for å adoptere bort et barn, er urelevant. Fakta er at andre kvinner ikke ønsker det samme, hvorfor kan du ikke respektere det? 

Adopsjons-visjonen din er fin nok den. men det sto "bare" 2700 i kø for å få adopsjon i 2007 (siste tallet jeg klarte å finne i farta) og det er egentlig ikke spesielt mange, når man tenker på at det var 11 900 aborter i 2022. (så drar vi bort 25% som sikkert ville spontantabortert = 8925 barn, å så tenker vi at.. la oss si 30% ville adoptert barnet bort, da er det 2677 barn da. Vipps så var køa borte, hva gjør vi til neste år ? 

Vi har ikke kapasitet eller penger til å følge opp at disse barna får det bra. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

navnet skrev (5 minutter siden):

Fakta er at andre kvinner ikke ønsker det samme, hvorfor kan du ikke respektere det

Fordi deres alternativ er å ta liv,  selv om de sikkert ikke ser slik på det selv.

Endret av Topsi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@navnet en annen ting er at det i Norge idag utføres flere ivf-forsøk enn provoserte aborter. Hvor mange kvinner er i begge grupper og mistet sin eneste sjanse til å bli biologisk mor fordi vi spm samfunn ikke kunne tilby henne bedre omstendigheter da hun ble gravid? Det er faktisk hjerteskjærende.

Sånn sett er det å ha en mullvisjon for abort med konkrete tiltak for å hjelpe kvinner bare positivt. Det folk reagerer på er nullvisjon,  hvorfor kan man ikke bare samarbeide om tiltakene?

Endret av Topsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...